mest mixen

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met mechanisatie.

Moderator: Moderators

Re: mest mixen

Berichtdoor Henk » do maart 29, 2018 10:16

Davy schreef:Heeft er hier ook iemand ervaring met het verlengen van een bestaande mestkelder?

Volgens mij Karst-Jan :yes: maar die zie ik weinig meer op vtf. Ik zal 'm es effe oproepen :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Arie » do maart 29, 2018 18:28

Mixput aan de zijkant van de stal maken. Kan je dr aan de achterkant gewoon een stukkie aan plakken zonder dat je problemen krijgt met mixen. Hoef je onder de grond niks te breken.
Arie

Beroep: Melkveehouder
Interesses: melkkoeien

Berichtdoor G.U. » do maart 29, 2018 18:45

Arie schreef:Mixput aan de zijkant van de stal maken. Kan je dr aan de achterkant gewoon een stukkie aan plakken zonder dat je problemen krijgt met mixen. Hoef je onder de grond niks te breken.

Moet je wel minimaal tien meter naast de stal hebben om de mixer er in te krijgen
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Davy » do maart 29, 2018 20:36

Dat is bij ons om die reden geen optie, wat nu voorlopig op tafel ligt, zijn 4 mixgaten ipv 5, waarbij de oude (bestaande) voergang niet onderkelderd wordt. Dit maakt dat het nieuw stuk voergang (wel onderkelderd) gekoppeld kan worden aan de 1 rijige kant van de stal. We blijven dus bij 10 kanalen, met 4 ipv 5 mixgaten. Dit is mijn inziens nog perfect werkbaar, dus mixen zijn we al zo goed als uit, rest enkel het aan elkaar breien van de oude en nieuwe mestkelder, waar ik mij nog niet veel bij kan voorstellen. Nogmaals bedankt voor jullie reacties (y) , waarschijnlijk is mij door het pomp/mix verhaal direct af te schieten, veel toekomstige ergernis bespaart :D
Davy

Berichtdoor G.U. » do maart 29, 2018 22:04

Dat denk ik ook davy, goede keus om voor mixgangen te gaan ipv pompen. Oude en nieuwe kelders aan elkaar breien daar zijn timmermannen voor. Wel even opletten hoe je het met diepteverschil doet tussen niewe en oude put. Ideaal zou die evendiep worden.
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor marcelv » vr maart 30, 2018 19:21

Davy schreef:Dat is bij ons om die reden geen optie, wat nu voorlopig op tafel ligt, zijn 4 mixgaten ipv 5, waarbij de oude (bestaande) voergang niet onderkelderd wordt. Dit maakt dat het nieuw stuk voergang (wel onderkelderd) gekoppeld kan worden aan de 1 rijige kant van de stal. We blijven dus bij 10 kanalen, met 4 ipv 5 mixgaten. Dit is mijn inziens nog perfect werkbaar, dus mixen zijn we al zo goed als uit, rest enkel het aan elkaar breien van de oude en nieuwe mestkelder, waar ik mij nog niet veel bij kan voorstellen. Nogmaals bedankt voor jullie reacties (y) , waarschijnlijk is mij door het pomp/mix verhaal direct af te schieten, veel toekomstige ergernis bespaart :D

Ik heb nu een jaartje mestbacteriën in de put, sindsdien is de mixer met pensioen :yes: (y)
scheelt een dotje werk :mrgreen:
marcelv

Berichtdoor Kasé5 » vr maart 30, 2018 21:44

We hebben al van alles verlengd. Kalkzandsteen > gestort, Kzs gemetseld > kzs lijm, van 150 naar 175 diep.
Alles wil en kan maar tis ten allen tijde belangrijk dat je er op de juiste momenten wel met je snuffer boven op staat want als er eenmaal mest in zit weet je niet meer of die vol raakt door de koeien of door het bodemvocht :!:
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor king » vr maart 30, 2018 21:46

marcelv schreef:Ik heb nu een jaartje mestbacteriën in de put, sindsdien is de mixer met pensioen :yes: (y)

