mest mixen

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met mechanisatie.

Moderator: Moderators

Re: mest mixen

Berichtdoor G.U. » do apr 07, 2016 08:16

Een meterse schoep er in en 200 pk ervoor dan kan er veel 8)
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor melker » do apr 07, 2016 10:21

:yes: ook nog wel met 4 meter brede gangen, goede aftakas is we een pre :roll:
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor boer 19 » do apr 07, 2016 10:22

HoK schreef:
Arie schreef:
Flyinghollander schreef:lengte corridor

Het was een multipetoice vraag, geen open vraag. Dus stal of slalom? Andere antwoorden niet mogelijk :o :wink:

Ik zou een stal van 250 m opdelen in 3 of 4 kelders met elk een aparte mixput. Kelders wel verbinden met elkaar dmv een groot gat in de tussen muur. Ander moet je gaan overpompen als ze bijna vol raken. Ene kelder zal eerder vol zijn dan de andere waarschijnlijk.

Dachten wij ook en zo hebben we ook gebouwd. Met als gevolg als je in t voorjaar gaat mixen dan krijg je de andere putten aan de loop maar niet de put waar de mixer in staat. In t najaar krijg je de putten niet fatsoenlijk los omdat je niet genoeg hoogteverschil kunt creeren. Die overloop moet zo'n 20 cm onder de roosters liggen en niet heel groot zijn (20 bij 30 ofzo; kalksteen grootte). De poep heeft de hele dag om over te zwemmen naar een andere put.

Dat dacht ik ook maar nu moet ik elke twee weken met water en een spleetmixer aan de gang (n) (n) (n) Terwijl er een mixer in staat die twee keer per dag automatisch gaat. Krijgt de mest niet meer in beweging.
boer 19

Berichtdoor Henk » do apr 07, 2016 10:45

G.U. schreef:Een meterse schoep er in en 200 pk ervoor dan kan er veel 8)

Heb je geen bal aan als de boel vast zit :no: Al wat ie dan doet is lucht happen.
Vind het nog steeds de grootste bullshit; mixers waar af 200 PK voor nodig is. Mest die geregeld gemixed wordt kan door elk lullig mixertje in beweging gehouden worden. Dat geregeld mixen schoot er bij ons dus bij in :oops:
En als ie gegeven moment niet meer loopt krijg je 'm met geen een mixer meer los :no: Vroeger werd zoiets duk opgelost met de regeninstallatie; gewoon met dikke harde straal van boven de korst kapot snijden en daarna achterin de put hangen.

Ronde buitensilo's is een zware mixer denk wel op zn plek :yes: want je hebt nagenoeg altijd mest voor de schoep, iets wat in ondergrondse mestkelders gewoonweg niet is :no: wanneer de mest vast zit, al zet je dr duuzend PK voor.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

Geregeld geen nieuwe blog op http://www.hofvanpostel.com/blog.html
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor BsK » za apr 09, 2016 12:46

Boer19 Even de loonwerker bellen voor de dorkel in de put (y) jullie moeten toch elke dag pompen?
Gestlundegård
BsK

Interesses: Koeien

Berichtdoor Petro Pelgrum » za apr 09, 2016 12:53

Wat moet er in de boxen als strooisel Fly?
Petro Pelgrum

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor Flyinghollander » za apr 09, 2016 12:58

Petro Pelgrum schreef:Wat moet er in de boxen als strooisel Fly?

idee vrijloopstal, dus houtstukjes en dergelijke
Flyinghollander

Berichtdoor boer 19 » za apr 09, 2016 18:16

BsK schreef:Boer19 Even de loonwerker bellen voor de dorkel in de put (y) jullie moeten toch elke dag pompen?

De desbetreffende stal heeft een aparte mixer en pomp, pomp moet je elke dag aanzetten. Probleem is dat het pompgat leeg is maar de helft van de putten vol :oops: Is een lange gang die door de hele stal loopt. Elke twee weken de loonwerker bellen is ook (n) Beste optie is een andere pomp erin zetten die de mest echt naar zich toe trekt (deze doet dat niet ik weet niet wat die doet eigenlijk :oops: :oops:
boer 19

Berichtdoor boer pieter » za apr 09, 2016 18:47

zit het vol met zand dan roosters er af en leeg halen met een mini kraan
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Petro Pelgrum » zo apr 10, 2016 08:26

boer 19 schreef:
BsK schreef:Boer19 Even de loonwerker bellen voor de dorkel in de put (y) jullie moeten toch elke dag pompen?

De desbetreffende stal heeft een aparte mixer en pomp, pomp moet je elke dag aanzetten. Probleem is dat het pompgat leeg is maar de helft van de putten vol :oops: Is een lange gang die door de hele stal loopt. Elke twee weken de loonwerker bellen is ook (n) Beste optie is een andere pomp erin zetten die de mest echt naar zich toe trekt (deze doet dat niet ik weet niet wat die doet eigenlijk :oops: :oops:

Als de mest niet wil lopen helpt een andere pomp ook niet.
Petro Pelgrum

Berichtdoor boer pieter » zo apr 10, 2016 09:10

Zo ist
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor boer 19 » zo apr 10, 2016 09:56

Petro Pelgrum schreef:
boer 19 schreef:

Als de mest niet wil lopen helpt een andere pomp ook niet.

Nee dat snap ik, maar wel om te voorkomen dat het vast komt te zitten.
boer 19

Berichtdoor Petro Pelgrum » zo apr 10, 2016 10:01

Is dat bij het jongvee?
Petro Pelgrum

Berichtdoor boer 19 » zo apr 10, 2016 10:02

Ja jongvee stal indd. :lol:
boer 19

Berichtdoor Petro Pelgrum » zo apr 10, 2016 10:14

Dan denk ik toch dat er 1 optie overblijft en dat is ook wat Henk zegt met de beregening losspuiten en als deze dan los is en leeg is elke dag mixen.
Petro Pelgrum

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en mechanisatie