frontmaaier

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met mechanisatie.

Moderator: Moderators

Re: frontmaaier

Berichtdoor Niels » di jul 23, 2013 04:32

Waarom de loonwerker niet meteen gevraagd of hij je gras er voortaan niet effe afjast? Financieel zal het niet veel uitmaken en investeren in arbeidspieken is toch al niet echt interessant.
Niels

Berichtdoor Henk » di jul 23, 2013 10:24

Sander schreef:vind schudders van pottinger maar iel spul.

Ik vind ze degelijk (y) ...tenminste tot nu toe :wink:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Henk » di jul 23, 2013 10:28

jvt schreef:we hebben vanavond beslist, het wordt een claas disco 3200 fc, nieuwste type. Had navraag gedaan bij onze loonwerker, hij maait met zowel pottinger, krone als claas. Pottinger maait het mooiste, gaf hij aan, maar nogal wat problemen met lagers e.d. Hij stond op het punt om 2 nieuwe maaicombinaties van claas te kopen, derhalve vroeg ik hem of hij evt ook een 5e tegen schappelijke prijs kon regelen. Gevolg is dat we nu toch ruim 2000 euro van de prijs afkregen, met daarbij het nieuwste model..
Pottinger bleef na aanleiding van jullie reacties een goede 2e keus, maar 2800 euro meer dan wat ik nu betaal vond ik toch wat teveel van het goede..

En zo blijkt iedereen een eigen voorkeur te hebben.
Heb zelf 2 maaiers van Claas gehad. Allebei kon ik 5 jaar de lagers vernieuwen. Loonwerkers hiero maaien met Krone en/of Vicon. De coop heeft ook Krone en Vicon maaiers, voorheen vooral Kuhn.

Henk

Berichtdoor jvt » di jul 23, 2013 21:18

Niels schreef:Waarom de loonwerker niet meteen gevraagd of hij je gras er voortaan niet effe afjast? Financieel zal het niet veel uitmaken en investeren in arbeidspieken is toch al niet echt interessant.

Loonwerker maait al mee, ik maai de grotere percelen "open", en maai de kleinere percelen. Loonwerker komt een paar uur met de triple rondrijden, zodoende krijgen we dan in een dagdeel 100 ha plat gemaaid. Op deze manier zie ik alle percelen, krijg een indruk van opbrengend vermogen van de percelen alsook natte hoeken en onkruidbestand. Wel prettig als alle gronden nieuw zijn voor me. Daarnaast zitten we altijd met een 35 ha hooipercelen, die maai ik ook liever zelf. Zelf maaien zal idd nooit een rijkmakerij worden, maar het is ook een bezigheid waarbij ik me even minder crisismanager voel en het feel good gevoel ook mee speelt. ( dat laatste wordt wel minder als je boomstronken maait met de frontmaaier...).
die belgen zijn zo dom nog niet...
jvt

Beroep: crisismanager en melkveehouder
Interesses: koeien, buitenland, gemeentepolitiek, gezinnetje enz

Berichtdoor jvt » di jul 23, 2013 21:20

Henk schreef:
jvt schreef:we hebben vanavond beslist, het wordt een claas disco 3200 fc, nieuwste type. Had navraag gedaan bij onze loonwerker, hij maait met zowel pottinger, krone als claas. Pottinger maait het mooiste, gaf hij aan, maar nogal wat problemen met lagers e.d. Hij stond op het punt om 2 nieuwe maaicombinaties van claas te kopen, derhalve vroeg ik hem of hij evt ook een 5e tegen schappelijke prijs kon regelen. Gevolg is dat we nu toch ruim 2000 euro van de prijs afkregen, met daarbij het nieuwste model..
Pottinger bleef na aanleiding van jullie reacties een goede 2e keus, maar 2800 euro meer dan wat ik nu betaal vond ik toch wat teveel van het goede..

En zo blijkt iedereen een eigen voorkeur te hebben.
Heb zelf 2 maaiers van Claas gehad. Allebei kon ik 5 jaar de lagers vernieuwen. Loonwerkers hiero maaien met Krone en/of Vicon. De coop heeft ook Krone en Vicon maaiers, voorheen vooral Kuhn.

