Graan silage

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Re: Graan silage

Berichtdoor boer pieter » vr aug 11, 2017 08:59

graan silage is mooin voer voor droge koeien en pinken en ik voer de mk er ook een beetje van maar oogsten en pletten en opslaan eventueel met zuur er door is allemaal veel te duur volgens mij en al helemaal met dat dure land in nl
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor hendrik83 » vr aug 11, 2017 12:34

boer pieter schreef:graan silage is mooin voer voor droge koeien en pinken en ik voer de mk er ook een beetje van maar oogsten en pletten en opslaan eventueel met zuur er door is allemaal veel te duur volgens mij en al helemaal met dat dure land in nl

Als het als graan teelt niet uit kan lijkt het mij sterk dat het als gps wel rendabel is
hendrik83

Beroep: werkverschaffer voor een leger ambtenaren

Berichtdoor kobonde » vr aug 11, 2017 13:21

Graan telen is niet duur als je het als dek vrucht teelt bij grasland vernieuwning, Wij zaaien elk voorjaar jaar 12 tot 20 Ha
nieuw gras met zomer gerst als dekvrucht af hankelijk van de voer situatie hakselen we het groen(koevoer), als GPS
(pinken/droge koeien voer) of laten het graan afrijpen en combinen het. daarna kun je het nog 3/2of 1 keer maaien
afhankelijk van hoe je het oogst.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor boer pieter » vr aug 11, 2017 13:51

zo doe ik het ook alleen doe ik het in het na jaar
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor boer 19 » vr aug 11, 2017 15:42

kobonde schreef:Graan telen is niet duur als je het als dek vrucht teelt bij grasland vernieuwning, Wij zaaien elk voorjaar jaar 12 tot 20 Ha
nieuw gras met zomer gerst als dekvrucht af hankelijk van de voer situatie hakselen we het groen(koevoer), als GPS
(pinken/droge koeien voer) of laten het graan afrijpen en combinen het. daarna kun je het nog 3/2of 1 keer maaien

Wil dat wel door de combine met al dat gras?
boer 19

Berichtdoor Henk » vr aug 11, 2017 16:12

boer pieter schreef:graan silage is mooin voer voor droge koeien en pinken en ik voer de mk er ook een beetje van maar oogsten en pletten en opslaan eventueel met zuur er door is allemaal veel te duur volgens mij en al helemaal met dat dure land in nl

Kheb in het verleden wel es een berekening geplaatst van de graanteelt.
Graan telen is 1 van de goedkoopste teelten die dr zijn :yes: Probleem is dat het makkelijk duur te maken is en dat is hetgeen waar te vaak voor gekozen wordt.

Graan zaai je met een simpel nokenrad zaaimachine. Dingen gooien ze je mee dood en kosten geen drol (y)
Voordeel van wintergraan is dat de bodem al goed bedekt is als het voorjaar wordt (y) Hierdoor geen/amper onkruid dus geen kosten voor onkruidbestrijding (y)
Hoogste kosten zijn het dorsen en malen.
Opslag kan eenvoudig op een stukje verharding. Zeiltje dr over tegen de regen, meer is niet nodig (y)

Saldo-technisch is het desondanks nog steeds 1 van de meest rukkerige gewassen :?
Maar tarwe is mooi voer (y) vooral langs veel gras :yes: en je kan er een mooi hutje brok mee besparen (y)
Tis sowieso beter dan groeiende ruwvoervoorraden die je nooit meer op krijgt...
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor ramos fan » vr aug 11, 2017 16:43

Henk schreef:

Kheb in het verleden wel es een berekening geplaatst van de graanteelt.
Graan telen is 1 van de goedkoopste teelten die dr zijn :yes: Probleem is dat het makkelijk duur te maken is en dat is hetgeen waar te vaak voor gekozen wordt.

Graan zaai je met een simpel nokenrad zaaimachine. Dingen gooien ze je mee dood en kosten geen drol (y)
Voordeel van wintergraan is dat de bodem al goed bedekt is als het voorjaar wordt (y) Hierdoor geen/amper onkruid dus geen kosten voor onkruidbestrijding (y)
Hoogste kosten zijn het dorsen en malen.
Opslag kan eenvoudig op een stukje verharding. Zeiltje dr over tegen de regen, meer is niet nodig (y)

Saldo-technisch is het desondanks nog steeds 1 van de meest rukkerige gewassen :?
Maar tarwe is mooi voer (y) vooral langs veel gras :yes: en je kan er een mooi hutje brok mee besparen (y)
Tis sowieso beter dan groeiende ruwvoervoorraden die je nooit meer op krijgt...

Wij ploegen kopeggen en dorsen zelf.
Spuiten en zaaien doet de buurman/loonwerker.
Hij moet de tarwe voor ons in de gaten houden en kijken als er gespoten/bemest moet worden. Dat bevalt goed en ik heb er geen verstand van
Er komt vloeibare kunstmest op. gaat mooi door het spuitspoor heen.
Met de sleepslang wat RDM als de bodem begaanbaar is.
IVM derogatie mag ik niet meer tarwe maar anders wou ik nog wel 5 ha erbij Gras in overvloed
vms:D
ramos fan

Beroep: Boer
Interesses: melken met vms weiden en flv

Berichtdoor kobonde » vr aug 11, 2017 19:50

boer 19 schreef:
kobonde schreef:Graan telen is niet duur als je het als dek vrucht teelt bij grasland vernieuwning, Wij zaaien elk voorjaar jaar 12 tot 20 Ha

Wil dat wel door de combine met al dat gras?

Dat gaat prima, als je 20 tot 25 kg graszaad en 100 tot 120 kg Gerst zaait en niet te hard bemest, als het gras te hard groeit
of/en de gerst dun kun je het inkuilen op helsæd stadium. Wii hebben dit jaar ongeveer 3 ha van de 19 ha graan gehakseld
samen met de derde snede gras.
kobonde

Berichtdoor boer 19 » vr aug 11, 2017 22:57

Wij hebben vorig jaar helsæd gemaakt. De kwaliteit viel ons tegen, ik kon de broei niet voorblijven. Dit jaar begin juli gewoon laten maaien en nu alweer een keer gemaaid :cheers:
boer 19

Berichtdoor kobonde » za aug 12, 2017 15:09

boer 19 schreef:Wij hebben vorig jaar helsæd gemaakt. De kwaliteit viel ons tegen, ik kon de broei niet voorblijven. Dit jaar begin juli gewoon laten maaien en nu alweer een keer gemaaid :cheers:

Als je te laat oogst is het stro en harde, niet te verteren korrels en broeit het snel en kan de koe er weinig mee.
kobonde

Berichtdoor boer 19 » za aug 12, 2017 16:26

En er een natte snee bovenop kuilen is ook beter.
boer 19

Berichtdoor Richt » za aug 12, 2017 22:41

helsæd is dat het zelfde als GPS ?
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor vendelboer » zo aug 13, 2017 10:32

:yes:
vendelboer

Beroep: boer
Interesses: koeien

Vorige

Keer terug naar Koe en voer