eenvoudige GPS/stuurhulp

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met mechanisatie.

Moderator: Moderators

Re: eenvoudige GPS/stuurhulp

Berichtdoor Sander » di apr 01, 2014 08:43

nope die was al uitgemolken
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor auke » di apr 01, 2014 23:30

waarom die en niet een trimble?
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor Sander » di apr 01, 2014 23:36

wat is het verschil :oops:
Sander

Berichtdoor opelmanta » wo apr 02, 2014 10:35

Als je die Volvo gekocht hebt bij de lokale dealer, K te Z, dan had je hem er misschien bij in kunnen onderhandelen. Gister kunstmest gestrooid met New Holland trimble machientje, werkt wel mooi en simpel.
ze heb't de kakket niet voor mekaar op't fabriek, en zo ist.
opelmanta

Berichtdoor Sander » do apr 03, 2014 09:48

ja dom ik had ook ff een nieuwe trekker erbij in moeten bedingen
Sander

Berichtdoor Mellek » ma apr 14, 2014 20:30

Is zo'n Trimble wel zo nauwkeurig? Hoor wel eens van een 30cm afwijking, daar heb je niks aan bij grondbewerkingen.
Mellek

Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor Wim R » ma apr 14, 2014 21:31

Mellek schreef:Is zo'n Trimble wel zo nauwkeurig? Hoor wel eens van een 30cm afwijking, daar heb je niks aan bij grondbewerkingen.

Wat dan nog 30 cm afwijking. Is voor KM strooien nog geen ramp. Verwacht dat Sander hem daar ook voornamelijk voor gekocht heeft :idea: :idea: . Vindt het een makkelijk ding, voor strooien en bv doorsteken met maaien of harken en recht beginnen met ploegen ander akkerwerk.
In de straat nu twee akkerbouwers die het duurdere broertje hebben met stuurhulp erop.
Kun je een lat langs leggen als die gasten hebben gepoot of ruggen hebben gefreesd voor wortelen. Tegen over mijn bedrijf hebben ze een perceel ruggen gefreesd voor wortelen. Hebben eerst de rijpaden om de 40 mtr gedaan. Daarna de rest en kwam precies uit (y) (y) . Vind het een knap staaltje techniek :yes: :yes:
Wim R

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor opelmanta » ma apr 14, 2014 22:21

Ik ben met 30 centimeter voor kunstmeststrooien en wiersen ook tevreden. Loonwerker zaait mais met hightech gerät. Die heeft wat een rare kijk op recht zaaien, krijg nu aan beide kanten geren. Met markeurs rijd je een klein slingertje er stiekem uit.
opelmanta

Berichtdoor auke » ma apr 14, 2014 22:44

volgens mijn akkerbouwerkennis is de antenne van die goedkope trimbles niet goed. vaak wegvallen en geen contact kunnen maken.
Hij en veel andere akkerbouwers bij hem in de buurt hebben een duurdere antenne ( bolletje) en die is wel goed maar kost ook een stukkie meer
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor Mellek » ma apr 14, 2014 23:44

Ja voor alleen kunstmeststrooien, maar met zaaien en de eerste voor ploegen wil je toch echt geen 30cm verschil hebben, maar goed kan ik ook wel zonder.
Mellek

Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor Richt » ma apr 14, 2014 23:58

Op een krommevoor kun je meer verbouwen zegt mijn opa altijd :lol:
Richt

Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor opelmanta » di apr 15, 2014 10:04

auke schreef:volgens mijn akkerbouwerkennis is de antenne van die goedkope trimbles niet goed. vaak wegvallen en geen contact kunnen maken.
Hij en veel andere akkerbouwers bij hem in de buurt hebben een duurdere antenne ( bolletje) en die is wel goed maar kost ook een stukkie meer

Kan wel kloppen, voor een blijvende ontvangst moet ik hem op onnauwkeurig zetten. Anders zeurt hij geregeld dat hij geen ontvangst heeft. Of dat 2, 10 of 30 centimeter scheelt weet ik niet. Als je op lichtjes rijd zit er sowieso snel een slinger in. Voor kunstmeststrooien niet zo een probleem.
opelmanta

Berichtdoor Ivo » ma mei 26, 2014 20:46

Een EZ-Guide 250 moet gezien worden als stuur"hulp" en kan vooral gebruikt worden om het zetten van vlaggetjes te besparen. Tevens geeft het (door zijn logfuntie) goed aan wanneer de de schuif open en dicht moet zetten. Daarmee kun je kunstmest besparen (als je gewend was de schuif expres wat vroeg open te zetten en laat te sluiten om niets te vergeten).
De EZ-guide is inderdaad 10-30 cm nauwkeurig (rij aan rij).
Voor een nauwkeurige variant is er de CFX 750. Deze kan met een relatief goedkoop abonnement geupgrade worden naar DGPS+ (0 tot 15 cm rij aan rij). Daarnaast kan de CFX ook gekoppeld worden aan veel type kunstmeststrooiers. HIermee kan de kunstmeststrooier automatisch worden geschakeld. Met de huidige kunstmestprijzen kan de meerprijs al snel worden terugverdiend.
Voor de Veehouders die enkel een GPS-systeem als stuur"hulp" willen, is de EZ-Guide 250 prima. Iemand die wil investeren in de toekomst, of nauwkeuriger wilt werken, kan zich ook verdiepen in de CFX-750
Ivo

Berichtdoor Dave » ma mei 26, 2014 20:53

@Ivo. ik heb een vicon rs-m strooier, en heb ook een trimble cfx 750 of een fmx met field iq is ook aanwezig, wat ben je nodig om ze samen te koppelen?
Dave

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Voeding, economie, melken

Berichtdoor maistro » za mei 31, 2014 08:44

Een nieuwe eenvoudige stuurhulp zou goedkoop moeten zijn :?:
http://www.boerenbusiness.nl/tech/artik ... met-Google
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en mechanisatie