Kuil vast aanrijden en kuilverdelers.

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met mechanisatie.

Moderator: Moderators

Berichtdoor Arno » zo jun 15, 2008 15:06

Henk schreef:
Henk V schreef:
Er zit een blade voor wat uiteraard op en neer kan, hij kan links omhoog (en rechts naar beneden :wink: ) en je kun em ook zo zetten dattie alles naar links of naar rechts werkt. Werkt perfect :idea:

Da's allemaal heel mooi Brinkieboy aber met gras werkt ut tot net iets anders.
Gras 'rolt' vaak mee dus mot je een bak hebben om te kenne 'schudden', anders kriede ut gras nie mooi vlak gezet en ken je ut wel schudden... 8)

Bdw, zijn er hier mensen die werken met een kuilverdeler :?:

Valt wel mee Henk ,luzerne wa pretty much t zellufde spul is as gras,is goed te doen met n skuif.
Kijk, shovels was voorheeen the way to go ,maar nu en de hakkelaars en de bedrijven dus kuilen groter zijn geworden ,issut een achterhaald concept.
Loonsnuiters vinden t miskien niezzo errug dadde hakkelaar ff stil staat of maar op halve capaciteit hakkelt omdazze op da tobbende loadertje moeten wachten ,de klok tikt toch door ,maar as betalende klant ging ik toch s vriendelijk om wa anders vragen.
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor Corjan » zo jun 15, 2008 15:32

Nou laat ik mijn ongezouten mening nog maar een keer geven :idea:

Kijk voer is te duur om slecht in tekuilen :!: Kweet niet of mensen het door hebben maar auto's lopen tegenwoordig op kuilgras :? Slecht aaangereden kuilen geeft peper dure vemmentjes en kilotjes DS verlies :!:

Kvin de hakseltrein het zelfde als BV, 100koeien keer 30liter keer 3 dagen is 9000 liter. en dan koop je GEEN melktank van 8000 liter (n)

Dussssssss als een loonwerker een hakselaar koopt kijkt i in het kuilenaanrijnormenboekje hoeveel ton er op de kuil moet :idea: :!: Wat er tussen de hakselaar en vastrijding gebeurd maakt nie uit :!: Land ver weg of kort bij is geen reden :!: Maakt nie uit of daar 1 2 3 10 kippers, vrachtwagens, boot of voor mijn part duuzenden kruiwagens rije, de hakselaar moet door karre :!:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Johannes » zo jun 15, 2008 16:15

Hier rijden we de kuil aan met een MF van 65 PK want de meneer de in de silo rijd wil niet op de grotere trekker :P :!: Maar is toch nat spul, dus maakt niet uit :wink: En heeft smalle banden, helpt ook meer vgl mij, dubbel lucht bv werkt vlot maar drukt niet erg aan.

En wat betreft voorlader of shovel: trekker met voorlader, staat nu een keer een 50 pk MFje zonder: differentieel, voorwielaandr. stuurbekr, enz enz... dus...
Ik weet dat ik niets weet.
Johannes

Beroep: Manusje van alles
Interesses: kruisen, gezondheid, grasland

Berichtdoor Arno » zo jun 15, 2008 18:51

@CJ

Exactly ,assik zie dawwij asde kuil meer as halfvol raakt moeite hebben t met 2 enorme trekkers met beiden een 4 meter skuif voorop bij te houwen ,kennik nie geloven dazze mezzon zielig kokend shoveltje de nieuwe hakkelaars bij gaan houwen.
Wa dus betekent daddie hakkelaar op halve capaciteit draait en de kuilhoop nog steeds nie goed vast zit.
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor Henk » zo jun 15, 2008 19:22

Arno schreef:
Valt wel mee Henk ,luzerne wa pretty much t zellufde spul is as gras,is goed te doen met n skuif.

No way mister Schot :no: Lucerne is aardig vergelijkbaar met een stengelig gras as Italiano :idea: Dees spul is veel mooier en sneller vlak te douwen dan da Engels raai, wa veul meer plekt, klit en rolt... :idea:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor teun » zo jun 15, 2008 19:23

Too bad dat mijn loonwerker geen nl kan lezen anders kon hem dit eens onder zijn neus wrijven.
Heeft er iemand ervaring met een sheepsfoot rol of soil compacter??

