vib-o-matic

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Re: vib-o-matic

Berichtdoor Hookwood Holsteins » vr mei 08, 2009 23:06

gerard s schreef:Lees ik dat nou goed op die website , is de vib vloeistof alleengeurmaskering of is die achtergrondenpagina gedateerd op die nieuwe website?

Dat is volgens mij wel het idee. Maar volgens mij kun je nog beter investeren in een goed inkuilmiddel zodat je ruwvoer altijd goed is van kwaliteit en smakelijk. Heb je ook geen muffe geur die je hoeft te maskeren....
Hookwood Holsteins

Berichtdoor martin b » za mei 09, 2009 05:48

Hookwood Holsteins schreef:
gerard s schreef:Lees ik dat nou goed op die website , is de vib vloeistof alleengeurmaskering of is die achtergrondenpagina gedateerd op die nieuwe website?

Dat is volgens mij wel het idee. Maar volgens mij kun je nog beter investeren in een goed inkuilmiddel zodat je ruwvoer altijd goed is van kwaliteit en smakelijk. Heb je ook geen muffe geur die je hoeft te maskeren....

Pesies, moet altijd proberen een zo goed mogelijk product in kuil :arrow: aan het hek te krijgen. Dit systeem of zoals ze hier wel eens doen (snoepsiroop in de mengwagen) zijn lapmiddelen :!: Leuk voor verkoper (n) Toevoegmiddel kost ook geld, maar geeft ook een betere conservering en dus ook betere voer benutting. :yes:
martin b

Berichtdoor Henk » za mei 09, 2009 08:27

Maar tis wel zo dat een koe niet proeft :no: maar wel ruikt :yes:
Dus in last case zal de koe meer voer op willen nemen as in first case :idea:

Ik gebruuk uiteraard nooit nxx in mn kuilen :mrgreen: Tis vaak enorm kostprijsverhogend.
Had afgelopen jaar, diep in de herfst nog een kuiltje gemaakt; groen grei watter dus eg nie meer uut zag :wink: maar wel 900 vem....
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Koeienboer Jannes » za mei 09, 2009 20:15

@ Henk
En wilden ze 't nog vreten, of leek 't meer op dat 't al door de koe heen was geweest :?:
Koeienboer Jannes

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Koeien, en Bonte Paarden (zie www.koeienboerjannes.tk en www.stable-rubywhite.nl )

Berichtdoor Henk » zo mei 10, 2009 08:31

Koeienboer Jannes schreef:@ Henk
En wilden ze 't nog vreten, of leek 't meer op dat 't al door de koe heen was geweest :?:

Kein ahnung :no: kuil is nie opengemaakt nog nie... :no:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Koeienboer Jannes » di jul 21, 2009 23:50

Netwerk Op naar een duurzaam melkveebedrijf schreef:Voer besproeien: smakelijker voer, meer droge stof opname, minder krachtvoer, gezonde koeien en een beter saldo

Melkveehouders die aan het voerhek een sproei-installatie VIB-o-MATIC gebruiken, die elke 2 uur een smaakverbeterende vloeistof over het voer sprayt, halen een hogere efficiëntie uit krachtvoer. Het netwerk Op naar een duurzaam melkveebedrijf vond dat er bijna een halve liter meetmelk meer geproduceerd wordt uit een kilo krachtvoer. Op een bedrijf met 800.000 kilo melk leverde dit een besparing op van ruim 21.000 kilo krachtvoer ten opzichte van de andere VIB-klanten. Met de referentiegroep het GIBO is het verschil zelfs 32.000 kg krachtvoer.
http://www.verantwoordeveehouderij.nl/index.asp?netwerken/netwerken2009/projectkaart.asp?IDProject=306
Koeienboer Jannes

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Koeien, en Bonte Paarden (zie www.koeienboerjannes.tk en www.stable-rubywhite.nl )

Berichtdoor Koetjeboe » di dec 29, 2009 01:26

Ik heb het hele topic gelezen en zie dat velen het stofje niet volledig begrijpen:

Eddy bos maakt meerdere keren duidelijk dat er meer wordt gebruikt dan alleen aroma's. Er zitten namelijk micro-organismen in zoals ik begrijp (hoe je dit doet, no idea) deze zorgen ervoor dat het eiwit in het rantsoen (dus het stikstof) beter wordt benut, waardoor dus minder krachtvoer nodig is om dezelfde productie te behalen.
Koetjeboe

Beroep: student
Interesses: Veevoeding, Fokkerij, GELD

Berichtdoor hannibal » di dec 29, 2009 22:58

Koetjeboe schreef:Ik heb het hele topic gelezen en zie dat velen het stofje niet volledig begrijpen:

Eddy bos maakt meerdere keren duidelijk dat er meer wordt gebruikt dan alleen aroma's. Er zitten namelijk micro-organismen in zoals ik begrijp (hoe je dit doet, no idea) deze zorgen ervoor dat het eiwit in het rantsoen (dus het stikstof) beter wordt benut, waardoor dus minder krachtvoer nodig is om dezelfde productie te behalen.

Heb het hele topic ook gelezen (kost een zondag middag), maar vind het systeem niet echt hufterproof, het middel opzich vind ik wel (y)
A ship is safe in the harbor, but that's not what it's build for.
hannibal

Beroep: financier van nutteloze instellingen en compressor expert
Interesses: koeien,mechanisatie, melkrobots.

Berichtdoor eddybos » di jan 26, 2010 23:04

Koetjeboe schreef:Ik heb het hele topic gelezen en zie dat velen het stofje niet volledig begrijpen:

@Koetjeboe
Bedankt voor je belangstelling en verdieping in het onderwerp. De aromatische stof is alleen maar bedoeld om koeien naar het voerhek te lokken en ongewenste geuren (voor de koe) te maskeren. De 'werkzame' stoffen aktiveren de microbiologische activiteit (zowel in quantiteit als kwaliteit) in de pens. Het gevolg is een efficientere afbraak van voedingsmiddelen qua energie en eiwit. Door de efficientere afbraak komen ook meer micro/macro-elementen 'vrij' uit de voedermiddelen. Afhankelijk van de kwaliteit v/h ruwvoer en eventuele bijprodukten, alsmede het mengvoer, kan dit een behoorlijke besparing opleveren tav het gebruik van mineralenmixen. Mocht je nog specifieke vragen hebben dan kun je die via PB sturen
Met vriendelijke groet,

Eddy Bos
e
eddybos

Interesses: voeding/opfok/vruchtbaarheid

Vorige

Keer terug naar Koe en voer