Zomerstalvoeren

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Re: Zomerstalvoeren

Berichtdoor Roderick » di apr 23, 2019 22:03

Maakt toch niet uit Poekske, de US boys betalen dat hele span nieuw binnen 1 seizoen terug, voor mij duurt dat al gauw 5- 8 seizoenen met gebruikt spul :?
Deze week: Hot tub is up and running :D (y)
Roderick

Beroep: boertje
Interesses: brede interesses

Berichtdoor jan.nl » di apr 23, 2019 22:13

Arno schreef:Arbeidsvergoeding heb ik geen flauw idee naar :wink: maar je kunt vrij gemakkelijk met $1 / $1,50 per koe ,per dag besparing rekenen, kan bij jullie zomaar meer zijn omdat je met gras meer kunt vervangen als wij met alfalfa.
Enigste wat je daarvoor hoeft te hebben/doen is trekker ,maaier en wagen met een mannetje erop en een klein beetje ambitie :yes:

Die besparing is op ons kleine bedrijven snel op aan extra werk en mechanisatie kosten.
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor G.U. » di apr 23, 2019 22:42

jan.nl schreef:
Arno schreef:Arbeidsvergoeding heb ik geen flauw idee naar :wink: maar je kunt vrij gemakkelijk met $1 / $1,50 per koe ,per dag besparing rekenen, kan bij jullie zomaar meer zijn omdat je met gras meer kunt vervangen als wij met alfalfa.
Enigste wat je daarvoor hoeft te hebben/doen is trekker ,maaier en wagen met een mannetje erop en een klein beetje ambitie :yes:

Die besparing is op ons kleine bedrijven snel op aan extra werk en mechanisatie kosten.

Die extra machine kosten kunnen wel eens erg meevallen. Zoals roderick zegt, je hoeft niet elk jaar een brandnieuwe stalvoertrein :no:
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor jan.nl » wo apr 24, 2019 07:58

G.U. schreef:
jan.nl schreef:

Die extra machine kosten kunnen wel eens erg meevallen. Zoals roderick zegt, je hoeft niet elk jaar een brandnieuwe stalvoertrein :no:

Hier kosten mannetjes ook geld. :yes:
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor wijnbergen » wo apr 24, 2019 08:31

In Nl en hier in DK kan je makkelijk 200 dagen stalvoeren, 200 dagen x 200 koeien is 40.000 €
Het kost veel tijd, gooi het nu ook in de menger, dat gaat (y)
wijnbergen

Interesses: Jersey

Berichtdoor Richt » wo apr 24, 2019 10:17

wijnbergen schreef:In Nl en hier in DK kan je makkelijk 200 dagen stalvoeren, 200 dagen x 200 koeien is 40.000 €
Het kost veel tijd, gooi het nu ook in de menger, dat gaat (y)

200 dagen als je de juiste grond hebt, hier weet ik niet zeker of dat gaat met frontmaaier en ladewagen, dan liever zoon Ierse wagen die naaste de trekker loopt en maait en wat lichter is, en lichtere trekker met goede banden er voor.

Hoeveel volume neemt dat in de mengwagen ? lijkt mij op termijn ook wel een goede oplossing met weinig huiskavel en veel groenland, maar dan wel door de menger heen
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor Henk » wo apr 24, 2019 12:19

Roderick schreef:Voor jullie schaal is dat toch net effe makkelijker (y) (y) dan voor kleine prutsers zoals ik :yes:

160 x 200 x 1 =32.000
Daar moet ik maaier en propwagen voor aanschaffen en onderhouden, fronthef op trekker bouwen en diesel betalen.

Buiten dat is in mijn ogen jullie grootste voordeel dat jullie veel acres hebben, het land redelijk uitgestrek hebben liggen, waardoor bij natte omstandigheden er altijd wel een perceel is waar je rdelijk op kunt. Hier is alles dezelfde grondsoort en ligt in een straal van 3 km. :?

