Doseerwagen of Mengwagen

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met mechanisatie.

Moderator: Moderators

Re: Doseerwagen of Mengwagen

Berichtdoor Frans V » do feb 11, 2016 12:14

Is toch geen onzin is meer een vraag. Gras heeft idd niet snel meer +16%RE met deze bemestingsnormen. Als je dan grondstoffen erbij mengt als APV en gerst moet je wel corrigeren.

Melker krijgen alle koeien evenveel in de melkstal? Zo niet zou je ipv eiwitkern gewoon stimulans rendement (960 vem 15,8 RE en wat zetmeel) kunnen pakken en in de mengwagen soja herkauwer proberen, kost goeie 30 cent nu en met lagere P/kg eiwit. Dan de basis aanvullen tot 16% RE. Je houdt dan ook je oudmelkte op voldoende eiwit zodat ze de melk er beter bij houden.

Ruwvoer kost ook al gauw 16 - 18 cent/kg ds dus grondstoffen rekenen makkelijk in. En de nieuwe menger moet toch wat te mengen hebben :wink:
Blijf positief, gun anderen een kans
Frans V

Berichtdoor melker » do feb 11, 2016 12:23

De voordroogkuil zit op bijna 18% re, de eiwitkern in de melkstal moet je zien als de gaspedaal :) laagste koeien krijgen 100 gram per dag en hoogste 4 kg. Ureum is over de hele koppel gelijk met momenteel 24 iets te hoog, sturen we met iets minder eiwitkern en iets meer maïsmeel in graanmengsel. Zitten gem op 26,5 kg waar bij je rekening moet houden dat helft van de koeien gewoon door worden gemolken zonder alleen maar geld kostende droogstand.
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Schoonvelde » do feb 11, 2016 12:44

Henk schreef:Melker is lately intensief farmer gewodden dus wanneer je toch voer moet kopen kan kv-achtig iets mss wel sjeper zijn dan een goed ruwvoer :yes:

En op veel en goed graskuil kun je met weinig kv (y) melken :yes:
Op matig graskuil kum je zelfs met veel kv maar matig melken...

Daarom zie je op de zandgronden steeds vaker dat de veehuoders de derogatie laten voor wattie is en meer mais gaan telen.
Je haalt er meer ds af en voor het eiwit hoef je get gras ook al niet meer te telen...

Wij hebben ook gerekend om de derogatie eraf te doen. Durf het niet aan simpelweg omdat ik bang ben dat ik de mest zelfs tegen de 20 euro per kuub niet kwijt wordt. Er moet dan een 2000 kuub meer weg dan nu.
Doe lekker waar je je goed bij voelt.
Schoonvelde

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Brede interesse

Berichtdoor maistro » do feb 11, 2016 14:24

Wanneer veel boeren menen dat het zonder derogatie kan gaat de totale plaatsingsruimte in NL bv wel
naar beneden niet erg collegiaal :no:
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor Henk » do feb 11, 2016 14:53

maistro schreef:Wanneer veel boeren menen dat het zonder derogatie kan gaat de totale plaatsingsruimte in NL bv wel

Uiteraard mag iedereen dan -nog- zelf weten of ie dero doet of niet :yes:
Hou er wel rekening mee dat de dero is verworden tot een onderhandlingsinstrument wat de mestwetgeving int algemeen geen goed doet :idea:
Hou er ook rekening mee dat wanneer de kaarten geschud zijn dat het zomaar ineens klaar kan zijn met de dero :idea:

Worden we dubbel genaaid :idea:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

Wekelijks een nieuwe blog over Boer Zoekt Vrouw op http://www.hofvanpostel.com/blog.html
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor M H » do feb 11, 2016 20:44

Henk schreef:
maistro schreef:Wanneer veel boeren menen dat het zonder derogatie kan gaat de totale plaatsingsruimte in NL bv wel

Uiteraard mag iedereen dan -nog- zelf weten of ie dero doet of niet :yes:
Hou er wel rekening mee dat de dero is verworden tot een onderhandlingsinstrument wat de mestwetgeving int algemeen geen goed doet :idea:
Hou er ook rekening mee dat wanneer de kaarten geschud zijn dat het zomaar ineens klaar kan zijn met de dero :idea:

