pelikaanbak, kuilhapper, of iets anders?

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met mechanisatie.

Moderator: Moderators

Re: pelikaanbak, kuilhapper, of iets anders?

Berichtdoor Henk » di jan 04, 2011 10:21

Ja goed ik zet mn wagen gewoon erges centraal op de laadplek en cross lekker memme lader naar de silo's... :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Erik S. » di jan 04, 2011 10:23

Henk schreef:Ja goed ik zet mn wagen gewoon erges centraal op de laadplek en cross lekker memme lader naar de silo's... :yes:

idd. :cheers:

breedte van je sleufsilo heeft daar niets mee te maken :no:
Die is afhankelijk van je hoeveelheid voer en beesten maw je voersnelheid :!:
Erik S.

Beroep: Boer en Boerenverstand

Berichtdoor Davy » di jan 04, 2011 11:47

Eventjes wat meer uitleg ivm mijn keuzes;
Wij voeren op het moment een 23 ha mais en die liggen allemaal in een grondkuil. 5 jaar geleden was dat nog maar 13 ha. Het blootmaken van die kuil (180 m lang) wordt echt teveel werk plus het feit dat je altijd in de modder ligt te pleuren. Dus modder aan de kuil, modder op de voergang! We willen het voeren zo simpel en snel mogelijk laten gebeuren, dus kwam de doseerwagen in beeld ivm 1 vracht halen, dan heb je gewoon een betonnen verharding onder je kuil nodig, wil dat een beetje goed werken. Nu is het zo dat ik nog enkele uren in de week aan de slag ben als monsternemer, en kom ik dus nogal wat kuilsystemen tegen. In mijn ogen is het beste systeem een sleufsilo, net zo hoog als de muren gevuld en goed aangereden, en dan met een gronddek. Banden werkt natuurlijk ook, maar dan moet je vermijden dat er lucht aan het snijvlak onder de plastic geraakt.
Davy

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor Davy » di jan 04, 2011 11:58

@ koetjeboe;

ik heb mij idd gebaseerd op het artikel uit de boerderij (doseerwagen via oppikhaak aan verreiker)
volledige hydraulische bediening is daar nodig omdat een verreiker geen aftakas heeft, en voldoende oliedebiet. ik zat zelf meer te denken aan het volgende;
-trekker (met frontlader) pikt doseerwagen op, deze heeft dan een vaste steunpoot, moet niet opgedraaid worden
-trekker rijdt naar sleufsilo met mais en zet de wagen neer op een goed berijkbare plek vooraan de silo
-trekker vult mais en pikt wagen terug op
-trekker rijdt een beetje verder naar beide silo's met gras (kuil 1 = 1+2+3 snede lasagne kuil voor melkvee kuil 2 = latere sneden voor jongvee) en pikt daar wagen af
-trekker vult wagen 2/3 kuil 1 en 1/3 kuil 2 en pikt wagen weer op
-nu stap ik uit en koppel aftakas en hydrolische slangen aan
-trekker rijdt naar jongvee- en melkveestal en draait voer af
-klaar! (y)
Davy

Berichtdoor Erik S. » di jan 04, 2011 12:32

@Davy, lijkt mij een prima simpel systeem, ik ken echter alleen pikhaken zoals die op een hakselaar en die gaan niet werken met een aftakas dus neem aan dat je je pik up systeem in de hef inrichting doet :?:
Hoe hou je dan alsnog genoeg gewicht op de achterwielen :?: gross van de voorladers hebben blokje beton achter hangen als contra gewicht :idea:

Met 23 ha. maïs, wat je jaar rond voert zou ik geen kuil van 12 meter breed maken als hier al ergens werd voorgesteld :no:
10m. breed zat en met pik haak zet je je dosseerwagen iets scheef in de silo moet je ook makkelijk kunnen voeren :yes:
overigens wel altijd BOVEN de silo wanden gaan kuilen en dat ding bol leggen :!:
Anders kom je er wel achter dat je het verkeerd hebt gedaan :wink:
Erik S.

