Ploegloos boeren

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met mechanisatie.

Moderator: Moderators

Re: Ploegloos boeren

Berichtdoor ErikJ » di maart 14, 2017 13:51

heb nu twee jaar grasland dood gespoten, mest/kunstmest erop, vaste tand er 25a30cm diep erdoor, daarna frees er wat dieper door, dan mais/aardappelen erin. Gewoon met m'n 90pk MF 8) (wel meest zandgrond met beetje leem)
ErikJ

Beroep: agrarisch bezig
Interesses: Vanalles, melkkoeien, akkerbouw, techniek

Berichtdoor Henk » di maart 14, 2017 13:58

wijnbergen schreef:dat kan ik me voorstellen ja, maar met een ploeg stroopt het misschien ook en moet je ook eerst frezen?

Eerst frezen en dan zonder ploegen zaaien :yes: Heb nu een frees waar een hef aangebouwd kan. Keertje iets maken om het zaaimachien aan te hangen :yes:

poekske schreef:Lemken smaragd of jouw kristall henk!!!! Dat verstopt NIET! Vorig jaar zo 8ha dorsmais gras ingezaaid, eerst gewoon erover, tweede keer met zaaien

Met beiden niet :no: Dingen lopen helemaal vol (n) Zal mss van af hangen hoe snel na de maisoogst of zo :?: of hoe de dorser het restgewas behandelt, gewoon laten vallen, spreiden of hakkelen.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Kasé5 » zo apr 16, 2017 21:05

Mijn neef, akkerbouwer ploegt al jaren niks meer :!: :!: Nog sterker; hij heb geen eens een ploeg meer :no: :no: 100% akkeraar :!:

Durf het hier nooit aan met m'n mais ivm onkruid en (laat) alle bouw ploegen.

Dit jaar een stuk laag nat grasland proberen met de "stroken-onder-ploeg". Henk Pol is hier al 20 jr mee aan het uit ferelieren en wil het nu eens proberen met stukkie van 2 ha
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor MelkboerLuc » zo apr 16, 2017 21:46

Kasé5 schreef:Dit jaar een stuk laag nat grasland proberen met de "stroken-onder-ploeg".
Henk Pol is hier al 20 jr mee aan het uit ferelieren en wil het nu eens proberen met stukkie van 2 ha

ik heb interesse om het op te volgen
Freedom of speech: je hebt het recht om te veranderen van mening en te beamen dat ik eigenlijk altijd al gelijk had
voor reisavonturen
MelkboerLuc

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Koeien + melk

Berichtdoor Flyinghollander » zo apr 16, 2017 21:50

Kasé5 schreef:Mijn neef, akkerbouwer ploegt al jaren niks meer :!: :!: Nog sterker; hij heb geen eens een ploeg meer :no: :no: 100% akkeraar :!:

Dit jaar een stuk laag nat grasland proberen met de "stroken-onder-ploeg". Henk Pol is hier al 20 jr mee aan het uit ferelieren en wil het nu eens proberen met stukkie van 2 ha

Wij zijn er ook mee bezig, maar het ligt ook aan de grond, die je hebt. Niet elke grond is geschikt om non-till te gaan.
Flyinghollander

Berichtdoor Henk » zo apr 16, 2017 21:59

Kasé5 schreef:Mijn neef, akkerbouwer ploegt al jaren niks meer :!: :!: Nog sterker; hij heb geen eens een ploeg meer :no: :no: 100% akkeraar :!:

Hoe natter de grond hoe hoger de onkruiddruk :idea:

Henk

Berichtdoor teun » ma apr 17, 2017 01:15

Het lijkt me in nl dat een groter nadeel is dat de grond langzamer opwarmt in het voorjaar. Je bodemtemp. moet hoog genoeg zijn met vroeg zaaien om het zaad te laten kiemen. Bij no till duurt het langer voor je bodemtemp oploopt.

Onkruid druk maakt niet zo veel uit volgens mij. Goede groenbemester zaaien, dat houdt het onkruid ook weg.
teun

Berichtdoor poekske » ma apr 17, 2017 04:40

Bij luc staat een gemaaide italiaans grasmat, dus dat zou moeten goed zijn (y)
poekske

Beroep: binnenkort zelfstandig slager
Interesses: vlees melk en machines

Berichtdoor Kasé5 » ma apr 17, 2017 10:48

[quote="teun"]Het lijkt me in nl dat een groter nadeel is dat de grond langzamer opwarmt in het voorjaar. Je bodemtemp. moet hoog genoeg zijn met vroeg zaaien om het zaad te laten kiemen. Bij no till duurt het langer voor je bodemtemp oploopt.

