Automatiseren of uitbesteden, wat doen we zelf?

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met mechanisatie.

Moderator: Moderators

Automatiseren of uitbesteden, wat doen we zelf?

Berichtdoor Erik S. » di mei 08, 2012 10:03

Vrijwel alles kan je uitbesteden of automatiseren, van melken tot harken en van boekhouding tot tochtcontrole :!:

Maar wat willen we nu absoluut zelf blijven doen :?:
En is dit dan de essentie van het boeren vak of ligt dit in de keuze van het wel of niet doen :?:
Erik S.

Beroep: Boer en Boerenverstand

Re: Automatiseren of uitbesteden, wat doen we zelf?

Berichtdoor Henk » di mei 08, 2012 10:31

Ik denk dat iedereen absoluut zelf aan het roer wil blijven staan :yes:
En over heel de rest hebben duizend veehouders duizend meningen :wink:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Erik S. » di mei 08, 2012 10:41

Maar wat is dan aan het roer henk :?:

Zelf krachtvoergift bepalen of bepalen dat je dynamisch voeren toepast :?:
Op eigen kennis&ervaring je koeien managen of wachten op management prog. die zegt dat die koe naar de afkalf groep moet :?:

Ik ben benieuwd wat voor de boeren hier persoonlijk de zaken zijn die ZIJ beslist zelf willen blijven doen :!:
Dat daar duizenden mening over zijn dat weet ik, ben ik er nog niet minder in geinteresseerd :wink:
Erik S.

Beroep: Boer en Boerenverstand

Berichtdoor Henk » di mei 08, 2012 12:39

Bedoel het bedrijf zelf leiden :idea: Ik neem aan dat iedereen dat iig toch wil :yes:
En of de beslissingen op de div. fronten nu zelfstandig genomen worden of adh van div. mapmannen, daar gaan we denk ik de duizend verschillen aantreffen :wink: , en mede op praktisch gebied :idea:

Maar ik wil gerust de aftrap geven hoor 8) :wink:
Wellicht hadden jullie dat niet in de gaten maar ik ben niezzo van de mapmannen :no:
Tis wel zo assik iets niet weet en wil weten da'k dan ga informeren maar kheb een gruwelijke hekel an al die lui die je te pas en te onpas komen mededelen hoe het allemaal moet, gezien door de ogen van een stofhappert.

Management:
- boekhouding :arrow: lekker zelf doen voor zover mogelijk, dwz facturen wegwerken, inboeken en btw shit :)...toevallig vanmorgen ook belasting online mee aan de slag gegaan. Is goed te doen he :yes:
- Rantsoen :arrow: ken elke ziel met tikkie brains hendig zelf, dus doe ik het ook zelf :yes:
- administratie tbv mestboekhouding en GO :arrow: zelf! Stelt ook al meddal weinig voor :idea:
- veemanagement :arrow: ook zelf :yes: Paringen kan zelfs zunne oetlulfokker as ik best aardig maken dus al die tobfokkerts op vtf sowieso :yes:

Praktijk:
- melken :arrow: ik geloof in de melkrobot (y) maar ben zelf geen robotiep, dus zelf beetje melken :)
- Voeren :arrow: blijf ik mooi werk vinden dus lekkel zelf (y)
- kalfjes :arrow: zéker zelf :yes: :oops: ...euhh Tien dut da zelf :yes: :wink: Nu met 19 aan de melk is ook in paar minuutjes gepiept (y) Die tijd bejje met controle ook kwijt, stel je hep een drinkmachien.
- maaien :arrow: zelf :D Hebben toch al frontmaaier tbv voedering, dus achtermaaiertje dr bijhangen en gassen :yes:
- harken :arrow: zelf :yes: Vinnik mooi werk (y) en ik geloof niet da'k eraan failliet ga :wink:
- kuilen :arrow: normaal altijd zelf, laatste jaren wisselend om bekende reden. Hebben toch ladewagen voor stalvoedering dus effe messen hydraulisch inkantelen en gassen :cheers:
- Landwerk verder :arrow: merdendeel zelf, suikerbieten en patatten ism collega :yes:

Alleen onkruidbestrijding he'k nóg minder kaas van gegeten dan van de rest :oops: edus hierin maakt mn collega de keuzes, van middel tot spuitmoment, en de complete boekhouding tbv bestrijdingsplan/middelengebruik :yes: Regelmatig sluiten we effe kort memmekaar en dan ben ik weer op de hoogte van alles (y)

Reden dat ik 30 jaar geleden voor dit vak koos was de afwisseling int werk :D Klinkt misschien bot ende cru :oops: maar stel dat melk/mest/voer/drinkbotje verplicht zou zijn oid, en er geen ijzer meer in mn schuur stond, kapte ik dr vandaag nog mee :yes:
Ik wil meer dan alleen maar schermpjes kijken, poetsen, kuilen afbatsen, koeien bekapperen, kuilen afdekken, kortom al het smerige en saaie werruk... :|
Maar ik respecteer iedereen die hierin een andere mening is toegedaan hoor :yes: (y)