Jij kunt er veel meer vers gras in draaien Rody :yes: dus kun je per koe ook meer besparen (y)
Hier in de streek heeft zwat iedereen tegenwoordig een fronthef op de slepper. Een frontmaaier hoeft niet eens duur te zijn en gebruikte ladewagens staan er zat te koop :yes: Punt is dat er steeds meer vies van werken zijn en daarom er niet eens een berekening aan wagen :no: Liever beetje op stal rondkoetelen, kijken naar de loonvoerder/auto-voersystem, naar de melkbotjes het poepbotje en ondertussen de loonwerker van t werk af houwe met gezever over het weer en zo :D
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Corjan » wo apr 24, 2019 13:29

Ik vind het nog steeds een interesant verhaal. Paar jaar terug hier ook nog even geprobeerd. Maar goodie het gewoon rechtstreeks voor de koeien. Toen waren de resultaten niet zo goed en veel extra werk.

Maar USA boys, hoe komen jullie aan die 1 dollar :?: 15% ds verlies en 15% voederwaarde verlies :?: Of gewoon minder soya en kv aankoop :?: ………...Denk dat geen Hollander ds verlies meerekend :|

@Rody waarom nie gewoon wat paalties en draad kopen en de deur los trappen :?:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Mellek » wo apr 24, 2019 13:53

Hadden hier met aanschaf frontmaaier al rekening gehouden met stalvoedering, dus gewoon een trommel PZ 3.20 met zwadschijfjes er op, en opraapwagen stond nog in de schuur, ding is van 1988, in 3 jaar tijd de kettingen en bijna alle tanden vervangen, en een enkele balk, nieuwe wielen er onder, de ouwe waren te smal, maar met 1500 euro kom je dan nog een heel eind, maaier 9000 nieuw. Is dan voor 70 koeien, voor 200 ben je iets grotere wagen, of meer tijd nodig. Is echt niet zo dat je elke week bij de LMB staat, heb geen afvoerbandje of walzen enz. en dus ook geen messen in de wagen, lekker simpel. En ja het is wel elke dag, maar melken en voeren doe je ook elke dag.
Mellek

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor Roderick » wo apr 24, 2019 14:13

Henk schreef:
Roderick schreef:Voor jullie schaal is dat toch net effe makkelijker (y) (y) dan voor kleine prutsers zoals ik :yes:

160 x 200 x 1 =32.000
Daar moet ik maaier en propwagen voor aanschaffen en onderhouden, fronthef op trekker bouwen en diesel betalen.

Buiten dat is in mijn ogen jullie grootste voordeel dat jullie veel acres hebben, het land redelijk uitgestrek hebben liggen, waardoor bij natte omstandigheden er altijd wel een perceel is waar je rdelijk op kunt. Hier is alles dezelfde grondsoort en ligt in een straal van 3 km. :?

Jij kunt er veel meer vers gras in draaien Rody :yes: dus kun je per koe ook meer besparen (y)
Hier in de streek heeft zwat iedereen tegenwoordig een fronthef op de slepper. Een frontmaaier hoeft niet eens duur te zijn en gebruikte ladewagens staan er zat te koop :yes: Punt is dat er steeds meer vies van werken zijn en daarom er niet eens een berekening aan wagen :no: Liever beetje op stal rondkoetelen, kijken naar de loonvoerder/auto-voersystem, naar de melkbotjes het poepbotje en ondertussen de loonwerker van t werk af houwe met gezever over het weer en zo :D

Het werk is niet het probleem, ik zou zo aan de gang gaan (y) (y)
Maar voordat ik een fronthef op die 926 heb, een maaier en een wagen die ben ik een $60.000 kwijt.
Als ik 30-40 k per jaar bespaar is dat best te verdedigen, maar ik moet effe wat meer onderzoek doen :yes:
Want dan moet ik eigenlijk ook een eigen mesttank en pomp hebben, want je moet ook elke paar dagen er achter aan mesten. :?: :idea: :(
Roderick

Berichtdoor Roderick » wo apr 24, 2019 14:16

Corjan schreef:Ik vind het nog steeds een interesant verhaal. Paar jaar terug hier ook nog even geprobeerd. Maar goodie het gewoon rechtstreeks voor de koeien. Toen waren de resultaten niet zo goed en veel extra werk.

