Kuilafdekmethodes en de kosten daarvan

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Re: Kuilafdekmethodes en de kosten daarvan

Berichtdoor MelkboerLuc » zo apr 15, 2018 08:15

auke schreef:@Luc. je hebt de gewichten op de banden staan zag ik. dus tussen de banden minder druk .Als je die banden er weg haalt en die gewichten op het plastic zet heb je het beter compleet afgesloten denk ik

zou kunnen maar ik denk dat de druk niet veel groter zal zijn. De banden zijn toch maar 50 cm ofzo, dus 10 cm onder de plastiek krijgt wel alle gras voldoende druk. Maar er was ook aan gedacht om de gewichten op de plastiek te zetten. Daarom afgewerkt met ronde hoeken.
Freedom of speech: je hebt altijd het recht om te veranderen van mening en te beamen dat ik eigenlijk gelijk had ---> Bedrijf
MelkboerLuc

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Koeien + melk

Berichtdoor Davy » zo apr 15, 2018 12:09

Luc, ik denk dat Auke hetzelfde bedoelt als ik; je creëert door het gewicht op de banden te zetten luchtkanalen tussen de banden. En dat was wss ook het probleem dat speelde voor je er gewicht bijplaatste. Het bovenvlak van (zeker) een graskuil is nooit 100% effen, je krijgt altijd een soort van deuken. Als je dan het plastic er goed strak overlegt, er een autobanden opgooit, ontstaan er luchtkamertjes. Deze kunnen vervolgens met elkaar verbonden worden (zeker met drogere, eventuele stengelachterige kuil in de bovenste laag). Dan heb je dus luchtkanalen die soms wel 10 meter verder in de kuil gaan, combineer dat met iets broeigevoeliger materiaal en voilà, het kwaad is geschied.
Ik ben eens benieuwd naar je ervaringen binnenkort, maar zelf vrees ik dat het niet de oplossing gaat zijn. Het is hier op het forum al wel meer voorbijgekomen, maar een goed verdichte kuil heeft echt geen zware gewichten op het plastic nodig om hem goed te bewaren (meestal wordt extra gewicht op de kuil gebruikt als excuus om een slecht verdichte kuil te maskeren). Het is juist heel belangrijk om je plastic zo goed mogelijk te laten aansluiten op de kuil, en dat kan in mijn ogen perfect met zandslurven (als je geen los zand wil gebruiken).
Davy

Berichtdoor Richt » ma apr 16, 2018 07:56

Davy schreef:Luc, ik denk dat Auke hetzelfde bedoelt als ik; je creëert door het gewicht op de banden te zetten luchtkanalen tussen de banden. En dat was wss ook het probleem dat speelde voor je er gewicht bijplaatste. Het bovenvlak van (zeker) een graskuil is nooit 100% effen, je krijgt altijd een soort van deuken. Als je dan het plastic er goed strak overlegt, er een autobanden opgooit, ontstaan er luchtkamertjes. Deze kunnen vervolgens met elkaar verbonden worden (zeker met drogere, eventuele stengelachterige kuil in de bovenste laag). Dan heb je dus luchtkanalen die soms wel 10 meter verder in de kuil gaan, combineer dat met iets broeigevoeliger materiaal en voilà, het kwaad is geschied.
Ik ben eens benieuwd naar je ervaringen binnenkort, maar zelf vrees ik dat het niet de oplossing gaat zijn. Het is hier op het forum al wel meer voorbijgekomen, maar een goed verdichte kuil heeft echt geen zware gewichten op het plastic nodig om hem goed te bewaren (meestal wordt extra gewicht op de kuil gebruikt als excuus om een slecht verdichte kuil te maskeren). Het is juist heel belangrijk om je plastic zo goed mogelijk te laten aansluiten op de kuil, en dat kan in mijn ogen perfect met zandslurven (als je geen los zand wil gebruiken).

