[NL 345645432] - Arnold

Geef hier uw ervaringen met stieren uit de Internationale Fokkerijgids.

Re: [NL 345645432] - Arnold

Berichtdoor kistemaker » di sep 10, 2013 13:14

Erikjan schreef:
kistemaker schreef:Hoe zijn de ervaringen bij anderen met Arnold? want bij ons zijn het smalle kleine koetjes die weinig kracht uitstralen.. ook de productie valt niet helemaal mee! De kruizen zijn wel smal maar is lange niet het enige nadeel van deze stier.. we hebben hem een paar jaar geleden massaal ingezet en nu zijn er een heel aantal vaarzen gekalfd waarvan er niet een echt super lijkt..

Je hebt gewoon gekregen wat de fokwaardeb aangaven. Iedereen gebruikt wel eens een stier waarvan je achetaf denkt van :?

Dat is waar... dat deden de fokwaarden toen minder, er blijven altijd stieren die tegenvallen naarmate er meer dochters aan de melk komen!
kistemaker

Beroep: student
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Erikjan » di sep 10, 2013 13:37

kistemaker schreef:Dat is waar... dat deden de fokwaarden toen minder, er blijven altijd stieren die tegenvallen naarmate er meer dochters aan de melk komen!

https://apps.crv4all.nl/modules/stierzo ... 0345645432
Ik zie het de fokwaarden voor voorhand, inhoud en openheid zijn ook minder geworden. Daarnaast is de kruisbreedte en kruisligging (n) .
Maar wel een top NVI en gezondheidskenmerken :wink:
Erikjan

Beroep: boer
Interesses: fokkerij, grasland, management

Berichtdoor M H » di sep 10, 2013 20:50

Erikjan schreef:
kistemaker schreef:Dat is waar... dat deden de fokwaarden toen minder, er blijven altijd stieren die tegenvallen naarmate er meer dochters aan de melk komen!

https://apps.crv4all.nl/modules/stierzo ... 0345645432
Ik zie het de fokwaarden voor voorhand, inhoud en openheid zijn ook minder geworden. Daarnaast is de kruisbreedte en kruisligging (n) .
Maar wel een top NVI en gezondheidskenmerken :wink:

al zie ik mijn vaarzen nu heb ik daar grote twijfels over, 2 vaarzen met een verkeerd kwartier afgekalft, en 1 wel heel hoog en slank (lijkt wel een anorexia patient) de 1e twee zijn veruit de beste. verders zijn ze een beetje traagmelkend. dus ben nog niet laaiend enthousiast. maar dat kan natuurlijk nog komen in de loop der jaren.
M H

Beroep: veehouder

Berichtdoor bartlomeus » do dec 26, 2013 21:39

ben benieuwd hoe ze het bij jullie qua produktie doen?
Heb er een paar kalveren van lopen, allen uit mry moeders.
simpel is het moeilijkst
bartlomeus

Berichtdoor kistemaker » za dec 28, 2013 18:02

bartlomeus schreef:ben benieuwd hoe ze het bij jullie qua produktie doen?

niet gek hard.. een vrij matige eerste lijst! hopelijk trekken ze nog iets bij in de tweede lijst! blijven hier rond de 6500 liters of lager wel steken!
kistemaker

Berichtdoor M H » za dec 28, 2013 20:27

kistemaker schreef:
bartlomeus schreef:ben benieuwd hoe ze het bij jullie qua produktie doen?

niet gek hard.. een vrij matige eerste lijst! hopelijk trekken ze nog iets bij in de tweede lijst! blijven hier rond de 6500 liters of lager wel steken!

hier zelfde laken en pak, 1e tweede kalfs, geeft nu wel tegen de 40, maar was ook de beste als vaars van de acht die ik heb :yes:
M H

Berichtdoor kistemaker » zo dec 29, 2013 12:51

de éérste hier was prima, uit een dikke ronde Kian x bonivard x simentaler! die is nu 3e kalfs en doet het (y) alleen de vaarzen vallen gewoon zwaar tegen!
kistemaker

Berichtdoor Jozef » wo jan 22, 2014 00:16

Zijn heel wisselend hier. Heb er nu 8 van aan de melk. Paar hele mooie die ook mooi uitzwaren, maar ook een paar mietjes die nooit oud gaan worden. Hebben allemaal een zwarte kruin op de kop.
Jozef

Beroep: Veehouder
Interesses: Melkveehouderij

Berichtdoor M H » zo okt 12, 2014 11:09

ben bang dat Arnold hier 1 van de grootste flopstieren wordt, die ik gebruikt heb. nu 9 aan de melk, gem lw net aan 92. ze zien er gemiddeld niet uit, heel aantal zijn nu 2e kalfs geworden, en hebben moeite om 25 liter te geven. en over uiervorm ben ik bij meer dan de helft helemaal niet tevreden. ben bang dat de worteluiers van Henk zijn koeien mooier zijn :oops:
zo kom ik nooit in de topmelklijsten te staan.
M H

Berichtdoor Dolph » ma okt 13, 2014 08:16

En dat is wel je doel om in die lijsten te staan? :roll: :?:
Dolph

Beroep: Melkveehouder
Interesses: ja

Berichtdoor M H » ma okt 13, 2014 13:10

Dolph schreef:En dat is wel je doel om in die lijsten te staan? :roll: :?:

nee hoor, dan heb ik nog een enorm lange weg te gaan. maar zie graag dat ze richting de 35 kg melk gaan als 2e kalfs. de andere redden dat over het algemeen wel, en de arnolds op 1 enkele na bij lange na niet. en de gehaltes zijn ook maar een fractie hoger dan gemiddeld. dus al met al geen toppers tot op heden.
M H

Vorige

Keer terug naar Fokstieren