Mestscheider

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met mechanisatie.

Moderator: Moderators

Mestscheider

Berichtdoor ERICJAN » ma mei 09, 2016 09:26

We willen een mestscheider aanschaffen voor biobedding,

welke mestscheider moet je juist wel of niet hebben? wie hebben ervaring?
ERICJAN

Re: MESTSCHEIDER

Berichtdoor melker » ma mei 09, 2016 12:32

Wij hebben die van SIM Holland, draaien sinds vandaag, continu systeem draaien 24/7 hele jaar door. Komt al met al nog wel een en ander bij. Maar kan de droge fractie gratis kwijt, wordt zelfs afgehaald :yes:
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor john jakobs » ma mei 09, 2016 12:57

alles goed beveiligd zodat niet het hele erf vol met stront kan kome te staan
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor Hookwood Holsteins » ma mei 09, 2016 14:12

melker schreef:Wij hebben die van SIM Holland, draaien sinds vandaag, continu systeem draaien 24/7 hele jaar door. Komt al met al nog wel een en ander bij. Maar kan de droge fractie gratis kwijt, wordt zelfs afgehaald :yes:

met bon?
Hookwood Holsteins

Berichtdoor lienhoeve » ma mei 09, 2016 14:31

Hookwood Holsteins schreef:
melker schreef:Wij hebben die van SIM Holland, draaien sinds vandaag, continu systeem draaien 24/7 hele jaar door. Komt al met al nog wel een en ander bij. Maar kan de droge fractie gratis kwijt, wordt zelfs afgehaald :yes:

met bon?

Ik ben het eerder ook al eens tegengekomen hier op het forum dat melker zei dat hij de dikkepoepfractie kostenloos kan afvoeren.
Klinkt te mooi om waar te zijn; ik moet dit jaar nog ca. 1600 m3 drijfmest afzetten. Bij aanschaf van zo'n scheider zou ik em in 1 of 2 jaar kunnen terugverdienen???? :roll: Ik moet wel wegen en monsteren :x

Zodra ik dikke fractie gratis kan afvoeren schaf ik zo'n scheidertje aan!!!!!!!!
power to the bauer
lienhoeve

Beroep: duurzame boer
Interesses: duurzaam boeren, alles duurzaam

Berichtdoor Henk » ma mei 09, 2016 15:33

Melker werkt volgens mij samen met een akkerbouwer. Mss een gesloten-beurs-systeem opgezet samen :?:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

Geregeld geen nieuwe blog op http://www.hofvanpostel.com/blog.html
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Jappie » ma mei 09, 2016 16:47

ik moet nog 300 m3 aanvoeren dan past gratis niet zo mooi :no:
Alles wat je uitgegeven hebt pakt niemand je weer af!
https://www.facebook.com/bergsmadrain
Jappie

Beroep: Melkveehouder/ZZP-er

Berichtdoor melker » ma mei 09, 2016 18:34

Het scheiden van mest kost natuurlijk wel paar centen, capaciteit is ca 2 m3 per uur, hoe droger hoe lager. En stroomverbruik ca 13 kw per uur. Op zich zouden we alle mest op boer/boer basis kunnen afzetten, zonder bemonsteren maar als je het gaat bewerken dan moet je ook bemonsteren. Droge fractie valt in bunker en moet eens in de 10 tot 14 dagen met shovel worden leeg gereden om op vloeistof dichte plaat te worden gebracht. Het grote voordeel voor akkerbouwer is dat hij het de hele winter mag uitrijden als ruige mest. Dus meer speling en minder gestress rondom 1 september. Voor ons ca 20% minder opslagcapaciteit en een product wat we in boxen kunnen gooien ipv zaagsel.
Scheelt ook nog een kleine 1000 m3 dat we minder hoeven af te zetten doordat je iets meer kunt sturen in de N/P verhouding. Volgend jaar kan ik dat alles pas bevestigen :?
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor lienhoeve » ma mei 09, 2016 19:37

Bedankt voor je uitleg melker (y)

Bij boer boer is alles nog wel wat makkelijker te regelen denk ik. Bij monsteren ligt het misschien wat lastiger.
Wellicht moet ik zelf nog even een akkerbouwer zoeken, handelaren in mest leunen,vooral dit jaar, lekker achterover en zeggen "tsja, aanbod genoeg" :|
power to the bauer
lienhoeve

Berichtdoor G.U. » ma mei 09, 2016 19:56

Stap op de fiets en spreek een stuk of wat akkerbouwers aan. Wie weet doe je wat contacten op dat je zonder tussenkomst van derde mest kunt afzetten. Is veel gezonder voor je portemonee :wink:
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor lienhoeve » ma mei 09, 2016 21:02

