vaste mixer

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met mechanisatie.

Moderator: Moderators

Re: vaste mixer

Berichtdoor Davy » wo feb 26, 2014 21:51

Ik heb de prijslijst van de peecon elektrische mengwagen hier liggen, en je hebt 2 mogelijkheden, oftewel koop je de wagen volledig en ben je eigenaar van de accu's, oftewel koop je de wagen goedkoper en moet je de batterijen huren. Ik kwam vroeger op bedrijven met een biogasinstallatie, en daar wordt regelmatig een stationaire elektrische mixer gebruikt. Lossen gebeurd daar natuurlijk op de zelfde plaats als waar er geladen wordt, dus dan is een elektrische mixer al snel interessanter. Bij voeren van dieren in verschillende stallen heb ik mijn bedenkingen.
Davy

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor karst-jan » wo feb 26, 2014 22:15

Davy schreef:Ik heb de prijslijst van de peecon elektrische mengwagen hier liggen, en je hebt 2 mogelijkheden, oftewel koop je de wagen volledig en ben je eigenaar van de accu's, oftewel koop je de wagen goedkoper en moet je de batterijen huren. Ik kwam vroeger op bedrijven met een biogasinstallatie, en daar wordt regelmatig een stationaire elektrische mixer gebruikt. Lossen gebeurd daar natuurlijk op de zelfde plaats als waar er geladen wordt, dus dan is een elektrische mixer al snel interessanter. Bij voeren van dieren in verschillende stallen heb ik mijn bedenkingen.

En zonder de accu's maar met een krachtstroom aansluiting met mogelijkheid tot aftakas aandrijving ? Accu's zijn een veel te dure hobby opt moment.
life is short, do crazy stuff.
viva la weidegang
karst-jan

Interesses: alles met boer

Berichtdoor Richt » wo feb 26, 2014 22:26

In principe zou een wagen als deze : http://www.peecon.com/peecon/product/bi ... -hybrid-3/
Ook zonder accu's op 380 gemaakt kunnen worden denk ik zo? (ander elektrisch systeem maar zelfde principe)
Nadeel is dan wel dat je alsnog die zwaare trekker ervoor moet hebben om het eruit te draaien (of met een hele grote vertragings-kast werken maar dan duurt het weer erg lang om het eruit te draaien)
Richt

Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor Davy » wo feb 26, 2014 22:29

Op die bedrijven was de aandrijving natuurlijk met krachtstroom, mixer draait bijna de hele dag dan. Wat jij voorstelt is inderdaad nog geen al te slecht idee; een stopcontact voorzien bij de laadplaats, stekker insteken bij het laden, mengen op stroom. Vervolgens stekker er uit, naar de stal, en lossen met aftakas. Ik zou maar snel werk maken van je patent, wie weet wie er allemaal meeleest :mrgreen: Ik zie er in ieder geval wel de logica van in, zeker met de stijgende dieselprijzen.
Davy

Berichtdoor Davy » wo feb 26, 2014 22:40

Ik ben zelf ook wel redelijk op de hoogte van alles wat energieoverdracht en rendementen betreft, en je kan het wat weglachen, maar elektrische energie is op de langere termijn de oplossing. Probleem nu nog is dat de huidige batterijen veels te inefficiënt zijn. Zelf denk ik meer dat waterstof, die je in je voertuig omzet naar stroom waarmee je vervolgens elektromotoren aandrijft, de toekomst heeft. Het is niet voor niets dat bv. fendt met een electrotrekker bezig is (nog wel diesel aangedreven, maar het gaat meer over de energieoverdracht). Zij waren indertijd ook trendsetter met hun vario. New holland heeft trouwens al een waterstoftrekker. Feit is gewoon dat olie veel duurder gaat worden, en we gaan onze welvaart niet opgeven, dus moet er iets anders komen.
Davy

Berichtdoor Richt » wo feb 26, 2014 22:49

Davy schreef:Op die bedrijven was de aandrijving natuurlijk met krachtstroom, mixer draait bijna de hele dag dan. Wat jij voorstelt is inderdaad nog geen al te slecht idee; een stopcontact voorzien bij de laadplaats, stekker insteken bij het laden, mengen op stroom. Vervolgens stekker er uit, naar de stal, en lossen met aftakas. Ik zou maar snel werk maken van je patent, wie weet wie er allemaal meeleest :mrgreen: Ik zie er in ieder geval wel de logica van in, zeker met de stijgende dieselprijzen.