Idd zie je maar weer, onze loonwerker in NL heeft ook Vicons gehad, en heeft er meer uren aan gesleuteld dan mee gemaaid..
Hier maaien de loonwerkers ofwel met Claas, ofwel Pottinger, ofwel Kuhn..
jvt

Berichtdoor W.A » zo jul 28, 2013 16:35

Hier ook Kuhn, voor en achter maaiers. Dit jaar al voor de tweede keer een boomstronk gevonden met de front.....We hebben tegenwoordig een reserve bokje(uit eigen werkplaats) liggen voor als t weer zover is... En dan doet ie t weer als nieuw :yes: Afgelopen jaar na 4 jaar voor t eerste nieuwe glijplaten eronder gezet. En pas was ook de kunststof lagering om de as transport/werkstand aan vervanging toe...begon wel heel erg te pieperen met ijzer op ijzer..

Dat natuurland is verder altijd :evil: :evil: (n) Maarja, da hooi is moi spul om r wat door te mengen.
W.A

Beroep: Melkveehouder.
Interesses: Koetjes/economie

Berichtdoor maistro » zo jul 28, 2013 17:10

weinig vicon/df bij loonwerkers is dat dan minder
dan krone/kuhn/pottinger?
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor jvt » zo jul 28, 2013 21:36

maistro schreef:weinig vicon/df bij loonwerkers is dat dan minder
dan krone/kuhn/pottinger?

ja
jvt

Berichtdoor melker » ma jul 29, 2013 09:14

Uit ervaring :yes: maaien al weer voor 4e zomer met Krone triple en maait mooi en minder onderhoud dan aan de vorige Vicon combinatie, waar we met heel veel sleutelen uiteindelijk 12 jaar mee hebben gemaaid. Wel bijna alles 1 of meerdere keren vervangen :( Hadden daarnaast ook oudere Krone van meer dan 10 jaar terug was toen helemaal niks. Net als met ladewagens hebben ze tot jaar of 7 terug paar slechte series gehad en zijn nu ook goed.
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Jappie » ma jul 29, 2013 12:30

Tis hier in de buurt bijna allemaal Lely :?
Heb zelf ook lely maar weet niet of ik ze weer zou kopen :no:
Alles wat je uitgegeven hebt pakt niemand je weer af!
https://www.facebook.com/bergsmadrain
Jappie

Beroep: Melkveehouder/ZZP-er

Berichtdoor Mellek » zo aug 04, 2013 15:29

jvt schreef:Pottinger maait het mooiste, gaf hij aan, maar nogal wat problemen met lagers e.d.

LW heeft ook Pottinger maaiers, bevallen wel goed maar al een paar keer een busje Oostenrijkers daar gezien omdat er toch wat fabrieksfouten in zitten blijkbaar. Maar met lang gras maait het net als ander schijvenmaaiers voor geen meter :no: Ladewagens rijd hier ook een enkele in de buurt, maar die boer ruilde 'm na 2 jaar weer in omdat er constant problemen mee waren :?
Maar bij Krone moet je altijd maar hopen dat je niet een nieuwe serie hebt want het schijnt dat ze vaak alles veranderen en dan gewoon een helemaal nieuw model op de markt brengen en de kinderziektes moet de klant maar ondervinden, lw variabele balenpers is ook al helemaal uit elkaar geweest en op allerlei punten verstevigd, maar schijnt dat die maaiers wel oud kunnen worden.
99 problems but a cow aint one
Mellek

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor melker » zo aug 04, 2013 18:25

Hebben we hier met ladewagen ook gehad, vanuit Duitsland werd er met man of 3 ter plaatse even een modificatie uitgevoerd, we hadden er nog geen eens problemen mee, vond ik wel topservice (y)
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor john jakobs » wo apr 22, 2015 13:03

gister een tweedehands frontmaaiertje aangeschaft. het vrouwtje heeft er een hekel aan om met 18 km per uur te maaien dus een maaier erbij,,, nu is de trekker de beperkende factor
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor jvt » wo apr 22, 2015 16:41

john jakobs schreef:gister een tweedehands frontmaaiertje aangeschaft. het vrouwtje heeft er een hekel aan om met 18 km per uur te maaien dus een maaier erbij,,, nu is de trekker de beperkende factor

mx kun je makkelijk opschroeven naar 200+ pk, dus verhaal gaat niet op; gewoon met 18 met voor en achter maaien (q)
jvt

Berichtdoor Henk » wo apr 22, 2015 19:34

jvt schreef:
john jakobs schreef:gister een tweedehands frontmaaiertje aangeschaft. het vrouwtje heeft er een hekel aan om met 18 km per uur te maaien dus een maaier erbij,,, nu is de trekker de beperkende factor

mx kun je makkelijk opschroeven naar 200+ pk, dus verhaal gaat niet op; gewoon met 18 met voor en achter maaien (q)

Oei tis weer voorjaar en krijgen we weer de 'wie ken ut hardste rije mee maaie' contest :yes:

Henk

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en mechanisatie