Welke voermengwagen deel 3

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met mechanisatie.

Moderator: Moderators

Re: Welke voermengwagen deel 3

Berichtdoor boer pieter » ma jan 08, 2018 17:41

Nee hoor ik voeg al 10 jaar wat water bij maar waar ik me mateloos aan erger is dat het voer helemaal tot snot wordt gemalen . ik ben ook een keer bij jullie geweest en dat lijkt niet eens op CV .en ik ken heel veel boeren die zeggen dat ze CV voeren maar als ,echt CV wilt zien dan moet je naar petro of een handje vol andere boeren die het doen de rest voegt wat water bij om wij ook liever aardappelen met wat jus hebben
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Roderick » ma jan 08, 2018 18:40

Kasé5 schreef:
boer pieter schreef:hoor hier dat veel toch even onderschatten wat die natte tjap doet met je menger ,ken een die nu al de lagers onder de torentjes moest vervangen door dat het voer tenat was volgens de monteur, en dat hij niet de enigste was :no: en ja ik vind nog steeds dat cv niks is en weet dat er hier ook steeds meer me stoppen , 35% is mooi en als dat met een beetje water moet prima maar onder (n)

Ik snap niet wat Pieter toch van problemen heeft dat een ander water toevoegt :? Aan je reakties lijkt het wel dat het bij jouw in je laarzen loopt als wij de kraan openzetten :?:

Of wil je het eik ook wel toepassen maar staat er op blz.1-4 vd gebruiksaanwijzing van je elektrieke feeder met koeieletters: "NO WATER!":?:

Ik zat het vanmorgen ook te denken :lol: :lol: ......het zit wel heeeeeeel erg diep bij Pieter. :lol:
Deze week: Hot tub is up and running :D (y)
Roderick

Beroep: boertje
Interesses: brede interesses

Berichtdoor Roderick » ma jan 08, 2018 19:07

Henk schreef:
:roll: wat ik al minstens 10x gezegd heb; dus voorheen was het mengsel dus niet goed...
Je rantsoen mag niet te droog zijn, anders valt je meel dr uit voor het voerhek.
Dat kun je oplossen met water. Maar ook met legio natte (plakkende) bijproducten.

Dus nogmaals; dát is het vertrekpunt :idea: een goed mengsel maken :idea: Dat het aan het voerhek niet ontmengt :idea: Momenteel prijzen alle mapmannen water aan, of het wel of niet nodig is :?
Agrifirm lobbyt letterlijk dat water toevoegen het rendement verhoogt.
Dan denk ik wa een suffe mapmannen (n) behalve dat ze voorheen dus geen verstand van een goed mengsel hadden blaten ze nu mekaar na dat water de grote verlosser is...

Wat moet een klant met een mengsel van 35% ds waarin 15 kg apv zit met water :?: Wss weinig :idea: Wat moet een klant met een mengsel van 60% ds met allerlei meelsoorten dr in met water :?: Ik denk veel :yes:

Nu voer jij en sommige anderen de discussie alsof water alles oplost...
Zeg dan gewoon dat voorheen het mengsel niet deugde... Maakt toch niet uit :?: Iedereen leert dagelijks bij :wink:

Pa kwam in 84 terug van tripje US en was helemaal voor de mengwagens, dus 85 of 86 stond hier zo'n horizontale mengert op de stoep.
Dus al in de jaren 80 aan het mengen met elk mogelijk soort natte bijproducten, want die waren toendertijd vaak very cheap.
En dat zijn we blijven doen tot we in NL vertrokken.
Maar ik kan je zeggen dat was toch wel anders als CV
Tuurlijk...., natte bijproducten maken het al een stuk beter, maar dan word het ruwvoer gecoat met droge producten.
Bij CV worden alle droge producten gemaakt tot een nat "bijproduct" voor fermenteren en daarna ruwvoer toe gevoegd. en dan nog langer mengen.
Bij CV zie je geen droge producten plakken aan het ruwvoer, het is gewoon echt bijna opgenomen door het ruwvoer.
Onmogelijk om maar iets aan te sorteren (y) (y)
Wij deden het onbewust een beetje met de TGC, dat kwam nog enigzins bij CV, maar was toch anders.

Ik zie hier eigenlijk ondergemiddelde ureum gehalten.
Betekend goed eiwit benutting, opt moment 35 kg/koe met 4,21 en 3.74....
(kan ik ook een keer zwetsen met een hoog eiwit gehalte in de melk) :D :oops: :oops:
Roderick

Berichtdoor Roderick » ma jan 08, 2018 19:09

Roderick schreef:
Henk schreef:
:roll: wat ik al minstens 10x gezegd heb; dus voorheen was het mengsel dus niet goed...
Je rantsoen mag niet te droog zijn, anders valt je meel dr uit voor het voerhek.
Dat kun je oplossen met water. Maar ook met legio natte (plakkende) bijproducten.

Dus nogmaals; dát is het vertrekpunt :idea: een goed mengsel maken :idea: Dat het aan het voerhek niet ontmengt :idea: Momenteel prijzen alle mapmannen water aan, of het wel of niet nodig is :?
Agrifirm lobbyt letterlijk dat water toevoegen het rendement verhoogt.
Dan denk ik wa een suffe mapmannen (n) behalve dat ze voorheen dus geen verstand van een goed mengsel hadden blaten ze nu mekaar na dat water de grote verlosser is...

