vaste mixer

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met mechanisatie.

Moderator: Moderators

vaste mixer

Berichtdoor karst-jan » di feb 25, 2014 16:18

nu keek ik zo naar henk zijn dieselprijs. toen begon ik me af te vragen waarom we niet zoals veel in USA met vaste (stanionary) mixers werken. veel boeren hebben een voer plateau dus rijden al het voer al naar 1 plek. als je dan gewoon zorgt voor een soort blokkenwagen ofzo waarmee je dan voert dan bespaar je nogal wat diesel. in america was de terugverdientijd 1,5 jaar en de gewone mixers gingen 3/4 jaar mee. dus dat kon wel uit. is dit te groot gedacht voor de kleine boeren ?
life is short, do crazy stuff.
viva la weidegang
karst-jan

Interesses: alles met boer

Re: vaste mixer

Berichtdoor Arno » di feb 25, 2014 16:32

:lol: :lol: ik hep alleen nog maar stationaire mixers en voerwagens gezien op tokos met >8000 melkkoeien ,daar moet je dus nog een paar keer voor spiegelen kaajee :idea: :wink:
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor karst-jan » di feb 25, 2014 16:33

Arno schreef::lol: :lol: ik hep alleen nog maar stationaire mixers en voerwagens gezien op tokos met >8000 melkkoeien ,daar moet je dus nog een paar keer voor spiegelen kaajee :idea: :wink:

ze hoeven niet heel groot toch, waarom zou t niet kunnen ?
viva la weidegang
karst-jan

Berichtdoor Arno » di feb 25, 2014 16:41

Omdat je een xtra werkgang doet moet je een hele dot koeien mellukken om wat profijt daarvan te hebben ,de weinige die ik gezien hep waren met 1 of 2 loaders continue ant laden en er waren 1 of 2 man continue an t lossen.
Meest efficiente wak gezien hep qua voeren was in californie en die hadden geen stationaire mixer,2 mengwagen en 2 voerders , 1tje deed nix anders as laden ,die ander deed nix anders as lossen ,mannen voerden met zn 2 en zon 7000 beessies plus jongvee en hadden tijd over (y) :yes:
Die enorme besparing die je noemt qua diesel zet ik eerlijk gezegd erg grote :?: :?: bij ,het zal best een paar gallon besparen om met een loswagen te voeren maar het grootste voordeel zit hem in tijdswinst ,nie in diesel ,dus angezien de meeste nederlandse tokos nog lang geen 12 uur per dag voeren lijkt me dat er totaal geen voordeel te halen is.
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor karst-jan » di feb 25, 2014 16:55

mixen alleen kost 12 liter per uur
electrisch kost 21 kwh per uur.
dit las ik tenminste in een onderzoekje.
je kan met een lichtere trekker voeren dus voeren verbruikt ook minder diesel.
en in principe hoeft het geen extra werkgang te zijn. het enige wat je extra moet hebben is een voerbandje die het in een voerbakje draait die je idd ook moet kopen.
viva la weidegang
karst-jan

Berichtdoor Flyinghollander » di feb 25, 2014 17:00

KJ maak hier maar eens een rekensom compleet, denk dat het je tegen valt hoor.
Flyinghollander

Berichtdoor karst-jan » di feb 25, 2014 17:09

Flyinghollander schreef:KJ maak hier maar eens een rekensom compleet, denk dat het je tegen valt hoor.

ik zal even kijken wat ik kan doen. ik heb niet echt een idee maar het idee staat me wel aan. stroom is zelf op te wekken en meestal duurzamer. ik zal even wat navraag gaan doen :yes:
viva la weidegang
karst-jan

Berichtdoor Roderick » di feb 25, 2014 17:23

Hier zijn er legio farms die met zo'n stationaire mixer werken.
Farm in de buurt die vorig jaar afbrandde is nu een spiksplinternieuwe barn aan het bouwen, met een overdekte stationaire mixer in erin. :?
Vanuit de stationaire mixer wordt het op een voerband gedraaid en dan voor de koeien gebracht. :idea:
De sleufsilo's liggen heel dicht bij de mixer, dus alles wordt heen en weer gesleept, en naar de mixer gebracht.
Tis mij te ingewikkeld en te duur om aan te schaffen + weer meer rotzooi wat kapot kan gaan. (voerbanden en andere shit)
Deze week: Hot tub is up and running :D (y)
Roderick