Hier op graskuil zijkanten (zijn kuilen zonder muren) vol banden, en bovenop vooraan 2 rijen banden waarvan rij dubbel, en dan om de 10m een rij banden, mais kuil net zo, maar word allemaal goed vast gereden, dat maakt een groot verschil idd.
Richt

Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor MelkboerLuc » ma apr 16, 2018 09:49

Davy schreef:Luc, ik denk dat Auke hetzelfde bedoelt als ik; je creëert door het gewicht op de banden te zetten luchtkanalen tussen de banden. En dat was wss ook het probleem dat speelde voor je er gewicht bijplaatste.

Ik begrijp het. Nog een extra rijtje banden eraf en dan gewicht op plaatsen op plastiek.
We leren bij (y)

Davy,
de autobanden en de stoeptegels zijn wij een beetje op uitgekeken (of uitgezwierd ...)
Hoe denk jij over gebruik van spanbanden, aangespannen vanaf de grond met de spanband rond een buis en ratelspanners 5 ton.
En dit om de 80 cm.
Uiteraard op een ronde kuilbult
Wat heb je al gezien in de praktijk bij staalname na enkele maanden inkuilen ?
Freedom of speech: je hebt altijd het recht om te veranderen van mening en te beamen dat ik eigenlijk gelijk had ---> Bedrijf
MelkboerLuc

Berichtdoor Henk » ma apr 16, 2018 12:34

Tis een beetje of the record maar ik zie het steeds vaker, boeren die gewicht/kuilbalen bovenop het snijvlak hebben staan.
Eik is dat gewoon het proberen verdoezelen van slecht inkuilmanagement... Steeds grotere hakselaars en silagewagens terwijl er op de kuilbult het navenant niet mee verandert...

Tuurluk moet je het huidige probleem tackelen :yes: maar als je loonwerker niet beter werk gaat leveren blijft het dweilen met de kraan open...
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Davy » ma apr 16, 2018 12:37

Luc,
ik heb al alles gezien (denk ik toch :wink: ). Het is gewoon zo dat als je een kuil maakt en goed vastrijd (ik denk wel dat dat bij jouw wel oké is (y) ), het plastic rondom goed luchtdicht vastlegt met grond of slurven, voldoende bescherming tegen vogels en ander ongedierte voorziet, dan is er naar bewaring toe geen enkel probleem! De problemen ontstaan altijd bij het uitkuilen. Stem in eerste plaats je voersnelheid af op je kuil (broeigevoeliger = sneller voeren). Vervolgens is het kwestie van luchtintrede te vermijden. Ik heb het hierboven al eens gelezen; men koopt een hypergrote kuilhapper, natuurlijk met een vast mes want dan kan je der ook mais en pulp mee opscheppen, en die probeert men dan met alle macht in een graskuil te drukken (je kan toch niet met een half gevulde bak bij de mengwagen aankomen :roll: ). Dus die kuil wordt eerst een halve meter de lucht ingedrukt, lucht komt er mooi onderdoor, maar het snijvlak is wel picobello :mrgreen:
Eventjes naar jouw vraag toe, ik had vroeger idd wel wat klanten met spanriemen, die moet je wel natrekken na een maandje of zo. En koop ze breed genoeg, ik heb begrepen dat je niet zo ver van de kust zit, dus flapperende plastic en scherpe spanbanden zijn geen goede combinatie. Hoe ver uit elkaar maakt in principe niet zoveel uit (alles tussen 1 en 2 m is praktijk).
Wat ik meestal zag is dat men het plastic oprolt achter het snijvlak, en daar dan een spanriem goed strak over spant, wat de voernoemde luchtintrede vermijd. Wat jij zoekt te doen is een vorm van silage safe- systeem, zie dus wel dat de buisjes geperforeerd zijn om het water af te voeren (is niet extreem veel, maar moet wel weg kunnen natuurlijk)
Ik zou zeggen probeer het en houd ons hier op de hoogte!
Davy

