pelikaanbak, kuilhapper, of iets anders?

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met mechanisatie.

Moderator: Moderators

Re: pelikaanbak, kuilhapper, of iets anders?

Berichtdoor Henk » ma jan 03, 2011 16:35

Wajje wilt Dave (y) :yes:
Pelikaanbak hep trouwes een dichte bodem, wich is hendig met bostel en pullup :yes:
Kuilsnijer gewoon houwe ja, beur je toch geen flikkah meer voor :idea:

Dave, en een blokkendoseerder, is dat niet wat :?:
Kejje mooi blokkies snijden en de kuil strak houwe, en mejje blokkenwagen skep je de blokken op en doseer je het uit :yes:
Ideaal lijkt me ajje alleen ruwvoer wilt voeren (y)
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor wil1 » ma jan 03, 2011 16:45

ja henk maar dan heb je zijn reactie niet gelezen hij wil 1 keer per dag laden en dan alles in 1 keer voeren met een bloken wagen heb je ook nog een bak nodig voor de mais en de bierborstwel of de pulp

zon pelikaan bak is tog gewoon een digte bak met een klem met tanden er op
die hebben wij hier kan je de kuil ook mee broei vrij houden eerst met de tanden de mais of gras los krabben en dan opscheppen blijft de kuil mooi vast
en dan kun je er ook alles mee doen wat hier al omschreven is en 85 pk is zwaar zat als je maar niet te veel ton moet laden anders duurt het te lang
en 64 pk is ook zwaar zat voor een voerwagen dave er moet dan alleen wel een vertragingsbak op de wagen ziiten wij hebben hier soms een 78 pk fiat voor een 22 m3 voerwagen staan gaat prima het mengen kost alleen 5 min meer evenals het lossen
wil1

Berichtdoor Davy » ma jan 03, 2011 16:50

ik heb een blokkendoseerwagen overwogen, maar toen kreeg ik het verhaal te horen van 2 rantsoenen op 1 vracht te laden. ik wil het voeren zo kort mogelijk houden, dus lijkt het mij erg aantrekkelijk van één keer naar de sleufsilo's te rijden, wagen vullen, naar de melkvee- en de jongveestal rijden en lossen, klaar! Ik zit zelfs aan een systeem te denken met een oppikhaak, zodat je met één trekker toekomt, kwestie van nog wat tijd te besparen. Wat die u-snijder betreft; het lijkt mij gewoon niet handig in een sleufsilo. Je kan amper aan de zijkanten (trekker is breder toch?) en hoe los je dat op met de hoogte? U-snijder is 1,7 m hoog, sleufsilomuren worden 2 m. Ik wil het voeren zo beperkt mogelijk houden, het lijkt mij allemaal zo omslachtig van gras met drie werktuigen naar de koeien te brengen; uitsnijden met u-snijder, laden met frontlader, lossen met doseerwagen.
Davy

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor Henk » ma jan 03, 2011 16:55

2 rantsoenen in 1 wagen laden zet maar gauw uit je hoofd want da lukt niet :no:
Je ken vanaf de schleppert niet zien wanneer het 2e rantsoen bij de walsen komp :no: plus je heb een deel overlap :idea:
Of ut moet zijn dajje niet zo spits kiekt want dan ken alles... :wink:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Davy » ma jan 03, 2011 16:56

Dus als ik het begrijp kan je met een pelikaanbak toch redelijk goed overweg in een graskuil, daar was ik nl. het meeste bang voor. We moeten zo'n 80-85 koeien voeren en een 60 stuks jongvee, is dit haalbaar in één vracht, ik had zo wat zitten rekenen en dacht dat dat wel zou lukken, als de wagen maar groot genoeg is.
iedereen bedankt trouwens met de reacties, ik zit al een half jaar over dit probleem te piekeren. Ik ben via dit forum trouwens ook overtuigd over het nut van sleufsilo's. Jullie jagen mij nogal op kosten :D
Davy

Berichtdoor Rik » ma jan 03, 2011 16:58

Pelikaanbak (y) Is gewoon een Must-have. voor meerder doeleinde geschikt. Ook voor voer halen/grijpen mits je er mee overweg kunt en secuur werkt.
Rik