Beroep: Boer en Boerenverstand

Berichtdoor Henk » di jan 04, 2011 12:55

@ Davy; goede onderbouwing iig (y) :yes: Af en toe elders werken heeft jouw blik mooi verruimd (y) :yes:

Henk

Berichtdoor Henk » di jan 04, 2011 12:59

Erik S. schreef:@Davy, lijkt mij een prima simpel systeem, ik ken echter alleen pikhaken zoals die op een hakselaar en die gaan niet werken met een aftakas dus neem aan dat je je pik up systeem in de hef inrichting doet :?:
Hoe hou je dan alsnog genoeg gewicht op de achterwielen :?: gross van de voorladers hebben blokje beton achter hangen als contra gewicht :idea:

@ Davy; maak een vaste dikke opvangpin op je gatenbalk in de hef. Zo deden vruuger de meeste boeren die dingen verzetten.
Wel zorgen dajje vooraan lost, anders hedde gegeven moment ut gewicht achterop en dan licht ie van de pin op.

@ Eric, ik voorlader ook maar nooit geen blok concrete in de hef gehad :no: Gewoon tikkie minder meenemen en rustig aan doen :yes:

Henk

Berichtdoor Hookwood Holsteins » di jan 04, 2011 13:10

Erik S. schreef:@Davy, lijkt mij een prima simpel systeem, ik ken echter alleen pikhaken zoals die op een hakselaar en die gaan niet werken met een aftakas dus neem aan dat je je pik up systeem in de hef inrichting doet :?:

Aan de andere kant van het kanaal hebben bijna alle trekkers een oppikhaak. Dus gewoon een importtrekker uit Engeland kopen en dan hoef je niet liggen prutsen met een constructie in de hef.....

Afbeelding
Hookwood Holsteins

Berichtdoor Henk » di jan 04, 2011 13:14

Is idd beter ja :yes:

Henk

Berichtdoor Davy » di jan 04, 2011 13:35

ivm oppikhaak, schoonvader heeft idd een uit engeland geïmporteerde trekker, wist daarvan dat het werkt, hij koppelt er alles aan, van drijfmesttank tot landbouwkraan. Ik wil er gewoon mijn eigen (goedkope) versie van maken!

Doseerwagen moet bij ons wel achterlossend zijn, we hebben een u-vormig voerhek in de melkveestal.

@henk; het is idd zo dat als je veel bij andere boeren komt, je veel leert gewoon door te kijken, je ziet hoe het moet en evengoed hoe het minder is. Daarom ben ik ook zo overtuigd van sleufsilo's; zolang ze niet te hoog boven de muren liggen, kunnen ze gewoon veel vaster worden aangereden dan een rijkuil, merk ik goed genoeg bij het steken :wink: eens ze boven de 3 meter komen, zit het onderaan zo vast als beton (y)
Davy

Berichtdoor Davy » di jan 04, 2011 13:38

@ eric s; ik dacht eventueel wielgewichten in de achterwielen te monteren!
Davy

Berichtdoor Johannes » di jan 04, 2011 14:49

Hookwood Holsteins schreef:Aan de andere kant van het kanaal hebben bijna alle trekkers een oppikhaak. Dus gewoon een importtrekker uit Engeland kopen en dan hoef je niet liggen prutsen met een constructie in de hef.....

Soortgelijke constructie zit op alle3 mijn trekkers (y) :yes:
Geluk is gelul met een k.
Johannes

Beroep: Manusje van alles
Interesses: kruisen, gezondheid, grasland

Berichtdoor willemk » di jan 04, 2011 15:06

Koop gewoon een oude deutz 100.06 en hoef je de voermengwagen er nooit meer af te halen. Super trekker voor dit soort werk. Luchtgekoeld en een kruipversnelling.
Als het niet gaat zoals het mot dan mot het maar zoals het gaat.
willemk

Beroep: veehouder, mannetje van alles
Interesses: van alles

Berichtdoor Koetjeboe » di jan 04, 2011 15:08

@Davy, dat kan natuurlik ook, mooi simpel systeem (y) Wij kuilen altijd een meter boven de sleufsilo's uit (2m hoog) bevalt ons goed, maar wij gebruiken dan banden en zandzakkies. bij de weg, doseerwagen gewoon buiten de silo houden, anders moet je wel heel kort draaien met je trekker en voorlader
Koetjeboe

Beroep: student
Interesses: Veevoeding, Fokkerij, GELD

Berichtdoor wil1 » di jan 04, 2011 16:20

voor een oppik haak hoef je echt het kanaal niet over hier in dk hebben we het ook onder de trekers alleen moeten we er uit om de pin er in te doen
wil1

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en mechanisatie