Zomerstalvoeren

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Berichtdoor wim » za mei 12, 2007 15:10

voer je de koeien alleen gras Bram geen krachtvoer
wim

Berichtdoor Bram » za mei 12, 2007 15:27

Ja in melkstal 's winters 8 kilo en 's zomers 6 kilo de dag. :idea: gewoon A-brok. :idea:
Bram

Beroep: Dierenarts
Interesses: Fokkerij, diergezondheid

Berichtdoor Koets » za mei 12, 2007 15:32

dat vind ik nog ruim bij 7000 liter :shock:
Idealisten zijn zelden realisten
Koets

Beroep: Zelfstandig Zonder Pensioen

Berichtdoor Henk » za mei 12, 2007 15:42

Langs puur gras... :roll: ...as je gras tegenvalt kun je dr brok bij slepen zoveel je wil maar meevallen doegut nooit dan... :cry:
Heb je een goeie bult liggen, dan kun je ver trug met je kraftfutter en loop ut nog lek ne tiet :!: :D
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Koets » za mei 12, 2007 15:45

hoeveel krachtvoer per 100 kg melk doe je dan, Bram??
Koets

Berichtdoor Bram » za mei 12, 2007 18:53

Ik weet 't niet precies; 'k denk iets van 25 kg / 100 L :!: Opmerking van Henk ben ik wel ongeveer mee eens; maar gehaltes kun je met krachtvoer toch behoorlijk sturen. 's zomers met minder krachtvoer geven de koeien veel meer dan 's winters met meer krachtvoer. We proberen als koeien naar binnen gaan al een heel eind 't quotum vol te hebben; dan hoeven ze 's winters niet meer zo hard. :idea:
Bram

Berichtdoor Koets » za mei 12, 2007 20:25

allemaal veen waar de mogelijkheid tot mais verbouwen niet aanwezig is, of heeft het andere redenen dat jullie geen mais verbouwen?
Koets

Berichtdoor Bram » za mei 12, 2007 20:36

Geen mais nodig; m'n vader heb erg weinig geinvesteerd in quotum dus kunnen we 't met alleen gras goed volmelken. Als we mais nodig hebben zou ik 't eerder kopen dan zelf verbouwen; maar 't kan hier wel; de buren hebben 't stuk land naast ons ook mais ingezaaid; 't hele uitzicht weg. :?
Bram

Berichtdoor Koets » za mei 12, 2007 20:40

Ok...niet om te zeiken hoor...maar ik vindt 25 kg per 100 L wel veel eigenlijk. We hadden hier vorig jaar 19 kg per 100 liter nodig (incl jongvee) met een productie....euh...ik bedoel EJR van 2460 :roll: Maar ja; verder melkt het wel lekker goedkoop en simpel natuurlijk op puur gras 8)
Koets

Berichtdoor Henk » za mei 12, 2007 21:13

Maar Koets het wel een bietje 'liek :!: Zogauw er vers gras op stal komt, vliegt ut laatste beetje soya-raap uit ut rantsoen en is de weg weer maanden vrij om cheap te melken :D Oké, mn tarwe was lest very duur (€ 17.10) maar hij is nou alweer een eurootje of 2 duurder :wink: .
Al het voer is duur overigens want tarwe is zelfs bij € 20 nog koopwaardig (onder de 100 verhouding marktwaarde/voederwaarde)

Ben gisteren overgeschakelt van It. naar Tetra gras :idea: Het It. was inmiddels een halve meter lang dús beter in te zetten bij het jongvee :idea:
Momenteel alles vanaf ca. 8 mnd aan het verse gras :!: :D en het brult alweer de grond uit dus volop halen da toffe spul :!: :D

Alleen sund dat mn ladewagen begint te hoesten en te kreunen de leste week :( Pick-up is in verre staat van ontbinding en de 4 rotorbalken hebben royaal speling terwijl ze 5 jr terug pas nog zijn gereviseerd... :roll:

Henk

Berichtdoor Koets » za mei 12, 2007 21:20

Maar vindt je t nog wel waard om weer een andere wagen voor zmrstlvrn te kopen nu de huidige versleten is?? :roll:
Koets

Berichtdoor Henk » za mei 12, 2007 21:36

Weet ik nog ff nie Koets... :roll: Enerzijds vind ik zomerstalvoedering een heerlijk en machtig mooi systeem :D Anderszijds ken ik mn eige goed genoeg dat ik weet, zogauw er een nieuwe ladewagen komt, dat ik ut ding rendabel wil maken dús weer probeer zelf in te kuilen :?
En da zie'k vooralsnog nie zitten met mn areaal (alhoewel ut schón werk is :wink: )

En gij Koets :?:

Henk

Berichtdoor Koets » za mei 12, 2007 21:53

Zolang we nog op de huidige locatie zitten gaan we gewoon door met zomerstalvoeren door beroerde verkaveling :idea: Ook omdat we samen inkuilen komt er dan gewoon een andere ladewagen....Alleen; wij kopen geen nieuwe.. Is misschien wel raar; dat ding wordt vrij intensief gebruikt; maar wij menen ons goed te kunnen redden met een goede 2e handse...Nu hebben we eentje van 20 jaar aan t lopen :oops: ...Strautmann Vitesse 1.... . een jaar of 6 gelee gekocht; techniek werkt nog super, machtig degelijke wagen; gekocht voor 5000 euro; iets aan gereviseerd en het ding kan jaren mee. Zulke dingen verkopen niet terwijl ze nog jaren meekunnen; de markt is er gewoon niet naar.

Maar goed; of we doorgaan met zomerstalvoeren na een verhuizing?? ik weet het eerlijk gezegd nog niet; tis een superefficient systeem qua grasland, en ook mestwettechnisch zeg maar...Je gooit weinig vemmetjes weg :idea: En mooi gras melkt als een tiet :D

Maar ja; de nadelen; je moet bij weer en geen weer grashalen; plus dat je elke keer ander gras hebt; soms te lang; te kort; te lang...t schommelt behoorlijk in t rantsoen en dat heeft ook zn nadelen...En tis behoorlijk arbeidsintensief; vanavond ook 3 kwartier weggeweest; een perceel losmaken...met frontmaaier blijft er nog wel es wat liggen en ik wil graag strak maaiwerk en dus ook dat er geen sprietje gras blijft liggen; beetje handharken (handhark ligt standaard voor op de wagen :wink: ) en daar gaat je tijd.
Normaal gesproken is het 25 minuten; en dta is van trekker starten tot uitzetten :idea:

Afbeelding

dit is onze grashaalcombi BTW
Koets

Berichtdoor Henk » za mei 12, 2007 22:02

Combi ha'k al 'zien; strak spul :idea:

Maar ja, as je stopt met zomerstalvoederen ga je óf jaarrond winterrantsoen voeren óf weiden :idea:
En weiden is de leste week ok nie ideaal, as ik de koei van mn buurman zie staan in de regen... :(

Perceel losmaaien duurd ff iets langer ja maar'k ga eg nie staan pielen met un harkie in de hoeken :roll: Hoeken doen we jaarrond nxx mee, dus in feite heb ik meer braakliggende grond as ik opgeef bij de GO... :wink:

Henk

Berichtdoor Koets » za mei 12, 2007 22:06

hele jaar winterrantsoenen is ook duur....en tis ook wel beetje dom idee om aan de ene kant van de kuil aan het uitkuilen te zijn; terwijl je de kuil aan de andere kant verlengt; ofwel kun je t er beter drect voor gooien.....

Weiden is ook niet ideaal...maar de koei hebben alles bij zich; maaier; schudder; hark; opraapwagen en mesttank :idea: :wink:
Koets

Volgende

Keer terug naar Koe en voer