Mestscheider

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met mechanisatie.

Moderator: Moderators

Re: Mestscheider

Berichtdoor Henk » do aug 25, 2016 12:16

Juistum :yes: hoop gedoe met wss netto 0 winst :| Ik zit aardig op de centen :oops: dus ik bleef het in het begin ook maar proberen maar het haalde niks uit :no:

Krachtvoerkosten incl. mineralen incl. jongvee zit al jaren tussen de 5-6 ct. tegenover gemiddelde groep van 8-9 ct. Ruwvoerkosten laatste 5 jaar trouwens negatief :yes: lang leve het mechanisch grazen :cheers: :wink:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

Wekelijks een nieuwe blog over Boer Zoekt Vrouw op http://www.hofvanpostel.com/blog.html
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Erik S. » ma aug 29, 2016 19:15

G.U. schreef:Wat is het nut dan precies van twee groepen als je het ransoen nagenoeg niet verandert?

nagenoeg niet veranderd?
Afbeelding

Mijn uitdaging is een kloppend rantsoen voor hoog en laag productief fabriceren met eigen voedermiddelen, 1 kg ds in ruwvoer wijzigen en besparen op soja (feitelijk dus meer dan 1 kg ds aanpassing) vind ik echt wel de moeite waard :yes:

verder heb ik de koeien toch al in twee groepen lopen en kan vind ik een mengwagen kopen waar voor alle koeien het winterrantsoen in past domweg te duur (en die zwaardere trekker die ik dan nodig heb ook) Kan nu mooi toe met een 20 kuub's wagen met 100pk er voor zodat ik in de zomer dag naast het weidegras wel net voor 150 koeien het in 1 wagen kan houden :cheers:
Erik S.

Beroep: Boer en Boerenverstand

Berichtdoor Talis » do sep 08, 2016 19:34

maar wat heeft dit allemaal met een mestscheider te maken.
om even ontopic te komen, hoor her en der al verhalen van klebsiella in de mest. En hoorde ook al geruchten dat FC zich langzaam druk begint te maken over mest in de boxen..
Talis

Berichtdoor melker » do sep 08, 2016 20:27

Waar heb je dat gelezen? Kan hier tot dus ver niks geen schokkende feiten melden, niet te dikke laag tegelijk er in gooien, koeien zijn mooi schoon.
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Sander » do sep 08, 2016 21:16

zodra ze kunnen aantonen dat de melkkwaliteit eronder lijdt net als bij compost is het gedaan met mest in de boxen bij fc boeren. ze broeden er al paar jaar op. kwestie van tijd. voordeel van compost was dat het maar een kleine groep boeren betrof. deze groep is nu vele malen groter en hebben geinvesteerd in een scheider. valt dan wat in minder goede aarde. maar zodra ze de stok gevonden hebben gaan ze er mee slaan.

stropdassenemotie noem ik het maar.
Dit oerwoud aan regels heeft u te danken aan Piet Boer
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor h.groothuis » do sep 08, 2016 21:30

Talis schreef:maar wat heeft dit allemaal met een mestscheider te maken.
om even ontopic te komen, hoor her en der al verhalen van klebsiella in de mest. En hoorde ook al geruchten dat FC zich langzaam druk begint te maken over mest in de boxen..

Hmm, :roll: hier net tegenovergestelde, gescheiden mest id boxen niks aan het handje,1e soort zaagsel laten komen want de putten waren te leeg om te scheiden en het zaagsel was 30% goeikoper geworden....zondagmorgen voor een week 3 aan de mast......melkmonster....klebsiella :shock: zondagavond 2 erbij die wel beter werden...de klebsiella klanten lopen er nog sloerig bij alle 3 kapot kwartier...andere beide goed opgeknapt....bij die 3 zat een 133 lw koe bij, gaat me sneu af :roll: (n)

je koeien in een ander diersoort z'n mest laten liggen is wel ethisch verantwoord ?
h.groothuis

Berichtdoor Talis » vr sep 09, 2016 04:43

h.groothuis schreef:
Talis schreef:maar wat heeft dit allemaal met een mestscheider te maken.

