Ploegloos boeren

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met mechanisatie.

Moderator: Moderators

Re: Ploegloos boeren

Berichtdoor jvt » zo maart 12, 2017 17:55

boer 19 schreef:
jvt schreef:doodspuiten in de herfst en dan niet ploegen gaat (y) (y) (y) (y) . Alleen is mij sumootje van 3 meter niet echt geschikt voor trekker van 100 pk, minimaal 150 pk op vlak land en dan 1200 kg meer in de fronthef hangen. Maar... supermachine en volgens verscheidene de beste mais van de streek ( maar kan er ook aan liggen dat land goed genoeg bemest wordt :oops: )

Sumootje?

https://www.youtube.com/watch?v=0rTPph20rbs
die belgen zijn zo dom nog niet...
jvt

Beroep: crisismanager en melkveehouder
Interesses: koeien, buitenland, gemeentepolitiek, gezinnetje enz

Berichtdoor Hookwood Holsteins » zo maart 12, 2017 19:01

Jds schreef:
jvt schreef:doodspuiten in de herfst en dan niet ploegen gaat (y) (y) (y) (y) . Alleen is mij sumootje van 3 meter niet echt geschikt voor trekker van 100 pk, minimaal 150 pk op vlak land en dan 1200 kg meer in de fronthef hangen. Maar... supermachine en volgens verscheidene de beste mais van de streek ( maar kan er ook aan liggen dat land goed genoeg bemest wordt :oops: )

luc bedoeld volgens mij combi it. gras en na een maaisnede terug mais zaaien, is in Vlaanderen zo verplicht als je derogatie op maisland aanvraagt, dus doodsputien in najaar is geen optie.

Hier wel ooit laten spitten na italiaans, maar wel meer last van opslag raaigras in mais. beste is dan spitten en zaaien in 1 werkgang, of vlak na elkaar. Als je na maaien nog moet doodspuiten verlies je toch weer enkele dagen.

https://youtu.be/Gl8kq21FrKc
Hookwood Holsteins

Berichtdoor boer 19 » zo maart 12, 2017 19:24

jvt schreef:
boer 19 schreef:

Sumootje?

https://www.youtube.com/watch?v=0rTPph20rbs

Bedankt (y)
boer 19

Berichtdoor Henk » zo maart 12, 2017 23:38

poekske schreef:Zou idd een alternatief zijn spitten met zaaien, maar ken niemand die dat hier doet. Zou idd een alternatief zijn voor luc.

Wordt hier in de regio al zeker 10 jaar gedaan :yes: Spitmachine met zaaier dr achter :yes:
Zelf ben ik geen fan van spitten :no: want op die percelen wordt 't weer het eerste groen van de opslag.
Aandeel spitten bij akkerbouwers hiero is de afgelopen 10 jaar gedaald naar nihil.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor john jakobs » ma maart 13, 2017 06:58

hebben hier in de streek ook al van alles voorbij zien komen maar ze komen allemaal terug bij ploegen
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor kobonde » ma maart 13, 2017 09:10

Luc, Nu weet ik niet of er Akkerbouwers bij jouw in de streek zitten,maar wij laten alijd ploegen door een akkerbouwer in de tijd
van mais zaaien hebben die niet veel te doen en ze kunnen ploegen. Als je niet wil ploegen zou ik voor NO.TILL gaan in veel
landen zaaien ze majs in de onbewerkt stoppel, volgens mij heeft Walmark die ook op het forum aktiev er een en heeft al
eens een foto geplaatst. Dit doe je direkt na da het gras weg is en 5 dagen na het zaaien met round up spuiten.
Eventueel kun je de grond in het spoor waar de majs komt met een woelpoot met ganzevoet losmaken en hierin met een
gewone majszaaimachiene in zaaien. Dat moet wel kunnen met een 100 PK traktor, een frame met 4 tanden op 75 cm
een pakkerrol en daar achter een 4 zijige zaaimachiene. Als je een beetje handig bent kun je van gebuikte machines
wel wat maken. Een idee hiebij kan zijn om bij het inzaaien van het Italiaans in de herftst elke 75 cm een rij van
de zaaimachine af te sluiten zodat je stoken hebt waar je de majs in kan zaaien. In NO- TILL systemen zaaien ze het
graan op dubbele afstand en het nieuwe gewas in de strook tussen de stoppels.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor poekske » ma maart 13, 2017 13:51

