Nieuwe opraapwagen gekocht.

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met mechanisatie.

Moderator: Moderators

Re: Nieuwe opraapwagen gekocht.

Berichtdoor Richt » ma okt 30, 2017 10:08

Wij hebben vorig jaar 3de sneede met de ladewagen laten doen en dit jaar 2de en 3de sneede ook, door de verkaveling toch wel stuk goed koper als hakselen, 1ste sneede is hier teveel om met de ladewagen te laten doen.
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor john jakobs » ma okt 30, 2017 13:26

laatst met een boer gesproken die dat hakselen te duur vondt ,, op mijn vraag wat i dan voor het hakselen moest betalen ,bleek dat i 110 euro per uur meer betaalden ja dan is een raapwagen goedkoper
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor hendrik83 » ma okt 30, 2017 13:40

Hakselen e110/uur duurder dan 1 of 2 propwagens?
hendrik83

Beroep: werkverschaffer voor een leger ambtenaren

Berichtdoor pinguin » ma okt 30, 2017 15:01

Prijs per uur zegt toch niks?

Verstuurd vanaf mijn E5823 met Tapatalk
trying to live up....
pinguin

Beroep: veehouder

Berichtdoor Kasé5 » ma okt 30, 2017 17:09

Bij hakselen moet je de boel goed voor mekaar hebben, breedte sleufsilo, dammen etc., maar dat zijn mooie dingetjes om in de ++melkprijsjaartjes te doen :idea:. Vroeger kochten we in de goeie jaren een nieuwe oprapert maar die was na 5 jr ook alweer "out". Sleufsilo elementen van 1984 hebben we 4 jr geleden gewoon weer herplaatst op betere plek langs bredere plaat.

Zie bij de enkele DHZ-ers die er hier nog zijn dat het vaak toch allemaal van die 'net-niet-wagens' zijn. of te kleine banden, geen optimale invoer, het blijft altijd een spel of de trekker te zwaar is voor de wagen of de wagen te zwaar voor de trekker.
En het belangrijkste; je moet er van houden :yes: Toen ik dit vroeger met m'n broer zelf deed ging het zelfs met licht boerenspul best vlot en verdienden we er ook nog fff-jes mee. Toen ik allerhande stagiaire's en losse hulpen met de opraper liet werken zat ik zelf ook voor minder dan € 0,-/uur op de sjoof (n) (n) , is de lol gauw over :|
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor Richt » ma okt 30, 2017 17:46

john jakobs schreef:laatst met een boer gesproken die dat hakselen te duur vondt ,, op mijn vraag wat i dan voor het hakselen moest betalen ,bleek dat i 110 euro per uur meer betaalden ja dan is een raapwagen goedkoper

Ik kijk meestal naar hoe groot de hoop voer is die ze bijelkaar geraapt/hakkeld hebben en dan wat die aan € gekost heeft om te rapen/hakkelen, heb je volgens mij meer aan als aan kosten per uur.
Richt

Berichtdoor G.U. » ma okt 30, 2017 18:20

Richt schreef:
john jakobs schreef:laatst met een boer gesproken die dat hakselen te duur vondt ,, op mijn vraag wat i dan voor het hakselen moest betalen ,bleek dat i 110 euro per uur meer betaalden ja dan is een raapwagen goedkoper

Ik kijk meestal naar hoe groot de hoop voer is die ze bijelkaar geraapt/hakkeld hebben en dan wat die aan € gekost heeft om te rapen/hakkelen, heb je volgens mij meer aan als aan kosten per uur.

Maw het totaalbedrag welke op je factuur staat
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Richt » di okt 31, 2017 08:42

G.U. schreef:
Richt schreef:

Maw het totaalbedrag welke op je factuur staat

maar dan wel even rekening houden met hoeveel kuub/ton voer ze voor dat geld op de hoop hebben gepropt.
Ha's zegt weinig als de opbrengst niet het zelfde is, uren vergelijken heb je ook niks aan...
Sprak laatst een boer daar had de 2de sneede met ladewagen "nog niet de helft gekost" van de 1ste sneede met hakselaar, bultje was alleen ook nog niet half zo groot :lol:
Richt

Berichtdoor Henk » di okt 31, 2017 11:56

Kasé5 schreef:
Zie bij de enkele DHZ-ers die er hier nog zijn dat het vaak toch allemaal van die 'net-niet-wagens' zijn. of te kleine banden, geen optimale invoer, het blijft altijd een spel of de trekker te zwaar is voor de wagen of de wagen te zwaar voor de trekker.
En het belangrijkste; je moet er van houden :yes: Toen ik dit vroeger met m'n broer zelf deed ging het zelfs met licht boerenspul best vlot en verdienden we er ook nog fff-jes mee. Toen ik allerhande stagiaire's en losse hulpen met de opraper liet werken zat ik zelf ook voor minder dan € 0,-/uur op de sjoof (n) (n) , is de lol gauw over :|

Nu snap ik je niet KC :roll: Wij hebben allemaal 'net-niet-wagens' terwijl je het indertijd best wel tof vond gaan toen je het zelf deed met licht spul... :?
De grootste doodsteek van het zelf te doen is tegenwoordig de capaciteit :idea:
Want nagenoeg iedereen wil álles in 1 keer maaien en het liefst moet het allemaal gisteren binnen het uur aan de bult zitten.

