automatisch voeren

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met mechanisatie.

Moderator: Moderators

Re: automatisch voeren

Berichtdoor Sander » za jul 30, 2016 09:15

geef mij maar betaalbaar ding die het zelf uit de kuil haalt
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Petro Pelgrum » za jul 30, 2016 09:20

Wat Lely en Gea doen doen ze puur voor zichzelf hoor, ze maken wat de boer vraagt en maar betaald maar de koe wordt vergeten. Dat geld trouwens voor bijna alle bedrijven.
Alleen de Landbouw boert niet voor het geld maar zorgt graag voor een goedkoop voedselpakket :mrgreen:
Petro Pelgrum

Berichtdoor Henk » za jul 30, 2016 15:46

Jozef schreef:Kan me eigenlijk niet voorstellen dat het zon grote ramp is als er een uurtje even geen voer ligt :oops: Als er rest van de dag maar genoeg ligt en grootste gedeelte van de koeien maar tegelijkertijd kan eten.
.

Snap het ook niet dat daar soms zo spastisch over gedaan wordt. Vind het juist een pluspunt dat de voergoot elke dag een keer mooi schoon is (y)
Wat ik nog minder snap is waarom iemand restvoer naar de kant schuift terwijl het precies hetzelfde is als het nieuwe voer. Laat het dan gewoon liggen zouk zeggen :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor poekske » za jul 30, 2016 17:01

henk jij voert smorgens rond negen uur zeker? dan een lege voergoot, wil zeggen vanaf 8u amper voer. je hebt het voer dichtergeduwt met de minireno rond 6u? dan zaten ze wss ook al een uur zonder voer. dus eigenlijk per dag 2u zonder voer.
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor wim van ginkel » za jul 30, 2016 17:13

Henk gewoon doen wat bij je past ;) maar als je hf mietjes tien duizend ltr of meer wil laten geven dan is dat nodig en dan doen dat soort mietjes het ook nog zonder problemen :D

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
soms ben ik er en soms niet
wim van ginkel

Beroep: veehouder
Interesses: vrouwen voeding economie

Berichtdoor Roderick » za jul 30, 2016 17:26

Hier gaan we opt moment richting de 12000/koe, met 100% mietje :wink: ....en hier voer ik ook krap genoeg om niet teveel voerresten te hebben......dus dat kan allemaal wel hoor. :yes: :wink:
Tis hier de laatste maand zowat elke dag rond de 30 graden met een gevoelstemperatuur die richting de 40 gaat (n) ......jammer genoeg krijg ik het niet voor mekaar om onze koeien het restvoer op te laten vreten als ik er vers langs gooi. :no: :cry: :cry:

Koeien worden ontzettend lui als ze weten dat er altijd en eeuwig bulten met voer voor het hek ligt :yes: .....ga ze maar eens minstens 1x/week een uurtje of 2 zonder zitten en ze worden weer een heel dotje actiever en blijven graag.naar voer. (y)
Weet dat de toppers hier daar enorm zenuwachtig van worden, maar ik zou zeggen probeer het eens en je komt erachter dat je voeropname de opvolgende dagen omhoog gaat. :yes:
Deze week: Hot tub is up and running :D (y)
Roderick

Beroep: boertje
Interesses: brede interesses

Berichtdoor Petro Pelgrum » za jul 30, 2016 17:36

Henk schreef:
Jozef schreef:Kan me eigenlijk niet voorstellen dat het zon grote ramp is als er een uurtje even geen voer ligt :oops: Als er rest van de dag maar genoeg ligt en grootste gedeelte van de koeien maar tegelijkertijd kan eten.
.

