Mestscheider

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met mechanisatie.

Moderator: Moderators

Re: MESTSCHEIDER

Berichtdoor Arie » di mei 10, 2016 21:34

Henryw schreef:ervaringen hier:
als de put vol wordt (eind januari/ begin februari zegmaar) dan is het lastig om genoeg mest te krijgen omdat de dunne mest dan wel rondgepompt wordt met mixen en dikke minder.

Dan trek je de aanzuigslang toch een stukje omhoog? Dan pakt die wat meer dikke mee van de bovenste laag. Of kan dat niet?
Arie

Beroep: Melkveehouder
Interesses: melkkoeien

Berichtdoor christo » di mei 10, 2016 22:27

Vaker mixen?
christo

Berichtdoor kobonde » wo mei 11, 2016 06:54

Henry, Jullie hebben zeker alle opslag onder de stal, een kollega die een scheider heeft. pompt eerst wat mest over naar de
mestput mikst daarna en zet vervolgens de scheider aan en laat de dunne fraktie teruglopen in de put aan de achterkant.
Voor de genen die nog moeten bouwen en willen mestscheiden, zou ik het advies willen geven de mestput in 2 twee
compartimenten te delen. Zeker als je dikke fraktie afvoert en niet alleen in boxen doet, wordt de mest steeds dunner
als je de dunne fraktie niet apart kan opslaan.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor christo » wo mei 11, 2016 08:57

Ik zou er niet aan beginnen om de mest gescheiden af te voeren. Gaat discussie opleveren over de werkingscoefficient van de dunne fractie. Ga maar bewijzen hoeveel dunne er 60 en hoeveel er een 70% werking heeft.
christo

Berichtdoor Henk » wo mei 11, 2016 09:50

christo schreef:Ik zou er niet aan beginnen om de mest gescheiden af te voeren. Gaat discussie opleveren over de werkingscoefficient van de dunne fractie. Ga maar bewijzen hoeveel dunne er 60 en hoeveel er een 70% werking heeft.

Plus je levert het beste deel af.
Met dunne mest heb je wel int voorjaar je gras eerder aan de praat :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor christo » wo mei 11, 2016 12:00

Hier wordt door varkensboeren massaal hun dikke afgevoerd. En dan maar karren met de dunne om het organische stofgehalte op peil te houden :no:
christo

Berichtdoor Wim R » wo mei 11, 2016 12:01

Henk schreef:
christo schreef:Ik zou er niet aan beginnen om de mest gescheiden af te voeren. Gaat discussie opleveren over de werkingscoefficient van de dunne fractie. Ga maar bewijzen hoeveel dunne er 60 en hoeveel er een 70% werking heeft.

Plus je levert het beste deel af.
Met dunne mest heb je wel int voorjaar je gras eerder aan de praat :yes:

Vraag me ook af of je na een tijd jezelf niet in de vingers gaat snijden. Bij enkel grasteelt zal het meevallen maar als je ook nog een flink areaal bouwland hebt is os zeker niet te missen.
Wim R

Beroep: Ex melkveehouder , vanalles wat.

Berichtdoor kobonde » wo mei 11, 2016 12:26

Ongescheiden mest heeft te weing N en teveel P voor gras, met dunne fraktie kun je meer N geven zonder te hoog met
de P uit te komen, omdat er weing P in de dune fraktie zit. Dikke fraktie zal goed af te zetten aan akkerbouwers
vanwege de OS en de P en je kan het in de Herfst/ winter uitrijden op graan.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor christo » wo mei 11, 2016 12:30

Meeste knorreboeren hebben niet veel grasland. O.s is van latere zorg.
christo

Berichtdoor Henryw » wo mei 11, 2016 19:34

We hebben hier inderdaad alle opslag onder de stal (3 putten, waarvan 2 met elkaar in verbinding staan en 1 niet).

Het aanzuigpunt hoger doen werkt niet, want we hebben hier een dompelpomp in de put.

OP de mestscheider zit een overloop en nu hebben we het buizenstelsel aangepast zodat de overloop zover mogelijk van het zuigpunt er weer in komt, met de bedoeling dat de mest wat meer gaat stromen. En dat helpt.
alleen nadeel daarvan is weer dat we eind januari wel wat last hadden van schuim.

klinkt allemaal volgens mij wat negatiever dan het is hoor :)
alleen je moet er even bij nadenken omdat je soms tegen dingen aanloopt die niet helemaal gaan zoals verwacht.
schoonmaken van de zeef wat ik boven noemde is wel een dingetje van scheider zelf denk ik? tenminste weet niet hoe dit bij anderen of andere merken is?
Henryw

Berichtdoor Arie » za mei 14, 2016 18:02

christo schreef:Gaat discussie opleveren over de werkingscoefficient van de dunne fractie. Ga maar bewijzen hoeveel dunne er 60 en hoeveel er een 70% werking heeft.

Met wie ga je die discussie krijgen dan? :roll:
Arie

Berichtdoor Arie » za mei 14, 2016 18:05

kobonde schreef:Ongescheiden mest heeft te weing N en teveel P voor gras, met dunne fraktie kun je meer N geven zonder te hoog met de P uit te komen

Is maar net hoe je fosfaat toestand in de bodem is. Die is hier zo laag da ik heel niks geen P hoef af te voeren. Wat ik af moet voeren is voor de N.
Arie

Berichtdoor christo » za mei 14, 2016 20:14

Arie schreef:
christo schreef:Gaat discussie opleveren over de werkingscoefficient van de dunne fractie. Ga maar bewijzen hoeveel dunne er 60 en hoeveel er een 70% werking heeft.

Met wie ga je die discussie krijgen dan? :roll:

Als je een mestbon in gaat sturen van de afvoer van dikke fractie dan geef je aan dat je mest scheidt. Er is vast wel een keer iemand die het leuk vind om dat eens uit te zoeken.
christo

Berichtdoor Hookwood Holsteins » zo mei 15, 2016 10:18

christo schreef:Ik zou er niet aan beginnen om de mest gescheiden af te voeren. Gaat discussie opleveren over de werkingscoëfficiënt van de dunne fractie. Ga maar bewijzen hoeveel dunne er 60 en hoeveel er een 70% werking heeft.

Dunne fractie heeft een werkingscoëfficiënt van 80% zelfs. Als je weidt heb je een werkingscoëfficiënt van 45 % en als je niet weidt 60%. Als je de dunne fractie niet apart opslaat hoef je niks te bewijzen want als je de dunne fractie mengt met de rest van de mest heeft alle mest een werkingscoëfficiënt van 80. Dit houdt in dat je dan dus minder kunstmest mag strooien.

https://www.rvo.nl/sites/default/files/2015/04/Tabel%203%20Werkingsco%C3%ABffici%C3%ABnt%20dierlijke%20en%20andere%20organische%20meststoffen%202014-2017(1).pdf
Hookwood Holsteins

Re: Mestscheider

Berichtdoor melker » zo mei 15, 2016 10:24

:yes: daarom moet dunne fractie in aparte silo en dan nog is het heel gereken :(
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en mechanisatie