Onkruid druk maakt niet zo veel uit volgens mij. Goede groenbemester zaaien, dat houdt het onkruid ook weg.[/quote

Als je niet ploegt is je bodem (bovenin) toch juist eerder op temperatuur :?: :?:
De akkeraars boert ploegloos om o.s., o.s., o.s. (org. stof :wink: )
van Dam af
Kasé5

Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor Henk » ma apr 17, 2017 10:56

Nee hoor. Da's ook de reden dat geploegd land veel sneller uitdroogt dan wanneer je het medde koelie los trekt :yes: Het land ligt losser en warmt sneller op :yes:
Nu ploegt ondertussen bijna iedereen icm een vorenpakker waardoor deze stelling ietwat afzwakt :yes:

Natte grond heeft altijd meer onkruid. Kijk maar es naar de ontelbare filmpjes over mais hakselen in Friesland. Bijna al die maisvelden hebben een groene bodem. Ik zag het ook es ooit toen ik in de herfst in de veenkoloniën was. Veel meer maisstoppel met onkruid dr in.
Beste voorbeeld is mijn eigen grond. De percelen tegen de beek aan hield ik voorheen in gras. Wanneer de grasmat verslechterde deed ik een ronde zomergerst. Op deze percelen had ik altijd een bult onkruid. Of zoals vorig jaar met die stortbuien in het voorjaar, een perceel waar de gerst grotendeels verzopen was en het 1 veld vol onkruid was.
Op de hogere zandhoeken heb ik nooit onkruid in mn graan. En ook de mais laat een onkruidvrije bodem na (y)

Paar jaar geleden es een hoog perceel niet geploegd alleen maar met zaaibedder bewerkt. Kon daar omdat er het jaar dr voor erpel gestaan hadden en er geen groenbemester was gezaaid. De mais was evengoed prima.

Wat ik me afvraag; de meesten hebben een groenbemester/gras staan. Als ik deze stoppel niet onder ploeg ligt ie gewoon bovenop het veld waardoor met het zaaien moeilijker is om het zaad op de juiste diepte te leggen en de boel kan opstropen.

Henk

Berichtdoor Flyinghollander » ma apr 17, 2017 11:09

Henk schreef:Nee hoor. Da's ook de reden dat geploegd land veel sneller uitdroogt dan wanneer je het medde koelie los trekt :yes: Het land ligt losser en warmt sneller op :yes:
Nu ploegt ondertussen bijna iedereen icm een vorenpakker waardoor deze stelling ietwat afzwakt :yes:

Daarnaar is de grond zo droog totdat de eerste regen valt, dat het zaait niks doet. Wij beginnen later, maar het gewas komt snel op.
Wij doen wel glysofaat erover eerst en wij zaaien met een horsche maiszaaier.
Flyinghollander

Berichtdoor W.A » ma apr 17, 2017 17:54

Inderdaad,dat zal wel een schijven zaaimachiene zijn i.p.v kouter.
Op zwaardere grond zowiezo beter met schijven te zaaien..

Verstuurd vanaf mijn SM-G388F met Tapatalk
W.A

Beroep: Melkveehouder.
Interesses: Koetjes/economie

Berichtdoor MelkboerLuc » di mei 16, 2017 22:51

ik zie hier wat boeren stoeien met verschillende toepassingen om ploegloos te werken na grasland
- eentje heeft de zode doodgespoten en zomaar met schijven voor en kouters achter het maiszaad 6 cm in de grond gedrukt. Eerst gras doodgespoten, begint nu na 3 weken boven te komen, ik vermoed erg ongelijk
- er wordt volop gebruikt gemaakt van erosieploeg, of met 6 scharen of met 4 scharen. Kort erachter hangt normaal een rotoreg. Veel gebruikt in polderklei waar mais komt na een snede gras en door de droogte veel te hard om te ploegen en om fijn te krijgen
- ook al geprobeerd met een frees na de erosieploeg. Ligt gruwelijk ongelijk met "gehakte" stukken grasstoppel

http://www.rth.nl/producten/grondbewerk ... /dc-301401
Freedom of speech: je hebt het recht om te veranderen van mening en te beamen dat ik eigenlijk altijd al gelijk had
voor reisavonturen
MelkboerLuc

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Koeien + melk

Berichtdoor Hvd » wo mei 17, 2017 05:20

Hier al lang zonder ploegen op stenenland :) eerst doodspuiten dan cover crop of frezen dan rotor en zaaien
Was geen verschil met ploegen wel stuk minder stenenrapen
Nu om minder glyphosate te gebruiken krijgen we wat geld en doen we dit ook op de andere gronden
inmiddels met een grove triltand
Tweede jaar mais of graan gaat prima maar oude grasmat is ploegen wel mooier en scheelt aantal bewerkingen
Hvd

Berichtdoor poekske » wo mei 17, 2017 11:44

Een vers gemaaid grasmat doodspuiten, werkt die stof dan wel?
poekske

Beroep: binnenkort zelfstandig slager
Interesses: vlees melk en machines

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en mechanisatie