Welke voermengwagen deel 3

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met mechanisatie.

Moderator: Moderators

Re: Welke voermengwagen deel 3

Berichtdoor G.U. » vr mei 18, 2018 09:55

En dan veel mais moeten voeren omdat het gras te snel door de koeien heen fluit zeker. Weet mellek zn situatie niet precies maar als je maar beperkt mais kunt telen dan kun je beter een week of twee later maaien ipv je gek laten maken om zo snel en kort mogelijk te maaien
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Henk » vr mei 18, 2018 16:00

Dat idee had ik ook. Ik probeer mais-loos te boeren. Ervaring leert inmiddels dat de koe op puur graskuil een deel van die vemmetjes en deevee-eetjes weer uit schijt :yes: Koeien die dun schijten groeien niet :no:
Daarom ook gistert pas gemaaid. Zit wel woest 'n boel op :yes: :roll: Ik laat het lekker flink droog worden ook :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Mellek » za mei 19, 2018 08:03

Ja weet niet hoe het bij jullie was, maar hier stond paar weken terug plaatselijk nog plassen water op 't land, geen zin om er door heen of er omheen te maaien, en was ook nog aan het ploegen, kon week eerder al wel maar kwam er bij loonwerker ook niet tussen, en vond het op zich nog wel mooi spul, genoeg suiker ook 8) , hoef er in ieder geval geen aangekocht stro :? bij door te mengen, heb ook nog maar 7ha maïs gezet voor 65mk, wel op gescheurd grasland dus kan op zich best meevallen kwa opbrengst.
Mellek

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor john jakobs » za mei 19, 2018 08:40

Henk schreef:Dat idee had ik ook. Ik probeer mais-loos te boeren. Ervaring leert inmiddels dat de koe op puur graskuil een deel van die vemmetjes en deevee-eetjes weer uit schijt :yes: Koeien die dun schijten groeien niet :no:
Daarom ook gistert pas gemaaid. Zit wel woest 'n boel op :yes: :yes: Ik laat het lekker flink droog worden ook :yes:

je gras komt dat van percelen waar je geen mais kunt zetten ,, gister nog een vetweier gesproken , ging om de dag kijken met een kieperetje mais wat i bijvoerde in de wei
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor Richt » za mei 19, 2018 08:46

Mellek schreef:Ja weet niet hoe het bij jullie was, maar hier stond paar weken terug plaatselijk nog plassen water op 't land, geen zin om er door heen of er omheen te maaien, en was ook nog aan het ploegen, kon week eerder al wel maar kwam er bij loonwerker ook niet tussen, en vond het op zich nog wel mooi spul, genoeg suiker ook 8) , hoef er in ieder geval geen aangekocht stro :? bij door te mengen, heb ook nog maar 7ha maïs gezet voor 65mk, wel op gescheurd grasland dus kan op zich best meevallen kwa opbrengst.

hier ook 24% mais in het areaal, niet te vroeg maaien, anders past het qua voer niet en moet er weer stro aangekocht worden.
Richt

Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor Kasé5 » za mei 19, 2018 13:12

john jakobs schreef:
Henk schreef:Dat idee had ik ook. Ik probeer mais-loos te boeren. Ervaring leert inmiddels dat de koe op puur graskuil een deel van die vemmetjes en deevee-eetjes weer uit schijt :yes: Koeien die dun schijten groeien niet :no:
Daarom ook gistert pas gemaaid. Zit wel woest 'n boel op :yes: :yes: Ik laat het lekker flink droog worden ook :yes:

je gras komt dat van percelen waar je geen mais kunt zetten ,, gister nog een vetweier gesproken , ging om de dag kijken met een kieperetje mais wat i bijvoerde in de wei

"Vetweiders zijn hier onderhand helemaal uitgestorven" :yes: Waren vaak gestopte boeren die wat in het land wouden hebben. Kochten uitstootkoeien en daar zit er dan altijd wel één of twee bij die niet willen groeien of erger, die van je af gaan.
Trouwens wel een flink opgeschaalde vetweider John, "kiepertje mais per dag" :shock:

Geef Henk gelijk dat hij grof maait, groeien ze zonder meer veel beter van. Oude boeren zeiden vroeger al, weidekoeien groeien alleen op oud (bosserig) grasland.
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor boer pieter » za mei 19, 2018 13:57

tja wat is er mis gegaan nu voeren sommigen snot aan de koeien :lol: ,hier ook veel gras en in het randsoen bevalt mij stukken beter ,andere jaren ook wel eens 60% mais gevoerd zie nu toch dat ze gezonder zijn
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Flyinghollander » za mei 19, 2018 14:00

er is er verschil in jou vee-arts kosten? Melk productie? Cel getal? via feitelijke nummers kan je een verschil waar nemen.
Flyinghollander

