Welke voermengwagen deel 3

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met mechanisatie.

Moderator: Moderators

Re: Welke voermengwagen deel 3

Berichtdoor Henk » za dec 30, 2017 15:22

Ach Rody, er werd afgelopen jaar in NL nog steeds gemiddeld iets op de 27 liter gemolken :wink: Dat molken wij 20 jaar geleden ook. Vind jij niet hoog :) da mag (y)

Maar idd, tis juist dat voorweken van meelsoorten wat dus voor de productieverhoging zorgt zeg je...
Bijv. jij gooit 1.000.000 vem in de mengkar, doet er water bij waardoor die energie blijkbaar toeneemt... Kijk en da's dus iets wat ik hard to believe vind :? Dan denk ik dan zal er in die tijd wellicht ook iets aan het rantsoen gewijzigd zijn of zo...

Maar is dat niet dan heb je met water een goudmijntje onder de grond zitten :yes: (y)
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Sander » za dec 30, 2017 15:39

boer pieter schreef:ben wel benieuwd naar sander zijn bevindingen over mengen en hoe veel,Imeer melk je nu hebt of niet

vraag volgend jaar met feestdagen maar weer :wink:
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Sander » za dec 30, 2017 15:39

melker schreef:TIjdelijk effe Faresin mengwagen met variobak in gebruik,

waai?
Sander

Interesses: fokkerij

Berichtdoor opelmanta » za dec 30, 2017 15:40

@Henk, om het helder te maken moet je de extremen wat opzoeken.
Als ik de ene koe 20 kg hooi opvoer en de ander 20 kg brok dan heb ik twee keer niks.
Als ik op de een of andere manier er voor kan zorgen dat ze elk 10 kg hooi en 10 kg brok krijgen dan geven ze beide melk.

Het gaat om ontmenging, dat moet je tegen gaan.
ze heb't de kakket niet voor mekaar op't fabriek, en zo ist.
opelmanta

Berichtdoor boer pieter » za dec 30, 2017 15:42

henk dat zie ik hier ook veel roepen dat ze veeeeel beter melken met cv maar dan zie ik in het grote boek wat elk jaar uitkomt dat ze vaak net zo veel en soms zelfs minder melken, maar wel veel meer diesel en andere kosten hebben ,en tijd maar, als ze er zelf in geloven (y) mag van mij ,er zullen vast mensen zijn die er effect van hebben maar voeren die dan het zelfde :?: ,en 27 liter is ook niks mis mee
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Roderick » za dec 30, 2017 15:51

@ pieter, of je melkt hetzelfde met minder KV :arrow: kosten
Ik melk hier maar heel gemiddeld voor Canadeese begrippen, maar ik weet wel heel zeker dat mijn totale voerkosten een heel dotje lager liggen dan het gemiddelde.
Dus ziet er allemaal niet zo spannend uit van de buitenkant, maar onder aan de streep toch wel iets spannender. :wink:

@ Henk,
Begin nou te twijffelen of je me gewoon in de maling neemt, of het een serieus antwoord is. :oops: :oops:
Opelmanta legt het uit, er zit niet meer energie in het rantsoen, het voorkomt dat die ene koe teveel KV krijgt en daardoor niet optimaal presteerd, en die andere koe te weinig KV krijgt, waardoor die ook niet top melkt.

Valt mij ook op, dat de bazige koeien minder vet worden, en de zwakkere dieren hetzelfde krijgen als de bazige, waardoor ze het gewoon beter doen.
Buiten dat staan koeien eigenlijk niet meer te K#tten aan het voerhek om maar te proberen te ontmengen.
Liggen daardoor meer, en geven daardoor ook weer de lagere dieren meer tijd en kans om te vreten (y) (y)
Door al die kleine voordeeltjes, heb je samen toch weer wat melk meer, met nauwelijks extra kosten. (y) (y)
Deze week: Hot tub is up and running :D (y)
Roderick

Beroep: boertje
Interesses: brede interesses

Berichtdoor marcelv » za dec 30, 2017 16:28

Roderick schreef:@ pieter, of je melkt hetzelfde met minder KV :arrow: kosten
Ik melk hier maar heel gemiddeld voor Canadeese begrippen, maar ik weet wel heel zeker dat mijn totale voerkosten een heel dotje lager liggen dan het gemiddelde.
Dus ziet er allemaal niet zo spannend uit van de buitenkant, maar onder aan de streep toch wel iets spannender. :wink:

@ Henk,
Begin nou te twijffelen of je me gewoon in de maling neemt, of het een serieus antwoord is. :oops: :oops:
Opelmanta legt het uit, er zit niet meer energie in het rantsoen, het voorkomt dat die ene koe teveel KV krijgt en daardoor niet optimaal presteerd, en die andere koe te weinig KV krijgt, waardoor die ook niet top melkt.

