Wiedeggen?

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met mechanisatie.

Moderator: Moderators

Re: Wiedeggen?

Berichtdoor Henk » vr jun 21, 2013 11:50

Enkele jaren trug nog een weisleep gekocht maar een wiedeg doet meer in grasland (y) denk ik achteraf...
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

Wekelijks een nieuwe blog over Boer Zoekt Vrouw op http://www.hofvanpostel.com/blog.html
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Jozef » vr jun 21, 2013 12:08

Wij deden jaren wiedeggen in de mais. Eerst een lichte dosering bodemherbicide, daarna alles eggen om vervolgens na opkomst nog een keer met een hele lichte dosering contactherbicide te spuiten. Resultaat: een zeer schoon maïsveld zonder last van spuitschade aan de mais en we konden af met een lichte dosering van herbiciden. Tegenwoordig spuit de loonwerker alles en wordt het helaas te duur om alles 2 keer te spuiten :|
Jozef

Beroep: Veehouder
Interesses: Melkveehouderij

Berichtdoor pinguin » vr jun 21, 2013 12:46

Henk schreef:Enkele jaren trug nog een weisleep gekocht maar een wiedeg doet meer in grasland (y) denk ik achteraf...

ik gebruik een weisleep met platen nu na weidegang om mest te verspreiden :yes: maar daar heb jij niets aan he :mrgreen:
trying to live up....
pinguin

Beroep: veehouder

Berichtdoor Henk » vr jun 21, 2013 13:44

Jozef schreef:Wij deden jaren wiedeggen in de mais. Eerst een lichte dosering bodemherbicide, daarna alles eggen om vervolgens na opkomst nog een keer met een hele lichte dosering contactherbicide te spuiten. Resultaat: een zeer schoon maïsveld zonder last van spuitschade aan de mais en we konden af met een lichte dosering van herbiciden. Tegenwoordig spuit de loonwerker alles en wordt het helaas te duur om alles 2 keer te spuiten :|

In 10 van de 9 keer is 1x spuiten in de mais afdoende (y) :yes: Wij deden ook eggen long ago toen het nog verplicht was maar gebruik werkzame stof uit bestrijdingsmiddelen lag toen hoger dan nu :idea:

Wekelijks een nieuwe blog over Boer Zoekt Vrouw op http://www.hofvanpostel.com/blog.html
Henk

Berichtdoor jonathan » wo jun 26, 2013 18:35

Heeft er iemand ervaring met een wiedeg met een (cambridge)rol?
Een Evers Grass profi lijk mij wel wat! http://www.eversagro.nl/landbouwmachine ... fi_GP_300/
Het achterste deel, cambridgerol met zaaimachine kan je afkoppelen en achter een rotoreg of breker (cultivator) hangen.
Zo kan je er ook vlot groenbemesters mee zaaien.
Vandaag zaai ik mijn raaigras met een graanzaaimachine maar die maisstoppels liggen dan bovenop en dit geeft as in de graskuil.
jonathan

Beroep: landbouwer

Berichtdoor Sander » ma jul 08, 2013 20:43

ik vind weideslepen maar tien keer niks. dat uitvegen van zo'n mestflat kan eigenlijk alleen maar in een dikke bui. zijn er hier ook mensen die een egje hebben met veel kleine dunne tandjes om de mestflaten te verspreiden tijdens het weideseizoen?
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Grazy » di jul 09, 2013 13:56

Vorige week is mijn Einbock Pneumatic star Pro aangekomen met 10 mm dikke tanden, heb nu een paar percelen gedaan en lijkt goed te werken. Een wiedeg werkt veel beter met droge mestflatten. Je trekt wel al het dooie gras naar het kopeind, maar je trek ook een hoop onkruid de grond uit, plekken met veel onkruid worden zwart.
De pneumatische zaaimachine is makkelijk te calibreren maar heb natuurlijk nog geen resultaten gezien.
Een rol er achter zou mooi zijn maar daar word de 6 meter machine veel te zwaar van dus als het nodig is doe ik dat met een aparte werkgang.
Kan hem ook gebruiken om nieuw grasland mee in te zaaien (y)
Grazy

Beroep: Master Grazier

Berichtdoor Henk » di jul 09, 2013 16:53

Tanden van een cm dik :o werkt haast als een koelefater denk :wink:

Sander schreef:ik vind weideslepen maar tien keer niks. dat uitvegen van zo'n mestflat kan eigenlijk alleen maar in een dikke bui. zijn er hier ook mensen die een egje hebben met veel kleine dunne tandjes om de mestflaten te verspreiden tijdens het weideseizoen?

Je zal het vast wel leip vinden maar ik ken iemand die de strontflatten met een oude hooischudder uit mekaar gooide.
Hooier wordt wel 1 en al stront maar het werkt wel. Is meen ik een oude pz flevo met liggende tanden.

Henk

Berichtdoor Sander » do jul 11, 2013 12:45

tja is ook een idee
Sander

Berichtdoor Mellek » vr aug 09, 2013 13:49

Huur hier ergens in de buurt altijd zo'n ding, en dan de helft van het land ofzo, rollen doen we niet meer alleen op ingezaait.
Mellek

Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor Sander » di maart 25, 2014 18:45

Grazy schreef:Kan hem ook gebruiken om nieuw grasland mee in te zaaien (y)

race je er na het ploegen zo met je eg over het geploegde? en daarna weer apart rollen?
zijn er mensen die dit doen in nederland?
ik vind breedwerpig zaaien mooier dan zaaien met zo'n pijpenzaaimachine.
Sander

Berichtdoor ErikJ » di maart 25, 2014 23:00

http://www.traktorpool.nl/hofstedelmb/d ... er/2018976.

wil misschien met zo'n machine wel....

Zaai met nokkenrad zaaimachine, doe de pijpen niet onder uitloop, valt het zaad mooi verspreid op de grond (y)
ErikJ

Beroep: agrarisch bezig
Interesses: Vanalles, melkkoeien, akkerbouw, techniek

Berichtdoor Grazy » wo maart 26, 2014 01:00

Sander schreef:
Grazy schreef:Kan hem ook gebruiken om nieuw grasland mee in te zaaien (y)

race je er na het ploegen zo met je eg over het geploegde? en daarna weer apart rollen?
zijn er mensen die dit doen in nederland?
ik vind breedwerpig zaaien mooier dan zaaien met zo'n pijpenzaaimachine.

Eerst effe met de soil finisher er overheen om de kluiten wat kleiner te maken en na het zaaien met goeie zware rol der over om de stenen de grond in te drukken :mrgreen: (foto past niet maar je kunt zien hoe het eruit ziet)
Afbeelding
Grazy

Beroep: Master Grazier

Berichtdoor john verhaar » wo maart 26, 2014 01:03

Stenen moet je oprapen :idea:
Vroeger had ik een hekel aan werken,maar nu kan ik er uren naar kijken
john verhaar

Beroep: dairyfarmer
Interesses: crossbreeding and dollars

Berichtdoor Grazy » wo maart 26, 2014 01:06