pelikaanbak, kuilhapper, of iets anders?

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met mechanisatie.

Moderator: Moderators

Re: pelikaanbak, kuilhapper, of iets anders?

Berichtdoor Erik S. » di jan 04, 2011 16:54

Davy schreef:@ eric s; ik dacht eventueel wielgewichten in de achterwielen te monteren!

kan ook, maar gewicht is efficienter (minder kg nodig voor zelfde effect als wiel gewicht, vergelijk maar met bout losdraaien die vast zit dan verleng je ook je steeksleutel) en wielgewichten zijn duurder dan gewichten in de hef :idea:
maar duurder aspect is vooral afhankelijk hoe jij de boel kunt regelen met aftakas gebeuren :!:
Erik S.

Beroep: Boer en Boerenverstand

Berichtdoor Arno » di jan 04, 2011 16:55

water in de bandjes :idea:
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor Rik » di jan 04, 2011 17:12

waarom wil je trouwens van je bovenlosser naar een doseerwagen?? of moet ik daar eerst het hele topic grondig voor door lezen :lol:

Bovenlosser en niet gehakseld gras (n) :no:
Rik

Beroep: zelfstandig
Interesses: Veehouderijtechniek

Berichtdoor Stef hooijman » di jan 04, 2011 17:34

denk er wel aan met je oppik haak en je hydraulische wagen dat een trekker veel minder olie heeft als een shovel(tje) en die van dat artikel zat al aan zijn max capaciteit.. dus met trekker word dat wel aftakas werk.. ik zou voor een klein trekkertje kiezen van 50 pk ofzo.. kosten ook nix ..
beetjuhh melk makenn.. :P
Stef hooijman

Beroep: farmer
Interesses: voer en melk

Berichtdoor Erik S. » di jan 04, 2011 18:14

denk dat davy het juist met 1 trekker wil doen zodat hij niet telkens hoeft te lopen om trekker neer te zetten en ander op te halen etc. :wink:
Erik S.

Beroep: Boer en Boerenverstand

Berichtdoor Stef hooijman » di jan 04, 2011 18:30

het laden van een doseerwagen gaat toch niet in een sleufsilo.. en al helemaal niet als hij zo exact wil laden als ie zegt met 2 voersoorten .. of je moet de halve dag ant steken willen om precies dwars in die ss te staan.. :no: en als je hem dan toch buiten die silo hebt staan dan moet je er dus nog af om je aftakas aan te koppelen dan kun je net zo goed een klein trekkertje ervoor hebben waar je ook mee kunt schudden ect.. is ook nog is veel makkelijker in zijn U stal als dat getungel met die trekker met voorlader erop..

mja gaf ook maar een tip.. :!: :!: 8)
beetjuhh melk makenn.. :P
Stef hooijman

Beroep: farmer
Interesses: voer en melk

Berichtdoor Davy » di jan 04, 2011 20:07

@ rik; wij kuilen zelf al ons gras in, met 2 opraapwagens en een kuilverdeler (hobby :oops: ), moet er bij vertellen dat wij volgens de boekhouder lagekostenbedrijf zijn, dus wagens zijn bouwjaar 1984 en 1985 en al lang afgeschreven. Geeft als nadeel dat de snijlengte rond de 11 cm zit :oops: . Wij voeren dit gras al ongeveer 10 jaar met een bovenlosser, zonder problemen, dus waarom zou dat niet gaan?
De reden dat wij bovenlosser vervangen door doseerwagen heb ik al eerder vermeld; ik wil gewoon het heen- en weerrijden beperken tot 1x, en dit voor alle dieren. Ik boer nu samen met mijn vader, heb dus nog tijd over om wat buitenshuis bij te verdienen, maar wil het in de toekomst alleen zien rond te werken (vrouw gaat werken) en liefst nog wat gezinstijd overhouden, en dit alles tegen zo laag mogelijke kosten!
Davy

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor Davy » di jan 04, 2011 20:09

@ stef; wagen wordt mechanisch aangedreven hoor, moet dan na het laden 1x uit de trekker, om aftakas en hydraulische leidingen te koppelen.
Davy

Berichtdoor Koets » di jan 04, 2011 20:10

Stef hooijman schreef:het laden van een doseerwagen gaat toch niet in een sleufsilo.. :!: 8)

Wel met een knikshovel; doen wij ook met een 6 tonner (y)
Idealisten zijn zelden realisten
Koets