Hmm, :roll: hier net tegenovergestelde, gescheiden mest id boxen niks aan het handje,1e soort zaagsel laten komen want de putten waren te leeg om te scheiden en het zaagsel was 30% goeikoper geworden....zondagmorgen voor een week 3 aan de mast......melkmonster....klebsiella :shock: zondagavond 2 erbij die wel beter werden...de klebsiella klanten lopen er nog sloerig bij alle 3 kapot kwartier...andere beide goed opgeknapt....bij die 3 zat een 133 lw koe bij, gaat me sneu af :roll: (n)

je koeien in een ander diersoort z'n mest laten liggen is wel ethisch verantwoord ?

dat is erg sneu. Had putten ook leeg en heb 35 ton gehygieniseerde afval uit de kassen laten aanrukken. Plan is wel om straks weer mest te laten scheiden. Voldeed altijd super. hoorde van vertegenwoordiger van robots, dat er al 3 waren die alles eruit gehaald hadden vanwege klebsiella.
Talis

Berichtdoor BsK » di sep 27, 2016 15:37

vandaag even én mestscheider wezen kijken. man zei de scheider kon maximaal tot 35% droge stof. is dit hoog genoeg voor om in de boxen te gebruiken??
Gestlundegård
BsK

Interesses: Koeien

Berichtdoor HoK » di sep 27, 2016 15:55

BsK schreef:vandaag even én mestscheider wezen kijken. man zei de scheider kon maximaal tot 35% droge stof. is dit hoog genoeg voor om in de boxen te gebruiken??

Verhalen die je hier hoort in de regio moeten je vezels wel 36% tot 40% zijn. En het bed in dunne laagjes opbouwen, te veel in 1 keer is vragen om problemen.
HoK

Berichtdoor christo » di sep 27, 2016 17:34

Weet iemand wat een nieuwe zeef voor een bauer scheider kost?
christo

Berichtdoor Talis » di sep 27, 2016 20:31

BsK schreef:vandaag even én mestscheider wezen kijken. man zei de scheider kon maximaal tot 35% droge stof. is dit hoog genoeg voor om in de boxen te gebruiken??

ja. meer dan genoeg. Wij scheiden altijd dikke 30 procent ds. Voor je 3 dgn verder bent, denk je al moet niet droger worden.
Talis

Berichtdoor walmark » di sep 27, 2016 21:07

Waarom niet :?:
walmark

Beroep: dairy farmer
Interesses: ja

Berichtdoor Sander » di sep 27, 2016 22:11

die ervaring had ik nooit. ja mogelijk komt die gedachte even bij je op bij zo'n septembermaand als deze maar voor de rest....

strooisel kan me niet droog genoeg zijn, lijkt me ook het meest gezond.
Dit oerwoud aan regels heeft u te danken aan Piet Boer
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Talis » wo sep 28, 2016 04:41

Sander schreef:die ervaring had ik nooit. ja mogelijk komt die gedachte even bij je op bij zo'n septembermaand als deze maar voor de rest....

strooisel kan me niet droog genoeg zijn, lijkt me ook het meest gezond.

dan moet je geen diepstrooisel nemen. Als het te droog is, krijg je geen goede bedding. Koe geeft warmte af. dus het product droogt goed door als het in de boxen ligt
Talis

Berichtdoor Robert » wo sep 28, 2016 07:16

klebsiella kwam deze zomer heel veel voor.
Op bedrijven met droge mest in de boxen maar ook op bedrijven met matten of zaagsel.

Advies op alle bedrijven is, de boxen zo schoon mogelijk maken en dan droog zaagsel of stro erin.
Klebsiella is een bacterie die van nature in de grond zit en voorkeur voor vocht, warmte en eenvoudige te verkrijgen voeding heeft.
Robert

Beroep: 't zou wat moeten zijn
Interesses: dezelfde als van de loopvogel

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en mechanisatie