automatisch voeren

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met mechanisatie.

Moderator: Moderators

automatisch voeren

Berichtdoor maistro » vr dec 30, 2011 13:26

De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Re: automatisch voeren

Berichtdoor Wim R » vr dec 30, 2011 13:49

Voor sommige misschien wel, heb wel eens een tiomatic zien werken en goed bekeken. Vindt het nog steeds een duur systeem waar behoorlijk wat spul aan zit waar veel onderhoud aan gepleegd moet worden. Besparing op ruimte in voergang word in mijn ogen helemaal te niet gedaan voor de ruimte waar de voerkeuken in zit. Zie het voor een doorsnee melkveehouder niet als het systeem voor de toekomst.
Wim R

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor boer pieter » vr dec 30, 2011 14:10

ik heb een mullerup, en kan je nu wel zeggen, als je arbeid wilt besparen dan is dit het systeem wat je moet hebben
ik heb mij er aardig in verdiept en bijna alle instalaties gezien en weet heel zeker dast de mullerup de beste en verweg de goed koopste, ook in onderhoud. Wij hebben 150 koeien plus jongvee ook ongeveer 150 en ik ben ongeveer 3 kwartier per dag bezig met voeren als ik zie hoe lang mijn collega boeren bezig zijn is dat ongeveer de helft of nog minder Denk nou niet dat ik dit alles uit mijn duim zuig heb bijna 10 jaar als bedrijfs verzorger gewerkt ook in dk en weet 110 % zeker dat het gewoon zo is Verder ken ik wel een paar mensen met andere systeemen en alles werk wel maar is erg onderhoud gevoelig.Er zijn wel een paar vtf leden hier geweest en die moeten maar eens reageren
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Arno » vr dec 30, 2011 14:30

Ik hep die dingen ook wel s bekeken maar ik zie eerlijk gezegd nie helemaal de tijdsbesparing asje evengoed ellukke dag die bunkers moet vullen :?:
Asje ,zoas de meesten tegenwoordig ,een mixer hep die groot genoeg is om alle mk's in 1x te voeren bejje ook nie meer as 3 kwartier zoet denk :idea: :?: .
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor Henk » vr dec 30, 2011 14:33

Arno schreef:Asje ,zoas de meesten tegenwoordig ,een mixer hep die groot genoeg is om alle mk's in 1x te voeren bejje ook nie meer as 3 kwartier zoet denk :idea: :?: .

23 minuten vanmoggel :idea: Ja oke, issie niet vol nee... :wink:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor teuntje93 » vr dec 30, 2011 14:35

Arno schreef:Ik hep die dingen ook wel s bekeken maar ik zie eerlijk gezegd nie helemaal de tijdsbesparing asje evengoed ellukke dag die bunkers moet vullen :?:
Asje ,zoas de meesten tegenwoordig ,een mixer hep die groot genoeg is om alle mk's in 1x te voeren bejje ook nie meer as 3 kwartier zoet denk :idea: :?: .

volgens mij hoef die bunkers nie elluke dag te vulle :no: Maar qua tijdsbesparing zal het tog wel iets schelen en het zal ook wel efficienter zijn maar da mag ook wel voor die prijs.

paar jaar geleden toen we een nieuwe mengwaggel kochten nog even voor deze optie gekeken maar is veel te duur voor die paar koetjes die wij hebben. :yes:

En wat vaak nie verteld wordt bij ut verkooppraatje is dajje je jongvee(wat meestal op een andere stal staat) tog nog zelluf moet voere want daar kan da machien meestal nie komen :no: :idea: (n) Dus je zult tog nog elke dag zelluf aan de gang moete om te voeren (n)
we doen zomaar iets...
teuntje93

Berichtdoor john jakobs » vr dec 30, 2011 15:03

dit kan natuurlijk ook viewtopic.php?f=13&t=3885
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor Corjan » vr dec 30, 2011 16:25

3-4 karren gemiddeld 1.5 tot 1 3/4 uur per dag :|
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor boer pieter » vr dec 30, 2011 17:03

wat is duur we hebben die berekening wel eens gemaakt maar het apsoluut niet duurder dan een mengwagen alleen veel gemakkelijker een veel efficienter en schoner .Bv als je 80 kg soya er in wilt doen dan moet je eerst een bak op scheppen dan naar de mengwaggel rijden dan 80 kilo er in :oops: 90 kilo dan terug rest terug kippen op de hoop en dat doe j eook met de biks en rest van de produkten 1o kilo teveel is gou klaar is wel 3.5 ton per jaar enz enz ja ik weet ook wel dat jullie dat allemaal niet doen, maar ik zie het vaak genoeg. Dan kun je de koeien 6 keer per dag een vers voer geven en dan vreten ze zo maar 2 a 3 kilo ds meer op dat je weer kunt besparen op kv ik heb het vaak genoeg gezien dat er een bult warm voer voor de koeien ligt in de zomer (niet bij jullie natuurlijk) en dan word er met een gietertje met zuur langs het voer hek gelopen .
verder heb je een dikke trekker nodig om een beetje meng waggel te trekken die weer een mooie slok diesel weg drinkt , maar die trekker heb je toch hoor ik dan nou de meeste mensen die ik ken gebruiken die trekker alleen maar daar voor (jullie natuurlijk niet) Dan hoor ik vaak dat ze veel stroom nemen nou mijn instalatie gebruikt minder stroom dan een dikke trekker aan diesel zal het volgende week wel even nakijken
boer pieter

Berichtdoor jan.nl » vr dec 30, 2011 17:18

Corjan schreef:3-4 karren gemiddeld 1.5 tot 1 3/4 uur per dag :|

Waarom niet een grotere kar,scheelt de helft vd tijd :yes:
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor Corjan » vr dec 30, 2011 17:19

Hoeveel krachtvoer per 100 kilo gebruik je Pieter :?: En geen broei in de vooraadbunkers :?: :?: En hierro soya uit de bulk met een vijzel op de kilo nouwkeurig :idea:
Corjan

Berichtdoor Corjan » vr dec 30, 2011 17:21

jan.nl schreef:
Corjan schreef:3-4 karren gemiddeld 1.5 tot 1 3/4 uur per dag :|

Waarom niet een grotere kar,scheelt de helft vd tijd :yes:

Heb 3 ransoenen en zomers met de warmte is het het beste op elke dag te voeren :idea: Ken ik alleen bij de melkkoeien 1 kar per dag besparen :wink: Maar dan mot ik een kar kopen waar een mengsel in ken voor 200 koeien :? :evil: En een nieuwe trekker daarvoor :idea: 8)
Corjan

Berichtdoor boer pieter » vr dec 30, 2011 17:51

4,2liter melk 1 kilo kv (y)
boer pieter

Berichtdoor Guus J » vr dec 30, 2011 18:02

boer pieter schreef:4,2liter melk 1 kilo kv (y)

:lol: hier exact 't zelfde :yes:
Guus J
Moderator

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Ondernemen, voeding en fokkerij

Berichtdoor Wim R » vr dec 30, 2011 18:05

john jakobs schreef:dit kan natuurlijk ook http://veeteeltforum.nl/viewtopic.php?f=13&t=3885

Dit is ook nog een mogelijkheid
http://www.kramp.com/shop/action/itemca ... 0x285+D+st
Wim R

Beroep: melkveehouder

Volgende

Keer terug naar Koe en mechanisatie