:lol: Akkerbouwers die niks te doen hebben begin mei?????? Raar, want dan zitten ze in de aardappels nog, bloemkolen, spinazie, spruiten, hun eigen mais...
poekske

Beroep: Arbeider in slagerij / helper op boerderijen
Interesses: melkkoeien en alles errond, en machines

Berichtdoor wijnbergen » ma maart 13, 2017 13:58

https://www.youtube.com/watch?v=fSBmCMCEpAI
mn akkerbuurman gebruikt de Kockerling uit bovenstaand filmpje, heeft 600 ha, en gebruikt al jaren geen ploeg.
wijnbergen

Interesses: Jersey

Berichtdoor Kim » ma maart 13, 2017 14:35

Hier ploegen we ondertussen 6 jaar niet meer omdat niemand het leuk vind en goed kan. Hebben grootste gedeelte kleigrond en wat zandgrond.
Hebben gewoon een vaste tand cultivator met verkruimel rol. Grasland laten we doodspuiten, trekken we 1 a 2 keer los en bouwlandbemesten, dan mais er op en hoeven ook gewoon maar 1 keer te spuiten, niks aan de hand. Groenbemester zelfde verhaal.

Bouwland trekken we ook gewoon los en laten we daarna gewoon gras opzaaien.

Enig nadeel is dat echt grove klei soms wat moeilijk fijn te krijgen is, maar verder denkt zich echt niemand uit om de ploeg weer uit de schuur te trekken hoor :no: ! Ook jaar na jaar mais gaat echt prima, moment van land klaar maken is gewoon belangrijk, maar ook op geploegd land groeit onkruid.

Buur hier gebruikt een schijven eg dat resultaat is ook altijd erg netjes maar zijn wel pk's voor nodig.
Kim

Berichtdoor Arno » ma maart 13, 2017 15:32

Ploegen voor sommige produkten die je uit de grond moet zeven is logisch ,voor produkten die boven de grond groeien is het totaal overbodig maar dat wil niet zeggen dat andere bewerkingen zoveel goedkoper zijn :no:
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor G.U. » ma maart 13, 2017 21:54

Misschien niet goedkoper maar wel wat meer foolproof?
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Jappie » ma maart 13, 2017 22:50

Alles wat je uitgegeven hebt pakt niemand je weer af!
https://www.facebook.com/bergsmadrain
Jappie

Beroep: Melkveehouder/ZZP-er

Berichtdoor Henk » di maart 14, 2017 10:46

wijnbergen schreef:https://www.youtube.com/watch?v=fSBmCMCEpAI
mn akkerbuurman gebruikt de Kockerling uit bovenstaand filmpje, heeft 600 ha, en gebruikt al jaren geen ploeg.

Da's mooi maar wanneer ik met zoiets na het mais dorsen het land op ga heb ik binnen 10 mtr het machine vol zitten met een kluit blad en stengelresten :?
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor wijnbergen » di maart 14, 2017 11:28

dat kan ik me voorstellen ja, maar met een ploeg stroopt het misschien ook en moet je ook eerst frezen?
wijnbergen

Interesses: Jersey

Berichtdoor poekske » di maart 14, 2017 13:15

Lemken smaragd of jouw kristall henk!!!! Dat verstopt NIET! Vorig jaar zo 8ha dorsmais gras ingezaaid, eerst gewoon erover, tweede keer met zaaien
poekske

Beroep: Arbeider in slagerij / helper op boerderijen
Interesses: melkkoeien en alles errond, en machines

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en mechanisatie