Graszaai machine op stoppelcultivator.

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met mechanisatie.

Moderator: Moderators

Graszaai machine op stoppelcultivator.

Berichtdoor Wim R » do aug 07, 2008 13:07

Wil dit najaar toch een grasmengsel op aardappelland en maisland gaan zaaien en land in voorjaar weer gaan ploegen voor snijmaisland.
Gezien de steeds scherpere aanvoernormen en het behoud van structuur van mijn grond is dit misschien geen overbodige luxe in de toekomst.
Heb zelf een kverneland stoppel triltand culivator met een messeneg erachter en zit er te denken om er een verdeler op te laten bouwen net voor de messeneg. Heeft iemend sugesties voor wat er te koop is in zoiets. :?: :?: :?:
Wim R

Beroep: Ex melkveehouder , vanalles wat.

Berichtdoor dimitri » do aug 07, 2008 13:08

wij hebben zoiets,zal der wel eens foto van maken
smart has the plans, stupid got the stories
dimitri

Beroep: student
Interesses: veel

Berichtdoor kees van loon » do aug 07, 2008 15:47

@ Wim r

met die messeneg leg je het dan niet te fijn weg. Slaat het niet dicht als je er regen op krijgt.
laat maar draaien
kees van loon

Beroep: boer
Interesses: boer zijn. sport en ontspanning

Berichtdoor Erik S. » do aug 07, 2008 17:01

@Wim R, ik weet dat onze X-breeder uit eersel dr één heeft.

wij hebben het thuis overwogen, echter als je toch al een kunstmeststrooier hebt, kan je heel wat diesel verstoken wil je die bak kunnen betalen bovendien kan in zo'n bak ginne big-bag en in de km-strooiert wel;)
Erik S.

Beroep: Boer en Boerenverstand

Berichtdoor Wim R » do aug 07, 2008 19:44

kees van loon schreef:@ Wim r

met die messeneg leg je het dan niet te fijn weg. Slaat het niet dicht als je er regen op krijgt.

Is nie echt een messeneg maar zijn 6 getande schijven die schuin staan tov de andere. Dit is meer voor de grote kluiten te breken en evt nog wat loof kapot te slaan. Legt het nog behoorlijk grof weg.
Heb hem laatste jaren veel gebruikt en zie hier in deze streek met redelijk lichte klei niets anders als van dit soort. vraagt relatief weinig trekkracht. Machine is 3 mtr en mijn trekker van 85 pk heeft er geen enkele moeite mee.Nie da ik zoveel vertrouwen in dat blauw ding op wielen heb :twisted: :twisted: :twisted:
Wim R

Berichtdoor auke » do aug 07, 2008 21:33

gras zaai je 35 kg per ha. in zon bak op de cultivator gaat al gauw een paar 100 kilo . hebbie geen bigbag voor nodig volgn mij
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor Wim R » vr aug 08, 2008 12:32

auke schreef:gras zaai je 35 kg per ha. in zon bak op de cultivator gaat al gauw een paar 100 kilo . hebbie geen bigbag voor nodig volgn mij

Schijnt tussen 20-25 kg voldoende is voor inzaai voor groenbemester. Dit is half italiaans half westerwolds mengsel.
Wim R

Berichtdoor Erik S. » vr aug 08, 2008 15:53

auke schreef:gras zaai je 35 kg per ha. in zon bak op de cultivator gaat al gauw een paar 100 kilo . hebbie geen bigbag voor nodig volgn mij

strooien hier rogge als groenbemester, weet niet aantal kg per hectare maar weet ook niet hoeveel kg dr in 1 bigbag zit..soortelijke massa verhaal
Erik S.

Berichtdoor Jozef » vr aug 08, 2008 17:12

Afbeelding

Volgens mij bedoelen jullie dit?
Jozef

Beroep: Veehouder
Interesses: Melkveehouderij

Berichtdoor Arno » vr aug 08, 2008 23:07

Erik S. schreef:

strooien hier rogge als groenbemester, weet niet aantal kg per hectare maar weet ook niet hoeveel kg dr in 1 bigbag zit..soortelijke massa verhaal

lijkt me toch wel makkelijk asje da weet ,soortelijke massa klinkt weer veel te theoretisch ,je moe gewoon weten hoeveel kg/ha je nodig heb.
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor Gerben77 » za aug 09, 2008 07:29

Hier op deze site van agrifirm een tabel over groenbemesters.

Strooide zelf altijd met kunstmeststrooier..........grasrogge mengsel 60 kg per ha. Daarna er ff met vastestand cultivator met rol erover (lichtjes).
Dit jaar alleen italiaans raaigras.....(dat rogge groeide wel erg hard).

http://www.agrifirm.com/Default.aspx?tabid=204&contentid=1884&A17_VW_1021=Details
Gerben77

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Erik S. » za aug 09, 2008 11:33

@Arno, weet dat we 2 bigbags hebben en welke afstelling van km strooiert, maar weet zo niethoeveel kg dat is :oops:
Erik S.

Berichtdoor Arno » za aug 09, 2008 13:01

Doejje da nooit ff checken dan :?: :shock:
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor Koets » za aug 09, 2008 13:05

Volgens mij kun je die zaaibakken bij Evers Agro los kopen. Kijk hier maar eens, Wim:

http://www.eversagro.nl/html/programma-zaaimachines.htm

Je trekker staat er zelfs al voor 8) 8)

OF deze:

http://www.eversagro.nl/pdf/zaaimachine ... folder.pdf
Idealisten zijn zelden realisten
Koets

Beroep: Zelfstandig Zonder Pensioen

Berichtdoor Hans van Bergen » za aug 09, 2008 14:00

Typisch van die machines die je dus niet koopt maar ff huurt bij de werktuigen coop. Die man daaro stelt em gelijk af tenminste as ie 'je ' zaad heeft. Zaad kun je ook bij um kopen. Dan haal je um dus afgesteld af. Wat Erik alemaal bazelt met zijn soortelijk gewicht :roll: Zaad weegt ieder jaar anders dus vraagt andere afstelling. Vindt trouwes da jullie wel erg veel kg zaaien :shock: As je masien nie goed afgesteld staat en je zaait daardoor te veel dan kan loonwerk wel es goedkoper wesen :idea: :!:
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Volgende

Keer terug naar Koe en mechanisatie