mest mixen

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met mechanisatie.

Moderator: Moderators

Re: mest mixen

Berichtdoor Richt » wo maart 28, 2018 08:16

wij hebben hier 1 kelder met een U kanaal en een spoel leiding, dus met pomp mixen, nu sinds we de redrock pomp (tot 12m3/mn) hebben is dat beter te doen als met de oude pomp (4m3/mn) maar is altijd nog een boel extra werk vergeleken met de andere kelder met slalom en elektische Eisele mixer onder in de kelder.

Bij nieuwbouw zou ik of zonder kelders en buiten afstort (zodat je eens per jaar met kraan kunt uitscheppen), of met slalom en mixer bouwen, mixer is gewoon de simpelste oplossing onder een stal.

Heb je een tekening van hoe het nu is en wat je er aan bouwt?

verder helemaal met JVT eens, hier staat ook een vogelsang op het erf die maar eens op marktplaats moet, die cenrifugaal pomp is gewoon veel makkelijker.
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor john jakobs » wo maart 28, 2018 08:50

joost die centrifugal pomp moet je die niet aanzuigen met een vacuum pomp , tenminste zo zie ik dat bij van mill op die grote ton
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor jvt » wo maart 28, 2018 11:07

john jakobs schreef:joost die centrifugal pomp moet je die niet aanzuigen met een vacuum pomp , tenminste zo zie ik dat bij van mill op die grote ton

Is staande pomp, laat je in de stront zakken, in ons geval staat ie vast in put gezet met aftakas door de wand naar buiten
die belgen zijn zo dom nog niet...
jvt

Beroep: crisismanager en melkveehouder
Interesses: koeien, buitenland, gemeentepolitiek, gezinnetje enz

Berichtdoor Davy » wo maart 28, 2018 11:21

tekeningen ben ik niet zo'n held mee, wat nu uitgetekend is, zijn allemaal kanalen van 35 m, die aan de voorkant van stal doodlopen (volledig apart van elkaar), en aan de achterzijde met elkaar verbonden zijn met een dwarsgang.
huidige situatie is een 3+1 U-stal (waarbij achterkant dus de verbinding is tussen alle kanalen) en de voedergang nog niet onderkelderd is. We zijn nu vooral aan het twijfelen tussen allemaal putten (1 op 1 m) waar je telkens een pomp aanzet, wat het plan dus was van de ontwerper, of een situatie met 5 mixgaten, waar je telkens 2 kanalen (dus 1 rondje van 70 m) mee rondzet, wat ons eigen idee was.
Davy

Berichtdoor opelmanta » wo maart 28, 2018 11:32

5 mixgaten maken. Laat die ontwerper zelf maar met een pomp zijn gang gaan.
het uit de mottenballen gehaalde merk Campina
opelmanta

Berichtdoor hendrik83 » wo maart 28, 2018 11:42

Als je wilt leren vloeken moet je met pompen gaan mixen.
hendrik83

Beroep: werkverschaffer voor een leger ambtenaren

Berichtdoor G.U. » wo maart 28, 2018 11:48

Davy schreef:tekeningen ben ik niet zo'n held mee, wat nu uitgetekend is, zijn allemaal kanalen van 35 m, die aan de voorkant van stal doodlopen (volledig apart van elkaar), en aan de achterzijde met elkaar verbonden zijn met een dwarsgang.
huidige situatie is een 3+1 U-stal (waarbij achterkant dus de verbinding is tussen alle kanalen) en de voedergang nog niet onderkelderd is. We zijn nu vooral aan het twijfelen tussen allemaal putten (1 op 1 m) waar je telkens een pomp aanzet, wat het plan dus was van de ontwerper, of een situatie met 5 mixgaten, waar je telkens 2 kanalen (dus 1 rondje van 70 m) mee rondzet, wat ons eigen idee was.

Nieuwe stal moet als ik het goed begrijp ook 3+1 worden? Als je vijf mixgaten maakt dan kun je met gewone mixer mixen? Want dat zou altijd de voorkeur hebben. En 1 rondje van 70 meter heb je zo gemixt. Zou ik wel alle kanalen met elkaar in verbinding maken met een 30cm doorsnee buis zodat je nooit grote hoogteverschillen tussen twee putten hebt. Zie elk jaar wel foto’s voorbij komen van mixmuren die omgedondert zijn met alle elende die dat met zich meeneemt
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Davy » wo maart 28, 2018 11:55

Ons idee was oorspronkelijk ook om met een mixer te werken, totdat de adviseur/stalontwerper met het pomp verhaal afkwam. Ik ben idd nog altijd meer geneigd naar enkele circuits te gaan. Dit houdt wel in dat wij als de nieuwe kelder gestort is, de oude keldermuur (onder de huidige kopgevel), volledig moeten uitbreken. Ik heb hier totaal geen ervaring mee, is dit iets wat doenbaar is, of beginnen de kelderbouwers daar niet aan?
Nogmaals bedankt voor het meedenken (y)
Davy

Berichtdoor Davy » wo maart 28, 2018 11:57

Alle kanalen zijn aan de achterzijde met elkaar verbonden, en vooraan zouden ze bij gebruik van mixer per 2 gekoppeld zijn.
Dus ik hoop dat dat met het hoogteverschil gaat meevallen.
Davy

