mest mixen

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met mechanisatie.

Moderator: Moderators

Re: mest mixen

Berichtdoor Flyinghollander » di apr 05, 2016 18:45

Hoe lang mag een kanaal max worden?
Flyinghollander

Berichtdoor john jakobs » di apr 05, 2016 23:16

weet ik nie als je em maar niet te diep maakt hier 2,65 diep en 120 lang en niet ideaal
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor G.U. » wo apr 06, 2016 09:16

john jakobs schreef:weet ik nie als je em maar niet te diep maakt hier 2,65 diep en 120 lang en niet ideaal

Maakt niet uit maar dan moet de mixer wel groter en meer pk's ervoor
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Flyinghollander » wo apr 06, 2016 13:23

250 meter met meerder mixers?
Flyinghollander

Berichtdoor G.U. » wo apr 06, 2016 15:09

Flyinghollander schreef:250 meter met meerder mixers?

Is dat de lengte van de stal of de slalom?
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Flyinghollander » wo apr 06, 2016 15:20

lengte corridor
Flyinghollander

Berichtdoor Arie » wo apr 06, 2016 16:18

Flyinghollander schreef:lengte corridor

Het was een multipetoice vraag, geen open vraag. Dus stal of slalom? Andere antwoorden niet mogelijk :o :wink:

Ik zou een stal van 250 m opdelen in 3 of 4 kelders met elk een aparte mixput. Kelders wel verbinden met elkaar dmv een groot gat in de tussen muur. Ander moet je gaan overpompen als ze bijna vol raken. Ene kelder zal eerder vol zijn dan de andere waarschijnlijk.
Arie

Beroep: Melkveehouder
Interesses: melkkoeien

Berichtdoor HoK » wo apr 06, 2016 18:33

Arie schreef:

Het was een multipetoice vraag, geen open vraag. Dus stal of slalom? Andere antwoorden niet mogelijk :o :wink:

Ik zou een stal van 250 m opdelen in 3 of 4 kelders met elk een aparte mixput. Kelders wel verbinden met elkaar dmv een groot gat in de tussen muur. Ander moet je gaan overpompen als ze bijna vol raken. Ene kelder zal eerder vol zijn dan de andere waarschijnlijk.

Dachten wij ook en zo hebben we ook gebouwd. Met als gevolg als je in t voorjaar gaat mixen dan krijg je de andere putten aan de loop maar niet de put waar de mixer in staat. In t najaar krijg je de putten niet fatsoenlijk los omdat je niet genoeg hoogteverschil kunt creeren. Die overloop moet zo'n 20 cm onder de roosters liggen en niet heel groot zijn (20 bij 30 ofzo; kalksteen grootte). De poep heeft de hele dag om over te zwemmen naar een andere put.
HoK

Berichtdoor Arie » wo apr 06, 2016 18:37

Wij hebben hier tussen het oude en nieuwe gedeelte een gat van ongeveer 70 breed en een meter hoog. Daar kunnen we een ijzeren plaat in laten zakken, dan istie dicht. Dan doen we meerdere keren per jaar. Bijvoorbeeld bij mest afvoeren. Dan pompen we de mest in 1 kelder.
Arie

Berichtdoor HoK » wo apr 06, 2016 18:39

Oeh interessant. Hoe werkt dat? Soort van rail in t beton gestort waar de plaat tussen loopt?
HoK

Berichtdoor Flyinghollander » wo apr 06, 2016 19:58

Arie schreef:

4 aparte putten zal niet gaan want het is de centrale gang waar de koeien door moeten. Misschien toch maar dicht vloer en op het eind een put
Flyinghollander

Berichtdoor Arie » wo apr 06, 2016 20:02

Nou en. Wa maakt da uit? Zit onder de grond. Hoe de kelder ingedeeld is, heb toch geen fluit te maken met wat er boven zit? Wa maakt het uit dat er 1 centrale gang over al die 4 putten loopt?

Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk
Arie

Berichtdoor Arie » wo apr 06, 2016 20:14

Afbeelding
Afbeelding
Arie

Berichtdoor Flyinghollander » wo apr 06, 2016 21:06

Nu snap ik wat je bedoelt, dat is inderdaad een oplossing.
Flyinghollander

Berichtdoor Het Honderd » wo apr 06, 2016 23:25

Flyinghollander schreef:
Arie schreef:

4 aparte putten zal niet gaan want het is de centrale gang waar de koeien door moeten. Misschien toch maar dicht vloer en op het eind een put

2 putten van maken, elektrische mixers erin en dagelijks/om de dag mixen :?: Ik weet een stal waar een put van ruim 100 meter lang gemaakt (1 ronde per circuit, max. 3 meter brede gangen), die met de trekker los gemixt moet worden, maar of die opzet geslaagd is weet ik niet.
Het Honderd

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en mechanisatie