Ben van plan zo'n ding te huren van het najaar. Loonwerker z'n JD is vorig jaar afgebrand en nu heeftie een echte hakselaar (claas 960) gekocht dus op de bult zal het nou nie beter worden als ik niks anders verzin.
teun

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor teun » zo jun 15, 2008 19:25

Henk schreef:
Arno schreef:

No way mister Schot :no: Lucerne is aardig vergelijkbaar met een stengelig gras as Italiano :idea: Dees spul is veel mooier en sneller vlak te douwen dan da Engels raai, wa veul meer plekt, klit en rolt... :idea:

Ik denk dat ds een groter verschil maakt dan gras of lucerne. Gras wordt vaak droger dan 40 % ingekuild en is dan niet meer te hanteren met een blad. De lucerne wil je toch echt wel natter dan 40 % ds in de bult hebben en pakt dan nog vrij goed.
teun

Berichtdoor Henk » zo jun 15, 2008 19:38

Merkwaardig Teun... :roll: Hoe droger, hoe lichter en luchtiger, des te minder plakkerig en klitterig waardoor ik dees hendiger vind te hanteren as da halfdroog spul :idea:

Is tenminste mijn bevinding as ik op de kuil doende ben...

Henk

Berichtdoor auke » zo jun 15, 2008 20:54

gaat erom hoe het spul is met een blade Henk.
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor MelkboerLuc » zo jun 15, 2008 23:27

Ik heb hier verleden week met zo'n kuilverdeler molen van Vliebo gereden denk ik (zo'n horizontale molen) achteraan aan de trekker.
't Kan aan mij liggen, maar ik had maar 3 karren effen te rijden, de eerste twee nam ik de kuilverdeler, voor de derde kar heb ik de verreiker genomen en rustig wat gras tegen de muur gedrukt.
Ik was bang dat ik met die molen plots mijn cabine van de traktor zou volgedraaid hebben.
Foto soortgelijke Reck molen klik

Conclusie: achteraan op de traktor is het nuts, vooraan kan het wel prettig werken zijn denk ik.
Freedom of speech: je hebt het recht om te veranderen van mening en te beamen dat ik eigenlijk altijd al gelijk had
voor reisavonturen
MelkboerLuc

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Koeien + melk

Berichtdoor Henk » ma jun 16, 2008 09:39

MelkboerLuc schreef:Foto soortgelijke Reck molen klik

Conclusie: achteraan op de traktor is het nuts, vooraan kan het wel prettig werken zijn denk ik.

:shock: Kmeende dat een kuilvedeler 2 grote horizontale dingusse had.... :roll: Dees ding ben ik iig niet bekend mee :no:

Is da dig hydrostatisch :?: want dan ken zun ding vielleicht aan mn voorlader.... :?

Henk

Berichtdoor Erik S. » ma jun 16, 2008 10:15

@Henk, dat type wat luc geeft zie je bij ons ook nauwelijks, maar net als die holaras verdelers kan deze ook op een voorlader gemaakt worden
Erik S.

Beroep: Boer en Boerenverstand

Berichtdoor Gerben77 » ma jun 16, 2008 10:39

@ Arno........zijn die silagewagens met doseerwalsen aan de achterkant niet wat voor jullie ?? Of ken dan niet met die giga bulten van jullie ??

Afbeelding
@ melkboer luc.......jij doet het nu op deze manier ??
Afbeelding
Gerben77

Berichtdoor blogfan » ma jun 16, 2008 13:59

ik maak de kuil altijd plat met een kleine hark als je achteruit rijd en dit voorzichtig aanpakt lukt dit prima en de silage wagens mogen dan altijd een eindje van de zijkant lossen ik gooi het waar ik het wil hebben werkt prima zo doe dit al een jaar of 10 zo maar je moet dit in het begin wel wat leren
de loonwerker boys vinden dat ik het snelste de kuil plat heb
ben ook een keer aan het prullen geweest met zo'n vlibo ding en was blij dat ik men harkje terug had
blogfan

Beroep: koeienboer

Berichtdoor Koeienboer Jannes » ma jun 16, 2008 14:45

auke schreef:mn loonwerker het nooit geen last van te warme shovels oid. heeft werklust shovels

Die van mij gelukkig ook. Werklust (y) de naam zegt 't al.
Afbeelding
in combinatie met deze.
Gerben77 schreef:Afbeelding
Kunnen gemakkelijk een eind de bult op gereden worden, zodat 't gras al meteen een beetje is verdeeld.
Koeienboer Jannes

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Koeien, en Bonte Paarden (zie www.koeienboerjannes.tk en www.stable-rubywhite.nl )

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en mechanisatie