Beroep: boertje
Interesses: brede interesses

Berichtdoor maistro » di feb 25, 2014 23:57

diezel verbruik voor mengwagen met vertragingskast valt dik mee :idea:
gewoon met oude 6 pitter 12-1300 toeren laten draaien en alleen
aftakas aan zetten als mais er boven op moet :idea: dan kom ik aan slechts 3,2l./draaiuur
voor mixer.. Loader lust wel 4,5-5l/ draaiuur

Laatst artikel gelezen met automatisch voersysteem van wasserbauwer ding deed
het voor 5,07 euro / dag aan stroom dus dat vond ik dan nog weer best veel :oops:
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor karst-jan » wo feb 26, 2014 10:29

maistro schreef:diezel verbruik voor mengwagen met vertragingskast valt dik mee :idea:
gewoon met oude 6 pitter 12-1300 toeren laten draaien en alleen
aftakas aan zetten als mais er boven op moet :idea: dan kom ik aan slechts 3,2l./draaiuur
voor mixer.. Loader lust wel 4,5-5l/ draaiuur

Laatst artikel gelezen met automatisch voersysteem van wasserbauwer ding deed
het voor 5,07 euro / dag aan stroom dus dat vond ik dan nog weer best veel :oops:

3,2 liter per uur ? Is dat alleen het tijdens het mengen ? Dan is dat heel zuinig. Hoelang meng je dan ?
viva la weidegang
karst-jan

Berichtdoor boer pieter » wo feb 26, 2014 10:44

moet je niet compakt gaan voeren dan stijgt de diesel kosten nog al mijn voersysteen neemt 25 kw per dag aan stroom
hier bij mij is ook.e én met én voerband en die is al 20 jaar oud en nog nooit vervangen dus dat valt ook wel mee
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Henk » wo feb 26, 2014 11:19

boer pieter schreef:moet je niet compakt gaan voeren dan stijgt de diesel kosten nog al

Blijft apart... Maistro laat de mengert 2x rondgaan en issie gemixed en een CV-er mengt tot dat ie scheel ziet... :?
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Richt » wo feb 26, 2014 11:38

Henk schreef:
boer pieter schreef:moet je niet compakt gaan voeren dan stijgt de diesel kosten nog al

Blijft apart... Maistro laat de mengert 2x rondgaan en issie gemixed en een CV-er mengt tot dat ie scheel ziet... :?

Hier altijd onder het laden van de graskuil laten draaien met 300rpm op PTO dat het goed uitelkaar komt (als eerste evt na stroo) en dan nog 2 mn draaien als alles erin zit met 450 rpm op de PTO dan is het goed gemixt.
12m3 mengert met een verticale vijzel, trekker met 90l tank die eens in de 3-4 weken word getanked dus een 3-4L per dag voor 50MK, het jongvee en droge koeien, loader trekker kan ik zo niet zeggen want die draait tussendoor ook voor andere zaken.

Voor een grotere veestapel kan een vaste menger met één of twee aparte distributie wagentjes vast uit maar dan moeten die wagentjes ook de hele dag rond rijden, zoals bij Almarai Al Badiah waar ze een stuk of wat vaste mengers hebben en een heele divisie aan voer trucks.
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor karst-jan » wo feb 26, 2014 11:52

waarom moeten die wagens de hele dag rond rijden ? het meest effiecient met je materiaal mischien maar je gaat toch zelf ook geen klein mengwagentje kopen zodat je de hele dag ermee rond kan rijden ?
viva la weidegang
karst-jan

Berichtdoor Richt » wo feb 26, 2014 12:13

karst-jan schreef:waarom moeten die wagens de hele dag rond rijden ? het meest effiecient met je materiaal mischien maar je gaat toch zelf ook geen klein mengwagentje kopen zodat je de hele dag ermee rond kan rijden ?

Omdat zoon vaste mengert naar mijn idee geen voordeel bied bij een mixje per dag.
Als je een vaste menger hebt voor 80 koeien en een distributie wagen en je wilt een mix per dag maken heb je nodig
een 16-18 kuubs menger om te mengen met externe electro motor ( al snel een meerprijs van +-10 000€), een wagen om het rond te brengen en een loader/trekker met voorlader om te laden.
Lijkt me stug dat bij 1-2 wagentjes per dag het mindere verbruik in diesel een wagen van 15-20 000€ bekostigen met bij behorend onderhoud, ook al kun je dan met een wat lichtere trekker voer rond brengen.
Plus je moet al het voer redelijk bij elkaar hebben liggen, een wagen kun je op verschillende punten laden, een vaste menger staat waar die staat, dus je hebt extra installatie kosten (bij complete nieuw bouw zal dat punt wellicht wegvallen)
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Volgende

Keer terug naar Koe en mechanisatie