teun schreef:Ik voer nogal wat goedkoop nat spul.
en dat bevriest dan niet?
Moderator: Moderators
Sander schreef:teun schreef:Ik voer nogal wat goedkoop nat spul.
en dat bevriest dan niet?
teun schreef:ik zat er laatst serieus aan te denken, dat cv, Maar met het weer van afgelopen week zou ik s'morgens met een grote ijsco in mijn mengwagen staan. Ik geloof niet dat hij met -24 zou starten. Als je het spul eruit draait dan is het de volgende ochtend ook een klomp ijs. Ik heb nog geen geisoleerde shop met heating
Zou dat werken als je de droge producten premixed een dag ervoor met je natte bij producten en overnight in laat weken?
Ik voer nogal wat goedkoop nat spul.
wat denken jullie?
teun schreef:ja, zijn een week geleden gestopt met wei voeren
Kasé5 schreef:Voer exact netzoveel.......
water
MelkboerLuc schreef:teun schreef:Ik voer nogal wat goedkoop nat spul.teun schreef:ja, zijn een week geleden gestopt met wei voeren
Teun, kan je wat vertellen over kaaswei voeren aan de koeien. Ik heb hier namelijk kaaswei in overvloed.
Het lijkt in de wereld melkveebedrijven en van de zelf-kaasmakers "not-done" omdat het "mogelijks" een invloed zou kunnen hebben op de melkkwaliteit (kiemen-colli-gisten-schimmels- ??). Bij jongvee kan het blijkbaar wel, indien constante verstrekking. En vroeger had iedere kaasboerderij een varkensstal staan.
Mag ik jou ervaring hierover weten?
En de toepassing in de mengwagen (hoeveel liter per koe per dag, is dit verse wei (dag 1 = zoet) of niet vers (dag 2 wordt wei zuurder) op één of andere manier behandeld?
teun schreef:Het is geen kaaswei maar van een yoghurt fabriek. We noemen het wei omdat het er erg op lijkt. Hoog aan lactose en kali ongeveer 11% ds. Dus niet aan de droge koeien voeren. We voeren afhankelijk van het rantsoen 1 kg ds. Dus bijna 10 kg product per koe.
Flyinghollander schreef:Frans V schreef:hendrik83 schreef:
Basisrantsoen mk momenteel 9 kg ds kuil ruim 5 kg ds maïs en 15 kg product wortels. Daarnaast max 8 kg brok en 3 kg sojaraap (60/40) in computer
Wat sander zegt, so/ra in de basis zodat basisrantsoen op 16% re komt ipv 12% nu. Oudmelkten drogen vanzelf op zo natuurlijk. Ik zou stoppen met de wortels. Max 8 kilo brok naast een basisrantsoen met een vracht wortels is ook niet meer dan 35 kilo melk dus zo vreemd is het toch niet dat ze niet meer geven?
Hendrik was benieuwd wat je hier van vind?
hendrik83 schreef: Daarnaast laatste jaren van alles wel gevoerd oa bierbostel, corngold,
perspulp, apv, rode bietenpulp. rode draad erin is dat het niet uit kan.
hendrik83 schreef:
Laatste uitgerekend met voerboer en dan zou er voor 22 kg melk aan het voerhek moeten liggen. Daarnaast nog 11 kg kv dan moeten ze toch meer kunnen geven dan 35 kg lijkt mij. Overigens hebben we de sojaraap ook wel in de basis gevoerd. En behalve hogere Voer kosten daar weinig effect van gezien.
Over goedkope bijproducten. Het lijkt misschien dat we voeren wat maar goedkoop aangeboden wordt maar dat is niet zo Wortels mag ik graag voeren omdat het de opname verhoogd en het naar mijn idee een boost geeft aan de gezondheid van de koeien. Daarnaast laatste jaren van alles wel gevoerd oa bierbostel, corngold, perspulp, apv, rode bietenpulp. rode draad erin is dat het niet uit kan.
Keer terug naar Koe en mechanisatie
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten