Trekker met voorlader, shovel of verreiker deel 2

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met mechanisatie.

Moderator: Moderators

Re: Trekker met voorlader, shovel of verreiker deel 2

Berichtdoor Richt » ma jun 25, 2018 05:59

boer pieter schreef:ik heb al 20 jaar kuil in het land valt allemaal best mee ,je moet gewoon een beetje met doel werken , :yes: :yes: sleuf silo's zijn ook wel mooi maar dan zit je in mijn ogen met te veel onnozele regeltjes en putjes ed ,en ik heb ook geen 1000 dieren die gevoert moeten worden ,haal nu alle dagen een kiepertje kuil uit het land 15 min werk ,is wel een goede zomer dit jaar 8)

Nou wij hebben ook deel kuilen in het land liggen, als het droog is alles leuk en aardig, maar zodra het nat word zit de hele meuk onder de blubber, laad trekker, kuil steker, straat/erf waar je het harde weer op komt, zullen de komende jaren nog wel 1 à 2 platen bij komen, en evt muurtjes om de mais heen, kan daar ook wat meer op de plaat. Nu 2de en 3de sneede van vorig jaar in land liggen omdat we nog wat veel voer hadden zitten van jaar er voor, dit jaar 1ste en 2de gelukkig weer op beton.
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor Henk » ma jun 25, 2018 13:12

Kuil in het land is gewoon k#t. Daar hoef je niet over te discussiëren. Je rijdt de boel rot, er gaat veel meer voer verloren en tis vaak een smeerpijperij (n)
En hard hoeft geeneens duur te zijn :no: Khad in het begin ook een paar voerplaten van ouwe gratis klinkers. Ja zitten veel uren van mezelf in met het straten :yes: maar ik hoef mezelf geen salaris te geven he :wink:

Gegeven moment door de jaren heen toegewerkt naar alles in sleufsilo's :yes:
Kun je het meeste voer/m2 opslaan :yes: waardoor die 2 muren niet eens zo duur meer zijn... :)
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Arno » ma jun 25, 2018 15:59

:yes: zelfs beton kun je redelijk goedkoop doen als je het er zelf een beetje infrot ,ik snap sowieso niet dat denemarken ,wat met veel dingen vrij streng is :?: ,kuilen in het land toelaat aangezien er geen enkele opvang voor perssappen is :? .
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor kobonde » ma jun 25, 2018 17:38

Arno schreef::yes: zelfs beton kun je redelijk goedkoop doen als je het er zelf een beetje infrot ,ik snap sowieso niet dat denemarken ,wat met veel dingen vrij streng is :?: ,kuilen in het land toelaat aangezien er geen enkele opvang voor perssappen is :? .

In DK zijn er strenge regels voor opvang van perssap, bv zijn kuilplaten zonder wanden niet toegestaan, kuilen in het land mogen als het voer zo droog is dat er geen perssap uit komt, en niet steeds op de zelfde plek. Al zijn ze aanhet laatst niet zo streng want de gemmentes die het kontoleren ze hebben ook liever niet dat jo overal willekeurig in het land kuilen maakt en dan in de winter de wegen bemodderd. Zodat er vervolgens mensen gaan klagen en dan zij het moeten oplossen.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor boer 19 » ma jun 25, 2018 18:17

Die perssappen kunnen wel in een mestsilo, hebben wij ook op de jongvee locatie.
boer 19

Berichtdoor Henk » ma jun 25, 2018 18:42

Zo krom is het in NL ook.
Wanneer je je vaste mest opslaat op beton moet je opvang van pers-sappen hebben.
Maar daarnaast mag je je mest nog gewoon aan de hoop in het land knikkeren en zijn er geen eisen... :?

Henk

Berichtdoor Arie » ma jun 25, 2018 21:05

Henk schreef:Zo krom is het in NL ook.
Wanneer je je vaste mest opslaat op beton moet je opvang van pers-sappen hebben.
Maar daarnaast mag je je mest nog gewoon aan de hoop in het land knikkeren en zijn er geen eisen... :?

Als je dat direct achter je stal doet, dan is het max. 3 maanden. Bij ons tenminste, weet ik uit ervaring.
Arie

Interesses: melkkoeien

Berichtdoor G.U. » ma jun 25, 2018 21:17

Arie schreef:

Als je dat direct achter je stal doet, dan is het max. 3 maanden. Bij ons tenminste, weet ik uit ervaring.

Dat is in het land gelijk. En er mag geen perssap in het oppervlaktewater komen
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Henk » di jun 26, 2018 09:09

Arie schreef:

Ik dacht in onze gemeente ook iets van 12 weken. Maar dr wordt niet op gecontroleerd is mijn ervaring.
Hier in de buurt heeft de halve winter een depot kippenmest gelegen. 25x25 mtr en 2 mtr hoog.
Precies dat vierkant staan de bieten stuk hoger en donkerder dan rest perceel :)

Henk

Berichtdoor sivert » di jun 26, 2018 22:26

Henk schreef:
Arie schreef:

Ik dacht in onze gemeente ook iets van 12 weken. Maar dr wordt niet op gecontroleerd is mijn ervaring.
Hier in de buurt heeft de halve winter een depot kippenmest gelegen. 25x25 mtr en 2 mtr hoog.
Precies dat vierkant staan de bieten stuk hoger en donkerder dan rest perceel :)

Nu nog wel. We hadden ooit eens zoiets met kippenmest op maïsland. Eerst groeide het als kool, maar later ging de mais op die plek hartstikke dood.
sivert

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Arie » di jun 26, 2018 22:42

Henk schreef:Ik dacht in onze gemeente ook iets van 12 weken. Maar dr wordt niet op gecontroleerd is mijn ervaring.

Nee, bij ons ook niet. Maar een paar jaar geleden opeens wel. Toen zijn ze de hele waard door geweest en hebben ze bij alle boeren de mestopslag gecontroleerd. Heel wat boeren moesten toen wat doen, wij hebben toen ook een nieuwe mestplaat gelegen. Ter waarde van 16.000 euro. Later nooit meer iemand gezien. Als we het niet gedaan hadden, had er volgens mij niks aan de hand geweest. Tis bij die gasten gewoon een kwestie van pad op komen racen, ff scoren en weer wegwezen. Ze geven het gelijk door aan RVO en ze doen er zelf helemaal niks meer mee. Je kan ook geen bezwaar maken, dat moet je bij RVO doen. Hercontrole doen ze niet aan, als je niet thuis bent maakt dat ook nie uit, maken gewoon rapportje op dat het niet in orde is, of dat de administratie van bijv. de dieseltank niet aanwezig is. En vervolgens moet je het via briefwisselingen met RVO maar weer op weten te lossen.
Arie

Berichtdoor G.U. » wo jun 27, 2018 08:15

Als je niet thuis bent heeft een boa niks op je erf te zoeken :!:
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Arie » di jul 17, 2018 16:26

Arie

Berichtdoor Henk » di jul 17, 2018 18:52

Een New Holland TS 135 A, is dat iets :?:

Henk

Berichtdoor poekske » di jul 17, 2018 19:55

Jip, maar redelijk veel achterbrug lawaai. Jaren nh fan geweest tot deze series, daarna wouden ze beetje teveel fendt achtig worden met al die knoppies, zou nu jd kiezen denk
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en mechanisatie