Mestscheider

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met mechanisatie.

Moderator: Moderators

Re: Mestscheider

Berichtdoor melker » za aug 20, 2016 12:16

:yes: Half kilo soja er bij kan zo maar 2 kg per koe schelen. Maar koeien weiden hier ook nog enigzins en moeten een 5 kg uit gras halen. Nog 5 week en dan voeren we soja % weer op naar 2 kg per koe.
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor john jakobs » za aug 20, 2016 12:17

melker schreef:Wat is laag? We kunnen het gem rond de 20 houden, ook in de zomer met beperkt weiden. Maar er moet iin verhouding meer fosfaat weg dan stikstof. Belangrijkste is dat we afvoer kunnen spreiden, nu kan je beter geen mest afvoeren, kost hier nu ook 17 euro per m3. Door scherp op fosfaat te sturen met laag ureum zit er ook nog al wat lagere gehaltes in de mest, soms minder dan 1 % P en 3,3N, als je die per m3 moet afvoeren voor 17 euro kan je ook beter laatse koeien weg doen :(

vindt het wel heel laag is je put wel dicht ,,teveel reiningswater,, water bakken om kiepen ,
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor Henk » za aug 20, 2016 13:24

melker schreef::yes: Half kilo soja er bij kan zo maar 2 kg per koe schelen. Maar koeien weiden hier ook nog enigzins en moeten een 5 kg uit gras halen. Nog 5 week en dan voeren we soja % weer op naar 2 kg per koe.

Dat zal allemaal best wel overal maar bij ons dus niet :no: met een half kilootje soja extra scheelt het wel iets in de melk maar geen liters :no: wel trekt het eiwit dan vaak naar een iets mooier niveau :yes:
Als je tmr voert moet je je rantsoen grondig upgraden wil je met ALLE koeien gemiddeld 2 liter stijgen :idea: en in veel gevallen maken die extra kosten de extra melk niet goed :no:
Is ook geen geheim dat de meeste tmr-isten te duur voeren...
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

Wekelijks een nieuwe blog over Boer Zoekt Vrouw op http://www.hofvanpostel.com/blog.html
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor jan.nl » za aug 20, 2016 23:52

Henk schreef:
melker schreef::yes: Half kilo soja er bij kan zo maar 2 kg per koe schelen. Maar koeien weiden hier ook nog enigzins en moeten een 5 kg uit gras halen. Nog 5 week en dan voeren we soja % weer op naar 2 kg per koe.

Dat zal allemaal best wel overal maar bij ons dus niet :no: met een half kilootje soja extra scheelt het wel iets in de melk maar geen liters :no: wel trekt het eiwit dan vaak naar een iets mooier niveau :yes:
Als je tmr voert moet je je rantsoen grondig upgraden wil je met ALLE koeien gemiddeld 2 liter stijgen :idea: en in veel gevallen maken die extra kosten de extra melk niet goed :no:

Is nu andere tijd Henk,quotum vrij :P alle extra melk is na aftrek voerkosten winst :yes:
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor poekske » zo aug 21, 2016 07:33

Mestafzet kost niks dus?
poekske

Beroep: Arbeider in slagerij / helper op boerderijen
Interesses: melkkoeien en alles errond, en machines

Berichtdoor Arno » zo aug 21, 2016 16:27

:lol: :lol: :lol: :lol: melk al weer een heel tijdje 'quotumvrij' maar extra melk kost ietsies meer als alleen voerkosten.
Ik heb het al meerdere keren gezegd hier maar in de vergelijkingscijfers zie je zelden tot nooit een xtreem hoog produktie bedrijf in de top 25% lage kosten bedrijven ,en nooit in de top 5%.
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor Henk » ma aug 22, 2016 17:23

Kan zijn Jan maar stel ik druk er een kilo per koe extra sojaschroot in, wil ik die kilo minstens vergoed zien in de melk :yes: en da's momenteel anderhalve liter per koe extra melken :idea: maar die vlieger gaat bij ons nooit op helaas :no: want je geeft álle koeien die kilo sojaschroot en het gros van je koeien reageert er amper op. Verse koeien wel tuuk maar da's op de grote hoop marginaal ik mijn optiek en mijn systeem :yes:

Er is gewoon een optimum en die kán met de melkprijs mee fluctueren :idea:

Wekelijks een nieuwe blog over Boer Zoekt Vrouw op http://www.hofvanpostel.com/blog.html
Henk

Berichtdoor kobonde » ma aug 22, 2016 18:34

Henk, als je het voer nivo verhoogt duurt dat een tijd voor je het merkt omdat erst alle koeien aan een nieuwe
laktatie moeten zijn begonnen. Het tegenovergestelde geld ook het voernivo verlagen merk je eerst ook bijna niks van
alleen de nieuwmelkten zullen het minder doen. na een tijdje begint de produktie te dalen en vind je dat je te veel
voert tov de produktie en knijpt nog wat meer.
Daarom past TRM het beste bij een hoge produktie, en kun je bij produkties onder de 9000 kg beter indevidueel
voeren.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor boer pieter » ma aug 22, 2016 20:54

