Gemengd voeren 2.0

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Gemengd voeren 2.0

Berichtdoor JLAAM » ma jun 10, 2019 13:18

Net ergens op een forum gelezen van gemengd voeren 2.0 (https://www.tractorfan.nl/topic/184115/) Ik had er zelf nog nooit van gehoord..

Hieronder een quote van het andere forum:

"Doordat de koeien niet meer selecteren, meer vreten is de pens altijd vol. Dat koeien herkauwen op pensprik is een sprookje. Er zitten rekreceptoren in de pens die reageren op de spanning van de penswand en hierdoor de koe laten herkauwen. Sommigen drukken een kilo stro in de koe om die prikkeling kunstmatig op te wekken, echter geeft een koe van stro geen melk en kun je beter zorgen dat een koe zich vol vreet."

Is structuur dan echt overbodig in het rantsoen???
JLAAM

Re: Gemengd voeren 2.0

Berichtdoor wit » ma jun 10, 2019 19:02

Is toch gewoon compact voeren waar het hier al jaren over gaat.
wit

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor Flyinghollander » ma jun 10, 2019 20:49

ja zag je niet hoe pieter reageerde :mrgreen: compact voeren signals :mrgreen: :cheers: :mrgreen:
Flyinghollander

Berichtdoor boer pieter » di jun 11, 2019 08:45

brrrrrrrrrrrrrrrr :lol:
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor G.U. » di jun 11, 2019 09:05

Dat gemengd voeren 2.0 is toch ook gewoon een marketingplannetje van agrifirm om net te doen alsof ze iets nieuws bedacht hebben
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor wit » di jun 11, 2019 10:04

G.U. schreef:Dat gemengd voeren 2.0 is toch ook gewoon een marketingplannetje van agrifirm om net te doen alsof ze iets nieuws bedacht hebben

:yes: :yes: :lol:
wit

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor melker » di jun 11, 2019 19:35

Ja, hier na krijgen we 3.0, 2.0 klinkt ook al weer gewoon :yes:
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Henk » wo jun 12, 2019 10:23

:lol: en dan gemengd voeren 3.0 Next! 8)
Tis een wonder dat tot voor een jaar of wat terug de koeien ook gewoon bleven leven :o :D
Las trouwens op het ander praktopic dat hier in NL we allemaal verkeerd prakken :wink:
Terwijl dr eik niks nieuws onder de zon is :no: Te droog mengsel ontmengt :yes: dat was 50 jaar geleden ook al :yes: dus er moet gewoon wat 'plak' bij in :yes: en dat kan met natte bijproducten of wanneer je dat niet wil een slokkie water :yes:

Nog effe en je moet eerst een master-degree halen om koetjes te kunnen voeren :D
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Kees99 » wo jun 12, 2019 10:35

wit schreef:
G.U. schreef:Dat gemengd voeren 2.0 is toch ook gewoon een marketingplannetje van agrifirm om net te doen alsof ze iets nieuws bedacht hebben

Petro heeft het toch bedacht.
Kees99

Berichtdoor G.U. » wo jun 12, 2019 11:46

Kees99 schreef:
wit schreef:

Petro heeft het toch bedacht.

Of hij compact voeren bedacht heeft weet ik niet maar hij heeft dit concept iig wel actief verspreid
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor poekske » wo jun 12, 2019 11:54

Was niels bastian kirstensen als ik me niet vergis die compact voeren "uitgevonden" heeft
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor kobonde » wo jun 12, 2019 12:17

poekske schreef:Was niels bastian kirstensen als ik me niet vergis die compact voeren "uitgevonden" heeft

Ja, Die heeft het naar Europa gehaald, maar in israel voerden ze 40 jaar geleden al zo met wagens met liggende vijzels
in Europa vond men dat dat koeien stuktuur moesten hebben, en werd gemengd voeren pas populair, toen er wagens met
staande vijzels kwamen, alleen mengen die slecht, dus moet je tijden mengen en water toevoegen. Om het zelfde resultaat
te krijgen als met liggend vijzels. Het enigste wat Hij bedacht heeft is hoe je een menger met staande vijzels goed kan
laten mengen.

Er is niks nieuws aan.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor Henk » wo jun 12, 2019 13:42

kobonde schreef:Ja, Die heeft het naar Europa gehaald, maar in israel voerden ze 40 jaar geleden al zo met wagens met liggende vijzels
in Europa vond men dat dat koeien stuktuur moesten hebben, en werd gemengd voeren pas populair, toen er wagens met
staande vijzels kwamen, alleen mengen die slecht, dus moet je tijden mengen en water toevoegen.

40 jaar geleden draaiden de eerste mengers ook al in NL, allemaal met horizontale vijzels :yes: Maar de horizontale menger van toen is niet te vergelijken met de latere generaties :no: Onze eerste in 1987 had 3 liggende vijzels, allen dicht. Dat gaf veel vermoezing. Tegenwoordig zou men er een moord voor doen 8) maar toen niet. Daarna kwamen de mengers met 4 vijzels waarvan 2 op de bodem. De grootste verandering was de horizontale menger met een roervleugel onderin (y) ipv dichte vijzel
Tot voorin de jaren 2000 had hier zwat elke veehouder nog een horizontale menger :yes:

Verticale mengers waren gegeven moment in omdat die veel lichter trokken en het mengsel luchtig hielden :yes: Tis overigens kul dat die slecht mengen. Zelfs kleine porties van zeg 500 kg zijn met een verticale menger prima te mengen (y) :yes: Ik had er voorheen ook weinig geloof in :no: maar enkele demo's overtuigden me :yes:
Vind wagens met 1 vijzel wel slechter mengen dan met dubbele vijzel.

Henk

Berichtdoor Roderick » wo jun 12, 2019 21:10

Verticale mengers mengen prima (y) (y)
Maar jij weet het allemaal zo goed kwa prakken, want dat deed jij volgens jou 20 jaar geleden al :yes: :yes:
Waarom kwam je dan eigenlijk nooit boven de 8000kg uit, terwijl een beetje prakker makkelijk 10-11.000 melkt met nette gehaltes, zeer weinig problemen en voerkosten waar jij nog gerust een puntje aan kan zuigen :yes: :yes:
Zal toch wel niet helemaal hetzelfde zijn. :no: :no: :no:
Deze week: Hot tub is up and running :D (y)
Roderick

Beroep: boertje
Interesses: brede interesses

Berichtdoor Henk » do jun 13, 2019 09:17

Klopt niet helemaal Rody :no: Eind jaren 80 molken we 8600 liter op 305 dagen :yes: zeg maar zo'n beetje wat momenteel in 2019 de meesten gemiddeld melken :yes: alleen tegenwoordig doen ze het x 365 dagen dan lijkt het nog wat :wink:
Maar toen waren we vrij intensief. We voerden een heel scala aan bijproducten en krachtvoerachtigen toen.
Daarna zijn we alleen maar extensiever geworden en hebben we de keuze gemaakt om maximaal op eigen voer te gaan melken :yes: Voerkosten zijn navenant toen ook gedaald. Eik elk jaar zaten we qua saldo bij de beste 10% van de beste 25% bij ABAB vergelijk. En dat lukt het beste door niet teveel naar mapmannen te luisteren maar je eigen koers aan te houden :yes:
Tis gewoon heel simpel Rody, gooi er am max kwaliteits(kracht)voer in en je melkt als een tierelier :yes: (y) maar af en toe heb je een taaie graskuil en die moet ook op. Aandeel mais in rantsoen was klein dus moeten ze het toch met die stengeltjes zien te doen :yes:

Henk

Keer terug naar Koe en voer