Tractoren (deel 4)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met mechanisatie.

Moderator: Moderators

Re: Tractoren (deel 4)

Berichtdoor jvt » vr dec 14, 2012 08:27

voor pakweg 20.000 koop je een soortgelijke 6610-6810 deere. Deze is bij 12.000 uur en 20 jaar oud nog altijd pakweg 8000 uro waard, de TM zal waarschijnlijk dat aantal uren nooit of te nimmer halen derhalve restwaarde= oud ijzer prijs.
As je dan toch een blauwe wilt, kocht ik voor minder geld nog gewoon een good old 8340, dat was destijds een prima serie..[/quote]

zoiets: http://nl.kapaza.be/west-vlaanderen/for ... 483267.htm

staat ook nog redelijk in de buurt van Jabbeke...
die belgen zijn zo dom nog niet...
jvt

Beroep: crisismanager en melkveehouder
Interesses: koeien, buitenland, gemeentepolitiek, gezinnetje enz

Berichtdoor Frans-Jan » vr dec 14, 2012 08:50

:yes: :yes: Hier ook ene gehad, dik 145 pk voor de waterrem en nooit geen problemen mee gehad behalve af en toe ruitje of deurtje stuk :oops: en setje nieuwe voorbanden (y) (y)
Wie het gemak niet zoekt is lui.........
Frans-Jan

Beroep: Dierentuin medewerker
Interesses: veehouderij,fokkerij

Berichtdoor MelkboerLuc » vr dec 14, 2012 09:47

bedankt alvast voor de info

het is nu niet direct dat ik een blauwe of een bruine wil, maar een groengele zal direct veel meer kosten
m
aar ik ken deze trekker goed, heb er ook wat uren mee gereden vroeger en vond het altijd een fijne trekker om mee te rijden. @Nestor: Voorasvering heb ik eigenlijk ook niet zoveel verschil in gevonden
tja, de uren zijn er, jaren zegt natuurlijk niks
stel 15000€, en ik doe er nog in 10 jaren 1000 uren mee, dan is dat 15€ per uur zonder brandstof en verz en taksen en olie en banden
en stel dat de restwaarde later (5 à 10 mille) gelijk is aan de kosten die er aan zijn in de loop van de jaren

moet wel toegeven dat deze trekker altijd wel gesleurd heeft aan een 16000 met bemester, dus zacht is die niet behandeld

tis simpel, of het is deze goedkope zware trekker, of er komt er geen andere bij
Freedom of speech: je hebt altijd het recht om te veranderen van mening en te beamen dat ik eigenlijk gelijk had ---> Bedrijf
MelkboerLuc

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Koeien + melk

Berichtdoor nestor973 » vr dec 14, 2012 10:39

jvt schreef:As je dan toch een blauwe wilt, kocht ik voor minder geld nog gewoon een good old 8340, dat was destijds een prima serie..

Not here :no: Hoor der wel meer positieve reacties over , ik had vast een maandag model :evil:
nestor973

Interesses: Al wat melkt geeft en vliegt, liefst niet gecombineerd.

Berichtdoor nestor973 » vr dec 14, 2012 10:41

MelkboerLuc schreef:tis simpel, of het is deze goedkope zware trekker, of er komt er geen andere bij

Als je 'geluk' hebt gaat je berekening wel op Luc, dan heb je een goedkope werkkracht bij.
Maar als het tegenvalt, dan ben je wel gezien . Wil maar zeggen dat de kans dat het
tegenvalt relatief groot genoeg is om er van af te zien. zo zou ik het toch bezien :yes:
nestor973

Berichtdoor Wim R » vr dec 14, 2012 10:45

nestor973 schreef:
MelkboerLuc schreef:tis simpel, of het is deze goedkope zware trekker, of er komt er geen andere bij

Als je 'geluk' hebt gaat je berekening wel op Luc, dan heb je een goedkope werkkracht bij.
Maar als het tegenvalt, dan ben je wel gezien . Wil maar zeggen dat de kans dat het
tegenvalt relatief groot genoeg is om er van af te zien. zo zou ik het toch bezien :yes:

Als je hem rond de 15000 ken kopen zal je je er toch geen breuk aan vallen. Trekker zal toch geen 1000 uur of meer hoeven lopen per jaar .
Wim R

Beroep: Ex melkveehouder , vanalles wat.