Berichtdoor G.U. » wo maart 28, 2018 13:28

dus de kant waar je de stal wilt verlengen daar zitten ook de mixgaten voor het oude gedeelte.
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Davy » wo maart 28, 2018 15:01

Aan de 3 rijige kant ligt er nu idd 1 mixgat (recht voor de rij roosters tussen voerhek en dubbele rij ligboxen). Maar nu komen de mestkanalen aan deze kant van de voergang dus zowel voor- als achteraan uit op een dwarsgang (zonder slalom dus).
De 1 rijige kant (dus 1kanaal onder boxen en 1 kanaal onder de roosters aan voerhek) heeft een mix gat aan de achterzijde van de stal (aan deur waar koeien buitenlopen) en is ook nog verbonden via de roosters achteraan de voergang (U-stal) met al de andere kanalen. Ik hoop dat ik het zo wat duidelijk heb uitgelegd :oops:
Ik heb de plannen vandaag met nog wat mensen besproken, en allemaal denken we toch dat mixen per 2 kanalen de beste optie gaat zijn.
Davy

Berichtdoor Kasé5 » wo maart 28, 2018 20:08

We hebben heel wat afgeklooid maar sinds de laatste verbouwing en overal vaste mixers gaat het super.
Aantal belangrijke punten davy;
1.Weinig tot geen verschil in breedte vd gangen. Dus geen dwarsgang onder voergang door van 1,5 meter breed ofzo
2.Nooitnevernooitniet met een pomp :no: :no: :no:
3.Mixer voldoende diep en liever wat grotere dan wat kleinere schoep. Vermogen is er vaak wel en capaciteit kan vaak net ff bepalen of het loopt of niet.
Als bovenstaande allemaal lukt kunnen er zat 4 gangen van 35 m op 1 mixer
S6
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor Davy » wo maart 28, 2018 20:44

Heeft er hier ook iemand ervaring met het verlengen van een bestaande mestkelder? Wij zouden zoals hiervoor al gezegd graag onze kelder verlengen (is een gemetste). Nieuw stuk zou ter plaatste gestort worden, en dus moet er een overgang komen van oud naar nieuw, verder moeten de bestaande muren ook verlengd worden. Wij hebben zelf in het verleden al wel een kelder laten storten, maar dat was een volledig nieuwe (jongvee)stal. Natuurlijk gaan we als de plannen wat concreter worden contact opnemen met betonfirma's, maar ik wou hier al eens polsen naar ervaringen en manieren om de overgang tussen gemetst en gestort te maken. Oude muren zijn trouwens met betonblokken gemetst en in goede staat. Dat weten we omdat we vorig jaar de roosters in het oude stalgedeelte al vervangen hebben door nieuwe.
Davy

Berichtdoor jvt » wo maart 28, 2018 21:51

Davy schreef:Heeft er hier ook iemand ervaring met het verlengen van een bestaande mestkelder? Wij zouden zoals hiervoor al gezegd graag onze kelder verlengen (is een gemetste). Nieuw stuk zou ter plaatste gestort worden, en dus moet er een overgang komen van oud naar nieuw, verder moeten de bestaande muren ook verlengd worden. Wij hebben zelf in het verleden al wel een kelder laten storten, maar dat was een volledig nieuwe (jongvee)stal. Natuurlijk gaan we als de plannen wat concreter worden contact opnemen met betonfirma's, maar ik wou hier al eens polsen naar ervaringen en manieren om de overgang tussen gemetst en gestort te maken. Oude muren zijn trouwens met betonblokken gemetst en in goede staat. Dat weten we omdat we vorig jaar de roosters in het oude stalgedeelte al vervangen hebben door nieuwe.

ook al gedaan, gewoon alles klaar maken in nieuwe stuk, zorgen dat putten in oude stuk heel eind leeg zijn, muur inslijpen en dan gewoon ouderwets met de hamer, ofwel indien goed ingeslepen ff met kraan eruit trekken. Enigste is dat je eerste tijd wel eens een verstopte ketsplaat of vastzittende verdeelmolen hebt.
die belgen zijn zo dom nog niet...
jvt

Beroep: crisismanager en melkveehouder
Interesses: koeien, buitenland, gemeentepolitiek, gezinnetje enz

Berichtdoor Richt » do maart 29, 2018 05:11

Davy schreef:Ons idee was oorspronkelijk ook om met een mixer te werken, totdat de adviseur/stalontwerper met het pomp verhaal afkwam. Ik ben idd nog altijd meer geneigd naar enkele circuits te gaan. Dit houdt wel in dat wij als de nieuwe kelder gestort is, de oude keldermuur (onder de huidige kopgevel), volledig moeten uitbreken. Ik heb hier totaal geen ervaring mee, is dit iets wat doenbaar is, of beginnen de kelderbouwers daar niet aan?
Nogmaals bedankt voor het meedenken (y)

Hie kwam bij de vorige eigenaar ook een adviseur/stalontwerper met het idee een kalverstal van 10 bij 24 te bouwen, strohokken van 8 bij 6, en 2m roosters er voor, 1,20 tot 1,50 diep, 1 enkele gang, met aan bijde kanten een buis waar je de ene kant kunt leeg pompen en de andere kant water in kunt laten lopen om mest weg te drukken :yes:
Werkt natuurlijk voor geen meter en is een klere zooi om leeg te krijgen :yes:
Richt

Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en mechanisatie