Wat moet een klant met een mengsel van 35% ds waarin 15 kg apv zit met water :?: Wss weinig :idea: Wat moet een klant met een mengsel van 60% ds met allerlei meelsoorten dr in met water :?: Ik denk veel :yes:

Nu voer jij en sommige anderen de discussie alsof water alles oplost...
Zeg dan gewoon dat voorheen het mengsel niet deugde... Maakt toch niet uit :?: Iedereen leert dagelijks bij :wink:

Pa kwam in 84 terug van tripje US en was helemaal voor de mengwagens, dus 85 of 86 stond hier zo'n horizontale mengert op de stoep.
Dus al in de jaren 80 aan het mengen met elk mogelijk soort natte bijproducten, want die waren toendertijd vaak very cheap.
En dat zijn we blijven doen tot we in NL vertrokken.
Maar ik kan je zeggen dat was toch wel anders als CV
Tuurlijk...., natte bijproducten maken het al een stuk beter, maar dan word het ruwvoer gecoat met droge producten.
Bij CV worden alle droge producten gemaakt tot een nat "bijproduct" voor fermenteren en daarna ruwvoer toe gevoegd. en dan nog langer mengen.
Bij CV zie je geen droge producten plakken aan het ruwvoer, het is gewoon echt bijna opgenomen door het ruwvoer.
Onmogelijk om maar iets aan te sorteren (y) (y)
Wij deden het onbewust een beetje met de TGC, dat kwam nog enigzins bij CV, maar was toch anders.

Ik zie hier eigenlijk ondergemiddelde ureum gehalten.
Betekend goed eiwit benutting, opt moment 35 kg/koe met 4,21 en 3.74....
(kan ik ook een keer zwetsen met een hoog eiwit gehalte in de melk) :D :oops: :oops:
Roderick

Berichtdoor Roderick » ma jan 08, 2018 19:10

Afbeelding

Vanmorgen wat tijd bespaard door 2000 kg sneeuw erin te scheppen :D .....gaat stukje sneller dan water erin laten lopen :oops: :oops:
Roderick

Berichtdoor G.U. » ma jan 08, 2018 21:00

Is dat wel zo handig? Mag hier van de oude baas gen bevroren voer aan de koeien geven...
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor boer pieter » ma jan 08, 2018 21:18

Misschien wel een nieuwe hype :lol:
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor jan.nl » ma jan 08, 2018 21:35

G.U. schreef:Is dat wel zo handig? Mag hier van de oude baas gen bevroren voer aan de koeien geven...

Schep zout er bij. :yes:
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor boer 19 » ma jan 08, 2018 23:39

Sander schreef:
boer 19 schreef: en de laadvolgorde aan te passen. Gelijk van alle kluiten af (y)

wat heb je veranderd?

Eerst deed ik :mais, premix, soja, stro, aardappelen graskuil.

En nu doe ik: aardappelen, stro, soja, premix, water, graskuil, mais.
boer 19

Berichtdoor Roderick » di jan 09, 2018 00:06

G.U. schreef:Is dat wel zo handig? Mag hier van de oude baas gen bevroren voer aan de koeien geven...

Dat is het krachtvoer voorweken voor morgen.
Staat heel de nacht in een verwarmde shop.
zal morgen wel water zijn. :wink:
Roderick

Berichtdoor teun » di jan 09, 2018 02:32

ik zat er laatst serieus aan te denken, dat cv, Maar met het weer van afgelopen week zou ik s'morgens met een grote ijsco in mijn mengwagen staan. Ik geloof niet dat hij met -24 zou starten. Als je het spul eruit draait dan is het de volgende ochtend ook een klomp ijs. Ik heb nog geen geisoleerde shop met heating

Zou dat werken als je de droge producten premixed een dag ervoor met je natte bij producten en overnight in laat weken?
Ik voer nogal wat goedkoop nat spul.

wat denken jullie?
teun

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Niels » di jan 09, 2018 07:46

Nou Pieter, ga er maar eens goed voor zitten. 8)
Niels

Berichtdoor Henk » di jan 09, 2018 08:14

Dus feitelijk verandert de werking van je voedermiddelen door het van tevoren in te weken :?: Bij de 1 leidt dit tot meer melk met hetzelfde voer en bij een ander schiet het ureum omhoog :?:
Is het al bekend hoe je kan sturen :?: Met bepaalde grondstoffen :?:

Las paar dagen terug iets over een hoger ureum wanneer de graskuil nat regende.
Al regent het de hele dag, het regenwater zal de bovenste centimeters aantasten maar da's toch te verwaarlozen op de hoeveelheid die je dagelijks laadt :?:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Sander » di jan 09, 2018 09:12

je moet niet overdrijven henk, ik kan ook beter niks zeggen :roll: ik voeg maar 3-4 liter toe per koe. dus stelt weinig voor. je kunt dus niet automatisch concluderen dat water toevoegen zorgt dat ureum flink stijgt.

pieter wilde weten of ik al verschil merkte tussen husselwagen en mengwagen. nou dit is een klein puntje wat op viel. maar ik ben maar 1 boer en die is net bezig. dus niet echt significant he :wink:
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Berjor » di jan 09, 2018 09:33

AfbeeldingAfbeelding

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Berjor

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en mechanisatie