pelikaanbak, kuilhapper, of iets anders?

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met mechanisatie.

Moderator: Moderators

pelikaanbak, kuilhapper, of iets anders?

Berichtdoor Davy » zo jan 02, 2011 20:23

Hallo,

Zoals al eerder aangehaald, voeren we met een bovenlosser, maar we zijn ons aan het oriënteren op sleufsilo's en de bedoeling is om in de toekomst over te stappen naar een doseerwagen. Alleen het laden hiervan is nog een struikelblok. Ik hoor zowel van een kuilhapper als van een pelikaanbak goede en slechte dingen. Voer laden zouden we met een frontlader willen doen. En zowel gras als mais moet netjes uit te kuilen zijn. Wat zijn jullie meningen hierover en is er eventueel een andere optie die ik over het hoofd zie? Alvast bedankt voor de reacties!
Davy

Beroep: Melkveehouder

Re: pelikaanbak, kuilhapper, of iets anders?

Berichtdoor wil » zo jan 02, 2011 21:21

een simpele holeras bak of iets vergelijkbaars
wil

Beroep: hobby boer
Interesses: natuur

Berichtdoor dairymen » zo jan 02, 2011 21:24

hebben hier met een kuilhapper op de voorlader gewerkt. beviel ons (y) hapten er graskuil en mais mee en werkte netjes. kzou er wel rekening mee proberen te houden als je een doseerwagen of kuilhapper koopt dat et met de lengte van je wagen en breedje van de happer beetje mooi uit komt. als je in lagen wil laden.
dairymen

Beroep: dairyfarmer

Berichtdoor wil1 » ma jan 03, 2011 11:26

waarom geen 2e hands voermengwagen dave
wil1

Berichtdoor Davy » ma jan 03, 2011 11:57

bedankt voor de reacties!
Waarom geen voermengwagen? Dat heb ik voor mezelf al uitgemaakt. Wij voeren gras en mais en enkel in het winterseizoen perspulp en/of draf (bierborstel). Dan kan in mijn ogen een mengwagen niet al teveel meerwaarde bieden. Bij een doseerwagen kunnen we ook onze oudste trekker (64 pk) nog wat opwaarderen, terwijl die voor een mengwagen te licht zou uitvallen.
Voorts heb ik al van een aantal veehouders gehoord, dat het met een doseerwagen mogelijk is om in één keer al je dieren te voeren, als je maar secuur genoeg laadt. Dan zou je bv. vooraan een slechtere graskuil voor het jongvee kunnen laden, en achteraan goede voor het melkvee. Dit heb ik maar van horen zeggen, moet het zelf in de toekomst nog uitproberen! Doseerwagen moet dan natuurlijk wel groot genoeg zijn. Ik zit er daarom ook aan te denken om een 2de hands silagewagen om te bouwen tot doseerwagen. Lijkt mij niet al te moeilijk, gewoon een transportbandje achteraan monteren! Nieuwe doseerwagens kosten namelijk al meer als genoeg! Wegen zou ik dan via de frontlader doen, lijkt mij perfect mogelijk. Dus nu ben ik nog aan het twijfelen tss een kuilhapper of pelikaanbak. Ik ben namelijk bang voor broei in de kuil, we zijn nu een u-snijder gewoon, en kan volgens mij niet verbeteren, enkel verslechteren!
Davy

Berichtdoor Frans-Jan » ma jan 03, 2011 12:16

Haal hier alles met pelikaanbak uit de kuil, gaat mij netjes genoeg. Eigenlijk pak ik alles met de pelikaan bak op van voer en zand tot strobalen en complete machines als die een stukje verzet moeten worden :yes: :yes: Een maat van mij heeft z'n kuilsnijder gehouden en snijd blokken voor om ze daarna met de pelikaanbak in de mengert te gooien. Ik moet toegeven dat dit wel sneller gaat en dat z'n kuil netter achterblijft maar ik heb ook geen last van broei dus werk ik zo maar even door :mrgreen:
Wie het gemak niet zoekt is lui.........
Frans-Jan

Beroep: Dierentuin medewerker
Interesses: veehouderij,fokkerij

Berichtdoor melkchauffeur » ma jan 03, 2011 12:18

Met sleufsilo's zou ik denk ik ook de kuilsnijder er bij houden. Trekker met voorlader heeft nogal wat te lijden om het voer met een pelikaanbak uit een goed vastgereden sleufsilo te breken.
Er zit verschil tussen gelijk HEBBEN en gelijk KRIJGEN
Afbeelding
melkchauffeur

