Voer aan schuifen

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met mechanisatie.

Moderator: Moderators

Re: Voer aan schuifen

Berichtdoor Flyinghollander » do apr 26, 2018 01:42

Hoe doe je het nu? Welke kosten staan daar voor? En vergelijk het door dat te nemen met de aanschaf/kosten van zo ding.
Flyinghollander

Berichtdoor gydo » do apr 26, 2018 03:22

Ik hoor veel positieve verhalen vooral van de robot melkers vanwege een meer constant robot bezoek (y) En voor mezelf lijkt me het ook wel wat. Ik voer s ochtends dus als ik het in de avond aan schuif dan is het niet zo'n dikke rug meer met als gevolg dat alles waar ze bij kunnen weg is de volgende ochtend :roll: En als ik nu een dagje weg gaat dan zou het ook wel eens mooi zijn als het tussendoor nog eens aangeschoven werd. Maar hier staat de skidsteer altijd op de voergang dus voor de tijd besparing hoef ik het niet te doen.
gydo

Berichtdoor boer pieter » do apr 26, 2018 08:27

ik meende dat jullie allemaal cv voeren dan hoef je toch niet meer in te schuiven :lol:
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Richt » do apr 26, 2018 08:32

Flyinghollander schreef:Hoe doe je het nu? Welke kosten staan daar voor? En vergelijk het door dat te nemen met de aanschaf/kosten van zo ding.

doen het nu met de mini shovel, dus kost wat diesel en onderhoud, maar dat ding word ook voor veel meer gebruikt dus slecht in te schatten hoeveel die voor alleen voer aanschuiven kost.
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor Richt » do apr 26, 2018 08:35

gydo schreef:Ik hoor veel positieve verhalen vooral van de robot melkers vanwege een meer constant robot bezoek (y) En voor mezelf lijkt me het ook wel wat. Ik voer s ochtends dus als ik het in de avond aan schuif dan is het niet zo'n dikke rug meer met als gevolg dat alles waar ze bij kunnen weg is de volgende ochtend :roll: En als ik nu een dagje weg gaat dan zou het ook wel eens mooi zijn als het tussendoor nog eens aangeschoven werd. Maar hier staat de skidsteer altijd op de voergang dus voor de tijd besparing hoef ik het niet te doen.

hier ook bijna altijd minishovel op voergang staan, tijds besparing is niet veel, misschien 15-20mn per dag, maar die tijd kun je jezelf niet toerekenen want die tijd gebruik ik ook om naar de koeien te kijken, evt tochtige koeien te zien en zo.

Voeren 2x daags, maar als je s'ochtends in de stal komt kunnen ze niet meer bij het voer, dus laatste uren in de nacht hebben ze niks voor de neus liggen.
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor G.U. » do apr 26, 2018 08:38

Richt schreef:
gydo schreef:Ik hoor veel positieve verhalen vooral van de robot melkers vanwege een meer constant robot bezoek (y) En voor mezelf lijkt me het ook wel wat. Ik voer s ochtends dus als ik het in de avond aan schuif dan is het niet zo'n dikke rug meer met als gevolg dat alles waar ze bij kunnen weg is de volgende ochtend :roll: En als ik nu een dagje weg gaat dan zou het ook wel eens mooi zijn als het tussendoor nog eens aangeschoven werd. Maar hier staat de skidsteer altijd op de voergang dus voor de tijd besparing hoef ik het niet te doen.

hier ook bijna altijd minishovel op voergang staan, tijds besparing is niet veel, misschien 15-20mn per dag, maar die tijd kun je jezelf niet toerekenen want die tijd gebruik ik ook om naar de koeien te kijken, evt tochtige koeien te zien en zo.

Voeren 2x daags, maar als je s'ochtends in de stal komt kunnen ze niet meer bij het voer, dus laatste uren in de nacht hebben ze niks voor de neus liggen.