En dat is?
van wie afkomstig?
Kosten?
You can blow out a candle
But you can't blow out a fire
king

Beroep: veehouder
Interesses: fokkerij,sport,muziek

Berichtdoor Davy » za maart 31, 2018 07:54

@Kasé5,
Ik volg de werken sowieso altijd op, ben zelf redelijk technisch aangelegd, dus als er iets gebeurd waar ik twijfels over heb, wordt dat zeker aangekaart. In het verleden heb ik zelf ook al voldoende met beton gewerkt (grote familie, iedereen zelf zijn huis gezet) en bv. ook al mee kelders gegoten. Ik zelfs eventjes getwijfeld om mijn toekomstige drijfmestkelder zelf te gieten, maar probleem is dan dat dat te lang duurt, terwijl de huidige stal al die tijd onbereikbaar blijft (U-stal). Trouwens bij de vorige (jongvee)stal ook goede ervaringen met betonbouwer. Stalontwerper had mij alleen een beetje bang gemaakt dat niet iedereen het openbreken en verlengen van een bestaande put aan zou durven, daarom hier even gepolst naar ervaringen.
Nogmaals, als ik alle plannen heb, ga ik natuurlijk ook nog zelf informeren bij bouwfirma's!

ivm bacteriemengsels in de mest ben ik ook wel eens benieuwd welke dat dan juist zijn. Ik heb in verleden ook al vanalles geprobeerd (genre pitboss en slurryboss), vooral in de jongvee- en drogekoeienstal, maar eigenlijk nooit geen succes mee geboekt. Het zal weer wel alleen bij mij zijn, maar hier wordt in augustus toch nog verschillende tonnen water uit de beek gehaald en in de kelder gebracht :oops:
Davy

Berichtdoor van wijk » za maart 31, 2018 08:56

Davy schreef:Het zal weer wel alleen bij mij zijn, maar hier wordt in augustus toch nog verschillende tonnen water uit de beek gehaald en in de kelder gebracht :oops:

Niks mis mee, hier een volle sloot naast de stal. Als t niet lekker mixt gaat er meteen water bij.
Je kan beter dunne mest dik uitrijden dan dikke mest dun uitrijden....
van wijk

Interesses: Economie, politiek, ruimtelijke ordening

Berichtdoor marcelv » za maart 31, 2018 11:26

king schreef:
marcelv schreef:Ik heb nu een jaartje mestbacteriën in de put, sindsdien is de mixer met pensioen :yes: (y)

En dat is?
van wie afkomstig?
Kosten?

is van rinagro , kost 15 euro per koe per jaar. meer stikstof in de mest , minder ammoniak(lucht) en betere werking van de mest.
marcelv

Berichtdoor G.U. » za maart 31, 2018 11:28

Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor Henk » za maart 31, 2018 12:42

marcelv schreef:
king schreef:

En dat is?
van wie afkomstig?
Kosten?

is van rinagro , kost 15 euro per koe per jaar. meer stikstof in de mest , minder ammoniak(lucht) en betere werking van de mest.

Heb dat ook een paar jaar gebruikt. En idd, de putten bij de droge koeien, die ik al een paar jaar niet meer rond kreeg, ging haast meteen lopen toen ik int voorjaar de mixer dr in gooide (y)
Zonder te mixen zie ik niet zitten :no: want dan blijf je evengoed op het laatst met de dikste mest zitten...
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor john jakobs » ma apr 02, 2018 11:32

op de beurs mee gesproken hadden het er over dat het zelfs groen labelwaardig zou worden ,,,,, maar dan zal zoals ze dat hier zeggen er nog veel water door de maas moeten lopen voor dat rond is denk
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor wit » ma apr 02, 2018 13:33

john jakobs schreef:op de beurs mee gesproken hadden het er over dat het zelfs groen labelwaardig zou worden ,,,,, maar dan zal zoals ze dat hier zeggen er nog veel water door de maas moeten lopen voor dat rond is denk

Dat zeiden ze 7 jaar geleden ook al :roll:
wit

Vorige

Keer terug naar Koe en mechanisatie