Nieuwe opraapwagen gekocht.

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met mechanisatie.

Moderator: Moderators

Re: Nieuwe opraapwagen gekocht.

Berichtdoor hendrik83 » vr okt 27, 2017 22:36

hulsteins schreef:
Grazy schreef: m'n vrouwtje houd wel van hard rijden anders valt ze in slaap 8)

mijnes ook , dan legt ze d'r hand op m'n kont en geeft ze 't ritme aan
altijd weer :shock: hoe 'hard' ze willen

ze? :shock:
hendrik83

Beroep: werkverschaffer voor een leger ambtenaren

Berichtdoor john jakobs » za okt 28, 2017 13:15

:oops: :oops: :lol:
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor Corjan » za okt 28, 2017 18:58

Een Eigen opraapwagen is een mooi stukkie goedkoper dan de loonwerker laten hakselen. Als het geld zou kosten was de kar al weg en kwam de loonwerker weer :!: Maar rijk worden we er ook weer niet van en je moet er aardigheid in hebben :yes:

Voor Arno word het eens de hoogste tijd dat hij eens een ander merk probeerd :idea:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Corjan » za okt 28, 2017 19:01

Sander schreef:
Henk schreef:.
En als het 30-35% ds heeft starten ze met 10-12 km/h. Gras is dan op zn taaist om te snijden :yes:

hier kwamen ze vorige week bijna niet vooruit. dikke wiersen nat spul

En hoeveel PeeKaas hebben ze ervoor staan :?: Als ik lees dat 150 pk genoeg is voor een propwagen dan kan je ook niet verwachten dat het snel gaat :wink:
Corjan

Berichtdoor melker » za okt 28, 2017 19:32

Hier zijn dan geen heuvels, scheelt 50 pk, hoewel achterwaards de bult op rijden ben je die extra pk's ook nodig. Aan de andere kant is iets minder pk voor de wagen tevens behoud van de ladewagen :yes: Ik weet dat je van uit het verleden geen Schuitemaker fan bent maar is momenteel een van de degelijkste wagens die worden gemaakt en laden met de grotere rotor gaat net zo snel als bij Krone en Strautmann en snijkwaliteit is minstens zo goed.
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor hendrik83 » za okt 28, 2017 21:52

melker schreef:Hier zijn dan geen heuvels, scheelt 50 pk, hoewel achterwaards de bult op rijden ben je die extra pk's ook nodig. Aan de andere kant is iets minder pk voor de wagen tevens behoud van de ladewagen :yes: Ik weet dat je van uit het verleden geen Schuitemaker fan bent maar is momenteel een van de degelijkste wagens die worden gemaakt en laden met de grotere rotor gaat net zo snel als bij Krone en Strautmann en snijkwaliteit is minstens zo goed.

Pk's/eigen gewicht ben je vooral nodig om de bult op te komen. voor het laden heb je aan aanzienlijk minder vaak al meer dan genoeg :yes:
hendrik83

Beroep: werkverschaffer voor een leger ambtenaren

Berichtdoor Kasé5 » za okt 28, 2017 22:09

Zie hier allemaal DHZ-verhalen van big farmers die goedkoper zelf kunnen kuilen dan de lw kan hakselen.
We hebben heel lang, heel veel zelf gedaan, maar onafhankelijk van omvang, maar wel een beetje goed verkaveld (< 5km) kun je bij goed wiersen, dat betekent dus meestal een 4 elements hark, net zo voordelig hakselen dan opraapwagen, al dan niet zelf.
Groot voordeel is, homogener, beter verdelen en een regelmatige aanvoer bij de bult.
2 opraapwagens krijgen het altijd klaar om geregeld tegelijk bij de bult te staan.
4-elementshark is natuurlijk ook lw maar die kosten bespaar je al bij het inkuilen dus hark je zelf voor noppes :|
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor Grazy » zo okt 29, 2017 00:57

Goed verkaveld en binnen 5 km moet met 1 opraapwagen :yes: Ken ie door rijden :yes:
Grazy

Beroep: Master Grazier

Berichtdoor Corjan » zo okt 29, 2017 03:37

Kase je kan een verhaal ingewikkeld maken en mischien klopt het ook wel :yes: (y) Maar hier vergelijk ik graag met een boer die net zo veel bunders weg laat rijden als wij door de loonwerker :idea: Dubbelen harken of met 4 harken zie je hier niet veel! Wel mergers van $140.000 bij de loonwerkers en dan kan mijn smalle harkie van 8.5 meter wel uit. Nogmaals ik word er niet rijk van maar houden er wel geld mee in de zak :yes:

Twee karren op 1 kuil is zinloos :!: Propwagen gras verdeeld wat lastiger dan gehakseld spul dus kost wat meer tijd. En twee grote wagens rijden bijna het zelfde weg als een klijne zelfrijdende hakselaar :!:

Hier komt iemand met een 300 pk trekker vast rijden en kan het mooi voor blijven. Maar soms zijn we al tevroeg terug en is hij net an klaar. Twee wagens is echt zinloos. Gebouwen liggen hier wel optimal. De kavel van 150 ha is 2.4 kilometer diep en de gebouwen staan er eigenlijk midden in (y)
Corjan

Berichtdoor Corjan » zo okt 29, 2017 03:41

Corjan schreef:Kase je kan een verhaal ingewikkeld maken en mischien klopt het ook wel :yes: (y) Maar hier vergelijk ik graag met een boer die net zo veel bunders weg laat rijden als wij door de loonwerker :idea: Dubbelen harken of met 4 harken zie je hier niet veel! Wel mergers van $140.000 bij de loonwerkers en dan kan mijn smalle harkie van 8.5 meter wel uit. Nogmaals ik word er niet rijk van maar houden er wel geld mee in de zak :yes:

Twee karren op 1 kuil is zinloos :!: Propwagen gras verdeeld wat lastiger dan gehakseld spul dus kost wat meer tijd. En twee grote wagens rijden bijna het zelfde weg als een klijne zelfrijdende hakselaar :!:

Hier komt iemand met een 300 pk trekker vast rijden en kan het mooi voor blijven. Maar soms zijn we al tevroeg terug en is hij net an klaar. Twee wagens is echt zinloos. Gebouwen liggen hier wel optimal. De kavel van 150 ha is 2.4 kilometer diep en de gebouwen staan er eigenlijk midden in (y)

@Melker mischien heb je wel gelijk :yes: Maar ik zal nie snel blind ee skuit kopen. Dan zou ik eerst een demo wagen willen. Net als ik toen van Strautmann kreeg (y) Denk dat je wel gelijk heb dat er geen andere wagen zo robuust gebouwd is als de Skuit (y) Voor de Jumbo mag 320 pk dus kan nog wel een zwaardere voor. Maar dan zoek je de grensen wel op natuurlijk.
Corjan

Berichtdoor poekske » zo okt 29, 2017 08:35

Mis corjan, twee deftige prop wagens werken rapper dan een hakselaar met twee silagekarren. Toch zeker rond de farm
poekske

Beroep: binnenkort zelfstandig slager
Interesses: vlees melk en machines

Berichtdoor Corjan » zo okt 29, 2017 21:34

Ja in sommige gevallen wel mischien ja :yes: Maar met hele dike hakselaars weer niet denk ik :?: Maar dan word vast rijden gewoon een groot probleem :!:
Corjan

Berichtdoor pinguin » zo okt 29, 2017 22:05

Hier nogal wat verschillende en incourante percelen en dan is de rekening van de loonwerker met propwagen gewoon stuk lager dan met de hakselaar als t aan de kuil zit. Dus in standaard omstandigheden heeft de opraapwagen mijn voorkeur. Dingen snijden mij goed genoeg tegenwoordig.

Verstuurd vanaf mijn E5823 met Tapatalk
trying to live up....
pinguin

Beroep: veehouder

Berichtdoor jan.nl » ma okt 30, 2017 00:39

Corjan schreef:Ja in sommige gevallen wel mischien ja :yes: Maar met hele dike hakselaars weer niet denk ik :?: Maar dan word vast rijden gewoon een groot probleem :!:

Hier rijden ook wel eens propwagens mee,voor de grotere afstand dan 4 km .Product wat gehakseld is korter en veel homogener.
Verder is alles rondom ,percelen zijn recht en groot ,aanvoer meestal met 2 karren.1 Sjovel op de hoop.Loonwerker heeft weer dikkere hakselaar gekocht,dus aanvoer gaat weer sneller. ... :|
Volgend jaar silo wanden 3 meter omzetten,kunnen 2 wagens tegelijk lossen :yes:
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor Corjan » ma okt 30, 2017 02:51

Ja hier kunnen ook twee karren naast elkaar lossen :yes: Maar er overheen rijden met de shovel of vast rijden is nog al een verschil :wink:
Corjan

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en mechanisatie