Of groepen maken
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Marcel V » ma aug 22, 2016 20:55

Henk schreef:

TMR werkt het beste als je 2 of meer groepen hebt. In 1 groep geven de verse te weinig of ben je de oudmelkse aan het mesten :yes:
als ik het niet meer weet , kun je het altijd nog aan joost vragen
Marcel V

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor jan.nl » ma aug 22, 2016 21:53

Arno schreef::lol: :lol: :lol: :lol: melk al weer een heel tijdje 'quotumvrij' maar extra melk kost ietsies meer als alleen voerkosten.
Ik heb het al meerdere keren gezegd hier maar in de vergelijkingscijfers zie je zelden tot nooit een xtreem hoog produktie bedrijf in de top 25% lage kosten bedrijven ,en nooit in de top 5%.

Wat is extreem :?: Als een koe in staat is om veel melk te geven dan moet er ook gevoerd worden,kost gaat voor de baat :yes: Waar ik mee bezig ben is een bietje de balans te vinden waar ik wat verdien en de koe gezond blijft :yes: .Genetisch kan een koe makkelijk 12000kg geven dan moet je ook zorgen dat het mogelijk is :yes:En als het nix wordt dan hebben we het in ieder geval geprobeerd :wink:
jan.nl

Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor Henk » di aug 23, 2016 20:09

Marcel V schreef:TMR werkt het beste als je 2 of meer groepen hebt. In 1 groep geven de verse te weinig of ben je de oudmelkse aan het mesten :yes:

Kheb na krap 30 jaar gemengd voeren een hele andere mening hierover. De eerste jaren verschillende keren op advies van mensen groepen gemaakt met verschillende rantsoenen.
Stel dat je een lp groep hebt en zo gauw ze naar de 25 liter gezakt zijn gaan ze daar heen. En altijd zakte zo'n koe in enkele dagen naar 20 liter oftewel je bent kv aant besparen maar je verlies dubbel en dwars melk (n)

Daarom al bijna 20 jaar alles in 1 groep (y)

Henk

Berichtdoor melkverwerker » wo aug 24, 2016 14:51

Kun je de groepen niet beter op conditie indelen ipv. Productie?
Dit natuurlijk wel rekening houdend dat het voer terug verdient moet worden.
melkverwerker

Beroep: operator van melk naar poeder
Interesses: fokkerij en boomstammen door de bagger sjouwen

Berichtdoor Erik S. » do aug 25, 2016 07:04

Henk schreef:Kheb na krap 30 jaar gemengd voeren een hele andere mening hierover. De eerste jaren verschillende keren op advies van mensen groepen gemaakt met verschillende rantsoenen.
Stel dat je een lp groep hebt en zo gauw ze naar de 25 liter gezakt zijn gaan ze daar heen. En altijd zakte zo'n koe in enkele dagen naar 20 liter oftewel je bent kv aant besparen maar je verlies dubbel en dwars melk (n)

Wat was het verschil in rantsoen tussen die twee groepen dan? ik maak hier nooit meer dan 1 kg DS verschil

dat wil zeggen naar laagproductief toe wordt 1 kg DS mais vervangen door 1 kg DS graskuil en aandeel soja mee omlaag gesteld en dat werkt goed (y) Doen we nu jaar of 5 op deze manier in 'stal seizoen' in weideseizoen wordt er 1 rantsoen gemaakt omdat het dan net in de mengwagen past omdat de rest in de wei wordt opgevreten :mrgreen:
Erik S.

Beroep: Boer en Boerenverstand

Berichtdoor G.U. » do aug 25, 2016 09:08

Erik S. schreef:
Henk schreef:Kheb na krap 30 jaar gemengd voeren een hele andere mening hierover. De eerste jaren verschillende keren op advies van mensen groepen gemaakt met verschillende rantsoenen.

Wat was het verschil in rantsoen tussen die twee groepen dan? ik maak hier nooit meer dan 1 kg DS verschil

dat wil zeggen naar laagproductief toe wordt 1 kg DS mais vervangen door 1 kg DS graskuil en aandeel soja mee omlaag gesteld en dat werkt goed (y) Doen we nu jaar of 5 op deze manier in 'stal seizoen' in weideseizoen wordt er 1 rantsoen gemaakt omdat het dan net in de mengwagen past omdat de rest in de wei wordt opgevreten :mrgreen:

Wat is het nut dan precies van twee groepen als je het ransoen nagenoeg niet verandert?
Wâldgaren dairy
G.U.

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en mechanisatie