Patent ben je denk ik iets veel te laat mee, bestaat namelijk al :
http://krul-keenan.nl/web%201.htm
om maar een voorbeeld te geven.
Richt

Berichtdoor kobonde » do feb 27, 2014 07:40

Hier in DK zijn er best veel bedrijven met stationere mixer, gekombineerd met automatisch uitvoeren.
Nadeel is het op en neer gerijd van de kuil naar de mixer met de schovel/trekkervoorlader.
Een in mijn erfagoep heeft de kuilen in het land. laad het voer eerst op een kipwagen en kipt het in de voer schuur en laad het vervolgens in de stationere mixer.
voor het jongvee draait hij het voer weer op de kipper en rijd naar de jongvee stal kipt het daar op en laadt het met de
bocat in een voer truk van een meter breed. Hoe blijf je bezig op een dag.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor Richt » do feb 27, 2014 09:15

kobonde schreef:Hier in DK zijn er best veel bedrijven met stationere mixer, gekombineerd met automatisch uitvoeren.
Nadeel is het op en neer gerijd van de kuil naar de mixer met de schovel/trekkervoorlader.
Een in mijn erfagoep heeft de kuilen in het land. laad het voer eerst op een kipwagen en kipt het in de voer schuur en laad het vervolgens in de stationere mixer.
voor het jongvee draait hij het voer weer op de kipper en rijd naar de jongvee stal kipt het daar op en laadt het met de
bocat in een voer truk van een meter breed. Hoe blijf je bezig op een dag.

Dat is dan ook wel weer een heel extreem geval van verkeerde machine gekozen. En het houd je niet eens van de straat.
Richt

Berichtdoor Flyinghollander » do feb 27, 2014 09:20

Al deze oplossing kosten redelijk geld, niet goedkoper om weer bij de basis te beginnen, kuilblokken voor het voerstek of koeien die zelf het voer bij de kuilbult ophalen.
Flyinghollander

Berichtdoor Richt » do feb 27, 2014 09:38

Flyinghollander schreef:Al deze oplossing kosten redelijk geld, niet goedkoper om weer bij de basis te beginnen, kuilblokken voor het voerstek of koeien die zelf het voer bij de kuilbult ophalen.

Koeien die het zelf ophalen is leuk, alleen moet dat tegenwoordig overdekt of al het regenwater als mest uitrijden, dat kost ook €€€
Kuilblokken voor het hek kan wel maar is toch ook kwa productie en arbeid naar mijn idee niet ideaal, of je moet een Weelink hek hebben wat ook weer paar €€€ kost.
Richt

Berichtdoor karst-jan » do feb 27, 2014 10:26

Richt schreef:
Davy schreef:Op die bedrijven was de aandrijving natuurlijk met krachtstroom, mixer draait bijna de hele dag dan. Wat jij voorstelt is inderdaad nog geen al te slecht idee; een stopcontact voorzien bij de laadplaats, stekker insteken bij het laden, mengen op stroom. Vervolgens stekker er uit, naar de stal, en lossen met aftakas. Ik zou maar snel werk maken van je patent, wie weet wie er allemaal meeleest :mrgreen: Ik zie er in ieder geval wel de logica van in, zeker met de stijgende dieselprijzen.

hoe voert die boer dan ? ik zie nameliijk geen aftakas en geen accu
viva la weidegang
karst-jan

Berichtdoor Richt » do feb 27, 2014 10:46

karst-jan schreef:
Richt schreef:

hoe voert die boer dan ? ik zie nameliijk geen aftakas en geen accu

Moet je toch beter kijken op de 2de foto ;)
Richt

Berichtdoor karst-jan » do feb 27, 2014 10:53

o ja. ik zie nu een stompje (y) maar de kosten waren daar niet lager ?
viva la weidegang
karst-jan

Berichtdoor Richt » do feb 27, 2014 11:06

karst-jan schreef:o ja. ik zie nu een stompje (y) maar de kosten waren daar niet lager ?

Geen idee wat of waarom, weet alleen dat die wagen tekoop staat omdat ik em laatst op die site zag.
Geen idee waarom die is ingeruild dus. Principe is op zich niet gek. Maar die motor kost je zo een 10-14 000€ extra en dan de dubbele aandrijving er nog boven op (als je nieuw koopt, catalogus prijs)
Richt

Berichtdoor Arie » do feb 27, 2014 11:32

Richt schreef:
karst-jan schreef:o ja. ik zie nu een stompje (y) maar de kosten waren daar niet lager ?

Geen idee wat of waarom, weet alleen dat die wagen tekoop staat omdat ik em laatst op die site zag.
Geen idee waarom die is ingeruild dus. Principe is op zich niet gek. Maar die motor kost je zo een 10-14 000€ extra en dan de dubbele aandrijving er nog boven op (als je nieuw koopt, catalogus prijs)

Tja, de kosten gaan voor de baten uit hé :wink: heb je enig idee wat die Peecon hybride kost? :shock:

Mengen op stroom zou ook een hoop lawaai schelen. Een dingetje voor als je buren vlakbij hebt :o
Arie

Interesses: melkkoeien

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en mechanisatie