pelikaanbak, kuilhapper, of iets anders?

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met mechanisatie.

Moderator: Moderators

Re: pelikaanbak, kuilhapper, of iets anders?

Berichtdoor auke » do okt 20, 2016 12:26

ik heb allebei. snij 2 a 3 keer in de week blokken met de happer. vullen van de vmw doe ik met pelikaanbak. gebruik ik ook voor mais en bijproducten.
Happer is er gekomen van wege broei in de kuil met de pelicaanbak ( bij wel . bij anderen natuurlijk niet)
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor G.U. » do okt 20, 2016 13:35

auke schreef:ik heb allebei. snij 2 a 3 keer in de week blokken met de happer. vullen van de vmw doe ik met pelikaanbak. gebruik ik ook voor mais en bijproducten.
Happer is er gekomen van wege broei in de kuil met de pelicaanbak ( bij wel . bij anderen natuurlijk niet)

Met pelikaanbek kun je nooit zo mooi uitkuilen als met een happert laat staan als met een kuilsnijder. Als je genoeg voersnelheid hebt is dat geen probleem maar vaak is dat anders. Strautmann bak is (y) (y) zou alleen wel zoals henk er voor zorgen dat de bak minimaal even breed is als de voorlaadtrekker. Dat is alleen maar handig bij het voerpad schoonschuiven en bij de silowand uitkuilen
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Sander » do okt 20, 2016 14:32

auke schreef:Happer is er gekomen van wege broei in de kuil met de pelicaanbak ( bij wel . bij anderen natuurlijk niet)

gras natter inkuilen
Dit oerwoud aan regels heeft u te danken aan Piet Boer
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Mellek » do okt 20, 2016 15:15

Sander schreef:
auke schreef:Happer is er gekomen van wege broei in de kuil met de pelicaanbak ( bij wel . bij anderen natuurlijk niet)

gras natter inkuilen

Je moet natuurlijk wel voersnelheid hebben, windrichting is ook wel belangrijk, en of het goed aangereden is, wat er op de kuil ligt.
Hier alles met de kuilsnijder omdat we met 65 koeien geen voersnelheid hebben.
Mellek

Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor Maartes » do okt 20, 2016 15:23

Bedankt voor jullie inzichten (y) Was keuze tussen happer of snijder, pelicaan bak vind ik persoonlijk niks dat getrek aan die kuil.. Net een AP happer besteld levertijd 6 weken :o Gelukkig nog een hele berg vierkante balen liggen voor de komende tijd ff en de kuil weer dichtgelegd
Maartes

Berichtdoor Sander » do okt 20, 2016 21:11

Mellek schreef:
Sander schreef:

gras natter inkuilen

Je moet natuurlijk wel voersnelheid hebben, windrichting is ook wel belangrijk, en of het goed aangereden is, wat er op de kuil ligt.
Hier alles met de kuilsnijder omdat we met 65 koeien geen voersnelheid hebben.

voersnelheid te laag of kuilen te groot.

hier bezig met kuilplaten te veranderen. liggen straks met opening naar noorden. kwam toevallig zo uit.
hier is planning altijd max 40% ds. lukt niet altijd maar ik ervaar minder snel broei in kuilen die natter zijn. in mais zelden tot nooit broei.
Dit oerwoud aan regels heeft u te danken aan Piet Boer
Sander

Interesses: fokkerij

Berichtdoor koeruben » do okt 20, 2016 21:36

Oude stage had een hekamp happer met dichte bodem. Leek mij wel goed dergelijk toe. (y) Maar kon de bak maar slecht vol krijgen.
Gr,Ruben
koeruben

Beroep: boer in opleiding
Interesses: veehouderij

Berichtdoor Maartes » di dec 20, 2016 00:42

Aangezien ik hier ook adviezen ingewonnen heb nog even een berichtje: Inmiddels 2 weken aan het happen met de nieuwe kuilhapper. Bevalt uitstekend!
Afbeelding
Levering ging niet helemaal vanzelf.. transportproblemen keer op keer en uiteindelijk bij transport kwam men er achter dat er nog geen oren aan zaten :roll: dus ging weer 6 dagen overheen eer ze die erop geschroefd hadden .. ik pik hem op bij lmb: past niet.. :roll: hadden ze rechts net zo'n rij moeren als links erin geschroefd waardoor de snelwissel er niet tussen in kon .. lmb netjes verzinkte bouten van gemaakt (y)
AfbeeldingAfbeelding
Verder kan ik met de giek omlaag niet bij de grond komen.... gelukkig zit er een uitschuif giekie op het shoveltje dus verder voor mij geen probleem. verder eindproduct super! (y)
Maartes

Berichtdoor boer pieter » di dec 20, 2016 10:03

maak ook even een foto van de bult 8)
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor boer 19 » di dec 20, 2016 13:47

Netjes voorelkaar (y) hoe zwaar is die shovel? Kan de happer aardig baas?
boer 19

Berichtdoor G.U. » di dec 20, 2016 14:39

boer 19 schreef:Netjes voorelkaar (y) hoe zwaar is die shovel? Kan de happer aardig baas?

Shovel is 3,9 ton en tilt 1,9 ton
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Henk » di dec 20, 2016 15:12

2 nadelen :) tanden ipv dichte bodem en een loader waar het in de winter verrekte koud op zal zijn :D

Als ik zie wat er met regen en/of wind aan voer op de ruiten van mn laadslepper plakt, dan kun jij wel een regenpak aantrekken met het voeieren :wink:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

Wekelijks een nieuwe blog over Boer Zoekt Vrouw op http://www.hofvanpostel.com/blog.html
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor h.groothuis » di dec 20, 2016 15:45

Vind tanden juist een voordeel, die dichtebodem met zo'n happer krijg je met deze shovel niet in de kuil :no: enige voordeel van dichte bodem is het laden van bijproducten of mais...smeert wat minder maar je pakt met tanden de kuilblokken een keer zo groot....of je moet een lompe zware shovel voor zo'n bak zetten.
h.groothuis

Berichtdoor boer pieter » di dec 20, 2016 15:50

mooi ding maar inderdaad ik zit ook liever binnen :yes:
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Henk » di dec 20, 2016 18:05

h.groothuis schreef:Vind tanden juist een voordeel, die dichtebodem met zo'n happer krijg je met deze shovel niet in de kuil :no: enige voordeel van dichte bodem is het laden van bijproducten of mais...smeert wat minder maar je pakt met tanden de kuilblokken een keer zo groot....of je moet een lompe zware shovel voor zo'n bak zetten.

Daarom ben ik geen fan van zo'n ding. Brassen met mais, je kunt geen meel/ bijproducten scheppen, het ding weegt een hoop van zich zelf en dan wil je dr ook nog es grotere blokken mee happen...
Ik rij met mn pelikaanbak gewoon paar keertjes dukker van de kuil naar de wagen met minder gewicht in de bak :yes: en zo draait mn laadslepper al weer 11.000 uurtjes zonder onkosten aan vooras/fusees oid (y) (afkloppen :wink: )

Wel zou ik best zo'n loaderke willen voor rond de deur te pielen :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

Wekelijks een nieuwe blog over Boer Zoekt Vrouw op http://www.hofvanpostel.com/blog.html
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en mechanisatie