Beroep: zelfstandig
Interesses: Veehouderijtechniek

Berichtdoor Davy » ma jan 03, 2011 17:00

@Henk, ik heb dit verhaal toch al van een drie-tal boeren gehoord, het is in het begin wat zoeken naar de juiste versnelling, en laden moet echt wel door dezelfde persoon gedaan worden (ik wil daarom ook een weeginrichting op de frontlader, en niet op de doseerwagen). Maar als je een redelijk konstant aantal dieren hebt, moet het doenbaar zijn. Enfin, dat ga ik proberen. Plan B is om het melkvee dagelijks en het jongvee om de twee dagen te voederen.
Davy

Berichtdoor wouter c » ma jan 03, 2011 17:51

Davy

belgische vdw verkoopt ook doseerwagens. Scheelt een hele dot in prijs met vb. een schuit. Inox bodempje erin en je bent er ook je hele leven vanaf! En losketting ipv bandje want deze is breder.
Misschien kan je ene op proef krijgen?
wouter c

Beroep: veehouder

Berichtdoor Stef hooijman » ma jan 03, 2011 20:26

Davy schreef:@Henk, ik heb dit verhaal toch al van een drie-tal boeren gehoord, het is in het begin wat zoeken naar de juiste versnelling, en laden moet echt wel door dezelfde persoon gedaan worden (ik wil daarom ook een weeginrichting op de frontlader, en niet op de doseerwagen). Maar als je een redelijk konstant aantal dieren hebt, moet het doenbaar zijn. Enfin, dat ga ik proberen. Plan B is om het melkvee dagelijks en het jongvee om de twee dagen te voederen.

volgens mij wil dat ook niet 2 rantsoenen in 1 wagen.. want of je krijgt bij de melkkoeien wat herfstgras of je krijgt bij het jongvee je betere voer.. hoe je het ook went of keert... :no: met een pelikaan bak (holaras hier) gaat het idd wel goed.. mais kuil krab je netjes af en graskuil is iets plukkeriger maar geen probleem hier.. :yes: en je kunt er natuurlijk tig andere dingen mee wat je met een kuil happer niet kunt. Ook een bijkomend voordeel is dat de aanschaf van zo'n bak goedkoper is al een happer.. minder onderhoud vraagt en een hogere levensduur heeft.

Wij hebben trouwens ook een weeginrichting op de shovel zitten.. :no: zat erop toen wij hem 2e hands kochten.. gebruik het ding nooit, werkt ook voor geen meter vind ik.. je moet hem tot een bepaalde hoogte optillen en dan weegt ie pas (via een sensor) ding staat hier altijd uit.. en je word ook nog knap druk om al die gewichten bij elkaar op tellen tijdens het voerladen.. :yes: zeer slecht op een zondag morgen :yes:
beetjuhh melk makenn.. :P
Stef hooijman

Beroep: farmer
Interesses: voer en melk

Berichtdoor Koetjeboe » ma jan 03, 2011 20:30

@Davy, er zijn ook voerdoseerwagen die geen aftakas hebben, hier een link naar een boer op boerderij met een verreiker en een voerdoseerwagen.

http://www.boerderij.nl/1096813/Mechani ... eiker.htm#

Kuilhapper voldoet ons prima bij kuil en mais, heeft wel tanden, dus met mais moet je niet te gek doen dan blijft dat heus wel in de bak als het goed aangereden is. Zo kun je in principe met 1 trekker met voorlader en voerdoseerwagen alles voeren.

thuis nooit geprobeerd om 2 rantsoenen te voeren, maar als je je kuilhapper op maat hebt en je kan precies 2/3 keer naast me kaar alles neer klepperen dan zou dat mogelijk kunnen zijn - misschien wel een advies om dan een extra spiegel op het achtereind te monteren om te zien wanneer je moet stoppen - nog een advies is om deze zo te monteren dajje der geen last van hebt met voeren want anders heb je de rotzooi direct stuk :lol:
Koetjeboe