Berichtdoor boer pieter » za mei 19, 2018 14:59

Ja productie gelijk wel dikkere melk celgetal iets lager, wel veel minder uier ontstekking maar het loopt gewoon veel beter ik kan het moeilijk uitleggen mijn koeien zijn iets minder vet wat volgens mij de gezondheid ten goede komt maar bij iedereen is het weer anders ken er ook wel die 80% mais voeren en die vinden dat beter, dat maakt boeren zo intersant iedereen denkt en doe weer anders
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Kasé5 » za mei 19, 2018 20:17

Hier eik zelfde ervaring;
Tot paar jaar geleden vond ik dat we niet goed konden melken met minder dan 20 kg mais. Bij heel droge mais gingen we een x naar 17 kg.
Laatste jaren komen we, net als meeste Noord-Nederlandse veehouders, óm in het kuilvoer en voeren we nog slechts 9 kg :!: :!:
We melken 31 kg bij 215 lact.dagen met 25 kg kv/100 kg melk...
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor Henk » zo mei 20, 2018 09:40

john jakobs schreef:

Ik heb idd op de percelen langs de beek, of eik nu langs de nieuwe natuurzone, gras staan :yes: 2 van die 12 percelen akkeren we nog wel es omdat 1tje dr van een stukkie hoger ligt en 1tje vrij schuin helt en het water dr gewoon af loopt :D
Laatste staat nu mengsel gerst/erwten. Maar zaai vant zomer ook gewoon gras in :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Mellek » zo mei 20, 2018 10:20

Had de laatste jaren met continuteelt altijd wat schimmel in de kolf, dus ook (onzichtbaar) in de hele maïsbult, perceel zat trouwens vol met haagwinde, dus nu de maïs op 2 oude graspercelen gezet die toch vernieuwd moesten worden. Maar vraag mij hier ook wel eens af of maïs ons wel zoveel oplevert, als je zetmeel bijvoert moet er ook weer eiwit tegenover staan. En veel zetmeel is niet alleen een bron van energie maar maakt ook luie vette koeien, dat is bij mensen net zo. En teveel bestendig zetmeel creëert ook problemen door slechtere vertering, coli-gevallen zijn volgens mij vrijwel allemaal daaraan gerelateerd.

Maar in ieder geval met een groffe graskuil lopen de koeien hier altijd wel best op de robot.
Mellek

Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor kobonde » zo mei 20, 2018 11:10

Mellek schreef:Had de laatste jaren met continuteelt altijd wat schimmel in de kolf, dus ook (onzichtbaar) in de hele maïsbult, perceel zat trouwens vol met haagwinde, dus nu de maïs op 2 oude graspercelen gezet die toch vernieuwd moesten worden. Maar vraag mij hier ook wel eens af of maïs ons wel zoveel oplevert, als je zetmeel bijvoert moet er ook weer eiwit tegenover staan. En veel zetmeel is niet alleen een bron van energie maar maakt ook luie vette koeien, dat is bij mensen net zo. En teveel bestendig zetmeel creëert ook problemen door slechtere vertering, coli-gevallen zijn volgens mij vrijwel allemaal daaraan gerelateerd.

Maar in ieder geval met een groffe graskuil lopen de koeien hier altijd wel best op de robot.

Je kan zelf bepalen hoeveel bestendig zetmeel je in de majs wil hebben met het oogst tijdstip het is vooral erg rijp gehakselde mais die koeien lui maakt en in grove graskuil zit ook minder eiwit, je krijgt meer ruwvoer in de koe door iets, jonger te maaien en mais te voeren. Dan met alleen gras dat je wat grof laat worden.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor maistro » za mei 26, 2018 11:42

zit nu op 38% ds basis rantsoen hoor van collega die zat op 33% ds voor cv
voer plakt niet echt zou een beetje meer water beter zijn :?:
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor john verhaar » za mei 26, 2018 13:00

Ja,niet bang water is geen vergif en soms moet je gewoon naar 31/32 % ds in je tmr om het gewenste resultaat te krijgen
Vroeger had ik een hekel aan werken,maar nu kan ik er uren naar kijken
john verhaar

Beroep: dairyfarmer
Interesses: crossbreeding and dollars

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en mechanisatie