Henk

Berichtdoor Corjan » di mei 08, 2012 13:27

Hier steeds meer botjes en ook steeds meer ijzer in de skuur omdat we daar meer tijd voor hebben :yes: :idea: Ben nog steeds, ondanks de robot, nog bezig met melken maar spendeer er nie zoveel tijd an :no: Blijft er weer meer tijd over voor de afwisselings klusjes :yes: :idea: Net wat Henk zegt duuzenden meningen, en maar net hoe je er tegen aan kijkt :wink:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor melker » di mei 08, 2012 14:14

Hier geen botjes, mijn tijd is beperkende factor dus doe zo veel mogelijk wat het meeste oplevert. We deden tot voor paar jaar alles zelf, nu sleepslangbemesten door loonwerker en AB-melker aangenomen om toch wat flexibeler te zijn. Iets leuk of minder leuk vinden is geen vraag meer, wat levert het op en hoe kan dat meer worden met minder werk dat is en blijft mijn belangrijkste drijfveer :roll:
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Corjan » di mei 08, 2012 17:04

Kortom wat we leuk vinden rekenen we recht, en wat we nie leuk vinden rekenen we dattut nie uit ken :yes: :idea: :mrgreen:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Rik » di mei 08, 2012 18:54

Wat wel leuk vinden gebeurd gewoon, als het niet uit kan rekenen we wel zo dat het wel kan :wink:
Rik

Beroep: zelfstandig
Interesses: Veehouderijtechniek

Berichtdoor Henk » di mei 08, 2012 19:13

Corjan schreef:Kortom wat we leuk vinden rekenen we recht, en wat we nie leuk vinden rekenen we dattut nie uit ken :yes: :idea: :mrgreen:

Kan ik me wel in vinden ja :yes: (y)

Henk

Berichtdoor boer pieter » vr mei 11, 2012 12:22

(y) ja vind ik ook
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor nestor973 » za mei 12, 2012 16:14

Corjan schreef:Kortom wat we leuk vinden rekenen we recht, en wat we nie leuk vinden rekenen we dattut nie uit ken :yes: :idea: :mrgreen:

Toch wel waar. hier dus ook. Wat je graag wil trek je inderdaad ook altijd in je eigen richting,
hoe gek het ook mag zijn, het heeft altijd een bestaansreden. :mrgreen:

Van oudsher doen we hier zoveel mogelijk zelf. Enkel gras-mais hakselen en balen persen heb ik de loonwerker
nodig. Had er over nagedacht om maiszaai toch niet meer te doen , maar met de komst van het botje en de
zaaicombi lukt dat aardig. (y) :yes: Trekker rijden doe ik wel graag maar niet half zo graag dan toen ik 18 was :lol:

Administratie doe ik eigenlijk allemaal zelf, ben wel nog maar sinds 1 jan in de normale BTW regeling en
dat moet ik nog even onder de knie krijgen. Alles is wel te doen , maar de vraag is of je't wel leuk vind en
of je er niet teveel tijd in steekt. :yes: (y)
nestor973

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Al wat melkt geeft en vliegt, liefst niet gecombineerd.

Berichtdoor boer pieter » za jun 02, 2012 08:31

boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Flyinghollander » za jun 02, 2012 08:56

Heb het ook wel in echt gezien, maar als je kleine percelen hebt is het geen donders waard.
waarom die regenhaspel(agrometer/veenhuis) niet? Deed ook wel mest overpompen naar de silo in het land met die beregningspijpen.
Flyinghollander

Berichtdoor Jozef » za jun 02, 2012 09:07

boer pieter schreef:http://www.youtube.com/watch?v=1q8QTOjivOw&feature=related
daar kunnen we zelf nooit tegen op :yes:

Alleen wil ik ze hier niet op het land hebben. :? Zelfs hier op de droge zandgronden kun je prima zien waar de loonwerker is geweest met de getrokken tank van 20 m3 met 4 800 mm banden er onder (n)
Jozef

Beroep: Veehouder
Interesses: Melkveehouderij

Berichtdoor MarcB » za jun 02, 2012 09:36

bolscher schreef:
boer pieter schreef:http://www.youtube.com/watch?v=1q8QTOjivOw&feature=related
daar kunnen we zelf nooit tegen op :yes:

Alleen wil ik ze hier niet op het land hebben. :? Zelfs hier op de droge zandgronden kun je prima zien waar de loonwerker is geweest met de getrokken tank van 20 m3 met 4 800 mm banden er onder (n)

De meer ha's er moeten gebeuren de makelijker je toestaat dat ze met groter materiaal komen.
MarcB

Beroep: melkveehouder
Interesses: economie en alles wat er bij komt kijken

Volgende

Keer terug naar Koe en mechanisatie