Tractoren (deel 4)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met mechanisatie.

Moderator: Moderators

Re: Tractoren (deel 4)

Berichtdoor dx11 » di mei 30, 2017 11:38

Hans van Bergen schreef:Veel mensen kiezen liever 2e hands en stuiteren dan rond op kale banden kapotte stoel, en kaduke airco.

Laat mij maar 80 hectare 1e snee aan de bult rijden met een 4000 euro dure deutz uit 1972 zonder cabine, zonder airco op kale banden met een peltor op mn kop. Dat is toch maar een paar uur per jaar, en na die paar uur stap ik wel in een up-to-date melkstal waar ik in een goed uur de koeien melk. zoals je zegt ieder moet zijn eigen keuze maken
dx11

Beroep: Student, handelaar, melkveehouder
Interesses: Koeien, oud ijzer

Berichtdoor boer pieter » di mei 30, 2017 12:33

als je wat ouder word gaat daar de lol ook wel af :yes: :yes:
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Flyinghollander » di mei 30, 2017 14:39

dx11 schreef:
Hans van Bergen schreef:Veel mensen kiezen liever 2e hands en stuiteren dan rond op kale banden kapotte stoel, en kaduke airco.

Laat mij maar 80 hectare 1e snee aan de bult rijden met een 4000 euro dure deutz uit 1972 zonder cabine, zonder airco op kale banden met een peltor op mn kop. Dat is toch maar een paar uur per jaar, en na die paar uur stap ik wel in een up-to-date melkstal waar ik in een goed uur de koeien melk. zoals je zegt ieder moet zijn eigen keuze maken

Hoeveel kost het misschien aan kwaliteit in voer als je het door een loonwerker liet doen? (hoeft niet zo te zijn, maar vergelijk je uitslagen ook met andere?)
Flyinghollander

Berichtdoor boer 19 » di mei 30, 2017 14:42

80 ha met een trekker van 1972 is wel weer helemaal de andere kant op. Bovendien ben dan niet in een paar uurtjes klaar denk ik :no:
boer 19

Berichtdoor dx11 » di mei 30, 2017 15:25

Flyinghollander schreef:
dx11 schreef:

Hoeveel kost het misschien aan kwaliteit in voer als je het door een loonwerker liet doen? (hoeft niet zo te zijn, maar vergelijk je uitslagen ook met andere?)

De bult komt met de oude werklust wel vast, en het gras wordt met de taarup wel goed gesneden. Uitslagen hebben we niet, dus misschien is het allemaal wel *** ja.
dx11

Berichtdoor dx11 » di mei 30, 2017 15:26

boer 19 schreef:80 ha met een trekker van 1972 is wel weer helemaal de andere kant op. Bovendien ben dan niet in een paar uurtjes klaar denk ik :no:

nee klopt, mooi tijd om de bult vast te rijden idd
dx11

Berichtdoor boer 19 » di mei 30, 2017 15:33

Tsjah..
boer 19

Berichtdoor Mellek » di mei 30, 2017 15:43

Ken ook collega's daar staat een Fendt 313 van meer als 100.000 euro voor de voermengwagen, elke dag. Voor die 50 meter die je er dagelijks mee rijd ben je toch geen luchtgeveerde stoel, voorasvering, airco en radio nodig, onze voertrekker liggen zelfs een paar ruiten uit, en ik hoef die smerige hydrauliekslangen en aftakas ook nooit af te koppelen, want dat ding met een dagwaarde van 4000 euro komt er het hele jaar niet voor weg. Enigste wat me wel eens tegenstaat is die zware rot koppeling op de 956, maar ik denk niet dat dat bij alle oudere trekkers zo is.
Mellek

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor Corjan » di mei 30, 2017 17:21

DX11 super (y) (y) Lekker goedkoop het voer aan de kuil (y)
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor willemk » di mei 30, 2017 18:00

dx11 schreef:

dx11, je bent vergeten om je deutz op te waarderen, of is het een andere waar een nieuwe motor in gekomen is :mrgreen:
Als het niet gaat zoals het mot dan mot het maar zoals het gaat.
willemk

Beroep: veehouder, mannetje van alles
Interesses: van alles

Berichtdoor Sander » di mei 30, 2017 19:15

dx11 geen kringloopwijzer?
Sander

Interesses: fokkerij

Berichtdoor boer 19 » di mei 30, 2017 19:57

Het voordeel is wel dx 11 (tenminste als je dezelfde dx 11 van tractorfan bent) jij kan goed sleutelen en dat kan niet iedereen :no:
boer 19

Berichtdoor dx11 » di mei 30, 2017 21:31

willemk schreef:
dx11 schreef:

dx11, je bent vergeten om je deutz op te waarderen, of is het een andere waar een nieuwe motor in gekomen is :mrgreen:

Jawel, nog steeds de zelfde

Afbeelding
De trekker op brede banden, opraapwagen op 8 wielen, en een zeer laag eigen gewicht (wat niet alleen een voordeel is in het land, maar ook als je je machines voor oudijzerprijs koopt) :lol:

Afbeelding
Op de bult, komt zonder al te veel moeite boven, mooi over grote lengte lossen

Afbeelding
Waar de 25 jaar oude werklust het gras met een even oude Rogedi kuilverdeler het gras verdeelt en verdicht

Afbeelding
Om het vervolgens met de waanzinnig dure kuilwals te verdichten

Afbeelding
Ook deze balen pers/wikkelcombinatie welke ik vorig jaar heb aangeschaft trekt deze oude trekker. Wel is er een grotere oliepomp geplaatst, wat overigens bij deze oude trekkers allemaal universeel is. een imitatiepomp koste mij 120 euro, en zit er in een half uur op

Wat misschien wel wat gênant is is het maaien, ik denk tenminste niet dat er veel boeren zijn die 80hectare 1e snee maaien met deutz km22 165cm maaiers. Echter heeft ook dit weer voordelen, gaat er wel een stuk dan is het ook maar 165cm per werkgang die je minder hebt, wat natuurlijk wel is te overzien
Afbeelding
dx11

Berichtdoor dx11 » di mei 30, 2017 21:36

Sander schreef:dx11 geen kringloopwijzer?

jawel, dat is sinds dit jaar voor elke Nederlandse melkleverancier verplicht toch? Maar mag ook forfaitair dus dan ben je geen monsters nodig. Dan heb je er misschien niets aan, maar dat hebben wij sowieso niet, daarvoor sjoemelen wij te weinig
dx11

Berichtdoor Sander » di mei 30, 2017 21:45

als ik de toon van je berichten lees, ga ik haast denken dat minderwaardigheidscomplex hebt oid.
Sander

Interesses: fokkerij

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en mechanisatie