Worden we dubbel genaaid :idea:

Jij denkt dat zonder derogatie helemaal geen wetgeving geweest zou zijn. Is een beetje kortzichtig Henk. In jou geval logisch dat je er niet aan mee doet, maar hier met 100% gras is het wel effe anders. Zou niet blij zijn als het eraf gehaald wordt
M H

Beroep: veehouder

Berichtdoor Henk » vr feb 12, 2016 12:44

Snap ik :yes: en is ook logisch dat je dan aan de dero mee doet :yes:
Punt is; hoelang is de dero nog houdbaar... Bestaan dr van heeft ze alleen nog maar te danken aan het feit dat het een onderhandelingsinstrument is geworden.
Strax is het onderhandelen voorbij... :idea:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

Wekelijks een nieuwe blog over Boer Zoekt Vrouw op http://www.hofvanpostel.com/blog.html
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Sander » zo feb 14, 2016 09:30

melker schreef:. Zitten gem op 26,5 kg waar bij je rekening moet houden dat helft van de koeien gewoon door worden gemolken zonder alleen maar geld kostende droogstand.

bijzonder. waarom deze strategie. onderzoek wijst toch uit dat de volgende lactatie dusdanig minder is dat het niet interessant is om te doen?
Sander

Interesses: fokkerij

Berichtdoor boer pieter » zo feb 14, 2016 10:37

ik heb vorige week ook per ongeluk een door gemolken (n) geeft niet een zak ,hoe doen jullie dat meine komt de melk dan nog of komt het vrij snel
boer pieter

Interesses: vee houderij

Berichtdoor M H » zo feb 14, 2016 10:52

Hier vorig jaar ook een paar als proef, eigenlijk de toppers, want die zet je het moeilijkst droog. Maar ze gaven de volgende lactatie dik 2500 minder. Wel betere gehaltes.
M H

Berichtdoor sivert » zo feb 14, 2016 21:02

M H schreef:Hier vorig jaar ook een paar als proef, eigenlijk de toppers, want die zet je het moeilijkst droog. Maar ze gaven de volgende lactatie dik 2500 minder. Wel betere gehaltes.

Wij hebben dat een paar jaar geleden met een hele beste vaars gedaan die bleef doorgeven, in de 2e lijst produceerde deze koe op de top minder dan wat die gemiddeld als vaars gaf.
sivert

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor melker » zo feb 14, 2016 21:54

We hebben nu een 50 doorgemolken, waren idd koeien die op eind lactatie 25 kg of meer produceerden. Hoe beter de conditie van de koe hoe minder schade. Geen koe reageert gelijk, enkele paar dagen fors minder melk kalf er uit en vlot weer naar 45 kg, koe met tweeling fors uitgekleed zit nog amper op 20. Een kruisling kan er beter over dan een HF over het algemeen.
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Hookwood Holsteins » ma feb 15, 2016 00:15

Heb er hier inmiddels ook een aantal doorgemolken. Ik was er voor gewaarschuwd en heb het ook ervaren. De vaarzen zet ik inmiddels weer droog. Bij doormelken vallen de tweedekalfskoeien, dus de vaarzen die niet drooggezet zijn, behoorlijk tegen. Ook is mijn ervaring dat de koeien die je met te weinig productie doormelkt ook slechter op gang komen. Koeien pieken sowieso minder maar de gehalten maken veel goed.
Hookwood Holsteins

Berichtdoor Arie » ma feb 15, 2016 00:31

Hier een best producerende monti door gemolken. Nu nog maar amper de helft melk in vergelijking tot vorige lactatie. Enige wat ze nu doet is groeien. Nog een paar maandjes, dan heb ik een hele beste koe voor de slager :?
Arie

Interesses: melkkoeien

Berichtdoor Corjan » ma feb 15, 2016 02:17

Hier wel eens een tijdje maar 25-30 dgn droog gehad en merk je al :? Nu omdat we veel te veel melk hebben weer zwat twee maanden en starten veel beter op :!: .

Van dat droog zetten lukt nie omdat ze nog veel geven snap ik geen ruk van :oops: :oops: Gewoon hekkie open en tussen de drogen jagen :idea: Zo moielijk is dat niet :!: :wink:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en mechanisatie