Valt mij ook op, dat de bazige koeien minder vet worden, en de zwakkere dieren hetzelfde krijgen als de bazige, waardoor ze het gewoon beter doen.
Buiten dat staan koeien eigenlijk niet meer te K#tten aan het voerhek om maar te proberen te ontmengen.
Liggen daardoor meer, en geven daardoor ook weer de lagere dieren meer tijd en kans om te vreten (y) (y)
Door al die kleine voordeeltjes, heb je samen toch weer wat melk meer, met nauwelijks extra kosten. (y) (y)

Tis hetzelfde als aAa Rody , degene die het nooit gedaan hebben weten precies hoe het werkt :mrgreen:
marcelv

Berichtdoor Niels » za dec 30, 2017 17:21

bertus schreef:waarom geen meel voeren(met water toevoeging) in plaats van eerst in brokje persen en dan weer uit elkaar weken? Geeft toch alleen maar extra (pers)kosten.

Dit soort voer is alleen in brok te krijgen.
Niels

Berichtdoor boer pieter » za dec 30, 2017 18:11

:lol: [quote="vendelboer"]@ boer pieter https://www.youtube.com/watch?v=XSPFk9lDgBA :lol:
boer pieter

Berichtdoor Flyinghollander » za dec 30, 2017 23:06

En je krijgt meer in de koeien en ik hoef haast nooit meer of minder te voeren,dat blijft heel stabiel.

als jij 5 bananen voor je neus hebt, krijg je die met moeite binnen, doe je ze in een blender met melk slurp je het zo op.
Flyinghollander

Berichtdoor Henk » zo dec 31, 2017 12:38

Roderick schreef:
@ Henk,

:roll: wat ik al minstens 10x gezegd heb; dus voorheen was het mengsel dus niet goed...
Je rantsoen mag niet te droog zijn, anders valt je meel dr uit voor het voerhek.
Dat kun je oplossen met water. Maar ook met legio natte (plakkende) bijproducten.

Dus nogmaals; dát is het vertrekpunt :idea: een goed mengsel maken :idea: Dat het aan het voerhek niet ontmengt :idea: Momenteel prijzen alle mapmannen water aan, of het wel of niet nodig is :?
Agrifirm lobbyt letterlijk dat water toevoegen het rendement verhoogt.
Dan denk ik wa een suffe mapmannen (n) behalve dat ze voorheen dus geen verstand van een goed mengsel hadden blaten ze nu mekaar na dat water de grote verlosser is...

Wat moet een klant met een mengsel van 35% ds waarin 15 kg apv zit met water :?: Wss weinig :idea: Wat moet een klant met een mengsel van 60% ds met allerlei meelsoorten dr in met water :?: Ik denk veel :yes:

Nu voer jij en sommige anderen de discussie alsof water alles oplost...
Zeg dan gewoon dat voorheen het mengsel niet deugde... Maakt toch niet uit :?: Iedereen leert dagelijks bij :wink:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor van wijk » zo dec 31, 2017 12:48

Biksmannen zijn altijd tegen voermengers geweest omdat er op losse grondstoffen niks te winnen valt. :mrgreen:
De boer die toch een kar kocht probeerden zo om te praten van TMR naar PMR ( gedeeltelijk gemengd rantsoen) :D waar dan weer brok in de automaat bij moest ( topdressing :D ) Goed mengen was niet hun belang.

Maar nu bijna iedereen aan het mengen slaat moeten ze ook wat, en dus verkoopt Agrifirm water als wondermiddel.
Iedere VTF er ziet toch dat t CV van pedro en john wezenlijk anders is dan simpel water erbij kiepen ..... :wink:
van wijk

Interesses: Economie, politiek, ruimtelijke ordening

Berichtdoor boer pieter » zo dec 31, 2017 18:18

Zo is het Arie maar zo wordt het wel vaak gezien beetje water er bij en oeps de tank is te klein
boer pieter

Berichtdoor Niels » ma jan 01, 2018 07:21

Volgens mij ben je de enige op het hele forum die niet toe wil geven dat het belangrijk is een goed en homogeen gemengd rantsoen voor het voerhek te gooien. Op welke manier dan ook.
Bij volledig TMR en geen natte bijprodukten is water een goed hulpmiddel.
Heb je voerstations voor krachtvoer dan hoef je natuurlijk geen water bij je gras, mais en wortelen te mengen 8)
Niels

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en mechanisatie