vaste mixer

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met mechanisatie.

Moderator: Moderators

Re: vaste mixer

Berichtdoor karst-jan » wo feb 26, 2014 12:21

Richt schreef:
karst-jan schreef:waarom moeten die wagens de hele dag rond rijden ? het meest effiecient met je materiaal mischien maar je gaat toch zelf ook geen klein mengwagentje kopen zodat je de hele dag ermee rond kan rijden ?

Omdat zoon vaste mengert naar mijn idee geen voordeel bied bij een mixje per dag.
Als je een vaste menger hebt voor 80 koeien en een distributie wagen en je wilt een mix per dag maken heb je nodig
een 16-18 kuubs menger om te mengen met externe electro motor ( al snel een meerprijs van +-10 000€), een wagen om het rond te brengen en een loader/trekker met voorlader om te laden.
Lijkt me stug dat bij 1-2 wagentjes per dag het mindere verbruik in diesel een wagen van 15-20 000€ bekostigen met bij behorend onderhoud, ook al kun je dan met een wat lichtere trekker voer rond brengen.
Plus je moet al het voer redelijk bij elkaar hebben liggen, een wagen kun je op verschillende punten laden, een vaste menger staat waar die staat, dus je hebt extra installatie kosten (bij complete nieuw bouw zal dat punt wellicht wegvallen)

je gaat geen grotere menger kopen als dat je nu hebt. je moet anders ook een nieuwe menger kopen dus die meerkosten vallen mee. in mijn geval tenminste. ik heb het hier ook over boeren die een centrale plaats hebben om te voeren. de onderhoudkosten en de levensduur van een centrale mixer is ook beter.
life is short, do crazy stuff.
viva la weidegang
karst-jan

Interesses: alles met boer

Berichtdoor Richt » wo feb 26, 2014 12:44

karst-jan schreef:
Richt schreef:
karst-jan schreef:waarom moeten die wagens de hele dag rond rijden ? het meest effiecient met je materiaal mischien maar je gaat toch zelf ook geen klein mengwagentje kopen zodat je de hele dag ermee rond kan rijden ?

Omdat zoon vaste mengert naar mijn idee geen voordeel bied bij een mixje per dag.
Als je een vaste menger hebt voor 80 koeien en een distributie wagen en je wilt een mix per dag maken heb je nodig
een 16-18 kuubs menger om te mengen met externe electro motor ( al snel een meerprijs van +-10 000€), een wagen om het rond te brengen en een loader/trekker met voorlader om te laden.
Lijkt me stug dat bij 1-2 wagentjes per dag het mindere verbruik in diesel een wagen van 15-20 000€ bekostigen met bij behorend onderhoud, ook al kun je dan met een wat lichtere trekker voer rond brengen.
Plus je moet al het voer redelijk bij elkaar hebben liggen, een wagen kun je op verschillende punten laden, een vaste menger staat waar die staat, dus je hebt extra installatie kosten (bij complete nieuw bouw zal dat punt wellicht wegvallen)

je gaat geen grotere menger kopen als dat je nu hebt. je moet anders ook een nieuwe menger kopen dus die meerkosten vallen mee. in mijn geval tenminste. ik heb het hier ook over boeren die een centrale plaats hebben om te voeren. de onderhoudkosten en de levensduur van een centrale mixer is ook beter.

Waarom zouden de onderhouds-kosten en levensduur beter zijn?
Je hebt nog steeds vijzels en een mengkuip die slijten net zo hard of ze nu vast staan of op een onderstel.
enigste verschil zit em in een paar lagers minder en electromotor meer
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor karst-jan » wo feb 26, 2014 13:14

electro motors draaien variabel, ze starten langzamer op dus niet in 1x. daar krijgt de transmisie een beste klap van.
geen gehobbel en geklap zoals achter een trekker.
viva la weidegang
karst-jan

Berichtdoor Roderick » wo feb 26, 2014 14:55

Ik denk dat je het nu wel heel erg ver aan het zoeken bent KJ.

Arno zei het denk ik precies zoals het is.
Het kan uit zodra je tijdwinst boekt. 1tje kan constant laden, terwijl een ander constant voer wegbrengt.

