mestuitrijden

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met mechanisatie.

Moderator: Moderators

Als je de keus had waar mee zou je de mest uitrijden?

>
Ketsplaat
50
61%
>
Bemester
32
39%

Totaal aantal stemmen : 82

Re: mestuitrijden

Berichtdoor boer pieter » vr mei 04, 2018 09:03

veel succes er mee maar ik zou er niet graag alleen in melken en ik denk de meesten met mij ,
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor boer pieter » vr mei 04, 2018 09:06

net de rekening binnen van mestrijden 12 dkk gewoon met slangen 1 euro 60 was wel rond de mestsilo de rest iets verder weg 14 dkk
boer pieter

Berichtdoor Hans van Bergen » vr mei 04, 2018 09:08

Was een dkk waard?
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor Richt » vr mei 04, 2018 09:08

hier 2 week terug van 2de locatie mest op maisland laten uitrijden, incl BTW 5,9€ per kuub, van de kelder uit 12km verder de grond in gewerkt, 2 vrachtwagens als toebrengers en een 20 kuubs tank met cultivator op het land, aanvoer was niet genoeg, moet eigelijkmet 4 vrachtwagens, maar konden niet meer vrachtwagens krijgen
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor boer pieter » vr mei 04, 2018 09:25

1 euro is 7,45 dkk
als je je land niet al tever hebt liggen kun je onder de 2 euro blijven
boer pieter

Berichtdoor Flyinghollander » vr mei 04, 2018 11:45

boer 19 schreef:
Flyinghollander schreef:IJzer is in zijn ogen ook goedkoper :wink:

Loonkosten worden niet echt lager, melktijd verdubbelt bijna of er moet door jullie zelf melkbeurten over genomen worden.

Dat is dus niet de bedoeling, ik snap jou redenatie ook niet helemaal :?

Je roept de hele tijd iets duur/goedkoop etc, terwijl je Nederlandse veehouders in DK de prijzen laten zien, dat het toch anders is.

wat is daar aan iets niet te snappen? Hier rekenen we ook alles uit, opfok jongvee,kosten per liter, per hectare, per voer unit, zodat we inverstering aan de inversteerders duidelijk kunnen maken, waarom iets gekocht moet worden.
Flyinghollander

Berichtdoor boer 19 » vr mei 04, 2018 11:52

Waarom denk jij als wij naar een man in de melkstal gaan de melktijd verdubbelt? Dat snap ik niet. Als je koeien gewoon in de wachtruimte gebracht worden en de boxen worden gedaan. Die tweede man staat nu ook de helft van de tijd de koeien erin te jagen terwijl de koeien er zelf zouden moeten komen.
boer 19

Berichtdoor Henk » vr mei 04, 2018 12:19

Flyinghollander schreef: Hier rekenen we ook alles uit, opfok jongvee,kosten per liter, per hectare, per voer unit, zodat we inverstering aan de inversteerders duidelijk kunnen maken, waarom iets gekocht moet worden.

En dat is dus niet te vergelijken met boeren op een eigen stek :no: Meesten van ons liggen niet onder een vergrootglas van een investeerder :no: ja mss wel van 'n bank :wink:
Eik zitten bij jullie de bedrijven in een soort van Bijzonder Beheer. Je moet elke spijker verantwoorden of heb jij een mandaat tot een bepaald bedrag Jeroen :?:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Henk » vr mei 04, 2018 12:24

boer 19 schreef:Waarom denk jij als wij naar een man in de melkstal gaan de melktijd verdubbelt? Dat snap ik niet. Als je koeien gewoon in de wachtruimte gebracht worden en de boxen worden gedaan. Die tweede man staat nu ook de helft van de tijd de koeien erin te jagen terwijl de koeien er zelf zouden moeten komen.

