Automatiseren of uitbesteden, wat doen we zelf?

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met mechanisatie.

Moderator: Moderators

Re: Automatiseren of uitbesteden, wat doen we zelf?

Berichtdoor Jozef » za dec 07, 2013 12:35

Is dat oude spuitje ook goedgekeurd door een officiële instantie??? Hier ook altijd jaren zelf onkruid gespoten, maar zijn er mee gestopt, omdat de spuit niet meer door de keuring kwam. Spuiten met een niet gekeurde spuit kan je flink geld gaan kosten. :!:
Jozef

Beroep: Veehouder
Interesses: Melkveehouderij

Berichtdoor Wim R » za dec 07, 2013 14:36

Jozef schreef:Is dat oude spuitje ook goedgekeurd door een officiële instantie??? Hier ook altijd jaren zelf onkruid gespoten, maar zijn er mee gestopt, omdat de spuit niet meer door de keuring kwam. Spuiten met een niet gekeurde spuit kan je flink geld gaan kosten. :!:

Voordeel dat je die boete zelf niet hoeft te betalen maar volgens mij zo van je toeslagrechten af trekken. Scheelt een keer telebankieren :mrgreen: :mrgreen: .
Aid is hier behoorlijk kien op de keuringen van de spuiten. Ook spuitvrije zones en slootkanten is waar zij en het waterschap nogal moeilijk over doen.
Wim R

Beroep: Ex melkveehouder , vanalles wat.

Berichtdoor Arie » za dec 07, 2013 15:58

Henk schreef:Die hebben heel veel veehouders; een oud spuitje achter de slepper, voorzien van lange slang en spuitlans om pleksgewijs te bestrijden.
Heb heeeeeeeeeeeel lang geleden ook wel es heel ambitieus pleksgewijs willen bestrijden maar al snel was ik het beu omdat het aantal 'plekken' meestal veeeeeeeel meer was dan dat ik in eerste instantie dacht :wink:

Nee, zit spuitboompje van ongev. 5 m aan.

En nee niks gekeurd ;)

Sent from my HTC One V using Tapatalk
Arie

Beroep: Melkveehouder
Interesses: melkkoeien

Berichtdoor Mark P » zo dec 08, 2013 19:59

spuit kost 1000 euro
en moet aankomend jaar 40 ha spuiten dat maal €35,- kom ik op 1400 euro. Plus dat je als veehouder zelf met minder middel kunt gaan spuiten.Dus spuit is er zo uit.
Mark P

Interesses: Melkvee, muziek

Berichtdoor karst-jan » zo dec 08, 2013 20:09

Mark P schreef:spuit kost 1000 euro
en moet aankomend jaar 40 ha spuiten dat maal €35,- kom ik op 1400 euro. Plus dat je als veehouder zelf met minder middel kunt gaan spuiten.Dus spuit is er zo uit.

waarom kan je als veehouder met minder middel toe ? reken je de diesel en beetje eigen werk ook mee ? heb je ook een goeie afzuiging enz ? hoeveel kost keuren enz ? zelf ben ik meer fan van pleksgewijs met spuit oppe quad. elke week met farmwalk even bij langs kan je het goed in de hand houden :yes: :yes:
life is short, do crazy stuff.
viva la weidegang
karst-jan

Interesses: alles met boer

Berichtdoor jvt » zo dec 08, 2013 21:43

spuit is er zo uit, maar vergeet niet:
1 als je af en toe spuit altijd goed schoonmaken met middel, kost niet alles, maar wel werk
2 als je een spuit koopt van een akkerbouwer met 3weg doppen nogal eens gezeik met rubbers e.d. altijd spuit kopen met simpele doppen
3 keuren e.d. is ook altijd gedonder
4 zonder gps of schuimmarkeur spuit je altijd meer dan de loonwerker, omdat je altijd extra overlapt.