Berichtdoor nestor973 » vr dec 14, 2012 10:51

Tja, dat is nog niet zo gezegd. Die van ons vertrok hier op 5500 uur , en is naar
mijns inzien steeds goed onderhouden geweest. olie, filters, noem maar op :

- is 7 keer middendoor geweest voor interne lekkages in de transmissie
(bij 2 dealers btw, om geklungel uit te sluiten)
- allerhande kleppen en schakelingen vervangen
- op 5500u de werkplaats in gegaan omdat de motor toch wel ferm begon
te roken : conclusie : versleten :shock: :shock:

je blijft maar herstellen omdat als je dat niet doet je gewoon een hoop oud
ijzer overhoud dat ook niks waard is, maar opeens word je dat zo moe dat
je de handel gewoon buiten kiepert :yes:

De deutz motoren waar we nu mee rijden komen nog maar in hun element aan
5000u (y)

Dus een NH met 8000u op de klok kan naar mijns inzien het elk moment begeven.
Maar statistisch ben ik veel te kortzichtig natuurlijk :wink:
nestor973

Berichtdoor MelkboerLuc » vr dec 14, 2012 10:57

Wim R schreef: Trekker zal toch geen 1000 (duizend) uur of meer hoeven lopen per jaar .

100 (honderd) uur per jaar is een realistische inschatting denk ik,
maar in die 100 uur kan hij heel nuttig mijn 100 pk JD ontlasten, en dat is ook niet onbelangrijk
beetje burenregeling mest op afstand vervoeren met ton van 12.000
Freedom of speech: je hebt altijd het recht om te veranderen van mening en te beamen dat ik eigenlijk gelijk had ---> Bedrijf
MelkboerLuc

Berichtdoor MelkboerLuc » vr dec 14, 2012 10:59

jvt schreef:zoiets: http://nl.kapaza.be/west-vlaanderen/for ... 483267.htm

staat ook nog redelijk in de buurt van Jabbeke...

ik zal maar geen coordinaten over mijn locatie geven, anders is Henk er misschien mee weg van onder mijn neus :mrgreen: :lol: :lol:
MelkboerLuc

Berichtdoor maistro » vr dec 14, 2012 21:28

heb misschien nog belang in iets in de mia/vamil regeling
keuze uit john deere 6r , fendt 300scr/500scr,claas 500..
of loaders,jcb verreiker,manitou840
of zonnepanelen
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor roel sinnema » za dec 15, 2012 12:30

vamil

valtra heeft ook al zijn trekkers in de vamil hoor !!!