Beroep: student
Interesses: Veevoeding, Fokkerij, GELD

Berichtdoor Davy » ma jan 03, 2011 23:23

Ik ga idd wel eens informeren naar andere merken dan schuitemaker! Ik was net nog een ander voordeel van de pelikaanbak aan het bedenken; kan ik ineens grond mee af de sleufsilo halen; ik hou echt niet van banden op de kuil! Ivm het voeren van 2 rantsoenen met één vracht dacht ik aan een camera in de bak te monteren (goed beschermd natuurlijk!) Kost ook het einde van de wereld niet.
We zijn nu een bovenlosser gewoon, voeren zonder wegen en gewoon zoveel blokken per dag. We zijn het maw al gewoon om de rijsnelheid zo in te schatten dat je op het einde van de voergang net toekomt. Dit moet met een doseerwagen en genoeg ervaring toch evengoed lukken? Als je dan bv 2/3 van de lengte van de wagen voor de koeien laadt en 1/3 voor het jongvee, en je zorgt dat de wagen 3 x zo lang is als je pelikaanbak breed, moet dit volgens mij mogelijk zijn. Om het jezelf dan nog makkelijker te maken kan je markeringen bovenop de wagen aanbrengen, zodat je weet waar je wat moet laden. Helemaal perfect zal het natuurlijk niet zijn, maar we houden het graag simpel, voor ons geen ingewikkelde rantsoenen! Corrigeren doen we met de krachtvoerautomaat!
Davy

Berichtdoor Stef hooijman » ma jan 03, 2011 23:28

Davy schreef:Ik ga idd wel eens informeren naar andere merken dan schuitemaker! Ik was net nog een ander voordeel van de pelikaanbak aan het bedenken; kan ik ineens grond mee af de sleufsilo halen; ik hou echt niet van banden op de kuil! Ivm het voeren van 2 rantsoenen met één vracht dacht ik aan een camera in de bak te monteren (goed beschermd natuurlijk!) Kost ook het einde van de wereld niet.
We zijn nu een bovenlosser gewoon, voeren zonder wegen en gewoon zoveel blokken per dag. We zijn het maw al gewoon om de rijsnelheid zo in te schatten dat je op het einde van de voergang net toekomt. Dit moet met een doseerwagen en genoeg ervaring toch evengoed lukken? Als je dan bv 2/3 van de lengte van de wagen voor de koeien laadt en 1/3 voor het jongvee, en je zorgt dat de wagen 3 x zo lang is als je pelikaanbak breed, moet dit volgens mij mogelijk zijn. Om het jezelf dan nog makkelijker te maken kan je markeringen bovenop de wagen aanbrengen, zodat je weet waar je wat moet laden. Helemaal perfect zal het natuurlijk niet zijn, maar we houden het graag simpel, voor ons geen ingewikkelde rantsoenen! Corrigeren doen we met de krachtvoerautomaat!

waarom wil je trouwens van je bovenlosser naar een doseerwagen?? of moet ik daar eerst het hele topic grondig voor door lezen :lol:
beetjuhh melk makenn.. :P
Stef hooijman

Beroep: farmer
Interesses: voer en melk

Berichtdoor wil1 » di jan 04, 2011 04:36

waarom perce sleufcilos
dave

je kan tog ook een nete rijkuil hebben op een betonplaat met dat aantal koeien weet iki niet of ik het geld over zou hebben voor een sleufcilo wel voor een grote betonplaat

zo hoog kan je ook niet gaan met dat aantal koeien ivm de voersnelheid vald het voordeel van de sleufcilo snel weg

staat los van dat het wel makelijk werkt en je meer op een kleine opervlakte kwijt kunt maar de vraag is of jij er zoveel financeel voordeel bij hebt
wil1

Berichtdoor wil1 » di jan 04, 2011 05:38

dave ik zad net op marktplaats daar staan ook 2e hands voerwagens ook ex opraap wagens die doen goedkoop hun werk daar kun je soms ook een oppikhaak voor de tr vinden wij hebben er daar ook 1 gevonden werkt super op onze jcb
wil1

Berichtdoor Ericc » di jan 04, 2011 10:17

het valt niet mee om een doseerwagen in een sleufsilo te laden met een voorlader omdat je er het voer er een beetje netjes in moet gooien. Je moet dan recht naast de wagen kunnen staan met de voorladertrekker.
met een mengwagen maakt dat niet uit, kun je er van alle kanten bij. Maak daarom de sleufsilo minstens 12 meter breed
Ericc

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en mechanisatie