Heb het jaren gedaan, is idd gauw verdiend als je tijdzat hebt, maar er zijn leukere manieren om geld over te houden..
die belgen zijn zo dom nog niet...
jvt

Beroep: crisismanager en melkveehouder
Interesses: koeien, buitenland, gemeentepolitiek, gezinnetje enz

Berichtdoor Mark P » zo dec 08, 2013 21:55

Waarom minder middel omdat je dan elk jaar kunt spuiten in plaats van 1 x in de 2 jaar. Maar goed dat geheel terzijde alleen het spuiten opzich het ik de spuit er volgens mij al zo uit. En met het verhaal van arbeid etc. dat klopt ook zeker maar die ruimte is er wel ben nog jong :yes: . Maar bedoel er mee aan te geven dat lang alle investeringen die je doet er niet in 1 a 2 jaar uit zijn, en dan vooral investeringen in machines niet. Plus dat het diesel verbruik wel heel laag is bij spuiten doordat je op hele lage toeren kunt rijden.
Mark P

Berichtdoor maistro » ma dec 09, 2013 18:05

had ook zo'n goedkoop spuitje gekocht toen moet ie gekeurd worden
ff 1000 euro verder :shock: maar nu is ie gekeurd voor 300 :yes:
maar wat je verdient is het spuitloon en je kunt graspercelen uitstukken
al1 ga je in de praktijk toch het hele stuk doen ...als je eenmaal bezig bent...
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor Mellek » ma dec 09, 2013 20:09

Nou laat hier wel spuiten voor 31/ha, denk dat het meeste geld toch naar die middelen gaat, heb wel spuitlicentie maar zelfs met zo'n spuit rond rijden mag je wel 80 ha spuiten per jaar voor je het recht kan rekenen en dan nog kost het weer tijd, diesel en ruimte in de schuur, loonwerker heeft de trekker met gps mooi op cultuurwielen voor de maïs en koopt de middelen ook via kortste weg.
99 problems but a cow aint one
Mellek

Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor Richt » zo dec 15, 2013 18:53

Ik zie die spuit kosten hier boven per ha :shock:

Hier in Frankrijk komt de loonwerker voor 14€/ha, dus dit jaar de spuit ook maar weg gedaan...
Richt

Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor Mark P » zo dec 15, 2013 22:12

Mellek schreef:Nou laat hier wel spuiten voor 31/ha, denk dat het meeste geld toch naar die middelen gaat, heb wel spuitlicentie maar zelfs met zo'n spuit rond rijden mag je wel 80 ha spuiten per jaar voor je het recht kan rekenen en dan nog kost het weer tijd, diesel en ruimte in de schuur, loonwerker heeft de trekker met gps mooi op cultuurwielen voor de maïs en koopt de middelen ook via kortste weg.

Zie dit hier wel anders kan de middelen een stuk goedkoper inkopen dan bij de loonwerker. Plus wat ik in voorgaande reactie zei dat de aanschaf van de spuit heel erg laag is.
Mark P

Berichtdoor harm » zo dec 15, 2013 22:25

Waarom afzuiging op de trekker en dan spuiten met de quad? kom je zeker op scheve kostenvergelijking uit
harm

Beroep: zzp'r

Berichtdoor karst-jan » ma dec 16, 2013 04:25

harm schreef:Waarom afzuiging op de trekker en dan spuiten met de quad? kom je zeker op scheve kostenvergelijking uit

met een trekker spuit je niet pleksgewijs met een quad wel. als je dus volvelds gaat spuiten heb je nogal wat meer kans op drift. ik ben zoiezo geen fan van volvelds spuiten maar ga liever pleksgewijs. stukken beter voor de bodem :yes: :yes:
life is short, do crazy stuff.
viva la weidegang
karst-jan

Interesses: alles met boer

Berichtdoor boer pieter » ma dec 16, 2013 09:42

pleksgewijs spuiten is natuurlijk helemaal ruk dan sla je altyd stukken over en kom je er nooit af ,spuiten kost de wereld niet en als je het dan doet doe het dan goed :yes:
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Wim R » ma dec 16, 2013 17:01

boer pieter schreef:pleksgewijs spuiten is natuurlijk helemaal ruk dan sla je altyd stukken over en kom je er nooit af ,spuiten kost de wereld niet en als je het dan doet doe het dan goed :yes:

Bij meeste melkveehouders vallen de ha spuitwerk mee. Mocht je een spuit hebben staan is het een idee om zelf te blijven spuiten. Moet je iets aanschaffen in mijn ogen altijd te duur om een stuk oud ijzer te kopen wat het tweede hands meestal is. Hier gaat de meeste poen zitten in de middelen. Wel eens bekeken da ik zelf de korting niet kan krijgen waarvoor de loonspuiter hier de middelen aan bied :no: :no: .
Wim R

Beroep: Ex melkveehouder , vanalles wat.

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en mechanisatie