Zie hier ook veel van die stationaire mixers en dan zo'n voerkarretje voor de grupstal.
2x onderhoud en een ontzettend tijdrovend klusje (n) (n) .....ik geloof nooit dat daar financieel voordeel in zit.
Gewoon laden en dan direct uit met de mengwagen de stal in brengen is het snelste, makkelijkste en goedkoopste. :!:
Deze week: Hot tub is up and running :D (y)
Roderick

Beroep: boertje
Interesses: brede interesses

Berichtdoor karst-jan » wo feb 26, 2014 15:56

Roderick schreef:Ik denk dat je het nu wel heel erg ver aan het zoeken bent KJ.

Arno zei het denk ik precies zoals het is.
Het kan uit zodra je tijdwinst boekt. 1tje kan constant laden, terwijl een ander constant voer wegbrengt.

Zie hier ook veel van die stationaire mixers en dan zo'n voerkarretje voor de grupstal.
2x onderhoud en een ontzettend tijdrovend klusje (n) (n) .....ik geloof nooit dat daar financieel voordeel in zit.
Gewoon laden en dan direct uit met de mengwagen de stal in brengen is het snelste, makkelijkste en goedkoopste. :!:

klopt :yes: :yes: maar ik zal wel even een berekening opzoeken/aanvragen. ik hou wel van machines die werken op stroom ipv diesel en omdat me baas in usa ermee aan de gang gaat was ik wel geintreseerd. hij had het over stroom voordeel en een grotere levensduur en zal nog wel even bij hem aan de jas trekken hoe wat en waar.
viva la weidegang
karst-jan

Berichtdoor Henk » wo feb 26, 2014 16:14

karst-jan schreef:electro motors draaien variabel, ze starten langzamer op dus niet in 1x. daar krijgt de transmisie een beste klap van.

Niet mee eens. Nagenoeg alle sleppers met elctr. bediening van de pto schakelen geleidelijk in :yes: en met een ouwe slepper met mechanische bediening heb je het helemaal zelf in de hand :yes:
Gehobbel en geklapper moejje óf zachter rijden of een dagje betonwagens laten komen... :wink:
Stond overigens in de Melkvee een repo over een bedrijf met 160 koeien en elektrisch voeren. Koste hem dikke € 5/dag aan stroom. Dus de energiebron is idd erg interessant (y) vergeleken met de huidige dieselprijzen :x

Maar wel frisse ideeën idd als je es heel ergens anders ben geweest (y) Helaas zijn ze niet altijd 1 op 1 te vertalen naar NL.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor karst-jan » wo feb 26, 2014 16:24

Henk schreef:
karst-jan schreef:electro motors draaien variabel, ze starten langzamer op dus niet in 1x. daar krijgt de transmisie een beste klap van.

Niet mee eens. Nagenoeg alle sleppers met elctr. bediening van de pto schakelen geleidelijk in :yes: en met een ouwe slepper met mechanische bediening heb je het helemaal zelf in de hand :yes:
Gehobbel en geklapper moejje óf zachter rijden of een dagje betonwagens laten komen... :wink:
Stond overigens in de Melkvee een repo over een bedrijf met 160 koeien en elektrisch voeren. Koste hem dikke € 5/dag aan stroom. Dus de energiebron is idd erg interessant (y) vergeleken met de huidige dieselprijzen :x

Maar wel frisse ideeën idd als je es heel ergens anders ben geweest (y) Helaas zijn ze niet altijd 1 op 1 te vertalen naar NL.

ik heb toch altijd het idee dat ze er toch best wel inklappen. de koppel van een electrische motor kan langzamer opbouwen. :yes: tis waarschijnlijk een hersenspinsel van mij net als weidemelk maar het zal me nog wel even bezig houden :yes: :yes:
viva la weidegang
karst-jan

Berichtdoor Arie » wo feb 26, 2014 17:16

Misschien dan een elektromotor op een normale mengwagen. Trekker uit, strekker int stopcontact en zo mengen op stroom van je eigen zonnepanelen :roll: Als wagen vol is en klaar met mengen, dan stekker uit stopcontact en gewoon op normale manier met trekker in stal leeg draaien. Heb je geen tijdverlies met overladen van mengsel - alleen ff stekker aansluiten en lostrekken - en geen aparte wagen nodig om voer voor de koeien te brengen. Moet je wel de wagen op een plek neerzetten waar je een stopcontact heb.
Arie