Berichtdoor john jakobs » ma apr 16, 2018 12:39

zand erop en desnoods met een wielkraan er weer afhalen
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor Davy » ma apr 16, 2018 14:42

dat is ook mijn insteek (zie één van mijn vorige reacties), maar ik denk niet dat Luc dit wil, ik weet ook niet wat voor grondsoort hij aan huis heeft, maar bv klei of leem is wel net iets anders dan dekzand (ik was monsternemer dus spreek uit ervaring :evil: )
Als ik het goed begrijp wil Luc het silage safe systeem, maar dan zonder (dure) dekzeilen en met spanriemen.
@ Luc, als je alle sneden over elkaar kuilt, en dus 1 grote kuil maakt, kan je eventueel ook overwegen om er aardappelstoomschillen te laten overspuiten, dat heb ik zelf wel enkele malen gezien en daar waren bijna altijd goede ervaringen mee. Nadeel is wel dat je niet al te hoog boven de muren mag gaan, en de kuil niet al te bol mag leggen.
Davy

Berichtdoor MelkboerLuc » ma apr 16, 2018 15:10

Dank Davy voor de uitgebreide uitleg.
Hoewel wij zeker zand hebben als grondsoort nemen wij dit niet om af te dekken. Grassilo is 52 x 8,5 m en maissilo is 52 x 11,5. Ik zou het niet praktisch vinden.
We gaan voor de spanriemen op buis van 110 mm. Ik weet nog niet als ik de buizen ga perforeren. Eerste eens proberen zonder denk ik. Als de buizen omhooggespannen worden komt er zowiezo wat holte vrij onder de buizen. En de buizen niet in elkaar moffen.
We proberen eerst bij de graskuil (4 à 5 keer openmaken en dichtdoen)
Daartoe net 60 spanriemen besteld bij puntje puntje puntje (een klein beetje reclame mag toch?)
Deel spanriem aan de ratel is 4 meter, losse deel is 11 meter.
Grote ratels en ook nog triangelhaken op de riemen om de strop te maken rond de buizen.
Volgens mij een hele nette prijs van 16.11€ per stuk.
Levertijd 1 week
MelkboerLuc

Berichtdoor Davy » ma apr 16, 2018 15:33

Luc, succes ermee (y) Het feit dat je erover heb nagedacht is al goed op zich. Slecht inkuilmanagement (om eens een duur woord te gebruiken) wreekt zich, zeker bij lasagnekuilen, bijna een heel jaar dus er mag wel eens stilgestaan worden bij simpele zaken als een kuil toestoppen (het moet hier niet altijd over de laatste hightech snufjes gaan)
Persoonlijk vind ik buizen van 110 wat overdreven, let er zeker op dat er geen muizen of ratten in gaan nestelen, die dan vervolgens aan je wandfolie (in jouw geval is dat waarschijnlijk ineens de topfolie) gaan knabbelen, waardoor je één lange luchttunnel naar het binnenste van je kuil creëert! Dus misschien toch maar beter in elkaar steken ipv los naast elkaar (q)
Laat ons zeker je ervaringen weten, we zijn nooit te oud om bij te leren!
Davy

Berichtdoor Corjan » ma apr 16, 2018 16:27

boer pieter schreef:Je had het wel even aan kunnen vegen dan was het echt super geweest

Kun je meteen zien wat een nadeel is van de kuilsnijder :|
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor john jakobs » ma apr 16, 2018 22:46

hoeveel jaar doe jij met zoan u snijder
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor Corjan » di apr 17, 2018 02:46

Heb er nu twee. Als de ene stuk is heb ik een reserve :oops: :oops: ........Dus een 3 jr per u snijder :|
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Flyinghollander » di apr 17, 2018 04:06

Afbeelding

Milk source farm, doet het zo.
Flyinghollander

Berichtdoor Henk » di apr 17, 2018 09:56

Corjan schreef:
boer pieter schreef:Je had het wel even aan kunnen vegen dan was het echt super geweest

Kun je meteen zien wat een nadeel is van de kuilsnijder :|

Jij hebt toch ook een skid en zo CJ. Na het voer uithalen de losse mais effe opscheppen :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en voer