G.U. schreef:Stap op de fiets en spreek een stuk of wat akkerbouwers aan. Wie weet doe je wat contacten op dat je zonder tussenkomst van derde mest kunt afzetten. Is veel gezonder voor je portemonee :wink:

Ga ik morgen meteen doen :cheers:
power to the bauer
lienhoeve

Berichtdoor Henk » di mei 10, 2016 07:35

Wanneer het noorden netto een mesttekort heeft moet mestplaatsing niet moeilijk zijn lijkt me...
Ondertussen karren mesttransporteurs nog dagelijks mest de grote rivieren over van zuid naar noord.
In principe moet het noorden met gemak de oostelijke/zuidelijke stront weg kunnen concurreren :yes:
Wat dat betreft hakt het zuiden al veel langer met het bijltje en hebben de grootste meststromen jaren geleden al hun weg gevonden.
Schijnt trouwens dat momenteel in het oosten van het land het mestprobleem het grootste is.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

Geregeld geen nieuwe blog op http://www.hofvanpostel.com/blog.html
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor willemk » di mei 10, 2016 07:49

Henk schreef:Wanneer het noorden netto een mesttekort heeft moet mestplaatsing niet moeilijk zijn lijkt me...
Ondertussen karren mesttransporteurs nog dagelijks mest de grote rivieren over van zuid naar noord.
In principe moet het noorden met gemak de oostelijke/zuidelijke stront weg kunnen concurreren :yes:
Wat dat betreft hakt het zuiden al veel langer met het bijltje en hebben de grootste meststromen jaren geleden al hun weg gevonden.
Schijnt trouwens dat momenteel in het oosten van het land het mestprobleem het grootste is.

Na het gelijkspel van ajax en de graafschap wordt het steeds moeilijker om mest in het westen van nederland af te zetten
Als het niet gaat zoals het mot dan mot het maar zoals het gaat.
willemk

Beroep: veehouder, mannetje van alles
Interesses: van alles

Berichtdoor Henryw » di mei 10, 2016 19:26

Hier een Bauer mestscheider, die we alleen gebruiken voor boxstrooisel

was hier de afweging tussen Bauer en Sepcom. Sepcom was volgens mij al duurder, maar heeft dan een electronisch geregelde kop (voor tegendruk). Bauer heeft dit gewoon met gewichten --> minder kans op storing, en volgens mij goedkoper.

ervaringen hier:
als de put vol wordt (eind januari/ begin februari zegmaar) dan is het lastig om genoeg mest te krijgen omdat de dunne mest dan wel rondgepompt wordt met mixen en dikke minder. Gaan we uitrijden, dan gaat opeens super hard, wanneer het dikke mee begint te stromen.

omdat we hier een dompelpomp hebben die aan het eind van de mixput staat (dus doodlopend) moeten we wanneer we de scheider aan hebben staan wel om de paar uur de mixer even aan hebben.

verder moeten we de zeef zo nu en dan schoonmaken. Schat in dat we dit ong. 1x per 3 maanden doen (eigenlijk wat te vaak, maar merken wel dat ie daarna meer doet).

Verder is dus, zoals hierboven gezegd de aanvoer van mest wel bepalend voor de capaciteit als er dus heel veel "dikke" drijfmest de scheider in komt, dan wil ie wel eens een keer in de beveiliging schieten. Maar dan moeten de gewichtjes dus even verplaatst worden (dit is vrij simpel).

wel even goed buizenplan maken (waar komt de mest vandaan en waar moet het heen) en ondergronds, dan zit het nooit in de weg!

En wat volgens mij hier op forum ook wel een beetje leeft: Als zand geen optie is, dan is er geen beter strooisel te vinden dan biobedding :cheers:

Weet wel van iemand dat de bauer na 1 jaar in de soep gedraaid is. Maar die liep volgens mij ongeveer 24/7 (groot bedrijf, en toen dacht ik ook zand in de boxen) en daar werden naast de gewone gewichten ook nog 'wat' extra er aan gehangen.

met 1 dag in de week (ongeveer 8 uur in de winter) kunnen we rond de 140 boxen redelijk goed vol houden. En anders doen we het een dagje extra.
Henryw

Berichtdoor christo » di mei 10, 2016 21:04

Hier ook een bauer. Draait 4 uur per week voor 135 boxen. Wel altijd goed gemixte mest. Eenvoudig en degelijke machine. Zeer tevreden.
christo

Volgende

Keer terug naar Koe en mechanisatie