Interesses: melkkoeien

Berichtdoor Richt » wo feb 26, 2014 17:17

Arie schreef:Misschien dan een elektromotor op een normale mengwagen. Trekker uit, strekker int stopcontact en zo mengen op stroom van je eigen zonnepanelen :roll: Als wagen vol is en klaar met mengen, dan stekker uit stopcontact en gewoon op normale manier met trekker in stal leeg draaien. Heb je geen tijdverlies met overladen van mengsel - alleen ff stekker aansluiten en lostrekken - en geen aparte wagen nodig om voer voor de koeien te brengen. Moet je wel de wagen op een plek neerzetten waar je een stopcontact heb.

Zoals Peecon dat nu onderandere doet met die hybride mengers? (maar dan zonder accu)
Richt

Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor karst-jan » wo feb 26, 2014 17:25

Arie schreef:Misschien dan een elektromotor op een normale mengwagen. Trekker uit, strekker int stopcontact en zo mengen op stroom van je eigen zonnepanelen :roll: Als wagen vol is en klaar met mengen, dan stekker uit stopcontact en gewoon op normale manier met trekker in stal leeg draaien. Heb je geen tijdverlies met overladen van mengsel - alleen ff stekker aansluiten en lostrekken - en geen aparte wagen nodig om voer voor de koeien te brengen. Moet je wel de wagen op een plek neerzetten waar je een stopcontact heb.

das idd ook een leuk idee. of dat je bij het lossen gewoon een soort agregaat aandraait zodat je nogsteeds op stroom de vijzels draait :yes:
viva la weidegang
karst-jan

Berichtdoor Henk » wo feb 26, 2014 17:34

karst-jan schreef:das idd ook een leuk idee. of dat je bij het lossen gewoon een soort agregaat aandraait zodat je nogsteeds op stroom de vijzels draait :yes:

Je bedoelt een aggregaat die op diesel loopt wss.... 8) :wink:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Arie » wo feb 26, 2014 17:34

karst-jan schreef:

das idd ook een leuk idee. of dat je bij het lossen gewoon een soort agregaat aandraait zodat je nogsteeds op stroom de vijzels draait :yes:

Lossen in stal ook op stroom maken, zal meer kosten dat het oplevert ben ik bang voor...

Hmmm... zit nog eens te lezen: een aggregaat aandrijven met aftakas trekker en dan vijzel aandrijven op die stroom van dat aggregaat, zal zeker niet tot een lager diesel verbruik resulteren dan direct aandrijven :no: En werken met accu's zal ook veel te duur worden. Die dingen kosten veel te veel in aanschaf en 1 x in de zoveel jaar zullen ze ongetwijfeld versleten zijn en moeten ze vervangen worden. De factuur die je dan in de bus krijgt, ga je nie vrolijk van worden ben ik bang voor :no:
Arie

Berichtdoor karst-jan » wo feb 26, 2014 18:35

Geen accu's die dingen zijn te duur. Ik bedoel dat je anders 2 soorten Aandrijvingen Moët he ben en Dus ipv dat je er een stekker Erin hebt werkt ie met de aftakas. Misschien worden de accu's Zometeen wel interessant/goedkoper
viva la weidegang
karst-jan

Berichtdoor Arie » wo feb 26, 2014 20:10

karst-jan schreef:Ik bedoel dat je anders 2 soorten Aandrijvingen Moët he ben en Dus ipv dat je er een stekker Erin hebt werkt ie met de aftakas.

Das nie zo'n probleem, moet gewoon schakkelkastje tussen. Er zijn ook mestmixers die zowel elektrisch als met trekker aangedreven kunnen worden, plaatje:
Afbeelding
:wink:
Arie

Berichtdoor karst-jan » wo feb 26, 2014 21:40

Ik zal meteen even patent regelen :lol:
viva la weidegang
karst-jan