Beroep: RMO-chauffeur
Interesses: zeer divers

Berichtdoor koeiboerke » ma jan 03, 2011 12:59

Hier met kuilsnijder kuilgras snijden en met pellikaan bak in de voorlader feedo laden. Mais zo uit de kuil
2x in de week 20 min. snijden en je houdt mooie strakke kuil en je laait sneller.

bevalt hier (y)

pellikaan bak ook super handig voor voerresten naar andere stal (jongvee) en balen pakken
koeiboerke

Berichtdoor Wimk » ma jan 03, 2011 13:23

Frans-Jan schreef:Haal hier alles met pelikaanbak uit de kuil, gaat mij netjes genoeg. Eigenlijk pak ik alles met de pelikaan bak op van voer en zand tot strobalen en complete machines als die een stukje verzet moeten worden :yes: :yes: Een maat van mij heeft z'n kuilsnijder gehouden en snijd blokken voor om ze daarna met de pelikaanbak in de mengert te gooien. Ik moet toegeven dat dit wel sneller gaat en dat z'n kuil netter achterblijft maar ik heb ook geen last van broei dus werk ik zo maar even door :mrgreen:

(y) Hier ook alles met de pelikaanbek. :yes: :yes:
Langzamerhand de verhuiswagen bestellen. Vermoedelijk per 1 April, geen grapje.
Wimk

Interesses: Rundvee en alles wat er bij hoort

Berichtdoor Corjan » ma jan 03, 2011 14:23

Yep de pelikaan bak rulezzzzzz

Hierro met de pelikaan bak stro hokken uitgemest, opgestooid, stro gelost van de wagens, levende en dooie koeien mee opgelaaien, lampen in de stal en skuur vervangen, banden op de kuil, sneeuwskuiven, milkcheque ophalen, palen in de grond rammen............en voeren :idea: (y)
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Wimk » ma jan 03, 2011 15:06

Corjan schreef:Yep de pelikaan bak rulezzzzzz

Hierro met de pelikaan bak stro hokken uitgemest, opgestooid, stro gelost van de wagens, levende en dooie koeien mee opgelaaien, lampen in de stal en skuur vervangen, banden op de kuil, sneeuwskuiven, milkcheque ophalen, palen in de grond rammen............en voeren :idea: (y)

Ook nog ergens waar je hem niet gebruikt :?: :oops:
Langzamerhand de verhuiswagen bestellen. Vermoedelijk per 1 April, geen grapje.
Wimk

Interesses: Rundvee en alles wat er bij hoort

Berichtdoor Henk » ma jan 03, 2011 15:11

Corjan schreef:Yep de pelikaan bak rulezzzzzz

Hier net zo :yes:

@ Davy; koop gewoon in een keer iets goeds ipv ouw rommel :idea: anders moejje je lasapparaat op speeddail zetten 8)
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

Geregeld geen nieuwe blog op http://www.hofvanpostel.com/blog.html
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Guus J » ma jan 03, 2011 16:04

knoeit zo'n pelikaan geval niet veel meer als een ap happer?
Guus J
Moderator

Interesses: Ondernemen, voeding en fokkerij

Berichtdoor Wim R » ma jan 03, 2011 16:14

guus j schreef:knoeit zo'n pelikaan geval niet veel meer als een ap happer?

Ligt eraan hoeveel haast je hebt. Na het laden FF wat bij elkaar schuiven als je gemorst hebt en klaar (y) (y) . Zou voor geen goud een kuilhapper willen, kende niks anders mee doen als voeren. Mot van de week een hoop erfbeplanting en stukken heg tot de grond afsnoeien 8) 8) 8) Met wat geluk niks met de hand opladen. (y) (y) (y)
Wim R

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Davy » ma jan 03, 2011 16:22

dan zou ik volgens jullie best de u-snijder behouden, en een trekker met frontlader, en een trekker met doseerwagen? is dit niet wat omslachtig? Ik had gehoopt dat er één fatsoenlijke machine bestond voor op de frontlader (op een trekker van 85 pk) die zowel met gras als mais goed uit te voeten kan. ik dacht eerst aan een kuilhapper, liet precies een nettere kuil achter dan een pelikaanbak, maar bedacht me dan dat je die telkens in de kuil moet drukken, wat toch niet zo gezond lijkt voor een lichte trekker als die van ons. Een pelikaanbak heeft dan weer een dichte onderkant, zodat je losse mais netjes kan opruimen. Had het verhaal van de pelikaanbak in dichte graskuilen ook al gehoord.
@henk; schoonbroer van mij is lasser, komt wel goed! ik vind de prijzen voor een simpele doseerwagen (zonder weeginrichting trouwens) schandalig hoog. We proberen een beetje lagekostenbedrijf te blijven, dus ja...
Davy

Volgende

Keer terug naar Koe en mechanisatie