Wiedeggen?

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met mechanisatie.

Moderator: Moderators

Wiedeggen?

Berichtdoor LePasco » wo feb 25, 2009 22:34

Ik ben me wat meer aan het verdiepen in de wiedeggen.
Bewerken deze machines het land zodanig dat er een betere opbrengst gehaald kan worden?
Wat is jullie ervaring met deze machines, of jullie mening?

Wil deze machine namelijk misschien zelf aanschaffen en ook beschikbaar stellen voor boeren uit de buurt om te huren. Maar weet niet of hier veel animo voor is, en of er onderzoeken zijn gedaan naar een betere opbrengst/betere groei....
LePasco

Re: Wiedeggen?

Berichtdoor pinguin » do feb 26, 2009 11:14

In welke gewassen wil je hem gebruiken???

We gebruiken hem hier in het voorjaar als agressieve graslandbeluchter/weidesleep (met extra graslanduitrusting dus)
ik gebruik hem daarnaast in de granen en bij de mais als onkruideg. ik heb er goede ervaringen mee, ik ben Bioboer maar als ik gangbaar zou boeren zou ik hem ook willen hebben met wat ik nu weet en zie. Ik heb een Einbock. zou er alleen in de toekomst nog een Zaaibak op willen hebben, voor bijv doorzaaien met klaver/groenbemester zaaien
trying to live up....
pinguin

Beroep: veehouder

Berichtdoor Anton » do feb 26, 2009 13:37

ik zit er ook aan te denken, ff kort ganzenland doorzaaien ze zijn alleen wel ietsje duurder dan een gewone simpele weidesleep :roll:
deze bijvoorbeeld
http://www.meinderts.nl/index.php?optio ... &Itemid=64
of deze
http://www.joskin.com/aerateur_praire.php
Anton

Beroep: Melkveehouder
Interesses: koeien en alles daaromheen

Berichtdoor LePasco » do feb 26, 2009 15:55

In eerste instantie gewoon grasland. En daarnaast maisland om het onkruid te wieden.

Ze zijn inderdaad wat duurder Anton. Daarom zou ik ook graag weten wat voor precieze meerwaarde het geeft/betere opbrengst. Zolang ik hier niks over kan vinden koop ik nog geen wiedeg. Maar hoor veel goede dingen. Onder andere dode grasresten die worden verwijderd uit de zode.
LePasco

Berichtdoor pinguin » do feb 26, 2009 18:05

nadeel van de bovenstaande types is dat ze voor mais en graan veel minder geschikt zijn. en net zo duur/duurder als een echte wiedeg met grasplaten erbij

Afbeelding

alleen bij heel extreem veel molshopen kom je iets tekort tov de ouderwetse weidesleep. de werking is echt lekker agressief als je dat wilt, niet te vergelijken met slepen :mrgreen:
mijn ervaring is dat wanneer je denkt dit gaat te agressief dat ie dan pas goed werkt :wink: als je dan de koppeling van de trekker intrapt sta je ook per direct stil :oops:
trying to live up....
pinguin

Berichtdoor Hans van Bergen » vr feb 27, 2009 13:52

Wat is de toegevoegde waarde da je zo doort gras ligt te raggen :shock: Deeje ze hiero ook wel 20 jr geleje maar je hoort der niks meer van :no: Laat dat dooje gras lekker op de grond liggen zouk zeggen. Kenne de pieren het zo opeten :yes:
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor pinguin » vr feb 27, 2009 14:05

nou ik denk dat dat per bedrijf nogal verschilt, maar vooral op nattere percelen en daar waar veel bladeren ed opliggen en waar je te lang gras had staan of waar veel vertrapt is geweest is het effect veel beter dan van de weidesleep je trekt de boel beter los, waardoor je grasmat zich sneller hersteld. en als je zoals wij midden in het bos zitten heb je dat nogal eens.

we hebben hier al een jaar of 15 een wiedeg nu, eerst alleen voor de mais/rogge. We deden grasland altijd met de weidesleep in het voorjaar. paar jaar geleden met de novembermegasneeuw hiero veel percelen met te lang gras die dat weekend gebloot zouden worden wat dus niet meer kon. gevolg in het voorjaar percelen met "dood" hooi erop. op advies van collega met de wiedeg gedaan man zei zo agressief afstellen dat je denkt zo is het goed, en dan het hele ding 2 gaten laten zakken (dan denk je dit komt nooit meer goed) dus dat had ik maar een klein stukje gedaan maar dat stukje kwam er wel het beste uit (y)
sindsdien in het voorjaar met de wiedeg. Ik heb er toch een nodig dus waarom dan ook niet het gras ermee (q)
trying to live up....
pinguin