Koeien zijn herkauwers, die kunnen prima een paar uur zonder. Maar als je veel rangorde lage dieren hebt en overbezetting op het aantal vreetplaatsen dan is er nog wel wat te halen
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Henk » do apr 26, 2018 10:03

G.U. schreef:Koeien zijn herkauwers, die kunnen prima een paar uur zonder. Maar als je veel rangorde lage dieren hebt en overbezetting op het aantal vreetplaatsen dan is er nog wel wat te halen

Heb je een punt GU (y) Met te weinig vreetplaatsen delven de lager gerangden het onderspit.
Praktijk is dat bij de meeste veehouders 24x7 voer voor het hek ligt. Een uurtje na het voeren zijn de eerste koeien allang aan het uitbuiken in een box :yes: dus is er redelijk rap plek voor die bange vaars.

En er wordt idd vrij spastisch gedaan wanneer een koe es een uurtje niet te vreten heeft. Op veel plaatsen staan koeien 2 a 3x daags in een wachtruimte, vaak langer dan een uur. Zelfs dat overleven ze :yes: :wink:
Wij voerden eik altijd rond negenen in de ochtend, 1x daags. 's Avonds na het melken schoven we aan hoewel ze nog voldoende voer aan konden.
En 's morgens licht er idd vaak nog een riefeltje waar ze niet aan kunnen. Hebben ze mss een uurtje of zo niet kunnen vreten. Dat uur halen ze na het melken al snel in als er weer een nieuwe vracht ligt :yes:

Het zou een probleem zijn wanneer koeien daadwerkelijk 24 uur nodig hebben om hun portie op te vreten :wink:
Daarom snap ik geen bal van zo'n speeltje als een juno :no: 9 van de 10 keer zie je ze over de voergang schuiven terwijl de koeien nog meer dan voldoende voer aan kunnen :idea:
Zie je zo'n ding het voer onnodig 10 cm verplaatsen....

Maar goed, zo koopt iedereen z'n eigen (on)zinnigheden he :wink:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor john verhaar » do apr 26, 2018 13:14

boer pieter schreef:ik meende dat jullie allemaal cv voeren dan hoef je toch niet meer in te schuiven :lol:

Alleen daarom zou je CV moeten voeren :idea:
Vroeger had ik een hekel aan werken,maar nu kan ik er uren naar kijken
john verhaar

Beroep: dairyfarmer
Interesses: crossbreeding and dollars

Berichtdoor Flyinghollander » do apr 26, 2018 14:04

john verhaar schreef:
boer pieter schreef:ik meende dat jullie allemaal cv voeren dan hoef je toch niet meer in te schuiven :lol:

Maar pieter geloofd het niet, ik mag ik ivm met privacy niet webinlog geven van de beveiligscamera zodat ie kan zie hoe mooi het gaat :mrgreen:
Flyinghollander

Berichtdoor boer pieter » do apr 26, 2018 14:38

kun je niet voor deze ene keer het door de vingers zien , 8)
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor G.U. » do apr 26, 2018 15:06

boer pieter schreef:kun je niet voor deze ene keer het door de vingers zien , 8)

De volgende vakantie dan naar kazachstan pieter :cheers:
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor postma friesland » do apr 26, 2018 16:04

john verhaar schreef:

[THUMBS UP SIGN] yup, al tegen meerdere mensen gezegd, cv voeren heb je geen schuif botje nodig

Sent from my iPhone using Tapatalk
postma friesland

Beroep: dairy farmer
Interesses: koeien, voeren.

Berichtdoor john verhaar » do apr 26, 2018 18:54

Niet overdrijven, maar wij schuiven maar de helft van keren
Vroeger had ik een hekel aan werken,maar nu kan ik er uren naar kijken
john verhaar

Beroep: dairyfarmer
Interesses: crossbreeding and dollars

Berichtdoor postma friesland » do apr 26, 2018 23:53

Smiddags voeren, volgende sochtends een keer aanschuiven, en dan is alles op bij de volgende voerbeurt. Geen koe die zich druk maakt wanneer het wordt aangeschoven.

Sent from my iPhone using Tapatalk
postma friesland

Beroep: dairy farmer
Interesses: koeien, voeren.

Berichtdoor MarcB » vr apr 27, 2018 06:25

Ok, jullie praten over CV voeren. Is dat zoals bij Pedro extreem lang gemixt met veel water of voegen jullie gewoon veel water toe?
MarcB

Beroep: melkveehouder
Interesses: economie en alles wat er bij komt kijken

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en mechanisatie