Welke voermengwagen deel 3

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met mechanisatie.

Moderator: Moderators

Re: Welke voermengwagen deel 3

Berichtdoor Sander » di jan 09, 2018 10:30

teun schreef:Ik voer nogal wat goedkoop nat spul.

en dat bevriest dan niet?
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor maistro » di jan 09, 2018 11:18

@sander hoeveel ds 38% ?

Hier ruwvoer vrij nat dus hoeft maar 4l./koe bij
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor teun » di jan 09, 2018 14:17

Sander schreef:

en dat bevriest dan niet?

ja, zijn een week geleden gestopt met wei voeren omdat de pomp en tank bevroren zijn. bierbostel en distillers gaat nog maar wel bevroren klonten in het voer die de koeien laten liggen. Voeren ook nog wat fruitafval, er staat een volle vrachtwagen al een week geparkeerd die ze niet leeg kunnen krijgen. is ook een blok ijs.
teun

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor john verhaar » di jan 09, 2018 17:50

teun schreef:ik zat er laatst serieus aan te denken, dat cv, Maar met het weer van afgelopen week zou ik s'morgens met een grote ijsco in mijn mengwagen staan. Ik geloof niet dat hij met -24 zou starten. Als je het spul eruit draait dan is het de volgende ochtend ook een klomp ijs. Ik heb nog geen geisoleerde shop met heating

Zou dat werken als je de droge producten premixed een dag ervoor met je natte bij producten en overnight in laat weken?
Ik voer nogal wat goedkoop nat spul.

wat denken jullie?

Stap in de goede richting (y)
Vroeger had ik een hekel aan werken,maar nu kan ik er uren naar kijken
john verhaar

Beroep: dairyfarmer
Interesses: crossbreeding and dollars

Berichtdoor MelkboerLuc » wo jan 10, 2018 10:30

teun schreef:ja, zijn een week geleden gestopt met wei voeren

Teun, kan je wat vertellen over kaaswei voeren aan de koeien. Ik heb hier namelijk kaaswei in overvloed.
Het lijkt in de wereld melkveebedrijven en van de zelf-kaasmakers "not-done" omdat het "mogelijks" een invloed zou kunnen hebben op de melkkwaliteit (kiemen-colli-gisten-schimmels- ??). Bij jongvee kan het blijkbaar wel, indien constante verstrekking. En vroeger had iedere kaasboerderij een varkensstal staan.
Mag ik jou ervaring hierover weten?
En de toepassing in de mengwagen (hoeveel liter per koe per dag, is dit verse wei (dag 1 = zoet) of niet vers (dag 2 wordt wei zuurder) op één of andere manier behandeld?
Freedom of speech: je hebt altijd het recht om te veranderen van mening en te beamen dat ik eigenlijk gelijk had ---> Bedrijf
MelkboerLuc

Interesses: Koeien + melk

Berichtdoor vendelboer » wo jan 10, 2018 11:07

Teun, kan je wat vertellen over kaaswei voeren aan de koeien. Ik heb hier namelijk kaaswei in overvloed.
Het lijkt in de wereld melkveebedrijven en van de zelf-kaasmakers "not-done" omdat het "mogelijks" een invloed zou kunnen hebben op de melkkwaliteit (kiemen-colli-gisten-schimmels- ??). Bij jongvee kan het blijkbaar wel, indien constante verstrekking. En vroeger had iedere kaasboerderij een varkensstal staan.
En de toepassing in de mengwagen (hoeveel liter per koe per dag, is dit verse wei (dag 1 = zoet) of niet vers (dag 2 wordt wei zuurder) op één of andere manier behandeld?[/quote]

Deze vraag is natuurlijk Uitermate off-topic Luc. 8) :wink:
vendelboer

Berichtdoor MelkboerLuc » wo jan 10, 2018 11:16

ja klopt ben ook niet altijd perfect,
en net zo off-topic als het bijvoeren van een klets water in de mengwagen
Freedom of speech: je hebt altijd het recht om te veranderen van mening en te beamen dat ik eigenlijk gelijk had ---> Bedrijf
MelkboerLuc

Berichtdoor postma friesland » wo jan 10, 2018 11:43

Wij voeren ook wei aan de melkkoeien. We krijgen het hier voor transport kosten terug geleverd van de fabriek. We hebben eigen opslag met circulatie zodat de solids er niet uit zakken. In het rantsoen vervangt het graan, de suikers zijn een veilige energie boost in het rantsoen. We voeren 7,5 kg per koe per dag.

Sent from my iPhone using Tapatalk
postma friesland

Beroep: dairy farmer
Interesses: koeien, voeren.