Sorry maar ik ben nooit meegegaan in dat overspannen gedoe :no: Dat je loonwerker op 1 en dezelfde dag zwat bij al zn klanten moet kuilen waardoor kuilen tegenwoordig nagenoeg altijd nachtwerk wordt.
Of je wel of niet zelf kuilt hangt helemaal van je eigen instelling af :yes: Ga je mee met de hysterische massa of doe je gewoon lekker je eigen ding op je eigen manier :yes:

De laatste jaren hebben we weinig meer gekuild zelf. Voorheen veel zelf gekuild :yes: en altijd maaiden we in etappes. En dan ben je idd 2x of vaker in de maand aan het inkuilen :yes: but who cares :D
Is toch kei prachtig :yes: :D Dat was al in de tijd dat ik stage liep en er gemiddeld elke anderhalve week werd gekuild :yes: vond je als jonge snuiter toch harstikke leuk :yes: :D Lekker gras rapen :yes: het voer proberen eerste klas te winnen voor de koetjes :yes: Vanaf het gras inzaaien tot in de kuil was je er zelf mee bezig :yes: en dat vind ik kei mooi :yes: :D

En ik weet wel dat het hip is om niet meer zelf te melken :no: niet meer te voeren :no: niet meer kalfjes laten drinken :no: niet meer maaien :no: niet meer harken :no: niet meer kuilen :no: niet meer ploegen :no: zaaien :no: oogsten :no:

Blijft over het "Turkenwerk', papierwinkel en de organisatie...
Als ik daar mn voldoening uit zou moeten halen had ik evengoed een ander vak kunnen kiezen
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Grazy » di okt 31, 2017 13:59

(y) (y) (y) (y) Ben het helemaal met je eens Henk :yes: Al probeer ik de spullen nieuw te houden :yes: Maar hoef ook niet in quotum of rechten te investeren :mrgreen:
Grazy

Beroep: Master Grazier

Berichtdoor Kasé5 » di okt 31, 2017 14:23

Je geeft precies aan waarom ik, en heel veel collega's gestopt zijn met het DHZ-en;
Vroeger, voordat er weidepremie was :wink: , was je iedere week of 14 dagen aan het kuilen, iedere x 5 a 10 ha. Echt DHZ-werk.
Nu, heel veel, alles tegelijk. Betekent simpel weg; grootte werkbreedte x hoge snelheid. M.a.w. zwaar materiaal. Dat heet volgens mij loonwerk want maar weinig farms hebben de omvang van Melker die in 4 of 5 jaar een XXXXL-wagen aan groentesoep kunnen draaien en dan vervangen voor één met een X-je meer :)
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor Henk » di okt 31, 2017 16:33

Kasé5 schreef: Melker die in 4 of 5 jaar een XXXXL-wagen aan groentesoep kunnen draaien en dan vervangen voor één met een X-je meer :)

He tis wel een Fries he... 8) :wink:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Corjan » di okt 31, 2017 20:11

Tja Henk zo denk iedereen er weer anders over en doet lekker zijn ding :yes: :idea: (y)

Ja ik kan het ook nog wel elke week maaier er an knopen, met plastic wapperen en machines er an knopen voor een paar bunders. Dat vind ik helemaal nix meer :oops: Nu maaien we de 80 bunder er in 1 keer af en rijden we die in twee dagen weg. Twwede dag proberen we rond 4 5 uur klaar te zijn om de kuil af te dekken. Alleen al om het kuil afdekken zou ik niet meer anders willen :oops: Maar veel rustiger zo dan elke week dat gestres. Nu 1 keer in de maand ff met de toys spelen en dan een mnd weer rustig :yes: I like that :!: Onze kar is nu 8 jaar en na een dikke reperatie het tweede jaar, lijkt het er nu op dat die kar nog wel een 4 5 jr mee kan :yes:

Voor de rest zijn we nog ouderwets en doen we redelijk veel zelf. Vooral poeperen komt geen eind meer an lijkt het wel :oops: :oops:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Mellek » di okt 31, 2017 20:17

Henk schreef:De grootste doodsteek van het zelf te doen is tegenwoordig de capaciteit :idea:
Want nagenoeg iedereen wil álles in 1 keer maaien en het liefst moet het allemaal gisteren binnen het uur aan de bult zitten.

Daarom hier gaan stalvoeren, Super Vitesse uit '88 met wat versleten rotor, frontmaaier van 320 hadden we al, vandaag er helaas uitgeregend, maar na 5 maanden, nieuwe duplo-kettingen, gewasklep, paar balkenmeenemers, tanden en een set brede wielen van 1200 euro nieuw, valt het me allemaal reuze mee, heb er ook nog een 50ha overtollig gras mee opgeruimt. Is verder wel elke dag een uurtje werk, maar als ik al dat gras had moeten maaien en laten inkuilen en weer uitkuilen was zeker meer stress en werk geweest. Nadeel is wel dat je met vakantie het niet de eerste de beste kunt laten overnemen, dit najaar wat ook behoorlijk nat en dan vereist het behoorlijk wat kennis van de percelen. En voorwaarde is dat je een trekker er voor beschikbaar hebt, want elke dag de boel aan een afkoppelen gaat hier niet gebeuren, hier alleen met maïsrijden en keer de tank of de kipper er half dagje achter.
Mellek

Interesses: Melkvee Mechanisatie

Vorige

Keer terug naar Koe en mechanisatie