mest mixen

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met mechanisatie.

Moderator: Moderators

Re: mest mixen

Berichtdoor john jakobs » ma maart 26, 2018 11:46

heb ook een grs maar een ouder type denk. moet hem met een draadspindel erin laten zaken maar doen we met een hydro topstang , vind het frame sterk genoeg maar de aankopeling naar de topstang toe is prut.. kreeg gister nog een opmerking dat ik speciaal vet moet gebruiken voor mixers
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor Hindrik » ma maart 26, 2018 19:24

john jakobs schreef:http://www.grsmachines.nl/mestmixers/ zoane hendrik

Zelfde mixer als Veenhuis [destijds] lijkt mij
Mei freonlike groetnis: Hindrik
Hindrik

Beroep: Veehouder

Berichtdoor Jozef » di maart 27, 2018 09:12

http://www.wagricom.com/nl/images/stories/dsc04810.jpg

Hebben hier zon Reck mixer voor de koeienstal. Is na 7 jaar meerdere keren per jaar in en uit halen nog als nieuw.
2 putten van 1000 m3 zijn binnen no time rond. Maar was geen goedkope machine.

Andere stallen liggen vaste holarassen in zo uit mijn hoofd, maar kan me niet herinneren dat we er ooit onderhoud aan hebben gehad...
Jozef

Beroep: Veehouder
Interesses: Melkveehouderij

Berichtdoor Henk » di maart 27, 2018 09:55

Jozef schreef:http://www.wagricom.com/nl/images/stories/dsc04810.jpg

Hebben hier zon Reck mixer voor de koeienstal. Is na 7 jaar meerdere keren per jaar in en uit halen nog als nieuw.
2 putten van 1000 m3 zijn binnen no time rond. Maar was geen goedkope machine.

Van zo'n Reck heb ik es ooit de laatste meter gekocht en aan mn bestaande mixer gemonteerd :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Davy » di maart 27, 2018 18:28

Eventjes een vraagje, zijn er hier mensen die ervaring hebben met mest mixen met een pomp ipv een mixer?
Ik ben bezig om de stal een beetje te verlengen, en slalom-systeem valt bouwkundig af. Ik kan wel allemaal aparte kanalen creëren die aan de voorzijde van de stal gesloten (niet verbonden met elkaar) zijn, en aan de achterzijde allemaal met elkaar verbonden. Stalontwerper stelde voor om met een pomp te mixen, dus elk kanaal een eigen opening, waaruit je kan aanzuigen, en vervolgens naar een naastgelegen kanaal kan pompen. Kanalen zijn 35 m lang (enkel) en er zijn 10 stuks van.
Iemand ervaring met zo'n manier van mixen? En wat is dan de beste optie, een pomp achter de trekker, en met een aanzuigslang werken, of een centrifugaalpomp die je in de put laat zakken?
Davy

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor jan.nl » di maart 27, 2018 18:51

Davy schreef:Eventjes een vraagje, zijn er hier mensen die ervaring hebben met mest mixen met een pomp ipv een mixer?
Ik ben bezig om de stal een beetje te verlengen, en slalom-systeem valt bouwkundig af. Ik kan wel allemaal aparte kanalen creëren die aan de voorzijde van de stal gesloten (niet verbonden met elkaar) zijn, en aan de achterzijde allemaal met elkaar verbonden. Stalontwerper stelde voor om met een pomp te mixen, dus elk kanaal een eigen opening, waaruit je kan aanzuigen, en vervolgens naar een naastgelegen kanaal kan pompen. Kanalen zijn 35 m lang (enkel) en er zijn 10 stuks van.
Iemand ervaring met zo'n manier van mixen? En wat is dan de beste optie, een pomp achter de trekker, en met een aanzuigslang werken, of een centrifugaalpomp die je in de put laat zakken?

Is dat wat voor je.http://www.melkvee.nl/nieuws/4592/aerom ... -met-lucht
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor poekske » di maart 27, 2018 18:58

Redrock aan de trekker (y)
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor G.U. » di maart 27, 2018 19:52

jan.nl schreef:
Davy schreef:Eventjes een vraagje, zijn er hier mensen die ervaring hebben met mest mixen met een pomp ipv een mixer?

Heeft walmark ook niet zo’n systeem? Of gebruikt die alleen SIP? Hij heeft wel lekker ouderwets op pilaren gebouwd
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor arnoud » di maart 27, 2018 20:02

Ik heb zo'n stal v vorige eigenaar overgenomen. Zat n Flyght pomp in die heb ik gelijk vervangen door soort vijzelpomp waar n lange as omhoog komt zodat de motor boven de put is en niet in de stront . Grote probleem hier is put is maar 80cm diep incl rooster. Dus elke dag mixen en elke paar dagen pompen anders zit t vast
arnoud

Berichtdoor Davy » di maart 27, 2018 20:14

het gaat over een kleine verlenging van de stal, dus eerst nieuwe kelder tegenaan gieten en dan tussenmuur doorbreken. Oude kelder blijft dus gewoon dienen. Mixen gaat nu nog met een holaras schroefmixer, maar is niet ideaal omdat er niet echt een slalom-systeem gebouwd is (gangen komen voor en achter de stal op een dwarsgang uit). Ik ben gewoon benieuwd naar jullie ervaringen met mixen via een mestpomp, en of ik dan best ga voor een centrifugaalpomp, dus eentje die in je in de put moet laten zakken ga, of een lobbenpomp, die bovenblijft. Bedankt voor de reacties trouwens (y)
Davy

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor opelmanta » di maart 27, 2018 20:21

Centrifugaal kan beter tegen steen dan lobben pomp zoals borger. Capaciteit is ook hoger bij weinig tegendruk. Als het echt niet kan om een slalom-systeem er in te bouwen dan zou ik er toch een slalom-systeem inbouwen.
het uit de mottenballen gehaalde merk Campina
opelmanta

Berichtdoor Berjor » wo maart 28, 2018 06:10

slalom systeem bouwen, mixen met een pomp werkt zeer slecht, eens het mest zijn weg gevonden heeft, ben je aan het rondpompen van steeds dezelfde mest en is misschien 1/4 van alle mest gemixt.
Berjor

Berichtdoor john jakobs » wo maart 28, 2018 07:25

jan.nl schreef:

ze hebben tegenwoordig ook een concolega die dat levert
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Berichtdoor john jakobs » wo maart 28, 2018 07:28

een stal van 35 meter en 10 kanalen eraan bouwen is toch nog een hele stal ,, heb wel eens de kanalen dwars zien liggen en stond de mixer aan de zijkant van de stal
john jakobs

Berichtdoor jvt » wo maart 28, 2018 08:14

Ja, deden we in Oploo wel eens maar dan moet je wel genoeg dunne mest hebben. In de tijd toen we nog zeugen hadden geen probleem, daarna werd dat op een af andere manier ook wel opgelost :wink: , maar met enkel en alleen koemest zie ik het niet zitten, idd vormt zich dan een stroom binnen mestput en langs de kanten blijft alles zitten. Mbt pompen...we hebben nog onze oude vogelsang pomp (lobbenpomp) als ook een centrifugaalpomp, de laatste is een zegen tov de lobbenpomp...geen gezeik met drooglopen, geen gezeik met niet aan de gang komen, geen gezeik met verbrand binnenwerk. Vogelsangpomp gebruiken we nog enkel om varkensmest vanuit varkensstal naar silo de pompen
die belgen zijn zo dom nog niet...
jvt

Beroep: crisismanager en melkveehouder
Interesses: koeien, buitenland, gemeentepolitiek, gezinnetje enz

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en mechanisatie