Maar USA boys, hoe komen jullie aan die 1 dollar :?: 15% ds verlies en 15% voederwaarde verlies :?: Of gewoon minder soya en kv aankoop :?: ………...Denk dat geen Hollander ds verlies meerekend :|

Koeien buiten :shock: :x :x (n) (n) :x
De dag dat wij de koeien binnen hielden in NL, was 1 van de beste dagen in mijn leven. :oops: :oops:
Ik vind het prachtig mooi om te zien :yes: :yes: :yes: (y) (y) , maar ik haat het verschrikkelijk om te doen :x
Te nat, te droog, afrasteren en vooral op klei slecht voor de poeten op het ongelijke land en dan nog maar niet te spreken over stenen warvan ze gaan kreupelen. (n) (n)

Nee, dan met alle plezier elke dag een wagen groen gras halen en opmengen. :yes: (y) (y)
Roderick

Berichtdoor Arno » wo apr 24, 2019 15:06

Corjan schreef:Ik vind het nog steeds een interesant verhaal. Paar jaar terug hier ook nog even geprobeerd. Maar goodie het gewoon rechtstreeks voor de koeien. Toen waren de resultaten niet zo goed en veel extra werk.

Die $1 is aan de lage kant gerekend ,dat besparen we alleen in het rantsoen al. Daarbovenop komt inderdaad veel meer opbrengst per acre door 0 verlies en besparing op hakselen ,mergen ,trucking ,packing ,covering en het daarna weer uit de hoop moeten pielen met de loader.
Je beste result komt inderdaad als je er elke dag met mest direct achteraan komt ,hier is dat een mooie werkeverdeling ,truck draait elke dag op die manier (y) :yes:

Henk heeft wel een beetje gelijk ,hier in michigan een behoorlijke sanering geweest de laatste 3 jaar en volop klagen ,maar als ik s iemand voorstelde om te gaan greenchoppen om wat geld te besparen kwam elk excuus uit het boek boven om het niet te doen en bleven ze liever klagen over nix verdienen.
Vooral in combi met melkrobots lijkt het mij ideaal ,je hoeft nie te mellukke dus lekkel tijd om ff een karretje green te halen en een karretje poep terug . :wink: :lol:
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor Jaap » wo apr 24, 2019 15:27

Dit verhaal maakte ik recent: greenchoppen in Texas. Op basis van telefooninterview weliswaar, ik ben er zelf niet geweest...

http://edepot.wur.nl/473598

@Arno, John: wat maaien jullie dan? Raaigras? of combi met Luzerne??
Jaap

Beroep: Redacteur
Interesses: Melkveehouderij

Berichtdoor Corjan » wo apr 24, 2019 15:43

Jaap schreef:Dit verhaal maakte ik recent: greenchoppen in Texas. Op basis van telefooninterview weliswaar, ik ben er zelf niet geweest...

http://edepot.wur.nl/473598

@Arno, John: wat maaien jullie dan? Raaigras? of combi met Luzerne??

Daar komt het idee ook een beetje vandaan volgens mij in Texas :?: Ik was daar een keer op een farm in Texas die deed dat ook :yes: (y) En das al een jaar of 10 gelden denk ik
Corjan

Berichtdoor Corjan » wo apr 24, 2019 15:47

@Arno de meeste robot boeren vinden na een paar jaar juist dat vaste tijden geode niks meer :wink: . Dat brak mij enorm op toen ik een maandje hier in Canada vers voer ging halen :oops: :oops: Voor een keutel boertie vind ik dat elke dag dingentje maar een geode. Nu alles in 1 keer maaien en poeperen en dan weer 3 weken bij komen 8) :oops:

Ik denk dat het voor mijn farmpie een stressig dingentje gaat worden. Nu kan 1 man de toko makkelijk draaiende houden. En dat moet ook, omdat ik maar 4 dagen in de week hulp heb en de andere drie dagen alleen ben. Maar ook andersom, als ik een weekie weg wil is dat een extra belasting voor de person die de took draaiende gaat houden :? En voor een 40000 per jaar een hoop gedoe :oops:
Corjan

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en voer