Er is nogal wat kritiek op boer 19 lees ik. Maar stel je komt zelf op een bedrijf terecht wat zwaar verwaarloosd is, wat je helemaal vreemd is en waar zoveel moet worden aangepakt dat het logisch is dat je dat 1 voor 1 gaat doen...
Wij zijn gewend in het gespreid bedje van pa en ma terecht te komen, alwaar alles up to date is en de melkstal keurig 2x per jaar zn onderhoud heeft.
Achterneef van me kwam ooit es in Duitsland op een verwaarloosd bedrijf terecht. Dan is het roeien medde riemen die je hebt en zogauw er wat verdiend is begin je beetje bij beetje de boel naar eigen hand te zetten :yes: En dat kan jaren duren :idea:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Corjan » vr mei 04, 2018 13:20

boer 19 schreef:

Als er 1 man 120 int uur melkt ipv twee scheelt volgensmij al een hoop, in Amerika wordt er gewoon met 1 man in zo'n stal gemolken.[/quote]

In Amerika loopt er zo'n beetje 1 man op elke 10 standen :wink: 1 man in een dubbel 24 kan er geen 240 door melken per uur. En dat is als de melkstal normaal zou draaien. Dus volgens mij klinkt het een beetje als twee trekkers besturen met 1 man. In praktijk staat de helft stil :?
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor boer pieter » vr mei 04, 2018 13:22

denk niet dat dat bedrijf verwaardeloost was, maar iets extra aandacht zal er altijd nodig zijn, ook moet je leren om 600 mk te hebben ,ik ben er jaren geleden wel eens geweest en toen lag het er (y) bij ,maar zo als ik van boer 19 lees valt het allemaal nog niet mee ,gewoon rustig door gaan dan komt het wel goed ,maar als je met een paar centen komt kun je hier te kust en te keur er zijn hele mooie bedrijven te krijgen voor relatief weinig geld , kom je met niks of weinig dan word de keus natuurlijk minder en dan ben je zo een paar jaar verder voor je de boel op de rit hebt
boer pieter

Berichtdoor boer 19 » vr mei 04, 2018 13:57

Het bedrijf was ook niet verwaarloosd maar er zijn nog genoeg zaken waar wat aan gedaan moet worden ja. En we hadden het eerste jaar ook niet mee kwa melkprijs dus toen geen gekke fratsen uitgehaald.
boer 19

Berichtdoor Arno » vr mei 04, 2018 14:10

Corjan schreef:
boer 19 schreef:

Als er 1 man 120 int uur melkt ipv twee scheelt volgensmij al een hoop, in Amerika wordt er gewoon met 1 man in zo'n stal gemolken.

In Amerika loopt er zo'n beetje 1 man op elke 10 standen :wink: 1 man in een dubbel 24 kan er geen 240 door melken per uur. En dat is als de melkstal normaal zou draaien. Dus volgens mij klinkt het een beetje als twee trekkers besturen met 1 man. In praktijk staat de helft stil :?[/quote]
yup 10-12 standen per man/vrouw is het meest efficient en meer als een goeje 100 per man/vrouw komt maar sporadisch voor ,enigste melkstal waar je meer kan is een lotol.
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor Flyinghollander » za mei 05, 2018 14:33

Henk schreef:
Flyinghollander schreef: Hier rekenen we ook alles uit, opfok jongvee,kosten per liter, per hectare, per voer unit, zodat we inverstering aan de inversteerders duidelijk kunnen maken, waarom iets gekocht moet worden.

En dat is dus niet te vergelijken met boeren op een eigen stek :no: Meesten van ons liggen niet onder een vergrootglas van een investeerder :no: ja mss wel van 'n bank :wink:
Eik zitten bij jullie de bedrijven in een soort van Bijzonder Beheer. Je moet elke spijker verantwoorden of heb jij een mandaat tot een bepaald bedrag Jeroen :?:

In principe complete vrijheid.
Investeringen komen ter sprake tijdens vergadering met de board. En dan "moet" je verdedigen waarom je bepaalde koers neemt of bepaald product neemt.
Dan is het verrekte handig (of je nu voor inversteerder/of jezelf werkt) om kosten overzicht te hebben. En zit bij mij landkeuze nog wat extra punten in als bv wat als voermengwagen kapot gaat. Etc. Probeer dus van alles twee te maken, de "extra" kosten kan ik dus verdedigen met als punt, wat als....
Flyinghollander

Berichtdoor Flyinghollander » za mei 05, 2018 14:34

Slechte melkprijs of niet, je weet binnen een x week wel hoe zo put werkt en als dat inderdaad zo probleem is, heb je dat toch in het budget aangegeven als mogelijk inverstereing. 15 uur voor het product wat je omzet maakt.
Flyinghollander

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en mechanisatie