een verreiker in de vamil wordt een ramp , waarom ???
hier gelden dezelfde emmisie eisen voor de motor als bij een trekker
en hoe bereik je deze eisen ? door : of zo goed als alle smerige uitlaatgassen opnieuw door de motor aan te laten zuigen
of een katalysator en roetfilter te monteren die de smerigheid filtert
of dmv een na inspuiting van ad-blue die een reactie aangaat met de smerigheid en er schone(re) lucht achterblijft
of een combinatie van dit alles
waar knelt nu de schoen bij een verreiker : een verreiker komt in tegenstelling met een trekker nauwelijks of maar
enkele keren per jaar langdurig op bedrijfstemperatuur , hierdoor werken de verschillende systemen matig tot niet
deze motoren en alle rompslomp er om heen zullen in de toekomst voor hoge kosten zorgen voor reparatie en schoonmaakwerk
dit komt omdat roet en dergelijke zich verzamelt op plaatsen zodat systemen niet meer werken , maar ook totale systemen kunnen verstoppen al na 1000 bedrijfsuren bij ongunstige bedrijfsomstandigheden.
dit alles zal bij een trekker minder gauw gebeuren doordat deze vaak langduriger en zwaar worden belast zodat uitgassen een
veel hogere temperatuur bereiken , met als gevolg een schonere verbranding en het grootste deel van de smerigheid
verbrand gelijk al weer in de katalysator of roetfilter die pas actief werken boven de 500 graden celcius
onder de 500 graden verstoppen ze alleen maar en kunnen alleen maar schoongemaakt worden door kunstmatig de temperatuur te verhogen door bij tij en wijle brandstof rechtstreek in of voor de filters te spuiten zodat hier de temperatuur enorm stijgt
dit doen de motorfabrikanten dan ook massaal met een flinke brandstofverbruik stijging als gevolg
hoeveel die stijging is is afhankelijk van hoe ongunstig de omstandigheden zijn , en die zijn erg ongunstig bij verreikers.
dus zal een veel hoger brandstof verbruik ontstaan , maar ook de kans dat alles verstopt doordat het reinigen helemaal niet meer lukt is levensgroot , eigenlijk wel zeker !

dus koop een trekker met voorlader , want die kun je bij tijd en wijle nog eens flink afbeulen ( schoonbranden ) of zoek een
verreiker met de " oude motor" , die is zuiniger minder complex maar die kan niet in de vamil !

ook de veplichte bioolie voor verreikers in vamil is trouwens verre van ideaal , tis net groene zeep in plaats van olie

ik hoop je een verstandige keus doet , maar tis je eigen keus

gegroet
roel sinnema

Berichtdoor melker » za dec 15, 2012 13:09

(y) Dus beetje het zelfde probleem als bij de Blue Motion diesel modellen van VW, zolang je lange afstanden rijdt is het goed maar bij korte afstanden houdt de motor er mee op omdat roetfilter dicht zit, wat je vervolgens veel geld kost om te repareren :(
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Hookwood Holsteins » za dec 15, 2012 19:46

melker schreef:(y) Dus beetje het zelfde probleem als bij de Blue Motion diesel modellen van VW, zolang je lange afstanden rijdt is het goed maar bij korte afstanden houdt de motor er mee op omdat roetfilter dicht zit, wat je vervolgens veel geld kost om te repareren :(

Dat was ook al het probleem met de oxikatsystemen. Bij mijn Passat heb ik toen ik hem gekocht heb direct de kat leeg laten halen en tevens de EGR verwijderd. Loopt ie altijd op verse lucht en kan ie lekker vrij ademen. Behoud van de motor.
Hookwood Holsteins

Berichtdoor Kasé5 » zo dec 16, 2012 17:38

nou bhedankt Roel,
tis natuurlijk wel weer een praatje om nu geen JCB of Manitou te kopen

ik zit wel een beetje met dezelfde afweging maisstro, onze stal staat O-W, we melken met robots en toch kan ik maar geen goed gevoel krijgen bij die zonnecollectoren....tklinkt allemaal veels te mooi :?: :?: :?:
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor Mellek » ma dec 17, 2012 20:40

Heb ook al een EGR afgeplaat en KAT verwijderd van de Disco. Moet anders iedere 30.000km het inlaatspruitstuk grondig reinigen om al die aangekoekte roetbende te verwijderen, en de KAT houd alleen maar PK's tegen, razendduur vervangingsonderdeel, behalve bij grijs kenteken niet verplicht (y) en oude worden goed betaald door de oudijzerboer (y)

Onze MXU heeft dezelfde NEF motor als die Dixie verreiker, en dat is soort van Italiaanse Cummins zonder fratsen, alleen zijn ze zover teruggedraaid dat ze nogal zuipen bij volle belasting, maar geen wolkje rook..
99 problems but a cow aint one
Mellek

Interesses: Melkvee Mechanisatie

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en mechanisatie