Snap het ook niet dat daar soms zo spastisch over gedaan wordt. Vind het juist een pluspunt dat de voergoot elke dag een keer mooi schoon is (y)
Wat ik nog minder snap is waarom iemand restvoer naar de kant schuift terwijl het precies hetzelfde is als het nieuwe voer. Laat het dan gewoon liggen zouk zeggen :yes:

Ja Henk ik zal dat ff uitleggen. Kijk als je het voer altijd laat liggen dan is de kans wel heel groot dat dat na een paar dagen een smeerbende wordt. Want als je nieuw voer over het oude gooit dan duurt het driekwart dag dat een koe daar bij kan. En als we het netjes naar het eind van het voerhek duwen en daar geen nieuw voer overheen gooien dan kunnen de koeien daar goed bij en is het in de avond op (q) .
Kijk en of dat spastisch is of niet dat zijn jouw woorden maar als ik op die manier makkelijk een kilootje melk per koe erbij heb dan ben ik een rund om dat te laten :yes:

Maar goed als ik het zelf maar snap Henk :lol:
Petro Pelgrum

Berichtdoor wim van ginkel » za jul 30, 2016 17:47

Roderick de voergang is bij mij ook wel is leeg gevreten en dat is inderdaad niet erg maar bij henk is de voergang iedere dag een paar uur leeg en dan laat je mijn inziens voeropname liggen en ook melkproduktie
In mijn geval is dat met lege voergang funest omdat ik maar 50 vreetplekken heb met soms over de 80 aan de melk maar met cv en beetje rest voer is dat geen enkel probleem

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
soms ben ik er en soms niet
wim van ginkel

Interesses: vrouwen voeding economie

Berichtdoor walmark » zo jul 31, 2016 03:18

Henk schreef:
.

Laten liggen heb ik ook geprobeerd :yes: maar toen vraten ze die dag dus een kwart minder (n) , dus dat doen we maar niet meer :oops: , en schuiven weer vrolijk naar het eind 8)
Denk trouwens dat het misschien wel een heel ander verhaal wordt als je er fresh groen voer door hebt :?
walmark

Beroep: dairy farmer
Interesses: ja

Berichtdoor Henk » zo jul 31, 2016 14:03

poekske schreef:henk jij voert smorgens rond negen uur zeker? dan een lege voergoot, wil zeggen vanaf 8u amper voer. je hebt het voer dichtergeduwt met de minireno rond 6u? dan zaten ze wss ook al een uur zonder voer. dus eigenlijk per dag 2u zonder voer.

Zou zomaar kunnen :yes: Ik voer lately trouwens 2x daags he :yes:
In de winter 1x daags, idd meestal rond 9 uur. In de groeimaanden, van maart tot januari dus :wink: , voer ik normaal gesproken 's morgens vers gras en draai ik er eind middag een mengseltje over heen.
Met vers gras vind ik het trouwens moeilijker. Heb je kurkdroog, nat, lang, kort gras, ut heeft allemaal invloed :yes: Ook vreten ze gras van het ene perceel liever dan van 't andere. Percelen langs de beek ruikt het gras heel anders dan op de veredelde bosgronden, en een koe selecteert op reuk :yes:

@ Petro; ik snap 'm (y) maar ik heb denk iets minder discipline om het zo strak te arrangeren :oops: Daarnaast wisselt vaak 1 a 2 keer in de week het vers gras perceel en vooral in groeizame periodes is het vaak zoeken en plannen :yes: maar ik probeer dr op mijn manier het beste van te maken :wink:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Petro Pelgrum » zo jul 31, 2016 14:32

Maar Henk begrijp me niet verkeerd, het is niet mijn bedoeling dat jullie doen wat ik doe, dat mogen jullie gelukkig zelf weten.
Als je een goed gevoel hebt bij wat je nu doet gewoon doordoen. (y)
Ik verdedig hier mijn bevindselen en ervaring en dat doet een ander ook en dat is nou het mooiste.
Petro Pelgrum

Berichtdoor maistro » ma okt 03, 2016 20:48

De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor boer pieter » di okt 04, 2016 09:31

komen steeds meer (y)
boer pieter

Interesses: vee houderij

Berichtdoor Corjan » di okt 04, 2016 21:46

(y) (y) Bijna nezzo goed als een vector :yes:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor jan.nl » di okt 04, 2016 23:13

maistro schreef:https://www.melkveebedrijf.nl/nieuwsartikel/2016/trioliet-wint-eurotier-innovation-award-2016/b24g4c18o1892/

Mooi systeem,de reden is denk het smalle bouwblok :wink:
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en mechanisatie