Beroep: Zelfstandig Zonder Pensioen

Berichtdoor Davy » di jan 04, 2011 20:11

@ erik s. ; (y) :yes:
Davy

Berichtdoor Rik » di jan 04, 2011 20:55

Davy schreef:@ rik; wij kuilen zelf al ons gras in, met 2 opraapwagens en een kuilverdeler (hobby :oops: ), moet er bij vertellen dat wij volgens de boekhouder lagekostenbedrijf zijn, dus wagens zijn bouwjaar 1984 en 1985 en al lang afgeschreven. Geeft als nadeel dat de snijlengte rond de 11 cm zit :oops: . Wij voeren dit gras al ongeveer 10 jaar met een bovenlosser, zonder problemen, dus waarom zou dat niet gaan?
De reden dat wij bovenlosser vervangen door doseerwagen heb ik al eerder vermeld; ik wil gewoon het heen- en weerrijden beperken tot 1x, en dit voor alle dieren. Ik boer nu samen met mijn vader, heb dus nog tijd over om wat buitenshuis bij te verdienen, maar wil het in de toekomst alleen zien rond te werken (vrouw gaat werken) en liefst nog wat gezinstijd overhouden, en dit alles tegen zo laag mogelijke kosten!

Zonder problemen?? hmm dan heb ik toch wel andere ervaringen (n) . Heb ik het vloeken op geleerd magoed.. we dwalen af :P

in dat geval zou ik in jullie geval een net gebruikte doseerwagentje kopen. kost niet veel en zijn vaak technisch nog wel goed. 1x laden voor verschillende diergroepen met een ander rantsoen gaat niet lukken.. wel combineer ik het voeren van het jongvee en de drogen. omdat alleen de droge koeien wat extra mais erbij krijgen laat ik een paar honderd kg in de wagen zitten als ik het jongvee heb gevoerd, en gooi er vervolgens nog wat mais bovenop voor de droge koeien.
Rik

Beroep: zelfstandig
Interesses: Veehouderijtechniek

Berichtdoor Gerben77 » di jan 04, 2011 22:23

in dat geval zou ik in jullie geval een net gebruikte doseerwagentje kopen

Niet doen :no: :no: (n) ,,voordeel gaat weer op aan reparaties (zoals versleten bodemplaat,vervangen ketting, afvoerbandje).
Of moet slechts 2 jaar oud wezen.

Heb zelf een 14 m3 schuitemakerdoseerwagen....die ik met pelikaanbak vol gooi. Voordeel t.ov. mengwagen minder brandstofverbruik, alleen door vaak lichtere contstructie meer onderhoud.

Nieuwe schuitemakers hebben een bredere afvoerband, en kiezen voor dubbel kettingbodem. Maar het plaatwerk vind ik maar iellig. ( 1ste 4 jaar geen last maar dan :evil: :twisted: ).

Simpel mengvoerwagen zonder afvoer band zou ik zeker overwegen, alleen heb je dan weer een zwaardere trekker nodig.
Gerben77

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Gerben77 » di jan 04, 2011 22:26

Gerben77

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Johannes » di jan 04, 2011 22:51

Arno schreef:water in de bandjes :idea:

+ antifreeze :idea:
Geluk is gelul met een k.
Johannes

Beroep: Manusje van alles
Interesses: kruisen, gezondheid, grasland

Berichtdoor auke » di jan 04, 2011 22:52

voer at the moment ook een 84 koeien met een 12 kuubs voermengwagen met een 70 pk trekker ervoor. gaat prima, zit wel vertragingskast op. jongvee kun je gerust 1 keer in de 2 of drie dagen voeren.

voerdoseerwagen zaten mij teveel draaiende onderdelen op die kapot kunnen . ook de prijs valt vies tegen in vergelijk met een simpele menger .
dat laden in de silo is drie keer nix volgens mij, je hebt veels te weinig ruimte .
silo's niet breder maken dan een meter of 8 anders heb je een te lage voersnelheid.

wagen zet je dan gewoon bij 1 van de silo's neer en dan volplempen die hap. ik weet niet hoe je zit qua ruimte maar als je begint te bouwen met sleufsilo's etc probeer dan alles bij elkaar te krijgen, ook je silo's voor soya etc en mineralenhokje.
als je een meter of 15 verhard hebt voor je silo heb je ruimte zat om alles snel te laden

misschien is het een optie om de kuil te snijden met de kuilsnijder 2 keer per week en dan laden met de pelikaanbak.
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en mechanisatie