Welke voermengwagen deel 3

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met mechanisatie.

Moderator: Moderators

Re: Welke voermengwagen deel 3

Berichtdoor Flyinghollander » do jan 04, 2018 23:34

Frans V schreef:
hendrik83 schreef:

Basisrantsoen mk momenteel 9 kg ds kuil ruim 5 kg ds maïs en 15 kg product wortels. Daarnaast max 8 kg brok en 3 kg sojaraap (60/40) in computer

Wat sander zegt, so/ra in de basis zodat basisrantsoen op 16% re komt ipv 12% nu. Oudmelkten drogen vanzelf op zo natuurlijk. Ik zou stoppen met de wortels. Max 8 kilo brok naast een basisrantsoen met een vracht wortels is ook niet meer dan 35 kilo melk dus zo vreemd is het toch niet dat ze niet meer geven?

Henrik was benieuwd wat je hier van vind?
Flyinghollander

Berichtdoor jan.nl » vr jan 05, 2018 00:21

maistro schreef:
jan.nl schreef:
Sander schreef:met doseerwagen wogen we ook.

nee ik ga niks veranderen richt. anders kom ik nooit te weten wat het verschil is tussen mengen en doseerwagen he

Dadelijk is het weer kerst ,zit je nog te tobben :wink: ,vergeet die schuit maar,en pas het rantsoen aan wat je beesten de hele dag nodig hebben,ALLES in de mengerd en minstens 10 l water erbij,zet je kv box maar uit.... :yes:

@jan voer je alleen brok in melkrobots ? en hoeveel max?
en laatste vraag komen ze dan nog goed genoeg naar box?

Max 6-8 kg ,2.8/2.9 melkingen.
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor opelmanta » vr jan 05, 2018 09:48

Sander schreef:
Sander schreef:
boer pieter schreef:ben wel benieuwd naar sander zijn bevindingen over mengen en hoe veel,Imeer melk je nu hebt of niet

vraag volgend jaar met feestdagen maar weer :wink:

wat wel opmerkelijk is, is dat het ureum maar blijft stijgen. terwijl ik eiwit inmiddels al wat naar beneden heb geschroefd. desondanks laatste tank weer hoger. eiwit blijft stabiel. volgende tank maar ff afwachten.
Doordat je er water bij doet en doordat je het voer wat meer bewerkt kan het wel wat lichter verteerbaar zijn. Volgens de brokjeman gaat het ureum ook omhoog als de graskuilbult inregent.
het uit de mottenballen gehaalde merk Campina
opelmanta

Berichtdoor Sander » ma jan 08, 2018 09:20

klinkt logisch.
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Henk » ma jan 08, 2018 11:28

Moeten we nu concluderen hoe natter het rantsoen des te hoger het ureum of is dat to short thru the curve :?:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor boer pieter » ma jan 08, 2018 11:48

hoor hier dat veel toch even onderschatten wat die natte tjap doet met je menger ,ken een die nu al de lagers onder de torentjes moest vervangen door dat het voer tenat was volgens de monteur, en dat hij niet de enigste was :no: en ja ik vind nog steeds dat cv niks is en weet dat er hier ook steeds meer me stoppen , 35% is mooi en als dat met een beetje water moet prima maar onder (n)
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor G.U. » ma jan 08, 2018 13:46

Volgens mij wordt er door cv nergens verkondigt dat ds% van het totale rantsoen <35% moet...
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor boer 19 » ma jan 08, 2018 14:30

Hier gisteren begonnen met 7 liter water per koe erbij te mengen en de laadvolgorde aan te passen. Gelijk van alle kluiten af (y) en het omhoog gooien van voer deden ze ook al minder. Nu eerst maar kijken hoe het gaat, het water in de menger krijgen is nog wel even een dingetje. Hoe hebben jullie dat? En hoe deden jullie dat in het begin? Meteen een dikke stellage bouwen terwijl het later misschien toch tegenvalt is ook niks natuurlijk.
boer 19

Berichtdoor willemk » ma jan 08, 2018 14:48

boer pieter schreef:hoor hier dat veel toch even onderschatten wat die natte tjap doet met je menger ,ken een die nu al de lagers onder de torentjes moest vervangen door dat het voer tenat was volgens de monteur, en dat hij niet de enigste was :no: en ja ik vind nog steeds dat cv niks is en weet dat er hier ook steeds meer me stoppen , 35% is mooi en als dat met een beetje water moet prima maar onder (n)

met regelmaat een beetje vet doet ook wonderen voor je lagers
Als het niet gaat zoals het mot dan mot het maar zoals het gaat.
willemk

Beroep: veehouder, mannetje van alles
Interesses: van alles

Berichtdoor boer pieter » ma jan 08, 2018 14:59

ja :yes:
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Hookwood Holsteins » ma jan 08, 2018 16:06

boer 19 schreef:Hier gisteren begonnen met 7 liter water per koe erbij te mengen en de laadvolgorde aan te passen. Gelijk van alle kluiten af (y) en het omhoog gooien van voer deden ze ook al minder. Nu eerst maar kijken hoe het gaat, het water in de menger krijgen is nog wel even een dingetje. Hoe hebben jullie dat? En hoe deden jullie dat in het begin? Meteen een dikke stellage bouwen terwijl het later misschien toch tegenvalt is ook niks natuurlijk.

Ik doe dat met een IBC vat aan de shovel maar dat zal bij jullie aantallen wel niet werken....

Zo doet Marco Verhaar het:

Afbeelding

Afbeelding
Hookwood Holsteins

Berichtdoor Sander » ma jan 08, 2018 16:59

boer 19 schreef: en de laadvolgorde aan te passen. Gelijk van alle kluiten af (y)

wat heb je veranderd?
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor boer 19 » ma jan 08, 2018 17:03

Wij laden nu ook via een ibc vat, maar per wagen soms bijna twee nodig en tijdens het water toevoegen staat de trekker te mengen.
boer 19

Berichtdoor Kasé5 » ma jan 08, 2018 17:11

een verreiker bij de Verhaar's :? :? .
Pa John zei eens dat alle verreikspul troep is maar deze heb het toch al wel mooi poosje volgehouden :)

Ik mis trouwens nog de ladder :?: Een heel geklim om de vaten open te zetten
Hier gewoon dompelpompje in IBCvat op zolder vd robots. Afstandsbediening op pompje, afgekeken vd nr-one-milker-of-this-area 8)
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor Kasé5 » ma jan 08, 2018 17:16

boer pieter schreef:hoor hier dat veel toch even onderschatten wat die natte tjap doet met je menger ,ken een die nu al de lagers onder de torentjes moest vervangen door dat het voer tenat was volgens de monteur, en dat hij niet de enigste was :no: en ja ik vind nog steeds dat cv niks is en weet dat er hier ook steeds meer me stoppen , 35% is mooi en als dat met een beetje water moet prima maar onder (n)

Ik snap niet wat Pieter toch van problemen heeft dat een ander water toevoegt :? Aan je reakties lijkt het wel dat het bij jouw in je laarzen loopt als wij de kraan openzetten :?:

Of wil je het eik ook wel toepassen maar staat er op blz.1-4 vd gebruiksaanwijzing van je elektrieke feeder met koeieletters: "NO WATER!":?:
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en mechanisatie