Berichtdoor Anton » vr feb 27, 2009 15:31

@ pinguin
electrisch zaaibakkie erop 850 euri
beetje snelkiemend/groeiend grassie/klavertje erin en racen maar :yes: grasland doorzaaien laten doen is ook niet errug goedkoop. :no:
Anton

Berichtdoor Jaap » ma maart 23, 2009 21:23

Ik herinner me dat we een paar maal (verplicht) de met de wiedeg de mais voor opkomst hadden bewerkt. Leek goed, totdat er een dikke regenbui zorgde dat de hele bovenste grondlaag een dikke korst werd. De wiedeg maakt de zandgrond veels te fijn en met regen erop werd het bijna beton. De mais kwam er maar slecht doorheen. (n)
Betekende einde verhaal wiedeg...
Ben niet meer helemaal va ndeze tijd, maar dat verplicht eggen (cross compliance), dat is toch al een aantal jaar verdwenen? Zoooo 2000???
Jaap

Beroep: Redacteur
Interesses: Melkveehouderij

Berichtdoor Anton » ma maart 23, 2009 22:20

in de mais is het niet meer verplicht. maar ik wou er wel groenbemester mee zaaien na de mais :yes: hebben de ganzen komende winter weer wat te eten :roll: :wink:
hij is inmiddels bestelt. :yes: kan ik ff een proefveldje maken :yes: ik hou jullie op de hoogte
alles draait weer top
Anton

Berichtdoor pinguin » vr maart 27, 2009 20:18

Jaap schreef:Ik herinner me dat we een paar maal (verplicht) de met de wiedeg de mais voor opkomst hadden bewerkt. Leek goed, totdat er een dikke regenbui zorgde dat de hele bovenste grondlaag een dikke korst werd. De wiedeg maakt de zandgrond veels te fijn en met regen erop werd het bijna beton. De mais kwam er maar slecht doorheen. (n)
Betekende einde verhaal wiedeg...
Ben niet meer helemaal va ndeze tijd, maar dat verplicht eggen (cross compliance), dat is toch al een aantal jaar verdwenen? Zoooo 2000???

hier hoop ik altijd op, als je er dan paar dagen later nog een keer door gaat heb je een toplaag waar helemaal geen onkruid op wil groeien (y)
trying to live up....
pinguin

Berichtdoor M H » do jun 20, 2013 20:16

pinguin, doe jij dit nog steeds, het werd mij gisteren tijdens een cursus weidegang ook aangeraden, omdat wij hier op het veen bijna alleen ruwbeemd hebben als gras, en dit nogal makkelijk gaat liggen, en dus in feite de grond verstikt. dacht een mooi perceeltje te hebben, totdat de adviseur eens eventjes alles naar boven trok, schrok me rot wat een lange dooie zooi er naar boven kwam. hij vertelde als je dit in het voorjaar doe, de betere grassen makkelijker gaan uitstoelen.
nu vroeg ik mij af of jij het nog steeds deed, topic is nl nogal oud :yes:
M H

Berichtdoor pinguin » do jun 20, 2013 20:38

Yup hier nog vaste prik (y)
trying to live up....
pinguin

Berichtdoor Wim R » do jun 20, 2013 21:40

M H schreef:pinguin, doe jij dit nog steeds, het werd mij gisteren tijdens een cursus weidegang ook aangeraden, omdat wij hier op het veen bijna alleen ruwbeemd hebben als gras, en dit nogal makkelijk gaat liggen, en dus in feite de grond verstikt. dacht een mooi perceeltje te hebben, totdat de adviseur eens eventjes alles naar boven trok, schrok me rot wat een lange dooie zooi er naar boven kwam. hij vertelde als je dit in het voorjaar doe, de betere grassen makkelijker gaan uitstoelen.
nu vroeg ik mij af of jij het nog steeds deed, topic is nl nogal oud :yes:

Wij gaan ook het voorjaar met de wiedeg door het gras (y) (y) . Vorig jaar stukje niet gedaan door platte band en meen dat je het kunt zien. Koop ergens een tweede hands ding. Kosten geen drol en kun je het proberen. Qua tijd hoef je het niet te laten. Dacht dat die van ons ( 6 mtr) een paar jaar terug 500 euro koste en was nog prima in staat.
Wim R

Beroep: Ex melkveehouder , vanalles wat.

Berichtdoor teuntje93 » do jun 20, 2013 22:13

Hier vorig jaar ook zo'n ding 2e hands aangeschaft. Zit ook nog een doorzaai mogelijkheid op. Hadden hier ook elk jaar dat de grond wat verstikt was naar ons idee en zo'n wiedeg trekt het mooi een beetje open. (y)
we doen zomaar iets...
teuntje93

Volgende

Keer terug naar Koe en mechanisatie