Berichtdoor Kasé5 » wo jan 10, 2018 13:24

Voer exact netzoveel.......
water :wink:
van Dam af
Kasé5

Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor G.U. » wo jan 10, 2018 22:36

Kasé5 schreef:Voer exact netzoveel.......
water :wink:

Arme koeien... die van mij krijgen onbeperkt water 8) :wink:
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor teun » do jan 11, 2018 00:34

MelkboerLuc schreef:

teun schreef:ja, zijn een week geleden gestopt met wei voeren

En de toepassing in de mengwagen (hoeveel liter per koe per dag, is dit verse wei (dag 1 = zoet) of niet vers (dag 2 wordt wei zuurder) op één of andere manier behandeld?

Het is geen kaaswei maar van een yoghurt fabriek. We noemen het wei omdat het er erg op lijkt. Hoog aan lactose en kali ongeveer 11% ds. Dus niet aan de droge koeien voeren. We voeren afhankelijk van het rantsoen 1 kg ds. Dus bijna 10 kg product per koe.
teun

Berichtdoor MelkboerLuc » do jan 11, 2018 21:30

teun schreef:Het is geen kaaswei maar van een yoghurt fabriek. We noemen het wei omdat het er erg op lijkt. Hoog aan lactose en kali ongeveer 11% ds. Dus niet aan de droge koeien voeren. We voeren afhankelijk van het rantsoen 1 kg ds. Dus bijna 10 kg product per koe.

oké,
danku
MelkboerLuc

Berichtdoor hendrik83 » za jan 20, 2018 16:40

Flyinghollander schreef:
Frans V schreef:
hendrik83 schreef:

Basisrantsoen mk momenteel 9 kg ds kuil ruim 5 kg ds maïs en 15 kg product wortels. Daarnaast max 8 kg brok en 3 kg sojaraap (60/40) in computer

Wat sander zegt, so/ra in de basis zodat basisrantsoen op 16% re komt ipv 12% nu. Oudmelkten drogen vanzelf op zo natuurlijk. Ik zou stoppen met de wortels. Max 8 kilo brok naast een basisrantsoen met een vracht wortels is ook niet meer dan 35 kilo melk dus zo vreemd is het toch niet dat ze niet meer geven?

Hendrik was benieuwd wat je hier van vind?

Laatste uitgerekend met voerboer en dan zou er voor 22 kg melk aan het voerhek moeten liggen. Daarnaast nog 11 kg kv dan moeten ze toch meer kunnen geven dan 35 kg lijkt mij. Overigens hebben we de sojaraap ook wel in de basis gevoerd. En behalve hogere Voer kosten daar weinig effect van gezien.
Over goedkope bijproducten. Het lijkt misschien dat we voeren wat maar goedkoop aangeboden wordt maar dat is niet zo Wortels mag ik graag voeren omdat het de opname verhoogd en het naar mijn idee een boost geeft aan de gezondheid van de koeien. Daarnaast laatste jaren van alles wel gevoerd oa bierbostel, corngold,
perspulp, apv, rode bietenpulp. rode draad erin is dat het niet uit kan.
hendrik83

Beroep: werkverschaffer voor een leger ambtenaren

Berichtdoor Henk » za jan 20, 2018 16:59

hendrik83 schreef: Daarnaast laatste jaren van alles wel gevoerd oa bierbostel, corngold,
perspulp, apv, rode bietenpulp. rode draad erin is dat het niet uit kan.

Da's een bijzondere rode draad dan :wink:
Wat wel es vergeten wordt is dat het krachtvoervervangers zijn. Ga dan ook terug met je krachtvoer :idea:
Bijproducten kopen om je ruwvoer te verdrukken kan idd vaak niet uit :no: behalve wanneer je ruwvoer moet aankopen, dan kun je berekenen wat wijs is, bijvoorbeeld mais of perspulp oid :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Fryske melker » za jan 20, 2018 22:27

hendrik83 schreef:
Laatste uitgerekend met voerboer en dan zou er voor 22 kg melk aan het voerhek moeten liggen. Daarnaast nog 11 kg kv dan moeten ze toch meer kunnen geven dan 35 kg lijkt mij. Overigens hebben we de sojaraap ook wel in de basis gevoerd. En behalve hogere Voer kosten daar weinig effect van gezien.
Over goedkope bijproducten. Het lijkt misschien dat we voeren wat maar goedkoop aangeboden wordt maar dat is niet zo Wortels mag ik graag voeren omdat het de opname verhoogd en het naar mijn idee een boost geeft aan de gezondheid van de koeien. Daarnaast laatste jaren van alles wel gevoerd oa bierbostel, corngold, perspulp, apv, rode bietenpulp. rode draad erin is dat het niet uit kan.

Als ik jouw bijdrages zo lees, dan denk ik dat je koeien de vem'tjes niet in liters melk steken, maar in het bestrijden van een sluimerende ziekte.

Is je tankmelk vrij van antistoffen mycoplasma?
Fryske melker

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en mechanisatie